• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wymiana parkomatów w Gdyni

Patryk Szczerba
19 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Parkomaty obsługujące karty stoją już m.in. nieopodal klubu Marynarki Wojennej w Gdyni. Pod ekranem znajduje się klawiatura, a niżej elementy pozwalające wykonać transakcję bezgotówkowo. Parkomaty obsługujące karty stoją już m.in. nieopodal klubu Marynarki Wojennej w Gdyni. Pod ekranem znajduje się klawiatura, a niżej elementy pozwalające wykonać transakcję bezgotówkowo.

Około 40 nowych parkomatów umożliwiających płacenie kartą pojawi się do końca tygodnia w Gdyni. Na pełną wymianę blisko 200 urządzeń trzeba poczekać do końca wakacji.



Wymiana parkomatów usprawni działanie strefy płatnego parkowania w Gdyni?

O rozstrzygnięciu przetargu na modernizację i serwisowanie parkomatów pisaliśmy w maju. Miasto zdecydowało się na wymianę urządzeń, bo poprzednie mają 10 lat i często dochodziło w nich do awarii. Poza tym, w żadnym nie można było płacić kartą, a większość z nich nie wydawała reszty. Po "drobniaki" urzędnicy wysyłali kierowców do biura strefy przy ul. Śląskiej.

Czytaj też: Zeszłoroczne zapowiedzi urzędników dotyczące wymiany parkomatów

Wybór za drugim razem

Latem zeszłego roku nie udało się rozstrzygnąć pierwszego przetargu, złożona oferta okazała się zbyt droga. W marcu bieżącego roku ruszyło kolejne postępowanie. Rozstrzygnięto je w maju. W przetargu zwyciężyło konsorcjum Parkeon - potentat wśród firm dostarczających urządzenia do wielu europejskich miast.

Za wymianę parkomatów miasto zapłaci nieco ponad 7 mln zł brutto. 4 mln zł brutto pochłonie z kolei czteroletni serwis nowych urządzeń.

Do 23 lipca zostanie wymienionych około 40 parkomatów, a do końca wakacji wszystkie pozostałe, których jest w Gdyni blisko 200.

- Nowe parkomaty charakteryzują się dużym kolorowym ekranem i większym panelem solarnym. Są wyposażone w klawiaturę, niezbędną do obsługi biletu elektronicznego, który pojawi się w drugiej części roku - tłumaczy Karol Kozak, kierownik Samodzielnego Referatu Strefy Płatnego Parkowania.
Do końca sierpnia będzie można płacić kartą we wszystkich urządzeniach. Do końca sierpnia będzie można płacić kartą we wszystkich urządzeniach.
Bilet elektroniczny pozwoli na rezygnację z drukowania i pobierania klasycznego, papierowego biletu.

- Wprowadzenie tej funkcjonalności wiąże się jednak z koniecznością wprowadzenia numeru rejestracyjnego w czasie transakcji. Numer zapisywany jest w bazie danych, która z kolei będzie dostępna w trybie on-line dla urządzeń kontrolerskich - wyjaśnia Roman Witowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.
Wymiana oprogramowania od września do stycznia

We wrześniu rozpoczną się też prace nad wprowadzeniem oprogramowania do wnoszenia opłaty dodatkowej bezpośrednio w parkomacie. Nie będzie można niestety wykupić na miejscu abonamentu postojowego. Na ekranach będą za to wyświetlane miejskie informacje.

Ponadto pojawić ma się mobilna aplikacja z naprowadzaniem na wolne miejsca postojowe, zbierająca informacje otrzymane z parkomatów na podstawie wydanych biletów.

Prace zakończą się w styczniu 2018 roku. Urzędnicy zapewniają, że będą niezauważalne dla kierowców, bo będą prowadzone poza godzinami działania strefy - wieczorami i w weekendy.

Miejsca

Opinie (100) 4 zablokowane

  • 3 wizyty na ul. Świętojańskiej - za każdym razem niesprawne urządzenia (1)

    Urządzenia, które są nowsze (z pokrętłem do ustawienia czasu postoju) co chwilę mają kłopot z oprogramowaniem. Podchodzisz, ekran niebieski z napisem "error" itd. Podchodzisz do kolejnej maszyny, taka sama sytuacja... Finalnie dochodzisz do trzeciej lub czwartej i tylko te, które są starszej daty, działają bezproblemowo. Po co stawiać coś z "nowoczesną" technologią, skoro nie wyrabia się z obsługą tego? Starsi ludzie, którzy są kierowcami, także mają tak zasuwać od maszyny do maszyny i liczyć na to, że któraś zadziała???

