- 1 Pod prąd uciekał przed policją (195 opinii)
- 2 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (90 opinii)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (591 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (84 opinie)
- 5 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (518 opinii)
- 6 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (321 opinii)
Historyczny tramwaj na 30. rocznicę wyborów 4 czerwca
Na początek jeden wagon, na dniach dołączą do niego dwa kolejne. Dzięki przywróceniu pierwotnego malowania, każdy z nich będzie wyglądał dokładnie tak, jak trzy dekady temu. GAiT i ZTM Gdańsk przygotowują zabytkowy, trzywagonowy tramwaj Konstal 105Na, który wyruszy na ulice miasta dla uczczenia rocznicy częściowo wolnych wyborów z 4 czerwca 1989 roku.
Przedstawicielom opozycji udało się zdobyć wszystkie możliwe miejsca w Sejmie i 99 ze 100 miejsc w Senacie. Młodszym czytelnikom warto wyjaśnić, że był to przełomowy moment w historii Polski, który walnie przyczynił się do upadku nad Wisłą komunistycznej dyktatury.
Gdańszczanie szykują się do obchodów
Niestety, ostateczny kształt obchodów tej wyjątkowej rocznicy w Gdańsku - czyli kolebce ruchu NSZZ Solidarność - wciąż pozostaje pod znakiem zapytania. Władze Gdańska i Stoczniowa Solidarność wciąż spierają się o prawo do organizacji uroczystości na tzw. placu Trzech Krzyży. Więcej na ten temat pisaliśmy na początku kwietnia.
Czytaj więcej: Prezydent Gdańska apeluje do wojewody ws. rocznicy 4 czerwca
Warto również wspomnieć, że ta ważna data w najnowszej historii Polski została już na trwałe upamiętniona w przestrzeni Trójmiasta. Pod koniec kwietnia, obradujący wspólnie w Ergo Arenie radni Gdańska i Sopotu nadali nazwę 4 czerwca 1989 roku okrągłemu placowi, który znajduje się na granicy obu miast, dokładnie naprzeciwko wspomnianej hali.
Czytaj więcej: Rondo przy Ergo Arenie zyskało nazwę 4 czerwca 1989 roku
Gratka dla miłośników zabytkowych pojazdów
Tymczasem już z początkiem tego tygodnia, z okazji zbliżającej się rocznicy, na ulicach Gdańska pojawi się oryginalna atrakcja. Mowa o trzywagonowym tramwaju Konstal 105Na, który pochodzi z początku lat 80. i będzie prezentował się w identycznych barwach, w jakich malowano tabor trzy dekady temu. Właśnie w ten sposób spółki Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku oraz Gdańskie Autobusy i Tramwaje zamierzają wziąć udział w rocznicowych obchodach. I przy okazji sprawić miłą niespodziankę miłośnikom komunikacji miejskiej.
- Te konkretne wagony przeszły modernizację, mają drzwi starego typu, czyli przeszklone są w nich obie połówki, a więc wyglądają prawie tak, jak wozy jeżdżące po naszym mieście, gdy w 1989 roku zaczynał się w naszym kraju przełom. Wagony 1299 i 1300 pochodzą z września 1982 roku, a wagon 1309 jest z marca 1983 roku. Te pojazdy to bezcenni świadkowie historii, pomost łączący teraźniejszość z tamtym burzliwym politycznie okresem. Stąd i pomysł, by w ten sposób gdańska komunikacja miejska nawiązała do wydarzeń czerwcowych i włączyła się w obchody pierwszych wolnych wyborów - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, p.o. dyrektora ZTM w Gdańsku.
Zmiana malowania w ramach cyklicznej odnowy
Pomysłodawcy podkreślają, że powrót do dawnej kolorystyki nie pochłonął dodatkowych kosztów, gdyż odbył się w ramach cyklicznej odnowy powłoki lakierniczej. Obowiązkowe malowanie gdańskich tramwajów w kremowo-czerwonych barwach obowiązywało przez ponad cztery dekady, tj. od początku lat 50. - gdy zrezygnowano z niebiesko-kremowych kolorów z czasów Wolnego Miasta Gdańska - do roku 1996.
Poniżej szczegółowe omówienie malowania rocznicowych tramwajów, choć - nie oszukujmy się - będzie ono zrozumiałe jedynie dla najbardziej zapalonych pasjonatów transportu szynowego.
- Używając fachowej terminologii: górna połowa pudła i całe płaty drzwi to kolor RAL1015 (Hellelfenbein), dolna połowa pudła to RAL3002 (Carmine Red), do tego ozdobne szare listwy i czarne zderzaki. Dwa herby Miasta Gdańska umieszczone są z dwóch stron pudła, między pierwszym, a drugim oknem (w osi pionowej pantograf - rama okienna - czop skrętu wózka). Dodatkowo, na każdym wagonie, znajdą się cztery numery taborowe, w czcionce "kanciastej", umieszczone z obu stron pudła, nad pierwszym wózkiem, pod herbem. Kolejne znajdą się pośrodku ścian: przedniej i tylnej. Na wozach nie zostanie zamieszczone logo ani organizatora (ZTM), ani operatora pojazdu (GAiT) - precyzuje Zomkowski.
Pieczołowicie odremontowany Kontal 105Na to jeden z egzemplarzy kolekcji zabytkowych tramwajów, kompletowanej przez spółkę GAiT od wielu lat. "Najnowszym" okazem w tym niezwykłym zbiorze jest tramwaj Ring z 1930 roku. Choć został wyprodukowany w Gdańskiej Fabryce Wagonów, w latach 80. został sprowadzony do Krakowa z myślą o utworzeniu tam muzeum komunikacji miejskiej, które ostatecznie nie powstało. Został ponownie sprowadzony do Gdańska w lutym 2016 roku.
Czytaj więcej: Tramwaj z 1930 r. ponownie na torach
Miejsca
Opinie (138) 3 zablokowane
-
2019-05-14 07:14
Puchar jest nasz
Barwy tramwaju tylko biało-zielone. Chociaż ten kremowo-czerwony też był świetny
- 1 17
-
2019-05-14 07:24
Dalej na liniach 5 i 8 jeżdżą te zabytki na codzień (1)
- 26 0
-
2019-05-14 19:47
10
Na 10 są same zabytki
- 2 0
-
2019-05-14 07:32
Michał (1)
Kolejny raz b ł ę d y w tekście. Naprawdę piszecie "na dniach"...?
- 7 2
-
2019-05-14 09:16
gdzie tu jest błąd?
- 1 0
-
2019-05-14 07:38
To nie były wolne wybory tylko częściowo wolne - 65% miejsc w Sejmie było zapewnionych dla przedstawicieli PZPR i jej satelitów.
- 19 2
-
2019-05-14 07:41
(1)
Powinnni na stałe zrobić ten skład na zabytek
- 10 2
-
2019-05-14 07:49
Pamiętam 35 lat temu te wyprawy szóstką do Jelitkowa
Na plażę z dziadkami się jeździło, to była dopiero przygoda
Teraz to już nie to samo, kiedy wszystko na wyciągnięcie ręki.- 2 1
-
2019-05-14 07:58
suta narodowa !
To powinna być żałoba narodowa zwłaszcza dla ludzi pracy ,to co nam zrobili to zniewolenie i ograbienie nas !
- 13 9
-
2019-05-14 08:03
to my codziennie jedziemi w zabytkach? szkoda że takie głośne i rozklekotane
- 14 3
-
2019-05-14 08:07
Zabytek? (3)
Takie tramwaje jak ten na zdjęciu to w Bydgoszczy codzienność ;)
- 17 1
-
2019-05-14 08:08
w bydgoszczu się mówi (1)
- 3 2
-
2019-05-14 22:12
To prawda
Tak się mowi
- 0 0
-
2019-05-14 09:50
Ależ nie
Bydgoszcz o nie dba i mają one tam np. sprawne ogrzewanie.
W zasadzie ich jedynym minusem jest wysokość podłogi.
A wielkim plusem - w Bydgoszczy tramwaje praktycznie nie mają awarii na trasie.- 2 0
-
2019-05-14 08:09
bzdura
w Warszawie jeżdzą normalnie teraz liniowo nawet starsze egzemplarze!
kasy nie ma na co wydawać?- 8 5
-
2019-05-14 08:50
Z tyłu
Zawsze się pilo i paliło
- 8 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.