• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie kupimy bilety na PKM? Może być problem z biletomatami

Maciej Naskręt
24 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Wstępnie przewoźnik kolejowy na linii PKM będzie miał 2,5 miesiąca na montaż nowych biletomatów. Wstępnie przewoźnik kolejowy na linii PKM będzie miał 2,5 miesiąca na montaż nowych biletomatów.

Czy 1 września, gdy ruszy Pomorska Kolej Metropolitalna, będzie można łatwo kupić na nią bilety? Na przystankach nie ma kas, a biletomaty musi ustawić przewoźnik, którego poznamy najwcześniej 25 maja. Eksperci twierdzą, że na urządzenie czeka się nawet kilka miesięcy.



Czy korzystanie z biletomatów jest dla ciebie wygodne?

Trudno dzisiaj sobie wyobrazić funkcjonowanie komunikacji miejskiej bez biletomatów, które wykorzystywane są w Gdańsku oraz przez SKM. Mimo początkowych problemów z obsługą, mieszkańcy polubili te urządzenia i chętnie kupują w nich bilety. Wielu ładuje w nich karty miejskie.

Nic więc dziwnego, że również projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przewiduje ustawienie przy przystankach biletomatów. W sumie przewidziano ponad 20 miejsc na tego rodzaju urządzenia.

- Zgodnie z zamówieniem wykonawca linii PKM doprowadzi niezbędne media do miejsc, w których staną biletomaty. Ale to nie my będziemy je ustawiać, to zadanie jest w kompetencji przewoźnika - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, budującej Pomorską Kolej Metropolitalną.

To oznacza, że ustawienie biletomatów spadnie na przewoźnika, który wygra ogłoszony niedawno przetarg na przewozy nową linią kolejową.

Nieco ponad dwa miesiące na organizację przewozów

Termin składania ofert przewoźników upłynie 25 maja. Wtedy urzędnicy będą potrzebowali kilku dni na ocenę złożonych propozycji i dokonanie wyboru. Następnie, również na kilka dni, dokumenty przetargowe trafią do kontroli do Urzędu Zamówień Publicznych. Dopiero wtedy będzie można podpisać umowę na przewozy kolejowe z nowym przewoźnikiem.

Można szacować, że jeśli nie wpłynie żadne odwołanie od przetargu, umowa na przewozy zostanie zawarta między 10 a 15 czerwca. Wtedy nowy przewoźnik rozpocznie przygotowanie do organizacji przewozów, czyli m.in. zamówienia biletomatów.

Obecnie przewoźnicy kolejowi ustawiając biletomaty ogłaszają wcześniej przetarg na ich dostawę, montaż i uruchomienie, a także serwis. Tak przynajmniej robi SKM. Przewoźnicy mogą też miejsce oddać firmie, która otrzymuje prowizję od sprzedanych biletów.

Problem w tym, że urzędnicy unijni nie zgadzają się na prowadzenie działalności komercyjnej w ramach projektów, których budowę współfinansują, przez pięć lat od ich realizacji. Dlatego z takiego rozwiązania prawdopodobnie nie będzie można skorzystać.

Zobacz, jak pojedziemy po 1 września PKM-ką

Eksperci: 70 dni na ustawienie biletomatów to niewiele czasu

Zapytaliśmy producenta takich urządzeń, ile czasu potrzebuje na dostarczenie, montaż i uruchomienie biletomatów.

- Jeśli są gotowe wszystkie przyłącza, dwa i pół miesiąca powinno starczyć na montaż i uruchomienie. Jednak przewoźnik musi się zdecydować na biletomat w tzw. projekcie powtarzalnym. Każdy dodatkowy element, czy to w oprogramowaniu, czy elementach zewnętrznych automatu, wydłuża czas dostawy. A zaprojektowanie urządzenia od nowa wydłuża jego produkcję i montaż nawet do kilku miesięcy - mówi Arkadiusz Jałocha z firmy Proeltronic pod Warszawą, zajmującej się produkcją biletomatów.

Krótki czas na przygotowanie tego typu urządzenia może zwiększyć też ostateczny koszt ich dostawy. - Co prawda boom na biletomaty jest już za nami, ale firmy z branży, a jest ich niewiele, podchodzą z ostrożnością do zamówień z napiętym harmonogram, doceniając zamówienia długoterminowe. W napiętych projektach proponowane zwykle są dużo wyższe ceny - zastrzega Jałocha.

Lokalizacja i przebieg linii PKM w Gdańsku. Lokalizacja i przebieg linii PKM w Gdańsku.
Dlaczego tak ważne są biletomaty na przystankach PKM?

Warto zaznaczyć, że przystanki PKM powstały w nieco odosobnionych miejscach od dotychczasowej infrastruktury komunikacji miejskiej. Przystanki Brętowo, Niedźwiednik, Jasień, Kiełpinek, Matarnia, Rębiechowo nie są zlokalizowane w pobliżu jakichkolwiek punktów sprzedaży biletów - m.in. kiosków. To utrudnia zakup biletu na przejazd.

Taki przystanek Osowa w ogóle nie będzie miał biletomatu, bowiem będzie tam trwać przebudowa przystanku na potrzeby PKM. Prace mają zakończyć się w grudniu 2015 r.

Warto jednak podkreślić, że we wspomnianym przetargu na przewozy linią PKM zamawiający ujął, że w razie braku biletomatów na przystankach będzie można bilety zakupić u kierownika pociągu. Nie będzie to jednak ani komfortowe, ani nowoczesne.

Ceny biletów na PKM: z lotniska do Gdańska Głównego za 3 zł

Urząd Marszałkowski wraz z ogłoszeniem przetargu wyjawił też kwestie związane z taryfą przewozową. - Będziemy wozić pasażerów w obrębie Gdańska za 3 zł. Taryfa ma być podobna do tej w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej - wyjaśnia Trojmiasto.pl Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Wykonawca za zgodą urzędników może honorować bilety emitowane przez innych przewoźników transportu kolejowego, przewoźników drogowych, organizatorów transportu publicznego lub inne organy powołane przez organizatorów publicznego transportu zbiorowego (np. Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej).

Taryfa na SKM:
1-6 km - 3,00 zł,
7-12 km - 4,00 zł,
13-18 km - 5,20 zł,
19-24 km - 6,00 zł,
25-30 km - 7,10 zł,
31-40 km - 8,10 zł.

Miejsca

Opinie (129) ponad 10 zablokowanych

  • Kiedy w końcu będą biletomaty w Gdyni?!

    Dlaczego zawsze musimy być 100 lat za budyniolandem panie Szczurek?!

    • 9 3

  • Miasto ma ciekawą politykę odnośnie "zrównoważonego transportu" (1)

    Miasto robi wszystko, aby ludzie, krótkie odcinki, tak 4 - 8 km w jedną stronę (8 - 16 km - w obie strony) pokonywali samochodem. Jeśli o mnie chodzi, to właśnie zacząłem jeździć po zimie na rowerze, ale jesienią i zimą będę poruszał się samochodem, bo tak jest nie tylko szybciej, ale i taniej. Gdyby w obrębie miasta (nie mówiąc już o 3miejście) wspólny bilet na ZTM, SKM i PKM był w cenie miesięcznego biletu ZTM, to pewnie korzystałbym ze zbiorowego transportu. Bilet metropolitalny jest, ale koszt jego zakupu jest na chwilę obecną tylko o 30% niższy, niż moje wydatki na paliwo. A ja samochodem pokunę zwykle kilkukilometrowe dystanse. A co do innych kosztów - serwis, OC - no cóż, za ubezpieczenie i tak muszę zapłacić, ale z drugiej strony zyskuję więcej czasu.

    • 22 0

    • no moze

      Nowy dyrektor Lisicki sie wykaze...

      • 0 2

  • Dla mnie jako kolekcjonera taki bilet z biletomatu nie będzie miał wartości
    Gdyż będzie to papierek do skasowania bez trasy. Mam nadzieje że w kasach będzie można kupić bilet np do Kartuz czy Kościerzyny który będzie biletem wydrukowanym z komputera bo ja tylko takie zbieram. Ciekawe jeszcze czy na jednym bilecie będzie się można przesiadać np z Intercity do PKM na tzw. Wspólny przejazd

    • 7 5

  • Chcemy wspólnego biletu!

    Warszawa jest trochę większa od Trójmiasta i tam za tramwaje, autobusy, metro i skm płaci się 110zł miesięcznie, W Trójmieście bilet kosztuje ponad dwie stówy, a podobno to stolica jest droga.

    • 23 0

  • żeby to się tylko nie ziściło (1)

    w Gdyni po obcięciu kasy na inwestycje może nie być przystanków

    • 7 1

    • Taki PKM zajedzie z Gdanska do gdyni, postoi z minute i bez otwierania drzwi pojedzie z powrotem.

      • 2 0

  • czy nie można skoordynować dystrybucji biletów

    czy kazdy przewoźnik musi mieć własne biletomaty? To chore.

    • 11 0

  • To bedzie kolej gdańska, a nie metropolitalna... (2)

    Za dojazd z centrum Gdańska na lotnisko 3zł, za dojazd z Gdyni na lotnisko 7,10zł (teraz autobusem 4zł).

    • 11 0

    • (1)

      Gdynia to wiocha, musi przejazd wiećej kosztować. Ale kurczaki i jajka macie tańsze

      • 2 6

      • to i tak pikuś

        sopocki Trójmiejski Rower Miejski jest dla sopocian
        darmo (do 30')
        a dla Gdańszczan i Gdynian jest po 8 złotych

        czyli jest nie dwa raz, nie dziesięć, nie tysiąc razy, ale NIESKOŃCZENIE drożej.

        • 2 0

  • Ten niedasizm w integracji biletowej po prostu działa mi na nerwy

    Rozwiązania są proste jak kabel od drukarki: 1) zarządcy dogadują się ze sobą co do ujednolicenia taryfy i ustalają, że honorują wzajemnie bilety, a dalej pozostaje wszystko tak jak jest 2) jeżeli zakłady zarządzające komunikacją nie potrafią się dogadać, to samorządy powinny je zlikwidować i w ich miejscu powołać nowy, wspólny organ, który organizowałby transport dla całej aglomeracji od wiejskich obszarów gminy Pruszcz Gdański aż po Wejherowo. Obydwa rozwiązania są na tyle intuicyjne i oczywiste, że nie mam żadnych wątpliwości, że w grę wchodzą partykularne interesy (bynajmniej nie pasażera) i zwykły brak dobrej woli.

    • 20 0

  • Jeżdżę samochodem po Trójmieście

    bo taniej i wygodniej.

    • 14 3

  • Zróbcie jeden bilet na autobusy, tramwaj i Pkm . Ludzie dlaczego Pkm ma mieć swoje bilety. pomyślcie o tych którzy przyjeżdżają z zagranicy tam kupuje się jeden bilet i jeździ do woli wszystkimi środkami komunikacji.
    SKANDAL

    • 14 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane