- 1 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (87 opinii)
- 2 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (117 opinii)
- 3 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (254 opinie)
- 4 Remont przed budową Drogi Zielonej (158 opinii)
- 5 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (17 opinii)
- 6 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (361 opinii)
Gdyńskie trolejbusy nagrodzone w Brukseli
Gdyńskie trolejbusy nagrodzone w Brukseli film nakręcony w ramach promocji gdyńskiej kandydatury.
Komisja Europejska uhonorowała nagrodą Regiostars 2014 gdyński projekt rozwoju transportu publicznego, opartego o linie trolejbusowe.
Gdyński projekt "Rozwój proekologicznego transportu publicznego na Obszarze Metropolitalnym Trójmiasta" zwyciężył w kategorii "CityStar - inwestycje w publiczny transport miejski zgodny z zasadą zrównoważonego rozwoju", w której rywalizował z przedsięwzięciami z walijskiego Swansea, Kielc i wspólnym projektem Manchesteru, Paryża, Brukseli, Bielefeld i Rotterdamu.
Czytaj także: Trolejbusy docenione przez europejskich dziennikarzy
Nagrodę z rąk Johannesa Hahna, unijnego komisarza ds. polityki regionalnej, odebrał w Brukseli wicemarszałek Ryszard Świlski i wiceprezydent Gdyni Michał Guć.
- Cieszymy się z tej nagrody, bo podsumowuje wieloletnią politykę miasta. Konsekwentnie stawiamy w Gdyni na rozwój przyjaznego środowisku i ekonomicznego transportu publicznego - mówił wiceprezydent Michał Guć. - Werdykt w tym konkursie pokazuje, że ta polityka jest doceniana na szczeblu europejskim.
Projekt rozwoju komunikacji trolejbusowej realizowany był w latach 2010-2013.
- Myślę, że nasz projekt został doceniony głównie za to, że był nowatorski, ekologiczny i dawał znaczącą oszczędność energii. W ramach projektu zakupiliśmy 28 nowoczesnych trolejbusów w pełni przyjaznych dla podróżnych, niskopodłogowych, klimatyzowanych, wyposażonych w alternatywny napęd - wylicza Piotr Małolepszy, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Po wprowadzeniu do eksploatacji nowych, energooszczędnych pojazdów, o ponad 20 proc. zmniejszyło się ogólne zużycie energii elektrycznej w sieci PKT.
- W interesie każdego miasta jest zapewnienie mieszkańcom dobrze zorganizowanej komunikacji zbiorowej - twierdzi Johannes Hahn, komisarz Unii Europejskiej ds. polityki regionalnej. - Chodzi o to, by przekonać jak najwięcej osób do zamiany własnego samochodu na publiczny środek transportu.
Gdynia jako jedno z trzech polskich miast (dodatkowo Lublin i Tychy) posiada miejski transport trolejbusowy. Na gdyńskich ulicach trolejbusy pojawiły się 71 lat temu - 18 września 1943 roku. Dziś gdyńska sieć trolejbusowa jest największa w Polsce. Obejmuje Gdynię i Sopot, a w jej ramach funkcjonuje 12 linii stałych i jedna sezonowa. Niskopodłogowe pojazdy przewożą rocznie ponad 25 milionów pasażerów, pokonując przy tym 5 milionów kilometrów.
- zakup 28 nowych trolejbusów niskopodłogowych
- przebudowa sieci trakcyjnej w ciągu al. Zwycięstwa w Gdyni, al. Niepodległości w Sopocie i na pętli trolejbusowej przy ul. Reja,
- budowa czterech nowych podstacji trakcyjnych,
- przebudowa pięciu istniejących podstacji,
- budowa centrum zdalnego sterowania infrastrukturą zasilającą trakcję trolejbusową,
- całkowita wartość projektu to ponad 98,6 mln zł
- dofinansowanie unijne wyniosło 70 proc. kosztów kwalifikowanych
Wycieczka po zajezdni PKT w Gdyni.
Miejsca
Opinie (48) 1 zablokowana
-
2014-03-31 21:16
Jego jedyną wadą jest to (9)
że jest cholernie drogi w porównaniu z np. autobusami gazowymi, czy nawet z dieslami o emisji czystości spalin Euro 5. Koszt wozokilometra ze względu na koszt urzymania sieci, oraz droższego w zakupie trajtka jest o ok. 30 % droższy niż koszt wozokilometra autobusu. Nam w zadaniach szczytowyxh potrzeba pojazdów przegubowych, a takich PKT nie posiada.
- 15 8
-
2014-04-01 00:09
(3)
Gdańska nie stać na tak nowoczesny transport, lepszy jest używany sprawdzony w Niemczech bez wad.
- 5 1
-
2014-04-01 01:47
Gdańsk ma dużo młodsze autobusy niż Gdynia (2)
- 2 6
-
2019-02-19 09:21
tak tak ... przechodzą IIgą Młodość ... po niemcu
co to emeryt tylko do kościoła tym autobusem co niedziela dojeżdżał .....ooooo paaaaaanie niemiec płakał jak sprzedawał ... i teraz codziennie dzwoni na gdańską zajezdnię by chociaż ich silnika posłuchać :))))
- 0 0
-
2014-04-01 17:32
Pokaż mi te Mercedesy na CNG w Gdańsku,
Bo chyba ślepy jestem i nie widzę.
- 0 0
-
2014-04-01 01:48
koszty (1)
Trajtek jest tańszy w użytkowaniu. Z autobusami jest podobnie jak z dzisiejszymi samochodami, tymi nowszymi - bardziej nowoczesne, mniej spalają itd. ale żeby cała ta technologia działała, trzeba regularnie serwisować za grube pieniądze.
- 4 0
-
2014-04-01 11:36
jeżeli chodzi o spalanie to ikarusy paliły dużo mniej i miały mniej elektroniki, która potrafi przez małą usterkę unieruchomić autobus
- 1 0
-
2014-03-31 22:37
A tu niespodzianka (1)
25 marca w godzinach wieczornych widziałam na własne oczy testy nowego przegubowego trolejbusu w Chylonii. Cudeńko :)
- 13 0
-
2014-04-01 11:29
i dlaczego trojmiasto.pl nic o tym nie napisało
oj wstyd i to jaki.
- 2 0
-
2014-04-01 10:15
kto wie, kto wie....
wcale nie jest powiedziane, że przeguby nie wrócą do Gdyni, o niebo nowocześniejsze niż Ikarus;)
- 0 0
-
2014-03-31 21:15
trolejbusy są jak były , a lotniska jak nie było tak nie ma (2)
już niedługo wybory i nie da się trolejbusami zamazać pomysłów wizjonera i jego ślepo wierzących zastępców.
- 20 15
-
2019-02-19 09:16
a co szczurek temu winien
że gdańskiemu lotnisku ... zagroziła gdynska inwestycja :)))) .... jedyny z tego zamieszania plus, że w panice w końcu SKMkę do tego gdańskiego syfu jednak dobudowali !!!
- 0 0
-
2014-03-31 21:17
całuski dla pani Marty
miło oko zawiesić
- 0 0
-
2014-03-31 21:10
Niemcy w czasie II wojny światowej trolejbusy w Gdyni wprowadzili (2)
a teraz Szczurek z ekipą twórczo rozwija ich pomysł ;)
- 17 35
-
2019-02-19 09:10
wtedy benzynka była na wagę złota ... potrzebna do Panter i Tygrysów
a tych polskich roboli jakoś do stoczni i portu trza było dowozić ... a na tramwaje nie było miejsca i czasu na budowę: torów, zajezdni, infrastruktury
- 0 0
-
2014-03-31 21:23
W Gdyni jezdzily rozkradzione trolejbusy z kilku europejskich metropolii.
Podboj sie udal. Samounicestwienie tez.- 2 11
-
2014-03-31 21:09
Gdynia - miasto zachodniej Europy. (4)
Nowoczesne trolejbusy są szybkie, płynnie jeżdżą i nie szarpią, są ciche i niskopodłogowe (z możliwością obniżenia) oraz mogą jeździć bez prądu - alternatywny napęd - baterie (już do 10km, bez trakcji mogą jechać)
- 52 13
-
2014-04-01 01:44
Gdyby były takie dobre to by je już dawno wszędzie wprowadzili, a nie (1)
nagradzali jako ciekawostkę. Kiedyś jeździły w wielu miastach np. w Warszawie ale już dawno je wycofali bo to przeżytek
- 3 13
-
2019-02-19 09:06
w Wawie ... wycofano się ze względu na Oszczędności ... w PRLu
Infrastruktura trolejbusowa była droga w rozbudowie i przeszkadzała IM w przerzucaniu linii z ulicy na ulicę przy ciągłych warszawskich remontach ... :)))))
- 0 0
-
2014-03-31 21:26
i zwracają część zurzytego prądu (1)
oczywiście jeżeli odbiorniki prądu są podpięte do trakcji :)
- 5 2
-
2014-04-01 08:53
zużyty jest twój mózg zryty
- 1 4
-
2014-04-02 09:03
"Gdynia jako jedno z trzech polskich miast (dodatkowo Lublin i Tychy)"
A kiedy to w Slupsku zlikwodowano trolejbusy ? Okazaly sie klapa ? Nie oplacaly sie ?
- 0 0
-
2014-04-01 19:49
Przegubowe trolejbusy też by się przydały.
jw
- 0 0
-
2014-04-01 00:29
wolę tramwaje (1)
Jestem z Gdyni ale zdecydowanie bardziej lubię płynną jazdę pięknymi gdańskimi tramwajami. Powolna jazda z centrum Gdyni na Karwiny z powodu stania w korku w szczycie, zapchanym, oplakatowanym, szarpiącym trajtkiem - to żadna przyjemność..
- 4 9
-
2014-04-01 14:36
buspas by to rozwiązał, ale lobby śmierdzieli jest w GDY silniejsze niż lobby pasażerów trajtków, śmierdziele by się p******i
- 0 0
-
2014-04-01 10:39
brawo, to sygnał dla kolejnych miast
największą barierą dla miast chcących wprowadzić trolejbusy jest koszt infrastruktury sieci i podstacji zasilających. Nowoczesne podstacje mogą być jednak wykorzystywane jako punkty do ładowania innych pojazdów elektrycznych. To jest przyszłość na najbliższe 15-20 lat. potem pewnie obejdzie się bez sieci na drugorzędnych liniach.
- 2 0
-
2014-04-01 09:46
To jest zludne (1)
Jeśli sa one takie wspaniale to dlaczego z niektórych miast je wycofują A Bruksela nagrodziła je w ramach ciekawostki Według mnie ten transport nie dość ze bardzo drogi to ekologia jest wątpliwa To sa pożeracze prądu a jego trzeba gdzieś wyprodukować a polska na węglu stoi
- 0 3
-
2014-04-01 10:20
nie jest tak źle
1. silnik elektryczny ma bardzo wysoką sprawność.
2. podczas hamowania istnieje możliwość zwrócenia części prądu do sieci trakcyjnej
3. Potencjał w zakresie magazynowania energii elektrycznej (baterie w pojazdach, superkondensatory w pojazdach i na podstacjach trakcyjnych) dopiero czeka na swoje technologiczne 5 minut (grafen!)
4. Ok. 15 miast we Włoszech i tyle samo w Szwajcarii, być może Leeds i kilkanaście miast europejskich, które rozważają wprowadzenie tego środka transportu miejskiego
5. Zanieczyszczenia powstałe w wyniku produkcji energii elektrycznej (nawet z węgla) lepiej wyłapywać w elektrowni niż na ulicach:)- 3 0
-
2014-04-01 00:36
I Fajnie (1)
Ale i tak przyszłoscią komunikacji są autobusy i auta elektryczne. A dzięki sieci elektrycznej i podstacjom zasilania bedzie skad je ładować.
- 4 2
-
2014-04-01 10:17
tak, ale to przyszłość
a teraźniejszość jest tu i teraz. Dlatego trajtki są bardzo ważnym etapem w dochodzeniu do pełnej elektryfikacji transportu miejskiego bez potrzeby eksperymentowania z różnymi rodzajami autobusów hybrydowych.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.