• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynianie: chcemy deptaka na Świętojańskiej

Michał Sielski
18 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Na razie ul. Świętojańska zamykana jest okazjonalnie, jak choćby podczas powitania wiosny. Na razie ul. Świętojańska zamykana jest okazjonalnie, jak choćby podczas powitania wiosny.

Zaskakujące wyniki badań dotyczących ewentualnych zmian w ruchu na ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni. Nie tylko kupcy chcą, by była deptakiem. Podobnie myśli zdecydowana większość mieszkańców Gdyni. Władze miasta przekonują jednak, że decyzja musi dojrzeć.



Całkowite zamknięcie dla ruchu ul. Świętojańskiej to dobry pomysł?

Ankietę dotyczącą organizacji ruchu na ul. Świętojańskiej wypełniło 2727 osób. W zdecydowanej większości byli to mieszkańcy Gdyni, robiący tam zakupy, mieszkający lub pracujący w Śródmieściu. Aż 38 proc. to osoby młode - w wieku 26-34 lat. Badanie przeprowadzane jest w ramach unijnego projektu Civitas Dynamo. Wyniki są zaskakujące.

- Okazało się, że nawet ci, którzy przyjeżdżają do Śródmieścia Gdyni samochodem, wolą, żeby ul. Świętojańska była deptakiem - mówi Alicja Pawłowska z Zarządu Dróg i Zieleni.

Czytaj także: Świętojańska ulicą banków? To mit.

27 proc. badanych twierdzi, że żadne zmiany nie są potrzebne, ale zdecydowana większość widzi taką potrzebę - choć w różnym zakresie. 11 proc. proponuje rozwiązanie najbardziej radykalne, czyli całkowite zamknięcie ulicy dla wszystkich pojazdów - także należących do mieszkańców oraz komunikacji publicznej. Aż 30 proc. dopuszcza jednak ruch pieszych oraz rowerzystów, a 25 proc. twierdzi, że po Świętojańskiej mogłyby poruszać się także pojazdy komunikacji publicznej. 11 proc. zgadza się na to, by wjazd możliwy był również dla mieszkańców dzielnicy.

Większość respondentów opowiada się za zmianami na całym odcinku ul. Świętojańskiej - od Urzędu Miasta zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania ze Skwerem Kościuszki zobacz na mapie Gdyni. Miałyby one obowiązywać na stałe, ale władze miasta skłaniają się jednak do stopniowego przyzwyczajania ludzi do deptaka. Podobnie działają na al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni czyli chodnikach przy Skwerze Kościuszki i Molo Południowym. Tam zakaz parkowania doskonale się sprawdza, a przypadki jego łamania są już sporadyczne. Zwolnione przez samochody miejsce szybko zaanektowali piesi, którzy przechadzają się chodnikami i nie muszą lawirować pomiędzy zaparkowanymi samochodami. Docelowo parkowanie może być zakazane po obu stronach drogi.

Zobacz więcej: Parkowanie przy skwerze ograniczone.

- Wyniki badań z pewnością są dla nas ciekawym materiałem do przemyśleń. Na konkretne decyzje jeszcze za wcześnie, bo analizy wciąż trwają. Trzeba pogodzić oczekiwania mieszkańców, turystów, ale także mieszkańców, restauratorów i korzystających z komunikacji publicznej. To projekt na najbliższe lata - podkreśla wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak.

Podczas powitania lata na ul. Świętojańskiej pojawiły się klasyczne samochody.

Opinie (315) 3 zablokowane

  • A może niech ta władza dojrzeje (1)

    do podjęcia decyzji z którą ciągnie się jak z mokrymi kalesonami.

    • 3 11

    • Jeden Stasiak (jak piszą - na wylocie) to jeszcze nie władza

      Lotniskowy musi odejść. A przy okazji ruszy parę spraw w mieście

      • 4 4

  • Zdecydowanie 10-lutego i Skwer Kosciuszki (Jana Pawla II) winny byc deptakami (5)

    I wprowadzic dla porzadku ruch okrezny wokol centrum miasta:
    Jana z Kolna - Dworcowa - 10 lutego - 3maja - Armii Krajowej - Wladyslawa IV - nowa Jana z Kolna).
    Obecna Jana z Kolna powinna byc przesunieta 50-100m na polnoc w strone torowiska (obok meblowego), a stara zaslepiona.
    Nowa Jana z Kolna powinna zaczynac sie od obecnego skrzyzowania:
    Jana z Kolna / Wladyslawa IV / T. Wendy, a konczyc sie na J. Wisniewskiego, przebiegajac przez obecne niezagospodarowane parkingi i tereny pokolejowe.
    Do przystankow autobusowych w kierunku Obluza byloby 50-100metrow dalej, ale ile terenow do zagospodarowania, no i nowa porzadna wielopasmowa droga

    • 9 23

    • Swietojanska nadaje sie na deptak, (2)

      ale pod warunkiem prowadzenia wylacznie uspokojonego ruchu trolejbusowego.

