• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gospodarka morska: święty Graal pomorskiej kampanii?

Michał Sielski
19 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wszyscy posłowie z Pomorza

Eleonora Maersk, największy kontenerowiec w historii Gdańska, na terminalu DCT.


Kandydaci z Pomorza szafują zwrotem "gospodarka morska" na wszystkie strony. Przed wyborami wszyscy mają pomysły na wielki rozwój morskiej potęgi Polski, a winą np. za upadek stoczni przerzucają się jak gorącym kartoflem. Komu uwierzyć?



Czy gospodarka morska powinna być siłą napędową polskiego biznesu?

Zaczął prezes PiS, były premier Jarosław Kaczyński. - Jeśli wygramy wybory, ponownie stworzymy Ministerstwo Gospodarki Morskiej - zapowiedział, obarczając PO winą za upadek stoczni i zapaść polskiej gospodarki morskiej.

Na odpowiedź nie trzeba było długo czekać. Rządu bronił premier Donald Tusk, a w Gdyni także poseł PO Tadeusz Aziewicz oraz wiceminister infrastruktury Anna Wypych-Namiotko.

- Opozycja fałszuje rzeczywistość. Gospodarka morska ma się nienajgorzej, porty mają coraz większe przeładunki, jest coraz więcej inwestycji i inwestorów z kapitałem, którzy uważają nas za wiarygodnego partnera - podkreśla Tadeusz Aziewicz.

Jako przykład podaje szybki rozwój gdańskiego portu, który opiera się głównie na przeładunku kontenerów oceanicznego partnera - firmy Maersk. Problem jednak w tym, że port gdański rozwinął się częściowo dzięki gdyńskiemu, którego klienci właśnie tam odeszli. Zresztą DCT był terminalem, w którego sukcesie często grzali się politycy. To jedno z najchętniej odwiedzanych przez nich miejsc w Trójmieście, a fotografia na tle dużego kontenerowca zdobi coraz więcej gabinetów. Niestety jako region wciąż jesteśmy daleko w tyle choćby za Hamburgiem, który cały czas umacnia się na pozycji lidera pod względem przeładunku kontenerów.

- Hamburg budował swą siłę od stuleci. My możemy pracować nad nowymi regulacjami, które przyciągają nowe inwestycje. Bezpośrednia rywalizacja na razie będzie trudna - przyznaje Anna Wypych-Namiotko.

Pani minister - co zrozumiałe - przed wyborami nie mówi jednak o zagrożeniach dla naszych portów, a te są gigantyczne. Na liście Ministerstwa Infrastruktury wśród kilkunastu dofinansowanych ze środków UE projektów można znaleźć taki, który może na lata skazać nas na portową "drugą ligę". Wypych-Namiotko nazywa to "zbójeckim prawem" międzynarodowych firm.

Fakty są takie, że duża hamburska firma HHLA Intermodal wybuduje trzy centra przeładunku kontenerów: pod Warszawą, na Śląsku i pod Poznaniem. Będą tam zbierane kontenery, które później pociągami pojadą do Hamburga - z pominięciem trójmiejskich portów. I właśnie port w Niemczech zajmie się ich dalszą obsługą, a tamtejsze firmy spedycją. Pół żartem, pół serio można dodać, że o porcie w Hamburgu w branży już od jakiegoś czasu mówi się, że jest największym polskim portem kontenerowym.

- Działamy na wolnym rynku europejskim. Budowa tych centrów i ich późniejsza obsługa, to także wartość dodana naszej gospodarki - podkreśla poseł Aziewicz.

Zobacz także

Opinie (108) ponad 10 zablokowanych

  • A Jaworski, to dopiero potęga PIS.... (1)

    Jeszcze trochę a przystani Kaja owej by niebylo....

    • 8 3

    • Pirania cz Pitera ?

      • 2 1

  • Port (1)

    Porty potrzebują dobrego zarządcy który nie wyprzedaje majątku państwowego tylko ten majątek pomnaża jak tylko może to co się dzieje w ZMPG to kpina chwalą się czymś co nie jest ich własnością, a mowa o kryzysie to jakoś auta reprezentacyjne od prezesa po dyrektorów różnych pionów się sponsoruje na koszt państwa.

    • 7 4

    • O! Chyba związkowiec wużowski w akcji! : )))

      • 2 3

  • idą wyb ory

    wszystkie opcje obiecują gruszki na wierzbie a po wyborach - wróci normalka, marazm,niemożność, ale jak mistrz Jarosław zacznie naprawiać gospodarekęmorska to już tragedia narodowa blisko !

    • 2 2

  • mam dosc tuska i kaczynskiego i ich 30-lat parcia do koryta (1)

    NIE dla PO& PiS - - mam dosc tuska i kaczynskiego i ich 30-lat parcia do koryta, a skutki to igrzyska w dzikim bezprawnym kraju, zadłużonym po uszy, raju dla POlitycznej hołoty!!!P).S. wypowiadam sie o tym kims co jezdzi autobusem i ogłupia naród kolejnymi obietnicami

    • 5 3

    • nie uogólniaj!

      • 1 1

  • Polska żegluga Bałtycka (1)

    wspierałem ten nurt od czasu Unii Wolności , byłem członkiem PO, ale za to co zrobili z pracownikami (marynarzami) Polskiej Żeglugi Bałtyckiej już nigdy mój głos/mojej rodziny a może też moich przyjaciół/znajomych na nich nie padnie i tak będzie zapewne z moimi kolegami z firmy i ich rodzinami a jest ich prawie 500. hańba za takie coś, prze lata tolerowane sobiepaństwo w firmie lepsze niż komuna, prywatę i cwaniactwo podpadające pod prokuraturę

    • 6 0

    • Kurczak ?

      • 0 1

  • Kłamstwa PO

    Pan Aziewicz kłamie u nas nie ma polityki morskiej jest tylko wyprzedaż za bezcen naszego majatku narodowego. Aby naszym żyło się lepiej.Za prowizje sprzdalibyście nawet własne matki

    • 10 2

  • Wszystkie pieniądze, które rząd pozyskiwał ze sprzedaży spółek z udziałem Skarbu Państwa radośnie zabierał minister Vincent-Rostowski, który łatał nimi rosnące wydatki administracji publicznej. Armia urzędników zaprzyjaźnionych z Platformą Obywatelską nie musiała strajkować, co stało się symbolem rządów PO oglądanych oczami związków zawodowych i zwykłych obywateli. Oni nawet nieszczególnie odczuli drastyczne – w skali mijającej kadencji – podniesienie podatków.To, że społeczeństwo doprowadzone do nędzy – ponad połowa Polaków żyje na granicy ubóstwa – wyjdzie na ulice, jest kwestią czasu. Ale tego właśnie ruchu rząd Tuska się spodziewał dając w tym roku szerokie pełnomocnictwa służbom mundurowym do traktowania protestujących, jak worki treningowe. Warto o tym pamiętać w najbliższych wyborach.

    • 8 0

  • Aziewicz ! - jaka polityka morska ?, wszystko rozgrabione i rozszabrowane !!! (1)

    Komuchy jakie były takie były , ale jednak sprawy morskie były im bliskie i wtedy liczyliśmy się w europie i świecie !!! ,Stocznie ,PLO, Dalmor ! ,a dziś ? - dno !!! po co nam dwie szkoły morskie ?, no tak!- ale szkoły to nie biznes to tylko wydatek dla państwa ! , więc szkolmy ,szkolmy !-grecy ,niemcy ,angole i inni czekają !...

    • 5 3

    • "szkoły to nie biznes to tylko wydatek dla państwa"

      jesteś typowym marudą i do tego idiotą. Typowy Kuroniofan. Jak najwięcej uniwersytetów a następie zaniżenie poziomu a absolwentów na kuroniówkę lub na zmywak za granice. Widać jak bardzo Ci przeszkadza, że 90% z tych wykształconych w AM i AMW pracuje w swoim zawodzie dobrze zarabia a na dodatek kupuje tu mieszkania i konsumuje. Zdradź mi jedno. Skąd się takie przypadki jak Ty biorą? Bo niby ma początku masz racje, ale dalej chciałbyś już szkolić w PR czy marketingu?

      • 2 3

  • Gospodarka Morska ...

    Tusek i jego żołnierzyki , ażeby przypodobać się psiapsiólce Merkel rozwalili Stocznie. Teraz zabierają się za Porty. W Porcie Gdańskim powywalano FACHOWCÓW , a na ich miejsce przyjęto MIERNYCH ale WIERNYCH Z PEŁO. DCT - to nie POLSKA firma ale australijska , więc Aziewicz i Wypych-NIEMOTKO potwierdzili, że nie maja pojęcia o Gospodarce Morskiej . Mam nadzieję ,że mądrzy POLSCY WYBORCY odpowiednio ich rozliczą !!!

    • 10 1

  • no a jak... (2)

    w DCT był wysyp polityków w ciągu ostatnich tygodni: jak myślicie dlaczego? ;)byli między innymi Pawlak, Grabarczyk wcześniej Tusk, a niedługo będzie Sławek Nowak ;)

    • 5 0

    • - - -

      a co Sławek Nowak wie o gospodarce morskiej ?... :) podobnie, jak Tusk, Pawlak... :)))))

      • 3 0

    • jak to dlaczego...

      by żyło się lepiej!

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane