- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (204 opinie)
- 2 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (201 opinii)
- 3 Ławka robi za śmietnik w centrum Gdańska (79 opinii)
- 4 Wałęsa apeluje, Bodnar wraca do spraw (155 opinii)
- 5 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (88 opinii)
- 6 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (56 opinii)
Gdyńskie trolejbusy nagrodzone w Brukseli
31 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat)
Gdyńskie trolejbusy nagrodzone w Brukseli film nakręcony w ramach promocji gdyńskiej kandydatury.
Komisja Europejska uhonorowała nagrodą Regiostars 2014 gdyński projekt rozwoju transportu publicznego, opartego o linie trolejbusowe.
Gdyński projekt "Rozwój proekologicznego transportu publicznego na Obszarze Metropolitalnym Trójmiasta" zwyciężył w kategorii "CityStar - inwestycje w publiczny transport miejski zgodny z zasadą zrównoważonego rozwoju", w której rywalizował z przedsięwzięciami z walijskiego Swansea, Kielc i wspólnym projektem Manchesteru, Paryża, Brukseli, Bielefeld i Rotterdamu.
Czytaj także: Trolejbusy docenione przez europejskich dziennikarzy
Nagrodę z rąk Johannesa Hahna, unijnego komisarza ds. polityki regionalnej, odebrał w Brukseli wicemarszałek Ryszard Świlski i wiceprezydent Gdyni Michał Guć.
- Cieszymy się z tej nagrody, bo podsumowuje wieloletnią politykę miasta. Konsekwentnie stawiamy w Gdyni na rozwój przyjaznego środowisku i ekonomicznego transportu publicznego - mówił wiceprezydent Michał Guć. - Werdykt w tym konkursie pokazuje, że ta polityka jest doceniana na szczeblu europejskim.
Projekt rozwoju komunikacji trolejbusowej realizowany był w latach 2010-2013.
- Myślę, że nasz projekt został doceniony głównie za to, że był nowatorski, ekologiczny i dawał znaczącą oszczędność energii. W ramach projektu zakupiliśmy 28 nowoczesnych trolejbusów w pełni przyjaznych dla podróżnych, niskopodłogowych, klimatyzowanych, wyposażonych w alternatywny napęd - wylicza Piotr Małolepszy, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Po wprowadzeniu do eksploatacji nowych, energooszczędnych pojazdów, o ponad 20 proc. zmniejszyło się ogólne zużycie energii elektrycznej w sieci PKT.
- W interesie każdego miasta jest zapewnienie mieszkańcom dobrze zorganizowanej komunikacji zbiorowej - twierdzi Johannes Hahn, komisarz Unii Europejskiej ds. polityki regionalnej. - Chodzi o to, by przekonać jak najwięcej osób do zamiany własnego samochodu na publiczny środek transportu.
Gdynia jako jedno z trzech polskich miast (dodatkowo Lublin i Tychy) posiada miejski transport trolejbusowy. Na gdyńskich ulicach trolejbusy pojawiły się 71 lat temu - 18 września 1943 roku. Dziś gdyńska sieć trolejbusowa jest największa w Polsce. Obejmuje Gdynię i Sopot, a w jej ramach funkcjonuje 12 linii stałych i jedna sezonowa. Niskopodłogowe pojazdy przewożą rocznie ponad 25 milionów pasażerów, pokonując przy tym 5 milionów kilometrów.
Gdyński projekt trolejbusowy
- zakup 28 nowych trolejbusów niskopodłogowych
- przebudowa sieci trakcyjnej w ciągu al. Zwycięstwa w Gdyni, al. Niepodległości w Sopocie i na pętli trolejbusowej przy ul. Reja,
- budowa czterech nowych podstacji trakcyjnych,
- przebudowa pięciu istniejących podstacji,
- budowa centrum zdalnego sterowania infrastrukturą zasilającą trakcję trolejbusową,
- całkowita wartość projektu to ponad 98,6 mln zł
- dofinansowanie unijne wyniosło 70 proc. kosztów kwalifikowanych
- zakup 28 nowych trolejbusów niskopodłogowych
- przebudowa sieci trakcyjnej w ciągu al. Zwycięstwa w Gdyni, al. Niepodległości w Sopocie i na pętli trolejbusowej przy ul. Reja,
- budowa czterech nowych podstacji trakcyjnych,
- przebudowa pięciu istniejących podstacji,
- budowa centrum zdalnego sterowania infrastrukturą zasilającą trakcję trolejbusową,
- całkowita wartość projektu to ponad 98,6 mln zł
- dofinansowanie unijne wyniosło 70 proc. kosztów kwalifikowanych
Wycieczka po zajezdni PKT w Gdyni.