      • 8 5

      • uwzględnij spokojny ruch rowerów (1)

        • 3 2

        • jaki spokojny?

          Cykliści zap***dalają jak potluczeni. Zwłaszcza jak widzą dużo pieszych, to ich chyba nakręca.

          • 5 4

    • a może Twoje Chwarzno odciąć od centrum

      będziesz sobie doginał na piechotkę, fajnie będzie co nie?

      • 3 6

    • Również uważam, że to ul. 10-go lutego powinna być deptakiem.

      10-go lutego to główna, reprezentacyjna oś miasta, to główny ciąg pieszy i dojście od dworca kolejowego ( autobusowego) do Skweru, plaży, bulwaru, etc.
      Z tą ulicą wiąże się też znacznie mniej wyrzeczeń, biorąc pod uwagę przyszłe projektowane budowy: drogi czerwonej oraz nowego węzła komunikacyjnego
      w obrębie ulic: Podjazd, Dworcowej i 3-go maja.

      Ulica Świętojańska biegnie równolegle do głównego deptaku miasta jakim jest Bulwar Nadmorski i dlatego uważam, że ma bardzo małe szanse aby przyciągnąć spore rzesze lokalnych spacerowiczów, bądź przyjezdnych turystów

      • 3 2

  • Żądamy dostępu do morza! (1)

    • 28 1

    • Beka, dobre adekwatne do pomysłu deptaka

      • 5 1

  • Deptak na Świetokańskiej niepotrzebny

    Za deptakiem na Świetojańskiej lobbują mieszkańcy, kupcy i restauratorzy z
    Świetojańskiej
    Ja jestem przeciwna - deptak jeśli już to na Skwerze Kościuszki, Świętojańską zostawić jak jest.

    • 49 2

  • zmieniło się (1)

    obecnie jest znacznie więcej knajp , restauracji na Swietojańskiej
    właściciele kamienic mają zakaz wynajmu swoich lokali na banki

    • 11 7

    • Maja zakaz i sie zwijają. Ostatnio zniknęła Nordea, Getin Bank, Eurobank, kilka kredytów i Open Finance. W ich miejsca powstają punkty gastronomiczne, cieszą sie popularnością. Ale co z tego. Prawdziwym generatorem ruchu są duże sieci i puby. A tych drugich nie ma. Czemu? Bo mieszkańcy sobie nie życzą hałasu na głównej ulicy miasta. To tak, jakby mieszkańcy Ibizy narzekali na imprezy. Swietne myślenie. To z nimi trzeba gadać, bo to oni zabijają i hamują życie tej ulicy.

      • 16 2

  • Morska/Zwycięstwa/Niepodległości i Grunwaldzka powinny być deptakami

    • 25 2

  • poroniony pomysł i tyle (4)

    gdzie miejsca parkingowe? jak sobie wyobrażacie ruch w centrum miasta? po co zmieniać coś co funkcjonuje? zawsze znajdzie się ktoś komu będzie coś nie pasić!

    • 35 8

    • otoz (2)

      Miejsca parkingowe (ok 300) właśnie powstają na podziemnym parkingu pod budowana szkoła filmowa

      • 4 2

      • Ja jestem za zdecydowanym ograniczeniem miejsc parkingowych w miastach. Tylko w ten sposób można wykurzyc kierowców z centrów. Ja jestem za wyrzuceniem samochodów i motocykli z Świętojańskiej, ale jednak pozostawienie jednego buspasa dla komunikacji miejskiej i wytyczenie ścieżki rowerowej.

        • 2 6

      • tyle, że dla użytkowników tejże filmówki i odwiedzających celebrytów

        zwykli mieszkańcy i turyści niech dalej się martwią

        • 2 2

    • samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście

      • 2 4

  • Jestem za deptakiem (2)

    ulica zmieniłaby swój charakter, stałby się bardziej klimatyczna

    • 7 47

    • odstaw proszki

      chcecie mieć powtórkę z monciaka? chlanie, gwar i siki po kątach? jest dobrze i tyle. a miasto dalej swoje! wszystko pod turyste i biznes

      • 14 6

    • jaki tam klimat - ulica jak w każdym mieście, żadna atrakcja, nikt tam na spacery nie będzie chodził

      • 9 4

  • pewnie ze chcemy !!!! (1)

    wkoncu madra decyzja co ożywi ta ulice :)

    • 9 36

    • tja, minusy są, gdzie argumenty?

      • 0 2

  • Nie DEPTAKOWI!!!!!!!!!!!!!!

    Proponuje żeby deptak zrobić ul.Wielkopolska i Al Zwyciestwa

    • 47 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane