• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: walczą z parkingowym chaosem

Michał Sielski
27 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

W tym miejscu na Grabówku mogą poruszać się tylko piesi i rowerzyści. Samochodom nie wolno tu stawać. Ale nikt sobie z tego zakazu nic nie robi.


Coraz szybciej rośnie liczba gdynian, którym przeszkadza parkowanie samochodów gdzie popadnie. Siedem stowarzyszeń zwiera właśnie szeregi i wspólnie apeluje do władz miasta o zmiany. Chcą m.in. zdecydowanych działań Straży Miejskiej oraz odholowywania aut, poszerzenia stref płatnego parkowania oraz ograniczenia parkowania na chodnikach i zwiększenia liczby przystanków w centrum miasta.



Przeszkadzają ci parkujący na chodnikach?

Jak wygląda rzeczywistość parkingowa w centrum Gdyni, widać po pierwszej wizycie w mieście. Zastawione są chodniki, trawniki, skrzyżowania, przejścia dla pieszych czy nieliczne drogi rowerowe. Do tego setki samochodów na dzikich parkingach i pustawe parkingi płatne - przy Sea Towers zobacz na mapie Gdyni, Batorym zobacz na mapie Gdyni czy pod Centrum Filmowym zobacz na mapie Gdyni. Na nich zawsze można znaleźć wolne miejsce, a tymczasem kierowcy zastawiający trawniki czy przejścia dla pieszych lubią powtarzać, że zrobili tak tylko dlatego, że nie było innego wyjścia.

Tymczasem zrzeszeni w gdyńskich organizacjach i stowarzyszeniach przekonują, że wyjść jest co najmniej kilka. Siedem stowarzyszeń i inicjatyw z Gdyni wystosowało apel do władz miasta, policji i straży miejskiej. Domagają się w nim stanowczych działań:

- rozszerzenia Strefy Płatnego Parkowania,
- rzeczywistej działalności Straż Miejskiej, polegającej na wystawianiu mandatów, a nie upomnień,
- odholowywania pojazdów zaparkowanych na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych,
- wyznaczenia miejsc dla dostawców,
- zmiany skośnych miejsc parkingowych w równoległe,
- stawiania donic uniemożliwiających zastawianie samochodami chodników,
- wyznaczenia większej liczby przystanków autobusów i trolejbusów w centrum.

W Gdyni samochodów coraz więcej

W Gdyni jest więcej samochodów na 1 tys. mieszkańców niż w Londynie, Berlinie, Berlinie, Nowym Jorku, a nawet w Dubaju.
Problem z parkowaniem narasta od lat. Rośnie bowiem liczba samochodów. Obecnie na każdy 1000 mieszkańców Gdyni (wliczając dzieci, niemowlęta i staruszków) jest 556 samochodów osobowych. Co roku spada też liczba pasażerów komunikacji publicznej. W 2008 roku 52 proc. podróży przypadało na trolejbusy, autobusy i pociągi. Rok temu było to już zaledwie 39,8 proc. W tym samym okresie z 47 proc. do 57 proc. zwiększył się odsetek podróży samochodem.

Czytaj także: Chodniki przy ul. Morskiej dla samochodów czy pieszych?

Jeśli zestawimy to z pobłażliwością straży miejskiej i policji wobec parkujących gdzie popadnie, mamy efekty, których nietrudno się domyślić. Ale coraz więcej mieszkańców już się z tym nie godzi. Nie chcą przeciskać się chodnikami pomiędzy samochodami, nie chcą wychylać się zza nich na przejściach dla pieszych, by mieć nadzieję, że inny kierowca ich dostrzeże i nie rozjedzie.

Mieszkańcy mówią: stop

- Nasze postulaty sprowadzają się do tego, by władze miasta egzekwowały obowiązujące przepisy i nie prowadziły do powiększania liczby kierowców, którzy widząc bezkarność źle parkujących, zaczynają postępować podobnie. Gdynia powinna więc prowadzić aktywną politykę parkingową, skupioną na wspólnym interesie mieszkańców - mówi Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Starowiejska.
Właśnie przekonanie, że władze miasta nie chcą nadepnąć na odcisk całkiem sporej grupie zmotoryzowanych wyborców, jest coraz częściej podawane jako powód indolencji w działaniu Straży Miejskiej. Tymczasem przykłady z samej Gdyni pokazują, że - jeśli taki jest właśnie powód - władze miasta tkwią w błędzie. Zakaz parkowania na chodniku Skweru Kościuszki przeszedł bez większego echa, a regularne patrole i działania strażników sprawiają, że problem nieprzestrzegania znaku zakazu praktycznie tam nie istnieje. Co innego w innych częściach miasta, gdzie pozwolić sobie można dosłownie na wszystko, a ryzyko kary jest mniej więcej takie samo, jak szansa trafienia głównej nagrody w Lotto.

Władze miasta mówią: najpierw podebatujmy

Czy jest szansa na zmiany? Nacisk społeczny rośnie, ostatnio strażnicy miejscy zaczęli nawet zakładać blokady na koła parkującym na przejściach dla pieszych na ul. Starowiejskiej, ale do zmian systemowych jeszcze daleko, bo zdecydowana większość interwencji podejmowana jest na prośbę mieszkańców. Patrole przejeżdżające obok nieprawidłowo zaparkowanych samochodów praktycznie nigdy nie reagują.