    • 3 0

    • do Gdynia

      te z pokrętłem właśnie znikają

      • 1 0

  • parkomaty czy parkometry? (3)

    Wprawdzie jestem "tylko" inżynierem, a nie filatelistą (joke), ale kłuje ta nazwa po oczach.

    • 21 4

    • marudzisz, zabierz się do pracy inżynierku

      • 0 1

    • Zależy czy płacisz za parkowanie na macie czy w metrze

      • 3 4

    • Parkomaty

      Parkometr to urządzenie przypisane do konkretnego miejsca postojowego, które liczy czas postoju samochodu liczony od momentu uiszczenia opłaty.

      Parkomat to natomiast automat sprzedający bileciki, które wkłada się za szybę zaparkowanych samochodów.

      Montowane w Gdyni urządzenia to z całą pewnością parkomaty. O tutaj wyjaśnienie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Parkometr

      • 11 1

  • Parkowanie motocykla (4)

    To jest ciekawe (cytat z sppgdynia.pl): "Motorowery są zwolnione z opłat, motocykle natomiast muszą wnosić opłatę w strefie płatnego parkowania. Bilet parkingowy można pozostawić w przypadku motocykli – na kierownicy lub innym widocznym miejscu, w sposób umożliwiający – bez żadnych wątpliwości – jego odczytanie przez kontrolera. Wykupiony bilet parkingowy można także zabrać ze sobą, a w przypadku otrzymania od kontrolera SPP wezwania do opłaty dodatkowej bilet należy przedstawić wraz z reklamacją w Biurze Obsługi Strefy Płatnego Parkowania."
    To mógł wymyślić tylko ktoś o ilorazie inteligencji na poziomie temperatury ciała. Bilet parkingowy na kierownicy... W czasie wiatru, deszczu... I na pewno nikt go nie "przytuli"... A może przykleić na ślinę do siodełka? A przepraszam, pominąłem możliwość zaiwaniania przez pół miasta i składania reklamacji - no to wszystko jest w porządku. Pazerność urzędasów znacznie przewyższa ich możliwości intelektualne, odnoszę wrażenie, że rekrutacja do pracy w SPP Gdynia przypomina wyścig idiotów Monty Pythona.

    • 15 0

    • do motocyklisty (3)

      No to teraz będzie raj dla motocyklistów. E-biletu nie trzeba będzie umieszczać na kierownicy :-)

      • 0 0

      • (2)

        Tak naprawdę mam to głęboko w okrężnicy, w centrum Gdyni bywam sporadycznie a do zaparkowania mego kucyka potrzebuję kawałka twardego podłoża o powierzchni spodeczka, tylko tyle aby stopka boczna nie zapadała się w piachu, więc ZAWSZE znajdę miejsce do zaparkowania za free: na szerszym chodniku, wzdłuż ściany budynku, przy trawniku, przy znaku drogowym itp. Z tego powodu jestem pewien, że roczne wpływy z parkowania motocykli w Gdyni nie wystarczą nawet na paczkę tictaców, ale pazernego idiotę publicznie ktoś z siebie zrobił. Zresztą wystarczy spojrzeć na ten urzędniczy fetysz do myślników w pseudoregulaminie aby stwierdzić, że mistrz intelektu tego nie napisał. Średnio rozgarnięty sześciolatek po przeczytaniu tego orgazmu urzędniczej myśli racjonalizatorskiej zorientuje się, że to stek bzdur mających na celu chyba jedynie utrudnienie życia motocyklistom, bo większych "piniendzy" to raczej nie przyniesie.... A może to wyraz urzędniczych frustracji i kompleksów, gdy z cienkiej państwowej pensyjki wystarcza na Tico, ale na wymarzone dwa kółka już niekoniecznie? Pocieszę zawistne urzędniczyny: nie jest tak źle, nie tylko oligarchowie jeżdżą motocyklami, trzeba tylko nieco ścisnąć pasa, mój motocykl jest wart mniej niż średniej klasy rower, z Providentem dacie radę.
        Włodarze większości dużych miast (Gdańsk, Sopot, Warszawa) traktują motocykle jako pojazdy rozładowujące korki i upłynniające ruch w centrach miast, aby zachęcić przesiadanie się z samochodów na dwa kółka zwolnili motocyklistów z opłat parkingowych, ale najwyraźniej w Gdyni do koryta dorwały się jedynie bezmyślne półgłówki.

        • 0 0

        • parkowanie motocykli (1)

          "...do zaparkowania mego kucyka potrzebuję kawałka twardego podłoża o powierzchni spodeczka, tylko tyle aby stopka boczna nie zapadała się w piachu, więc ZAWSZE znajdę miejsce do zaparkowania za free: na szerszym chodniku, wzdłuż ściany budynku, przy trawniku, przy znaku drogowym itp. ..." - i tak jest dobrze. Dzięki temu motocykle parkują za darmo i nie zajmują miejsc, na których mogą parkować samochody.

          • 0 0

          • Co nie zmienia faktu, że mimo wolnych zwykłych miejsc parkingowych motocykliści muszą w Gdyni kombinować gdzie dwa kółka postawić aby nie płacić. I po co? W Gdańsku i Sopocie ten problem nie istnieje. Nie potrafię tego wytłumaczyć inaczej jak zwykłą urzędniczą złośliwością lub totalną bezmyślnością.

            • 0 0

  • A tym czasem w centrum malują po nocy białą farba "parkingi" a kierowcy dalej parkuja poza strefami, w bramach i wszędzie (2)

    no rzesz urwał! macie oczy i uprawnienia to znaczy, że wiecie co te linie i znaki znaczą ! Dość pobłażania takim "na chwilkę" w bramie albo na całym chodniku, przejściu dla pieszych czy skrzyżowaniu! Ile lat trzeba wyręczać służby i dzwonić prosić o interwencje? są kamery - wysłać patrole i patrzeć w ekrany, patrole też same z siebie mogą interweniować !

    • 8 1

    • na chodniku w centrum skrzyżowanie Świętojańska/10Lutego stoi od tygodnia Volvo mocno ozdobione przez mewy

      może by lawetę jaką podesłać
      albo parkingowego
      gościa

      • 1 0

    • hm ciekawe co za pajac dał minusa :) lubisz parkować w bramach i wszędzie?

      • 3 0

  • A czy Urzad w Gdyni pomyślał o tym, aby (2)

    w tych automatach zrobić sprzedaż biletów na komunikację miejską? Jest okazja.

    • 8 0

    • Za rok się wymieni za kilka milionów PLN na koszt podatnika na takie z biletami na komunikację miejską

      Dzięki temu jakaś zaprzyjaźniona, prywatna firma będzie miała robotę.

      • 1 0

    • Komunikacje planujemy zlikwidowac.

      • 1 0

  • Gdzie sa kurka nowe drogi i chodniki z tych pieniedzy ??? kurka chyba trzeba wystartowac w wyborach i r******* to kolesiostwo.

    • 0 0

  • dalej windows?

    • 1 0

  • wąż zjadający własny ogon (8)

    ciągle ładują kasę w parkomaty, które z prostych małych urządzeń wyglądają już jak szafa w centrum komputerowym. Do tego utrzymanie całej rzeszy urzędasów i strażników miejskich. Wpływy z parkowania są przeżerane z nawiązką. Kierowcy płacą ale tylko po to by utrzymywać to rozrastające się pasożytnictwo.

    • 127 8

    • To takie miejskie mity. Miód na serce prostego ludu, żądnego darmowych igrzysk, chleba i miejsc parkingowych. Ładnie brzmią, ale niewiele mają wspólnego z prawdą.

      • 0 1

    • po co opłaty (1)

      opłaty są po to by kierowcy (chociaż ich część) ograniczyli przyjazdy i parkowanie swoimi autami w śródmieściu

      • 4 3

      • Bez sprawnej i czesto kursujacej komunikacji miejskiej to tak nie dziala...

        .. jesli mam do wyboru, czekac 20 minut na autobus albo w 6 minut byc w centrum to wybieram samochod.

        Godzina parkowania to bodajze 3 PLN - dwa bilety to 6,40 PLN.
        Trace moze z 10 PLn na paliwie, oszczedzam w najlepszym przypadku 50 minut.

        • 3 3

    • kolejny szpachloJanusz od parkowania na trawnikach

      bo go nie stać 2 zł

      • 4 2

    • Ale przynajmniej jest gdzie auto postawić...

      • 4 1

    • Gdyńscy włodarze to mają same sukcesy w tej materii, pamiętacie system KaPa :)

      • 2 2

    • Mądrze mówisz

      Może ktoś się kiedyś obudzi i zrobi z tym porządek, bo narazie Gdynianie (niestety ja również) jesteśmy owocami idącymi...

      • 7 3

    • to ogolnie opis urzędników

      • 19 3

  • A ochroda danych osobowych?

    Czy pytanie zasadne? W jakim celu oprócz oczywistych kontroli będą przechowywane dane? Czy podchodzi to pod ochronę danych osobowych?

    • 2 0

  • (1)

    Już trzeba wymieniać parkomaty a wyświetlaczy na przystankach Witomino Centrum i Obłuże Centrum nadal nie ma.

    • 3 0

    • Bo wyświetlacze nie zapełnią koryta.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane