- 1 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (36 opinii)
- 2 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (258 opinii)
- 3 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (113 opinii)
- 4 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (372 opinie)
- 5 Pomorze za 36 lat: kobiece i... stare (86 opinii)
- 6 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (739 opinii)
Gdyński budżet obywatelski: pierwsze wnioski i kontrowersje
Wykluczenie dróg powiatowych z głosowania w budżecie obywatelskim znacznie ogranicza możliwości mieszkańców w zakresie poprawy bezpieczeństwa - twierdzą społecznicy. To wynik analiz poprzednich edycji - odpowiadają władze Gdyni. Składanie wniosków do budżetu obywatelskiego trwa do 14 kwietnia.
Mniej wypadków, ale to wystarczy
- Z zakresu wniosków wycięto wszystkie drogi powiatowe. W ubiegłych latach zakazano mieszkańcom wnioskować o zmiany na drogach krajowych i wojewódzkich. Z pozoru kosmetyczna zmiana, mająca ułatwić urzędnikom formalne opracowanie wniosku, skutkuje zablokowaniem rozwoju jednej z najskuteczniejszych stref uspokojonego ruchu - "Chylońska dla ludzi", gdzie w efekcie zmian udało się uzyskać zmniejszenie liczby zdarzeń drogowych i znaczący wzrost komfortu pieszych - zauważa Łukasz Bosowski, pomysłodawca zmian na ul. Chylońskiej, które chciałby kontynuować.
Ale wszystko wskazuje na to, że w tym miejscu - przynajmniej w oparciu o budżet obywatelski - dalszego uspokojenia ruchu nie będzie. Urzędnicy są bowiem nieugięci.
Za mało czasu na uzgodnienia i analizy
- Decyzja o wyłączeniu dróg powiatowych z kategorii dróg, na których mogą być realizowane zadania w ramach budżetu obywatelskiego, zapadła po głosowaniu w 2015 roku - zaznacza Michał Guć, wiceprezydent Gdyni. - W efekcie dyskusji po dwóch pierwszych edycjach gdyńskiego BO mocno wybrzmiało, że potencjalne inwestycje na drogach powiatowych mają inną rangę i skalę niż te prowadzone na drogach gminnych - dodaje.
W takim przypadku konieczne są więc uzgodnienia z wieloma służbami, co zajmuje sporo czasu. W efekcie urzędnicy nie wyrabiają się z przygotowaniem projektu i może on zostać odrzucony.
- Trud, jaki mieszkaniec włożył w jego przygotowanie, poszedłby na marne. To wszystko sprawia, że nie ma możliwości ponownego włączenia dróg powiatowych do kategorii dróg, których mogą dotyczyć wnioski do gdyńskiego budżetu obywatelskiego - podsumowuje wiceprezydent Michał Guć.
Społecznicy chcą przede wszystkim bezpieczeństwa
Mimo przeciwności, mieszkańcy nie odpuszczają i biorą się za zmiany w ruchu na innych ulicach. M.in. na ul. Komandorskiej , gdzie na skrzyżowaniu, na którym dochodzi do kilkunastu wypadków rocznie, proponują zbudować rondo.
Pomysły na zmiany ma też Stowarzyszenie Miasto Wspólne, które chciałoby m.in. zamienić miejscami pętlę autobusową i nadmorski parking na końcu al. Piłsudskiego . Teraz samochody można zaparkować dosłownie przy samym Bulwarze Nadmorskim, a autobus ma pętlę dalej od morza. Oba tereny zajmują porównywalną ilość miejsca, więc powstał pomysł, by choćby częściowo zamienić je miejscami - dla wygody pasażerów komunikacji publicznej, a także estetyki. W słoneczne dni kierowcy zastawiają bowiem nie tylko cały parking, ale regularnie parkują też auta na drodze rowerowej. Na pętlę nie mogliby wjeżdżać, a większa część parkingu byłaby oddalona od niej o ok. 100 metrów.
- Planujemy też zgłosić projekt nasadzenia drzew m.in. przy ul. 10 Lutego, w ramach projektu "100 drzew dla Śródmieścia" - mówi Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Opinie (131) 1 zablokowana
-
2017-03-28 17:52
a moze jakiś park zieleni
a nie tylko beton. Gdynia schodzi na psy
- 10 2
-
2017-03-28 18:55
W Gdańsku szkoła 86 wygrała parking za 10 tyś zł problem w tym ze parking juz tam był patrzę na to miejsce bo jestem tam codziennie i nic się nie dzieje , adamowicz gdzie są pieniądze, BO to jednie wielkie zlodziejstwo i oszukiwanie obywateli na osiedlu 4 pory roku wygrał kompleks sportowy ale nie można go zrobić po 3/4 BO poszło na remonty ulic
- 6 3
-
2017-03-28 19:56
Panie Piesiewicz, za 100 drzew dla Śródmieścia plus, za przenoszenie parkingu z bulwaru - minus
Tam wystarczy ograniczyć ten parking i zrobić sezonowy przystanek ZKM. Od maja do września.
- 2 3
-
2017-03-28 20:09
cywilizacja idzie malymi krokami, ale zmiany sa widoczne
jeszcze pare lat temu moje postulaty dbania o przestrzen publiczna, drogi dla pieszych i rowerzystow wzbudzaly smiech w dopiero co zmotoryzowanych Polakach. Teraz coraz wiecej zauwaza ze ten "postep" nie jest taki fajny, czesc nawet byla w innych miejscach swiata, gdzie duzo rzeczy jest rozwiazana lepiej.
Ciesze sie ze sa tacy ludzie robiacy dobra robote. Tak trzymac i sie nie poddawac- 5 2
-
2017-03-28 20:46
Co za głupi pomysl (2)
Z pętla autobusowa w miejscu parkingu. Doprawdy pięknie będą tam wyglądały autobusy, widok marzenie...
- 11 4
-
2017-03-28 21:33
diesel
Dlaczego nie dołożyć słupów i kabli dla trolejbusów?
- 3 0
-
2017-03-28 23:23
50 lat marzeń
Pętlę już łatwiej przerobić na osiedlowy port z autobusami do Szwecji.
- 0 0
-
2017-03-28 21:04
Komandorska (1)
Fakt jest taki, że teraz część osób traktuje Komandorską jako pas szybkiego ruchu rownoległy do Morskiej. Ludzie zapominają o ustąpieniu pierwszeństwa nadjeżdzającym z Mireckiego. Tu nie chodzi o rowerzystów, ale o nas pieszych rozjezdżanych samochodami. A rowerzyści bojąc się ulicy wskakują na chodnik
- 3 1
-
2017-04-21 21:26
Rajd Komandorski
Komandorska to niestety alternatywa dla "Korka " porannego i popołudniowego.Samochody które tam przejeżdżają zachowują się jak na Obwodnicy prędkość grubo powyżej 50km/H Często Panie i Panowie nie wiedzą jak zachować się na skrzyżowaniu ulic Mireckiego Komandorskiej Kieruje zasada KTO PIERWSZY TEN LEPSZY Proponowane rozwiązanie jest bezpieczne dla wszystkich
- 0 0
-
2017-03-28 21:29
Oddziałowa
Chrońcie nas przed wszelkiej maści instytutami kultury miejskiej czy stowarzyszeniami mającymi w nazwie "wspólne".
- 5 0
-
2017-03-28 21:37
W Gdańsku cwaniaki zrobili tylko kopiuj wklej wniosoki zeszłego roku tak samo idiotyczne
- 3 0
-
2017-03-28 21:52
moje trzy grosze
Nazywajmy rzeczy po imieniu. To nie kontrowersje co do budżetu ale po prostu idiotyzmy. Tak ocenic należy pomysł zamiany parkingów. Obydwa parkingi są potrzebne i obydwa w okresie sezonu za zapchane samochodami, tak samio zresztą jak i przylegające ulice. .Propozycja zamknięcia parkingu na bulwarze nie wiem czemu miałaby służyć ale na pewno nie turystom i osobom odwiedzającym bulwar. W końcu ten parking po to został pobudowany i chora propozycja wyrzucenia z nich samochodów, dla dwóch autobusow na godzinę nawet nie wymaga komentarza. Idzmy dalej zabronmy wogole uzywac samochodów w centrum Dopiero wtedy będzie prymat pieszych i XIX wiek
- 8 5
-
2017-03-29 01:16
W Gdyni mieszkańcy nie mają szans wygrać z projektami szkolnymi
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.