- 1 Tony kokainy w Gdyni. Mówili, że to kreda (84 opinie)
- 2 Rozwód Koalicji Obywatelskiej z Dulkiewicz? (261 opinii)
- 3 Zuchwała kradzież w sklepie budowlanym (81 opinii)
- 4 Gdynia ma dwóch nowych wiceprezydentów (401 opinii)
- 5 Kolejny pożar aut w Gdańsku. Podpalenie? (107 opinii)
- 6 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (224 opinie)
Hydrobudowa zamówiła maszynę TBM za 21 mln euro
Konsorcjum OHL i Hydrobudowa zamówiło w niemieckiej firmie Herrenknecht maszynę TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą. 91-metrowe urządzenie za 21 mln euro ma być gotowe we wrześniu.
Zobacz, jak funkcjonuje maszyna TBM.
Pierwsza polska maszyna TBM.
Informacje Hydrobudowy potwierdziliśmy też w firmie Herrenknecht, której siedziba znajduje się w Schwanau w Niemczech. - Maszyna TBM jest już konstruowana w naszej fabryce. TBM dla Gdańska został oznaczony symbolem S-574 - wyjaśnia dr Florian Kulke, rzecznik prasowym Herrenknecht.
Gdy we wrześniu zakończy się montaż maszyny w Niemczech, zamawiający, czyli konsorcjum OHL i Hydrobudowa, rozpocznie procedurę odbiorową. Po jej zakończeniu TBM zostanie rozebrany, załadowany na statek i wysłany drogą morską do Gdańska. Maszyna zostanie wyładowana przy nabrzeżu Martwej Wisły w pobliżu ul. Ku Ujściu. Wtedy rozpocznie się jej montaż. Prace przy budowie tunelu z użyciem maszyny TBM prawdopodobnie ruszą pod koniec roku.
Zgodnie z projektem maszyna-kret najpierw wydrąży północną nitkę tunelu. Wgryzie się w ziemię po wschodniej stronie Martwej Wisły, a gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.
Pierwsze plany zakładały, że po wydrążeniu obu tuneli pod Martwą Wisłą, maszyna TBM wgryzie się ponownie w grunt pod korytem rzeki i już tam pozostanie. Teraz jednak nie ma już o tym mowy.
Z pewnością maszyna posłuży nam podczas budowy kolejnego tunelu. Nie zamierzamy jej zostawiać w Gdańsku - twierdzi Krzysztof Woch.
Drążąca tunel dla drugiej linii warszawskiego metra maszyna TBM została ochrzczona Marią. Czy gdański "kret" dostał już swoje imię? - Czekamy w tej kwestii na inicjatywę inwestora - przyznaje rzecznik prasowy spółki Hydrobudowa.
Średnica: 12560 mm, czyli ponad 12,5 metra
Zasilanie głowicy tnącej: 3500 kW
Łączna siła natarcia: 96580 kN
Nominalny moment obrotowy: 16841 kNm
Waga: 2200 t
Długość: 91 m
Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Czoło maszyny stanowi tarcza tnąca, która wierci i jednocześnie przerabia grunt. Już w chwili wgryzania się ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy do ul. Budowlanych .
Długość: 2,8 km. Oddany do ruchu w grudniu 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.
Odcinek miejski - od ronda de la Salle do al. Rzeczypospolitej .
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.
Droga Zielona - od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej .
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.
Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej do ul. Ku Ujściu .
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.
Opinie (246) 7 zablokowanych
-
2012-02-16 17:26
Pod Leniwką, bo taka jest polska nazwa tego odcinka Wisły.
Leniwka była w polskim Gdańsku, a Martwa Wisła w niemieckim.
- 0 0
-
2012-02-16 17:06
Rozrzutny ten Naród
A gdzie przetarg na maszynę? W Niemczech zamówiony i wsio pozamiatane. Dziwny to kraj gdzie ludzie się rzucają na każdą promocję, liczą złotówki a kompletnie nie przejmują się tym, ze ich rządzący okradają i to z rozgłosem.
- 1 4
-
2012-02-16 15:43
A co bedzie z kretem po zakończeniu prac?
Pójdzie na allegro?
- 2 1
-
2012-02-16 11:00
NIEMCY TO MISTRZOWIE. (2)
- 2 2
-
2012-02-16 15:01
Ja! Jeden majstruje już druga kadencja!!!zabuziak
- 1 0
-
2012-02-16 12:41
PATELNI :)
- 1 0
-
2012-02-16 14:14
"odbiorowa"???
co to jest procedura "odbiorowa"? chyba odbiorcza!
- 0 0
-
2012-02-16 08:08
(2)
Zostawić tego kreta w 3mieście i niech później wykopie tunel pod Sopotem. Wstępny projekt już jest, a koszty będą odrobinę mniejsze przy wykorzystaniu tej maszyny
- 13 3
-
2012-02-16 13:40
Popieram Sopotu plany drogi między Gdańskiem a Gdynią w tunelu, ale także w Gdańsku ma jeszcze powstać tunel dla tramwaju i pod Motławą na Ołowiankę zamiast beznadziejnej kładki, a powinien też i między Grunwaldzką a Zaspą pod torami kolejowymi i pod dworcem PKP Gdańsk Wrzeszcz zaczynając drążenie na podjeździe między Do Studzienki a Jaśkową Doliną. Wtedy najczęściej kursująca linia tramwajowa byłaby z Jelitkowa przez Przymorze, Zaspę, centrum Wrzeszcza (Grunwaldzką i Al Zwycięstwa) dalej przez centrum Gdańska na Chełm i dalej na Orunię Górną.
- 1 1
-
2012-02-16 08:13
Pod Pachołkiem
przyda się również do wykopania tunelu pod Pachołkiem i Sopotem i w Gdyni też się znajdzie potrzeba.
Ekonomicznie było by gdyby maszyna została w Trójmieście- 8 4
-
2012-02-16 07:49
Temu kretu nadamy imię Lech. (2)
- 6 4
-
2012-02-16 13:36
jesteś nudny
- 0 0
-
2012-02-16 11:30
ALBO DANUŚKA :)
- 0 0
-
2012-02-16 13:34
No i co? Również ta wiadomość jest dla części gawiedzi "PROACTA" złą wiadomością. Taki ukryty smierdziel jeden z drugim, jak nie naubliża Prezydentowi i innym, to ma dzień stracony. Dla niego im gorzej, tym lepiej. Do pracy tych internetowych geniuszy wysłać i tylko z użyciem maszyn prostych. Czy to pomoże w uformowaniu kory mózgowej? Wątpliwe!
- 0 2
-
2012-02-16 09:39
Maszyna (3)
Kret zostanie zakupiony w ramach inwestycji, my wszyscy za niego zapłacimy.
Dlaczego Hydrobudowa z Warszawy ma mieć na własność maszynę wartą 100mln pl. i korzystać z niej za friko po skończeniu tunelu.
Sto baniek to nowy aquapark.- 3 9
-
2012-02-16 13:32
Płacimy za inwestycję. Jak wykonawca będzie chciał kopać łopatą to jego sprawa. Jak zamawia do tego maszynę to też jego sprawa.
- 2 0
-
2012-02-16 09:58
(1)
He he. Może dlatego że NIE MOŻNA Z NIEJ JUŻ NIGDY I NIGDZIE SKORZYSTAĆ? ;)
- 0 2
-
2012-02-16 10:14
Czytaj artykół
"Z pewnością maszyna posłuży nam podczas budowy kolejnego tunelu. Nie zamierzamy jej zostawiać w Gdańsku - twierdzi Krzysztof Woch."
- 0 0
-
2012-02-16 06:30
Została ochszczona Marią ? (3)
Tzn wypalili pod nią sporo zioła ? ?
- 23 17
-
2012-02-16 08:06
Nie, " maszyna TBM została ochrzczona Marią" (1)
- 1 2
-
2012-02-16 12:47
W kościele??
- 1 0
-
2012-02-16 08:13
ochszczona :)
hehe
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.