- Zdajemy sobie sprawę ze skali problemu. Najpierw jednak zaczniemy od debaty na temat zmian na ul. Starowiejskiej, gdzie należy uspokoić ruch, ucywilizować parkowanie oraz wprowadzić kontraruch rowerowy, także na przyległych uliczkach. Potem przyjdzie czas na wypracowanie konkretnych modeli działań dla całego obszaru Śródmieścia, bo bez wątpienia parkowanie w tym rejonie w wielu miejscach jest realnym problemem coraz większej liczby ludzi, którzy chcieliby na równych prawach korzystać z dobra wspólnego - podkreśla Jakub Furkal z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Opinie (235)

  • kłamstwo (3)

    w środku dnia w gdyni nie ma miejsc do parkowania, nawet te płatne są zajęte. A strażnicy miejscy też niczym lepszym się nie zajmują. Za parkowanie mandat wlepią (i tylko na to czekają), ale koło kupki śmieci już tacy przechodzą obojętnie. Poza tym nie ma normalnych abonamentów dla osób spoza gdyni. Abonamenty są 3: dla niepełnosprawnych: 30zł, dla gdynian: 30zł, dla pozostałych: 400zł miesięcznie. Toć to jakieś nieporozumienie

    • 7 7

    • to jak cie nie stac (2)

      to jezdzij autobusem. Nie rozumiem, dlaczego uwazasz, ze samochod ma byc dostepny dla kazdego?

      • 4 5

      • Najpierw trzeba mieć dogodne warunki komunikacyjne, nie każdy porusza się w obrębie centrum Gdyni, gdzie wszędzie da się dojechać i jest blisko

        • 3 0

      • Własnie! Dla mnie nie jest dostępny więc z jakij racji ma być dostępny dla innych?

        Nie zgadzam się, precz z tymi co ich stać na auto! Ja protestiren!

        • 2 2

  • Jeszcze drozsze (1)

    Zrobcie jeszcze drozsze bilety zkm to z pewnoscia wzrosnie liczba pasazerow

    • 23 1

    • I rzadziej autobusy, a co!

      • 4 0

  • To przez chciwość i głupotę... (1)

    W Gdyni nie było problemu z parkingami, do czasa uruchomiena płatnych stref w 2009r. Samochodów też nie przybywa, a w Gdyni zarejestrowanych aut osobowych nawet ostatnio zmniejszyło się. To efekt działania chciwych urzędników powoduje ten bałagan kierowcy po prostu wynoszą się do innych miejsc, sklepy poza strefy, pojawia się tam corazvwięcej aut itd. Płatne strefy mają sens, gdy rzeczywiście chodzi o dużą rotację np. dworce, lotniska.

    • 27 6

    • W pełni się zgadzam

      • 3 1

  • W tym samym okresie z 47 proc. do 57 proc. zwiększył się odsetek podróży samochodem

    Więc ja bardzo bym chciał, żeby cykliści grzecznie zamknęli gupio morde i przestali bredzić o "dyktacie mniejszości kierowców"

    • 4 3

  • Prawda leży po środku (1)

    Cześć z pretensji w artykule jest nieuzasadniona lub przejaskrawiona ale wielu kierowców też parkuje jak glaby, vide dział o losiach na tym właśnie portalu. Co do parkingów jakby były cenowo atrakcyjne byłyby pełne. Komunikacja miejska tak samo, spoznianie się zaduch itp.

    • 14 1

    • atrakcyjne, czyli za darmo?

      czy jakby doplacali, zeby hrabia zechcial przejsc sie z niego dodatkowe 200 metrow?

      • 0 5

  • Gdynia

    Szczurek nie potrafi zarządzać naszym miastem.

    • 10 3

  • samochód na chodniku

    Czas najwyższy żeby Straż Miejska zrobiła porządek z parkującymi na chodnikach. Ten sam problem jest na ul.Władysława IV na skrzyżowaniu z ul. Traugutta koło przedszkola, rodzice jakby mogli to by wjechali samochodami po schodach do przedszkola, a po drugiej stronie ulicy są miejsca postojowe, nawet bezpłatne w porze jak się dzieci dowozi do przedszkola.

    • 9 2

  • (2)

    Kto zezwolił by samochody BrowaruPortowego ba Bulwarze parkowały na Bulwarze przy Browarze. Jest tam znak zezwalajacy który ktos wydał. Zawsze parkuja tam przynajmniej dwa samochody. Dopjezdazjac tam lamia przepisy drogowe bo jezdza po sciezce rowerowej /nie sa samochodami specjalnymi/ , no ale wladze na to pozwalaja . I zapoewne nie pobieraja za parkowanie specjalnej oplaty. Sa tacy którym wolno wiecej. Tak władza dba o infrastrukture bulwaru .

    • 39 0

    • Zatrzymaj ten samochód, zadzwoń na policję i czekaj aż przyjadą.

      • 2 2

    • Na układy nie da rady. Nic nie da twój wpis, tu jest Gdynia.

      • 9 0

  • Straż miejska

    Straż miejska przyjmuje zgłoszenia telefonicznie,nie wiem czy interweniują,sami od siebie nie zadziałają,
    Jestem za likwidacją straży miejskiej,Ile kosztuje miasto straż miejska,ktoś wie?

    • 3 2

  • Mam propozycję:niech panowie aktywiści, piesiewicze i inni zorganizują sobie dzielnicę bez samochodów na jakimś polu

    na przykłąd na międzytorzu - jeszcze nie zabudowane, więc można od podstaw zrobic dzielnice obslugiwaną tylko autobusoami i rowerami. gwarantuję, że nie będzie to miejsce szczęsliwe.

    • 14 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane