• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gotowy przystanek PKM Gdańsk Osowa

Maciej Naskręt
9 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Od 13 grudnia będzie można korzystać w całości z rozbudowanej infrastruktury przystanku PKM Gdańsk Osowa zobacz na mapie Gdańska. Pojawiły się tam m.in.: tunel dla pieszych, dwa odnowione perony i wiata z ozdobną perforacją, a nawet system informacji pasażerskiej. Nowa infrastruktura ma przyciągnąć podróżnych do pociągów kursujących po linii PKM.



Czy podoba ci się nowy przystanek w Osowej?

Przystanek PKM Gdańsk Osowa powstał jako pierwszy z trzech dodatkowych przystanków PKM na linii 201 Gdynia - Kościerzyna. W przyszłości mają się pojawić dwa kolejne: Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion. Przedsięwzięcie w Osowie pochłonie ok. 24 mln zł. Zanim jednak ta kwota trafi na konta wykonawcy, ten musi uporać się z pracami kosmetycznymi.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, czyli nowej 18-kilometrowej, dwutorowej linii z Wrzeszcza do Osowy, wymusiła zmiany na tej stacji. Nie tylko doprowadzono tam dodatkowy - drugi - tor od strony Wrzeszcza, ale także samorząd województwa podjął decyzję o przebudowie dojścia i peronów wspomnianej stacji.

Wizualizacja przystanku PKM Gdańsk Osowa. Wizualizacja przystanku PKM Gdańsk Osowa.
Dwa nowe perony i tunel dla pieszych

Roboty torowe w tym miejscu wykonywała spółka PKP PLK, będąca właścicielem linii 201 Gdynia - Kościerzyna, natomiast PKM wybudowała dwa perony (o długości 160 m), wiaty przystankowe oraz przejście podziemne (o długości 57,8 m i szerokości 6,5 m), dzięki któremu z obu stron linii kolejowej mieszkańcy mogą bezpiecznie dostać się na pociąg.

Poza schodami do dyspozycji pasażerów będą cztery windy osobowe (na każdym z peronów oraz na obu końcach tunelu) o maksymalnym udźwigu do 1000 kg, poruszające się z prędkością 1 m/s. Obecnie trwa ich uruchamianie.

- Prace przy budowie dwóch peronów, tunelu i wiat zakończyły się już w listopadzie, a obecnie trwają prace wykończeniowe i poprawki usterek wykrytych przez naszych inspektorów. Jednak samo przejście tunelem do peronu 2, z którego obecnie odjeżdżają pociągi SKM obsługujące linię PKM, już zostało tymczasowo udostępnione, co ułatwiło mieszkańcom korzystanie z komunikacji kolejowej - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
Co ciekawe, nowe perony w Osowej zyskały system informacji pasażerskiej, na którym będzie można sprawdzić godzinę odjazdu pociągu, peron, tor, a nawet kierunek jazdy. O takim rozwiązaniu na razie mogą pomarzyć pasażerowie jadący z Wrzeszcza.


Co z parkingiem dla kierowców-pasażerów?

W tym tygodniu miał być gotowy parking typu park&ride przy ul. Barniewickiej. Ma on przekonać mieszkańców Osowy do przesiadania się z auta na pociąg. Decyzję o budowie miejsc postojowych podjęło miasto. Przedsięwzięcie w jego imieniu zleciła wykonawcy - firmie Eurovia - Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Problem w tym, że do tej pory na działce nic nie powstało. Dlaczego? Okazuje się, że plany pokrzyżowało śmietnisko, które zostało zgromadzone przez bezdomnego. W miejscu przyszłego parkingu zalegały zniszczone lodówki, meble, sprzęt AGD, a nawet kawałki ogrodzeń i materiały budowlane. Dopiero po ich usunięciu będzie można ruszyć z budową parkingu.

Przypomnijmy, że oprócz ok. 40 stanowisk na nowym parkingu maja stanąć też lampy solarne, które nie tylko oświetlą drogę z przystanku do samochodu, ale także poprawią bezpieczeństwo podróżnych.

Koszt budowy parkingu to ok. 300 tys. zł.

Droga między planowanym parkingiem a przystankiem PKM Gdańsk Osowa. Droga między planowanym parkingiem a przystankiem PKM Gdańsk Osowa.

Opinie (126) 2 zablokowane

  • Rozkład jazdy! (7)

    Teraz potrzebny jest dobry rozkład jazdy. Niestety ten nowy będzie fatalny. Po południu, w samym środku szczytu komunikacyjnego z Gdyni na Lotnisko nie pojedzie nic przez półtorej godziny!!
    Nic od 13:36 do 15:06!

    Ale tak to jest jak organista układa rozklady jazdy.

    • 43 2

    • d*pa nie rozkład zgadza się.

      W końcu może napiszcie personalnie kim jest ten Organista od rozkładów??!! ;)

      • 0 1

    • PKM nie... (2)

      ..dla Gdyni. Nauczcie się w końcu!

      • 3 10

      • Nienawidze sr*nska i jego mieszkancow

        i tyle w temacie

        • 1 4

      • lol?

        pogrzało cię? PKM tak samo często powinna jeździć z Gdyni jak i z Gdańska

        • 2 0

    • Linia jest wykorzystywana przez kolej (2)

      do transport ładunków ponadgabarytowych, dużych znaczy się i kolej wymaga aby w dzień była 2h przerwa w kursowaniu pociągów, aby ten duży ładunek można było tędy przewieźć do portu w Gdyni.

      • 4 0

      • to moze warto dorzucic 3 tor na calej dlugosci linii? (1)

        Skoro ta funkcja uniemozliwia wykorzystanie dla przewozow pasazerskich

        • 4 1

        • Pewnie, dorzuć.

          Tylko uporaj się z tym w kwadrans, ok?

          • 2 0

  • Osowy, Osowej?

    I znów to samo. Ilekroć piszecie o Osowie robicie te same błędy. Żeby choć jakaś konsekwencja była w całym tekście :)). Przypominam: Osowa jak krowa:
    M. Osowa (krowa)
    D. Osowy (krowy)
    C. Osowie (krowie)
    B. Osowę (krowę)
    N. Osową (krową)
    M. Osowie (krowie)
    W. Osowo (krowo)

    Pozdrawiam...

    • 3 1

  • "W tym tygodniu miał być gotowy parking typu park&ride przy ul. Barniewickiej. Ma on przekonać mieszkańców Osowy do przesiadania się z auta na pociąg".
    No brawo, a ja myślałem, że parkingi leżą u podstawy powstania PKM. Aby ta linia obecnie na siebie zarobiła ludzie muszą chcieć się przesiadać z samochodów. Jeżeli twórcy PKM stawiają na rozwój ala Dziki Zachód czyli za kilka lat nowe osiedla wzdłuż trasy to narazie będziemy dopłacać do tej inwestycji. Oby tylko nie wkradło się myślenie PKP- małe obłożenie to zmniejszamy kursowanie. Jest piękna linia, ładny tabor, ale błagam zaczerpnijcie pomysły z innych krajów np . Holandii, Niemiec. Tam są gotowe rozwiązania. Jeszcze jedno- kalkulacja 3 zł bilet autobus do dworca. Przeciętny Osowianin jedzie do dworca kilka przystanków a płaci jak na całej linii. Czy ktoś w tym pięknym mieście pomyśli wreszcie o tym jako o całości. Co będzie bardziej opłacalne dla miasta dołożyć do biletu na autobus 1,50zł, czy dokładać do pustej PKMki.

    • 3 0

  • przystanek przy Kielnieńskiej powinien być (2)

    jest koncepcja i teren przy torach i Kielnieńskiej przy przystanku 171 - więc idealnie

    • 9 0

    • I port lotniczy przy Kielnieńskiej też być powinien. (1)

      I stacja metra!

      • 0 5

      • Puk puk masz racje zrób sobie puk puk czemu pusto w makowce

        • 3 0

  • Do autora na temat dźwigów (wind)

    Dźwigi od około dwóch tygodni są gotowe do eksploatacji. UDT przeprowadził badania tych dźwigów z wynikiem pozytywnym. Uruchomione zostaną od razu gdy zażąda tego generalny wykonawca bądź inwestor. Szanowny autorze nie wprowadzaj ludzi w błąd, że jak winda nie jeździ to trwają prace przy jej uruchomieniu - ona stoi bo generalny wykonawca bądź inwestor tak chcą.

    • 2 0

  • drzewo (1)

    Ale zmaskrowali drzewo przy stojakach na rowery widoczne na jednym z pierwszych kadrów!
    Wokół pnia widoczny jest stożek ziemny. Są zatem dwie opcje (obydwie przykre dla drzewa a jedna nawet dla ludzi):
    1) jeżeli jest to nasyp to korzenie drzewa będą się "dusiły" i w najbliższym czasie roślina uschnie;
    2) jeżeli poziom terenu został obniżony i w konsekwencji korzenie drzew musiały zostać podcięte, to w najbliższym czasie roślina uschnie, ewentualnie na skutek naruszenia statyki drzewa, może się na kogoś przewrócić.

    • 3 3

    • w du..ie z tym drzewem

      miejsce drzew jest w lesie a nie między budynkami i przy drogach

      • 1 1

  • Pan Naskręt jak zwykle - merytoryczne zero!

    To nie jest przystanek PKM Gdańsk Osowa tylko stacja Gdańsk Osowa, która została przebudowana przez PKP PLK S.A. PKM wtybudowało jedynie perony i tunel, czyli jakieś... może 10% inwestycji.

    • 5 0

  • gotowy?

    Tylko na zdjeciach w rzeczywistosci raczej troche inaczej jest

    • 2 0

  • A co to??

    A straż miejska nie miała w tym czasie czegoś lepszego do roboty??
    Tylko za nasze pieniądze stali i się gapili co i jak??
    Kto za to odpowiada??
    Konsekwencje powinny być wyciągnięte.

    • 4 0

  • ha ha ha ha

    trójmiejskie realia - klepisko na garstkę aut nazywać park & ride
    to już nawet nie jest śmieszne...
    prawdziwy parking, monitorowany zadaszony i z przejściem na peron suchą stopa, to jest park & ride!!
    cholera nie trzeba jechać na zachód, wystarczy do warszawy.
    jak Wy chcecie zachęcić ludzi.. i to z 40 aut? serio??!! przykro się robi na tak marnowane publiczne pieniądze :(

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane