• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hala Targowa w Gdyni. Jak zmienić ruch?

Marek
3 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 50 nowych miejsc parkingowych przy hali
Takie zmiany przy Hali Targowej w Gdyni proponuje nasz czytelnik. Takie zmiany przy Hali Targowej w Gdyni proponuje nasz czytelnik.

Jak zmienić ruch wokół Hali Targowej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni, by zyskała więcej klientów? Odważne rozwiązanie proponuje pan Marek, nasz czytelnik. Oto jego spostrzeżenia i pomysły.



Pan Marek jest gdynianinem i klientem Hali Targowej, ale jak wszyscy użytkownicy - niezależnie od tego, jaki transport wybierają - ma często problem z dotarciem na miejsce. Dlatego zastanawiał się nad tym, jak ten problem rozwiązać.

***

Zamiast trzech parkingów okalających halę od strony ulic Jana z Kolna zobacz na mapie Gdyni, 3 Maja zobacz na mapie Gdyni oraz Wójta Radtkego zobacz na mapie Gdyni, można zorganizować buspasy z jezdniami wyniesionymi do poziomu chodnika, z małą architekturą oraz zielenią.

Proponuję zrobić to w następujących krokach:


  1. od strony ul. Jana z Kolna - w miejsce obecnego parkingu - zrobić wyniesione buspasy, z przystankami pomiędzy nowym buspasem a obecną ulicą. Można wtedy pociągnąć buspas już od placu Kaszubskiego lewą stroną ulicy, aż do hali (opcjonalnie zaraz za Domem Rybaka, na lewym pasie zrobić warunkową jazdę prosto dla komunikacji miejskiej). Na wysokości hali rybnej buspas włączałby się do ruchu za pomocą sygnalizacji świetlnej z pierwszeństwem dla komunikacji miejskiej.
  2. od strony ul. 3 Maja, zamiast parkingu, można zrobić przystanek autobusowy. Pozostałą część powierzchni przeznaczyć chociażby na funkcje handlowe, miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych lub dostawców lub też zrobić mały placyk z zielenią lub ławkami.
  3. od strony ul. Wójta Radtkego zrobić podobne rozwiązanie, co od strony Jana z Kolna. Tutaj można by poprowadzić buspas od pl. Konstytucji lewą stroną ulicy, przy hali wyniesienie go do poziomu chodnika, wytyczenie przystanków między buspasem a ulicą, a przy ulicy 3 Maja na wysokości obecnego przejścia - sygnalizacja z pierwszeństwem dla komunikacji miejskiej, tak, aby mogła włączyć się do ruchu. Jest tam na tyle dużo miejsca, że bez problemu pojazdy będą mogły zjechać na prawy pas, skręcający na ul. 3 Maja.


Oprócz proponowanych zmian, szansą na ożywienie hali byłoby wydłużenie godzin otwarcia oraz zadbanie o nowoczesny wygląd samej hali i pawilonów. Ale może to nastąpi w momencie, gdy zwiększy się liczba klientów, chcących z niej skorzystać. Niestety w tej chwili otoczenie hali jest dość ponure i w godzinach popołudniowych odstrasza zarówno mieszkańców, jak i turystów.

Parking w sąsiedztwie Hali Targowej



Wiem, że dużą przeszkodą budzącą duży opór mieszkańców jest brak miejsc parkingowych. Ten problem jednak można rozwiązać, budując w sąsiedztwie hali lub dworca parking miejski wielopoziomowy, który prędzej czy później powinien stanąć na granicy Śródmieścia. Zdaję sobie sprawę z ogromu dodatkowych kosztów, jakie proponuję, ale uważam, że obecny stan rzeczy jest nie do zaakceptowania, a gdyńska hala ma szansę stać się wizytówką miasta. Zwłaszcza w perspektywie przyszłego rozwoju Międzytorza jest to uzasadnione działanie.

Odpowiada Agata Grzegorczyk, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Gdyni:

Agata Grzegorczyk. Agata Grzegorczyk.
Bardzo nas cieszy, że nasi mieszkańcy nie są tylko biernymi obserwatorami zmian zachodzących w mieście. Propozycja Państwa Czytelnika jest bardzo ciekawa, nie uwzględnia jednak polityki miasta mocno ukierunkowanej na wyprowadzenie jak największej liczby samochodów z centrum Gdyni. W nowoczesnych centrach miast priorytet mają piesi, indywidualny transport ekologiczny, taki jak rowery oraz transport zbiorowy. Dlatego też nie planujemy budowy dodatkowych parkingów wokół hali ani w jej podziemiach, co zresztą - jak Państwa Czytelnik słusznie przypuszcza - jest konstrukcyjnie niemożliwe.

