- 1 Były wiceprezydent Gdańska skazany (138 opinii)
- 2 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (528 opinii)
- 3 Napadał ludzi przy bankomatach. Złapali go (63 opinie)
- 4 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (91 opinii)
- 5 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (327 opinii)
- 6 Kredkami w kierowców przy przejściu (88 opinii)
Hydrobudowa zamówiła maszynę TBM za 21 mln euro
16 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Gołębie uszkodziły estakadę przy Galerii Bałtyckiej
Konsorcjum OHL i Hydrobudowa zamówiło w niemieckiej firmie Herrenknecht maszynę TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą. 91-metrowe urządzenie za 21 mln euro ma być gotowe we wrześniu.
Zobacz, jak funkcjonuje maszyna TBM.
Pierwsza polska maszyna TBM.
Informacje Hydrobudowy potwierdziliśmy też w firmie Herrenknecht, której siedziba znajduje się w Schwanau w Niemczech. - Maszyna TBM jest już konstruowana w naszej fabryce. TBM dla Gdańska został oznaczony symbolem S-574 - wyjaśnia dr Florian Kulke, rzecznik prasowym Herrenknecht.
Gdy we wrześniu zakończy się montaż maszyny w Niemczech, zamawiający, czyli konsorcjum OHL i Hydrobudowa, rozpocznie procedurę odbiorową. Po jej zakończeniu TBM zostanie rozebrany, załadowany na statek i wysłany drogą morską do Gdańska. Maszyna zostanie wyładowana przy nabrzeżu Martwej Wisły w pobliżu ul. Ku Ujściu. Wtedy rozpocznie się jej montaż. Prace przy budowie tunelu z użyciem maszyny TBM prawdopodobnie ruszą pod koniec roku.
Zgodnie z projektem maszyna-kret najpierw wydrąży północną nitkę tunelu. Wgryzie się w ziemię po wschodniej stronie Martwej Wisły, a gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.
Pierwsze plany zakładały, że po wydrążeniu obu tuneli pod Martwą Wisłą, maszyna TBM wgryzie się ponownie w grunt pod korytem rzeki i już tam pozostanie. Teraz jednak nie ma już o tym mowy.
Z pewnością maszyna posłuży nam podczas budowy kolejnego tunelu. Nie zamierzamy jej zostawiać w Gdańsku - twierdzi Krzysztof Woch.
Drążąca tunel dla drugiej linii warszawskiego metra maszyna TBM została ochrzczona Marią. Czy gdański "kret" dostał już swoje imię? - Czekamy w tej kwestii na inicjatywę inwestora - przyznaje rzecznik prasowy spółki Hydrobudowa.
Parametry maszyny TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą.
Średnica: 12560 mm, czyli ponad 12,5 metra
Zasilanie głowicy tnącej: 3500 kW
Łączna siła natarcia: 96580 kN
Nominalny moment obrotowy: 16841 kNm
Waga: 2200 t
Długość: 91 m
Średnica: 12560 mm, czyli ponad 12,5 metra
Zasilanie głowicy tnącej: 3500 kW
Łączna siła natarcia: 96580 kN
Nominalny moment obrotowy: 16841 kNm
Waga: 2200 t
Długość: 91 m
Jak funkcjonuje maszyna TBM?
Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Czoło maszyny stanowi tarcza tnąca, która wierci i jednocześnie przerabia grunt. Już w chwili wgryzania się ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.
Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Czoło maszyny stanowi tarcza tnąca, która wierci i jednocześnie przerabia grunt. Już w chwili wgryzania się ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.
Prace przy budowie Trasy Słowackiego
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy do ul. Budowlanych .
Długość: 2,8 km. Oddany do ruchu w grudniu 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.
Odcinek miejski - od ronda de la Salle do al. Rzeczypospolitej .
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.
Droga Zielona - od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej .
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.
Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej do ul. Ku Ujściu .
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy do ul. Budowlanych .
Długość: 2,8 km. Oddany do ruchu w grudniu 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.
Odcinek miejski - od ronda de la Salle do al. Rzeczypospolitej .
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.
Droga Zielona - od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej .
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.
Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej do ul. Ku Ujściu .
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.
Opinie (246) 7 zablokowanych
-
2012-02-16 08:20
kret jednorazówka
co tunel, nowy kret
- 4 2
-
2012-02-16 07:21
tunel
Po co ten tunel skoro nie będzie istniał Port a jego obecni prezesi sprzedadzą wszystko. Wczorajsza wypowiedz w Panoramie to bełkot ekonomisty. Wstyd !!!
- 7 16
-
2012-02-16 06:08
TUNEL
CZEKAMY NA TEN TUNEL ....
- 81 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.