- 1 Parking prywatny na mapie był miejski (58 opinii)
- 2 Jechał tunelem pod Martwą Wisłą 299 km/h (552 opinie)
- 3 Nie masz potwierdzenia nadania? Masz problem (97 opinii)
- 4 Nowy pomysł na budynek z Aioli (126 opinii)
- 5 Nasz reporter dokumentuje powódź (57 opinii)
- 6 400 drzew w Wielkiej Alei Lipowej wymaga pomocy (25 opinii)
Przy hali w Gdyni powstało nowe przejście. Przed świętami zaczną działać światła
Naprzeciw hali targowej przy ul. Jana z Kolna w Gdyni w ostatnich dniach pojawiło się przejście dla pieszych. Nie działa jeszcze sygnalizacja świetlna, ale do świąt ma zostać włączona. To realizacja zapowiedzi władz miasta sprzed kilkunastu miesięcy.
W okolicy są co prawda pasy, ale oddalone o ponad 100 metrów, więc nikt nie chciał nadkładać drogi.
Od dawna postulowano o rozwiązanie, które pozwalałoby przekraczać jezdnię jak najszybciej.
Urzędnicy przez kilka lat wzbraniali się przed nim, tłumacząc m.in., że brak przejścia nie jest niczym dziwnym, jeśli spojrzy się na centra europejskich miast, a poza tym - według statystyk policyjnych - nie ma tam potrąceń.
Zmiana poglądów na bezpieczeństwo pieszych
Zmiana podejścia nastąpiła w 2019 r., kiedy w listopadzie zamontowano spowalniacze - osiem poduszek berlińskich. Ich rozstaw wymusił na kierowcach samochodów wolniejszą jazdę, ale autobusy nie musiały zwalniać, przejeżdżając przez podwyższenie. Oprócz tego ograniczono tu prędkość do 30 km/h.
Pojawiły się wówczas zapowiedzi, że wkrótce powstanie przejście z sygnalizacją świetlną. Trzy razy próbowano znaleźć wykonawcę.
W pierwszym przetargu, w maju, pojawiła się jedna chętna firma - Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Kozłowski z Gdańska, które oczekiwało za wykonanie prac 296 tys. zł. Gdynia podała, że zamierza przeznaczyć na prace budowlane prawie 100 tys. zł mniej, więc przetarg unieważniono.
Do drugiego nikt się nie zgłosił. W sierpniu, po otwarciu ofert w trzecim postępowaniu, okazało się, że ta sama firma, oczekująca w maju blisko 300 tys. zł za prace, jest skłonna wykonać je za 287 tys. zł.
- Oferent nie złożył w terminie dokumentów podmiotowych niezbędnych do dalszego procedowania postępowania przetargowego - mówi Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Ostatecznie prace pochłonęły 261,6 tys. zł. Pochodziły z budżetu "Klimatycznego Centrum".
- Nie były to więc środki bieżące, którymi dysponujemy na potrzeby np. utrzymania infrastruktury. Z powodu braku wyboru wykonawcy w trzech postępowaniach przetargowych roboty zrealizowano z umowy na "Utrzymanie, konserwację oraz remonty, modernizację i budowę urządzeń do regulacji ruchu w Gdyni" z firmą Zakład Usług Inżynierii Ruchu, zawartą w roku 2020 na okres 3 lat.
Dofinansowanie rządowe
Gdynia na przebudowę otrzymała wsparcie z budżetu państwa.
- Z kwoty 261,6 tys. zł otrzymaliśmy dofinansowanie w kwocie 154 164,00 zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w części dotyczącej zadań mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych. Pozostała część środków pochodziła z budżetu miasta obejmującego projekt "Klimatyczne Centrum" - mówi Magdalena Wojtkiewicz.
Z tej kwoty wykonano:
- sygnalizację,
- oświetlenie,
- roboty drogowe,
- oznakowanie.
We wtorek na przejściu zostanie uruchomiona sygnalizacja świetlna połączona z Tristarem.
Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie wybrane
-
2021-12-17 07:02
(15)
Ludzie tam zawsze przechodzili i będą przechodzić. Nigdy nie potrafiłem zrozumieć dlaczego przejścia nie ma tam gdzie ludzie przechodzą a jest dalej gdzie nie przechodzą.
- 185 7
-
2021-12-17 17:14
Przejście zbudują w końcu po 40 latach,a oceanarium w mieście z morza kiedy zaczną budować bo ja chcę zobaczyć duze ryby i ..........delfiny
- 2 1
-
2021-12-17 14:23
Przejście jest w złym miejscu - ludzie nadal będą je omijać. Za daleko od wyjścia z hal, za daleko od
przystanku. Dziś to obserwowałem.
- 11 3
-
2021-12-17 12:03
Po 25 latach próśb mieszkańców sukces, żenada. (1)
- 7 3
-
2021-12-17 12:51
tylko, że większość nie chce tam przejścia
większość chce przechodzić przez jezdnie - to samochody powinny w tym miejscu być na cenzurowanym, a nie piesi
- 5 8
-
2021-12-17 11:05
Rat City Phenomenon
Bo urzędniki tak zadecydowały że skoro w San Francisco nie wszędzie są przejścia to i w Gdyni. I tak z dobre 30 lat tłumaczeń. Dzięki temu można było zrobić ważniejsze inwestycje (wyciąg na kamienną góre co by urzędnicy i ich rodziny nie musiały chodzić) itp
- 8 2
-
2021-12-17 09:58
(2)
Nie każde miejsce jest dobre na przejście dla pieszych ze względów bezpieczeństwa.
- 2 3
-
2021-12-17 10:14
(1)
i tak ludzie będą tam chodzić (czyt. przebiegać) jak dotychczas czyli jak popadnie - bo im się spieszy itd. etc. i żadne światła tego nie zmienią
- 7 3
-
2021-12-17 15:28
Ale wcześnie kierowcy wiedzieli że ludzie wbiegają i uważali a teraz są światła, więc jak zielone to można jechać. Będzie z tego więcej potrąceń i to z winy pieszych.
- 1 3
-
2021-12-17 09:24
Bo zza biurka wiadomo lepiej.
- 2 2
-
2021-12-17 08:11
(5)
To bardzo proste gdybys poczytał przepisy. Przejscie ma byc na skrzyzowaniu, nie na srodku ulicy.
- 3 32
-
2021-12-17 09:13
O, prawnik się odezwał (2)
To wskaż waść podstawę prawną zakazującą tworzenia przejść w miejscach bez skrzyżowań. I taką nakazującą tworzenie przejścia na każdym skrzyżowaniu. A tych drugich są w Trójmieście setki - i faktycznie wypadałoby coś z tym zrobić. Kierowcy się zapłaczą, bo im pasy przy czerwonym, na którym i tak stoją, "zaburza przepustowość" ;)
- 10 0
-
2021-12-17 12:07
A tworzenie przejścia na skrzyżowaniu, pod którym jest tunel? (1)
- 2 4
-
2021-12-17 21:26
ma głęboki sens
i świadczy o zdolności decydentów miejskich o zdolności do refleksji. Konkretnie chodzi o pokazanie, że potrzeby ludzi (zwłaszcza tych, którzy mają trudności z poruszaniem się) są ważniejsze niż potrzeby zapewnienia przepustowości pojazdów. Pojazdy poruszają się coraz wolniej zwłaszcza wtedy, gdy jest ich nadmiar a kierujący nimi nie potrafią się zreflektować i wybrać mniej terenochłonny sposób poruszania się po mieście (często także tak samo szybki jak samochód w godzinach szczytu).
- 0 0
-
2021-12-17 08:24
(1)
Przepisy są tworzone przez ludzi dla ludzi a nie narzucane z góry przez wszechmogący byt.
Skoro są złe to nalezy je zmienić a nie w nich tkwic.- 34 0
-
2021-12-17 13:42
To idź zmienić.. co za problem.
- 1 8
-
2021-12-17 07:03
Dobrze (22)
To bardzo niebezpieczne miejsce. Piesi przebiegający na autobus wiele razy mi tam wyskakiwali przed maskę...
- 107 25
-
2021-12-17 11:16
A to Ty, który tam nie zwalnia do max 30 km/godz.???????
- 1 0
-
2021-12-17 09:32
(3)
dalej będą wyskakiwać przed maskę, jak widzą tramwaj czy autobus to maja klapki na oczach, czerwone ich nie powstrzyma
- 5 3
-
2021-12-17 10:23
(2)
Pogódź się że to miasto a nie Bartoszyce
- 5 0
-
2021-12-17 11:29
(1)
Fakt. Jest znacznie gorzej niż w Bartoszycach.
- 3 3
-
2021-12-17 13:49
Ehhh żeby tak w Gdańsku było jak w Bartoszycach..... marzenie ściętej głowy.
- 0 1
-
2021-12-17 08:44
Niebezpieczne miejsce? (3)
W tekście masz informacje że nie dochodziło tam do potrąceń, zresztą pewnie właśnie dlatego, że wszyscy byli tam uważni. Teraz są światła, więc ruch jest regulowany i nie trzeba uważać i możliwe, że będzie tylko gorzej - kierowcom 'bezpieczeństwo" zapewnią światła, a piesi nie będą czekać na zielone bo 'muszą zdążyć na autobus który właśnie podjechał' a przejście nie jest akurat przy tym przystanku co potrzebują, wiec zacznie się bieganie między samochodami jadącymi na zielonym itd itd.
- 16 6
-
2021-12-17 09:07
kłamstwa (2)
sam widzialem jak baba przebiegajaca na autobus wbiegla na smaochod i przeleciala po masce.
- 3 6
-
2021-12-17 13:47
Niesamowite. to teraz baba wbiegnie pod samochód jadący na zielonym. To wiele zmienia.
- 4 2
-
2021-12-17 11:15
Baby
To masz w nosie, dziadu/trolu.
- 8 4
-
2021-12-17 07:56
(1)
oslabia mnie to miasto, to powinna byc oczywistosc, a nie temat do dyskusji i obrad
bezpieczenstwo mieszkanca jest priorytetem- 13 12
-
2021-12-17 13:46
Przecież nie było tam potrąceń. Masz to napisane w tekście.
- 3 2
-
2021-12-17 07:18
I myślisz, że teraz będzie bezpieczniej? (10)
I tak będą "wyskakiwać przed maskę", niezależnie pod koloru wyświetlanego sygnału. Bo autobus jedzie. Bo autobus stoi na przystanku.
- 36 11
-
2021-12-17 15:40
Jest sprawdzone rozwiązanie
Podjeżdża autobus, zapala się czerwone dla samochodów i zielone dla pieszych. Szczegóły można dopracować po serii symulacji. Trywialne zadanie dla np. studenta elektroniki.
- 3 1
-
2021-12-17 11:14
mieszkaniec (3)
Wreszcie - nie mało było tam wypadków !!!!!!
- 2 5
-
2021-12-17 21:27
Tam nie było żadnych wypadków
- 1 1
-
2021-12-17 13:45
(1)
Policja mówi że nie było tam wypadków
- 3 1
-
2021-12-17 17:04
Milicja kłamie
- 2 2
-
2021-12-17 10:22
(2)
To może lepsze jest wbrew pozorom przejście bez świateł? Wtedy pieszy może przejść bez prepblemu zawsze.
Albo takie gdzie albo jest zielone dla pieszych co jakiś czas albo światło wyłączone- 6 0
-
2021-12-17 21:28
wystarczy założyć, że w strefie Tempo 30 pieszy nie musi czekać na zielone jeśli nie ma samochodu w zasięgu wzroku
W dobrze zarządzanych miastach powszechnie stosowane strefy TEMPO 30 przestrzegane przez kierowców nie wymagają tworzenia przejść dla pieszych.
- 0 1
-
2021-12-17 11:10
Wejść nie oznacza wbiec.
- 5 3
-
2021-12-17 10:21
(1)
Dlatego trzeba przepuścić pieszego.
Dla pieszego to 20 minut zysku do następnego autobusu a dla kierofczyka 5 sekund straty na przhamowaniu- 15 8
-
2021-12-17 13:45
Trzeba to zesmarowywać takiego pieszego z jezdni bo musiał zaoszczędzić 20 minut wiec wbiegł pod samochód jadący na zielonym.
- 2 5
-
2021-12-17 21:50
A nie można było zrobić buspasa na lewym pasie przy hali?
Piesi przechodziliby wtedy przez jeden pas na wyspę z wiatami przystankowymi, a kierowcy nie zatrzymywaliby się na światłach.
- 13 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.