Miejskie Hale Targowe otoczone są trzema jednokierunkowymi trzypasmowymi drogami powiatowymi. Ich przepustowość jest na tyle duża, że nie ma potrzeby ustanawiania priorytetu dla komunikacji zbiorowej.

Natomiast w najbliższym czasie modernizować będziemy zatoki przystankowe w ramach bardzo dużego projektu z unijnym finansowaniem, m.in. właśnie zatokę autobusową Gdynia Dworzec Główny PKP - Hala/Jana z Kolna. Powstanie też nowe przejście dla pieszych poprawiające bezpieczeństwo poruszania się w tym rejonie.

Docelowa zmiana organizacji ruchu dla tego obszaru określona zostanie w projekcie przebiegu tzw. Nowej Węglowej. Dlatego też bezcelowe jest ponoszenie znacznych nakładów finansowych dla jedynie tymczasowych rozwiązań.
Marek

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (205) 5 zablokowanych

  • Dobry projekt (1)

    W/g projektu wysiadanie z autobusu wprost na drogę pod jadą ce samochody?

    • 16 0

    • Dlaczego?

      Zgodnie z gdynska tradycja wymyslona przez MTM i przyklepana przez ZDiZ - beda przecinaly dwa pasy (z buspasa do przystanku) i z powrotem....

      A moze to beda kontrbuspasy - wtedy nawet drzwi beda po wlasciwej stronie.
      Ide o zaklad ze w projekcie nie wymyslono zrobienia chodnika po polnocnej stronie Hali, aby moc dojsc do 3 maja...

      • 0 0

  • No jasne zlikwidować parkingi wokół hali targowej, niech całkiem padnie.

    Bo przecież ludzie zaparkują przy Batorym i na Halę z buta na zakupy. Gratuluję rewolucyjnego pomysłu.

    • 31 3

  • Chyba ktoś ma problemy ze sobą.

    Może niech się wezmą za ten lewy pas na Radtkego koło hali, który jest ciągle zablokowany przez busy i innego typu dostawczaki ;)

    • 13 2

  • łebski gość
    Z daleka widać, że zęby zjadł na prowadzeniu biznesu.
    Chcesz mieć więcej klientów?
    Zamknij parkingi a na pozostałym miejscu dostaw więcej punktów handlowych.

    • 16 0

  • Już lepiej wy zostawcie w spokoju te drogi

    • 16 1

  • Urzędniczy bełkot.

    Nie wspomnę o tym, że UM chce zrobić 4 pasmową Władka od 10 Lutego do Jana z Kolna (gdzie tu wyprowadzanie ruchu z centrum miast).
    Do tego proszę o informację jak ma się dostać na Obłuże turyście, który pierwszy raz jest w Gdyni. Idź na halę tam przez dzikie przejście dla pieszych łap autobus. Uważaj na dziko zaparkowane samochody i na pędzące samochody.

    • 11 7

  • Skoro nie mogą się dogadać i tak im źle to przenieść wieże na peryferia a w miejsce hali niech powstaną nowe 2 wieże kaczyniaka.

    • 4 10

  • Mam pytanie do Pana Marka,a jak Pan sobie wyobraża dostawy towarów do hali i następnie jak to zrobić aby bus pasy miały sens skoro autobusy mają drzwi usytuowane do wysiadania przy prawej krawędzi jezdni,no chyba że zmieni się całkowicie kierunek ruchu

    • 21 0

  • Buspas na lewym pasie ?? Przystanki też przenieść na lewą stronę jezdni? Jeszcze tylko zamówić autobusy z drzwiami po lewej stronie i git.

    • 18 0

  • Buspasy

    Ludzie to czasem na głowę poupadali. Trzy pasy w jedną stronę, żadnych korków w tych miejscach i zrobić buspas. Buspasy się "buduje" (w Gdyni raczej farbą) tam, gdzie natężenie ruchu powoduje, że komunikacja miejska łapie opóźnienia. A nie tam gdzie jest po prostu miejsce i fajnie zabrać parking. Poza tym zabieranie miejsc parkingowych pod lokalizacjami handlowymi powoduje odpływ ludzi do miejsc, gdzie można zaparkować, a tych nie brakuje. Owszem, starsi ludzie nadal będą chodzić po parę rzeczy, ale ludzie, którzy przyjeżdżają po więcej pewnie wybiorą inne lokalizacje. Mi osobiście nie robi to różnicy w sumie, bo hala pracuje w takich godzinach, że po prostu nie jestem w stanie tam nic kupować (a szkoda, kiedyś bywałem, ale niestety taka praca).

    • 49 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane