• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia zyska niebawem drugi Bulwar Nadmorski

Patryk Szczerba
9 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Remont za 1,5 mln zł zbliży dwie części Oksywia

Budowa falochronu powinna zakończyć się w październiku. Jeszcze przed końcem roku miejsce może zostać udostępnione spacerowiczom.


Prawdopodobnie w grudniu zostanie oddana do użytku droga techniczna będąca częścią inwestycji, która ma zabezpieczyć brzeg morski na Oksywiu zobacz na mapie Gdyni. Zgodnie z zapowiedziami będzie można po niej spacerować, a miasto zyska drugi bulwar.



Czy drugi bulwar może stać się gdyńską atrakcją turystyczną?

Prace przy umacnianiu brzegu morskiego na Oksywiu trwają od początku roku. Podstawowym zadaniem jest budowa betonowej opaski wokół brzegu nie tylko w Gdyni. Zabezpieczenie obejmie blisko 6 km brzegu w następujących lokalizacjach: Ostrowo i Rozewie (gmina Władysławowo), cypel Helu, odcinek Westerplatte oraz odcinek Oksywie. Prace pochłoną 68,7 mln zł, z czego ponad 58 mln zł dokłada Unia Europejska. W Gdyni jest na finiszu ich ostatni etap, który kosztuje 19 mln zł.

Co powstaje?

Przypomnijmy, że na długości 1,7 km (z przerwą na miejsce dla łodzi rybackich) powstał już żelbetowy mur oporowy o wysokości 80 cm i kamienny narzut od strony wody. Do końca września powinna być nawierzchnia ciągu komunikacyjnego o szerokości 3 metrów. Położona 150 metrów od ul. Osada Rybacka zobacz na mapie Gdyni droga będzie sięgała niemal do wysokości torpedowni zobacz na mapie Gdyni, gdzie siedzibę ma elitarna jednostka komandosów morskich - Formoza. Obecnie trwa układanie kostki, po której będzie można już niedługo swobodnie spacerować. Problemem może okazać się dojście do miejsca nazywanego już w Gdyni drugim bulwarem.

Zobacz też: Remont przystani na Oksywiu oddala się

Obecnie jedyna możliwość to przejście do końca ul. Osada Rybacka zobacz na mapie Gdyni i zejście na plażę schodami. Sęk w tym, że są strome, a poza tym wizja osób przechodzących w okolicach domów nie podoba się mieszkańcom.

Jak zorganizować dojście?

Przedstawiciele Urzędu Morskiego o tym, by ułatwić mieszkańcom dojście nie myślą, zastrzegając, że oficjalnie to przede wszystkim falochron, a nie atrakcja turystyczna.

- Naszą rolą jest tylko zabezpieczenie morskich brzegów. Inwestycje, które mogłyby uprzyjemnić spędzającym tam czas ewentualnym spacerowiczom leżą już w gestii władz miasta - mówi Roman Kołodziejski, inspektor z Urzędu Morskiego w Gdyni.

Urzędnicy zapowiadają jednak, że miejsce uda się zaadaptować na potrzeby mieszkańców i turystów. Na bulwarze staną w przyszłym roku ławki i śmietniki. W najbliższej przyszłości nie ma co liczyć natomiast na oświetlenie, ale być może uda się rozwiązać problem trudnego dojścia do nowego bulwaru w Gdyni.

Byłoby możliwe dzięki pozostawieniu przejazdu prowadzącego od ul. Muchowskiego zobacz na mapie Gdyni. Obecnie tą trasą porusza się firma wykonująca prace. Jest to możliwe dzięki uzgodnieniom z Portem Wojennym, po terenie którego przebiega trasa. Po zakończeniu prac przejazd prowadzący od ul. Muchowskiego może jednak zostać ponownie zamknięty. To oznacza kłopot z dojazdem m.in. dla służb technicznych.

Jak zapewniają urzędnicy, rozmowy miasta z wojskiem w sprawie pozostawienia przejazdu trwają. Niewykluczone, że uda się udostępnić jeszcze inne leśne przejście, ale konkretne decyzje jeszcze nie zapadły.

Falochron nie wystarczy

Przypomnijmy, że klif na Oksywiu jest mniejszy od znajdującego się w Orłowie i Redłowie, ale miejscami sięga nawet 40 metrów. Wiadomo już, że skarpa należąca do klifu, choć zabezpieczona niebawem przed falami morskimi, będzie musiała dodatkowo zostać chroniona przed wodą deszczową na górze.

Czytaj też: Rybacy z Oksywia czekają na prąd

Na razie całość nie wyszła poza plany, ale przedstawiciele Urzędu Morskiego zapewniają, że w najbliższych latach sprawa musi zostać rozwiązana. Wiedzą o tym także urzędnicy, do których zwracają się mieszkańcy zirytowani brakiem kanalizacji deszczowej, kłopotami z przyłączami z posesji do wodociągów kanalizacji sanitarnej oraz coraz gorszym stanem płyt yomb.

- Do momentu, gdy nie będziemy mieli pewności, że jest bezpiecznie, poważniejsze inwestycje w infrastrukturę nie będą możliwe. Badania pokazały, że naruszenie stabilności skarpy nawet przez niewielkie prace drogowe może spowodować nieodwracalne skutki - wyjaśnia Andrzej Bień, radny Gdyni.

Opinie (151) 7 zablokowanych

  • Będę miał gdzie rowerem pojeździć bo po piasku to tak nie za baradzo ..a 2 km to dużo na spacer na nogach rowerem mik mik ha i j (1)

    • 9 3

    • 2km to dużo na pieszy spacer? Do pracy mam trochę więcej i pieszo chodzę.

      • 1 1

  • A co z bulwarem do orłowa (2)

    kiedyś miał być

    • 5 7

    • (1)

      no dokladnie. dlaczego plaza w redlowie nie jest jeszcze zabetonowana? dlaczego nie ma podjazdow dla niepelnosprawych na klif? i wind. i kolejki? dlaczego nie ma drogi rowerowej laczacej bulwar z orlowem zamiast tej plazy. ludzie grzezna w piasku, nie mozna wozkiem z dzieckiem przejechac. o dzieciach byscie pomysleli i o matkach.
      polanke redlowska tez moznaby przy okazji betonem przejecheac bo niema tam juz gdzie zaparkowac!!!

      • 8 3

      • Bo to Natura 2000 - tam zrobienie głupiej ścieżki rowerowej wysypanej żwirem to uzgodnienia 10 urzedów

        • 0 2

  • Gdynia w nowej perspektywie finansowej (3)

    powinna starać się o fundusze unijne na most pieszo - rowerowy, który połączy dwie części miasta podobny do tego w Kopenhadze, której wybudował gdyński Vistal. A przy okazji (już tu wiele razy pisałem) pogłębiania toru wodnego pod wejściem do portu wewnętrznego wykopać głębszy rów i zatopić segmenty kesonowe celem skomunikowania wykonania tunelu dla transportu samochodowego łączącego Oksywia z Chrzanowskiego w Centrum (Gdynia MOrska).

    W Gdyni zaczyna brakować wolnej przestrzeni. Wykorzystanie poziomu podziemia stanie się więc za chwile koniecznością. Nie liczyć ile zaoszczędzimy zmniejszając zadymienie z tytułu spalin samochodowych w zapchanych ul. i czasu oraz korków.

    Nie trzeba być wizjonerem, bo jasno widzimy że jest to niezbędna inwestycja, która napędzi koniunkturę i przeniesie dużo nowych aktywności w tym i turystycznych. Takie potrzebne w tym miejscu obiekty komunikacji są pod każdym względem przydatne. Są też tętniącymi życiem centrami usługowo-handlowymi, miejscami spotkań, latem dodatkowymi atrakcjami.

    A przecież wybudowany w gdyńskim Vistalu 53-metrowy most pieszo-rowerowy połączył dwie części Kopenhagi dlaczego tego nie zrobić w Gdyni.
    - Do tego architekt wykazał się innowacyjnością bo ten most będzie rozsuwał się do betonowych przyczółków i tuż przy tych miejscach rozsunięcia będą platformy widokowe, z których piesi mogą obserwować cały ten proces, na przyczółku obok Kapitanatu Poru w Gdyni często brak miejsca gdy wpływa ciekawa jednostka do portu te platformy odpowiednio zaprojektowane stanowiłyby ciekawy obiekt krajobrazowy i obserwacyjny nie wspominając o użytkowej funkcji takiego mostu łączącego DWIE GDYŃSKIE PROMENADY

    • 27 5

    • (2)

      To Został teraz tak się reklamuje? Beka

      • 0 0

      • Vistal miało być

        • 0 0

      • tak

        Vistal szuka kontrahentów na trójmiasto.pl. Schlebia Ci to?

        • 0 0

  • Formoza? (4)

    Formoza nie stacjonuje w torpedowni.

    • 0 8

    • pewnie nie wiesz ale po

      prostu są dwie "torpedownie".

      • 6 1

    • a gdzie stacjonuje ? (2)

      jeśli nie w tym miejscu?

      • 1 0

      • pod ziemią (1)

        w złotym pociągu stacjonują od lat

        • 7 0

        • Haha dobre buahaha mega ahahha 😊😆

          • 2 1

  • Czy będą tez - jak na skwerze - stoiska z chińską tandetą ? (3)

    Wszak wpisały się w koloryt Gdyni. Te kolorowe budy z nachalną muzyką typu RMF Maxx i znudzeni sprzedawcy oferujący każdy możliwy badziew pod warunkiem że jest kolorowy, krzykliwy i nie rozpadnie się w jakiś kwadrans po dokonaniu zakupu. Idiotyczne tabliczki na drzwi typu : TU RZĄDZI SZEF, KRYSTIAN W AUCIE, baloniki, koraliki, auta na baterie, czapeczki z napisem KAPITAN, plastikowe miecze a`la Gwiezdne Wojny.. Co to barachło ma wspólnego z krzewieniem tradycji morskiej ? W Zakopanym sprzedają kierpce, ciupagi, skóry owcze na podłogę i serki lokalne..Czemu w gdyni nie sprzedaje się czegoś w morsko-marynstycznym klimacie ?
    Kto wydaje w ogóle zgodę na taką pożal się boże działalność ?
    Powinien się po tym buldożer przejechać i tye

    • 11 9

    • (1)

      A w Gdńsku inaczej.......chyba nie, bo tam ludzie wypróżniają się perfumami i zapachami

      • 7 1

      • Daj spokój,

        nie od dziś wiadomo, że gdańscy potomkowie zabużan, na swoich polówkach kupują gacie wyłacznie z Paryża, Londynu i Nowego Jorku:-)

        • 6 1

    • I jeszcze te ogromne, plastikowe muszle, które oczywiście z Bałtykiem się kojarzą.

      • 1 1

  • (1)

    Czy ten bulwar połączą kiedyś z Mechelinkami..to było by fajnie można by było jechać szybko na skroty rowerem w kierunku Rewy,bo w tej chwili z Babich Dołów rowerem nie dojedziesz do Rewy ,chyba że okrężną drogą przez Kosakowo i Pierwoszyno

    • 9 6

    • Po drodze masz jednostkę wojskową,

      więc raczej tego nie widzę.

      • 4 1

  • mewy

    zrobia swoje , bedzie jedno guano ale co z tego?

    • 1 3

  • Most,tunel lub chociaż najmniejszy prom do Oksywia przez tereny wojskowe (2)

    Marzy mi się się Centrum Gdyni połączone mostem z Oksywiem i bulwar z Oksywia połączony z Mechelinkami .Jak nie most to chociaż jakieś tanie promy co 60 minut to dopiero była by atrakcja która bardzo skruciłaby drogę w kierunku Rewy.Wielu ludzi z Gdyni i Trójmiasta nigdy nie było na Oksywiu Mechelinkach i Rewie bo trzeba tam dojechać przez zaniedbane dzielnice i to o wiele dłuższą drogą.Przeważnie rowerzyści i turyści z Gdanska i Sopotu dojeżdzają tylko do centrum Gdyni lub Orłowa i wracają .Czy za mojego życia połączą w końcu centrum z Oksywiem to byłaby jakaś konkretna konkurencja dla Gdańska a nie kolejki na pagórek czy pseudo lotnisko itp.

    • 20 0

    • Puscmy wodze fantazji (1)

      Moze poaczenie lotnicze z Gdanskiem co 15 min.
      Bedzie mozna szybciej dojechac do pracy w Gdansku i z powrotem bez korkow.
      To moje marzenie

      • 3 5

      • Przed wojną takie połączenie było.

        Promowe znaczy. Na trasie Gdynia - Oksywie. Słyszałem o tym od moich dziadków.

        • 0 0

  • Lepszą opcją by było...

    Zabezpieczyć nabrzeże i przeciągnąć bulwar do Orłowa przy tym powiększając plażę. :)

    • 3 2

  • ochrona brzegu , tak .. tylko ta kostka to nieporozumienie, ale tak sie wydaje unijne pieniądze

    teraz unijne a póżniej do zwrotu mld EURO, to nie manna z nieba, oj nie

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane