• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hydrobudowa zamówiła maszynę TBM za 21 mln euro

Maciej Naskręt
16 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Maszyna-kret (TBM) typu mixshield - do różnego typu gruntów. Maszyna-kret (TBM) typu mixshield - do różnego typu gruntów.

Konsorcjum OHL i Hydrobudowa zamówiło w niemieckiej firmie Herrenknecht maszynę TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą. 91-metrowe urządzenie za 21 mln euro ma być gotowe we wrześniu.


Zobacz, jak funkcjonuje maszyna TBM.

Pierwsza polska maszyna TBM.

.- Potwierdzam, że złożyliśmy już takie zamówienie. Koszt budowy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine), która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku, wynosi ok. 21 mln euro. Maszyna powinna być gotowa do odbioru we wrześniu - mówi Krzysztof Woch, rzecznik prasowy spółki Hydrobudowa.

Informacje Hydrobudowy potwierdziliśmy też w firmie Herrenknecht, której siedziba znajduje się w Schwanau w Niemczech. - Maszyna TBM jest już konstruowana w naszej fabryce. TBM dla Gdańska został oznaczony symbolem S-574 - wyjaśnia dr Florian Kulke, rzecznik prasowym Herrenknecht.

Gdy we wrześniu zakończy się montaż maszyny w Niemczech, zamawiający, czyli konsorcjum OHL i Hydrobudowa, rozpocznie procedurę odbiorową. Po jej zakończeniu TBM zostanie rozebrany, załadowany na statek i wysłany drogą morską do Gdańska. Maszyna zostanie wyładowana przy nabrzeżu Martwej Wisły w pobliżu ul. Ku Ujściu. Wtedy rozpocznie się jej montaż. Prace przy budowie tunelu z użyciem maszyny TBM prawdopodobnie ruszą pod koniec roku.

Zgodnie z projektem maszyna-kret najpierw wydrąży północną nitkę tunelu. Wgryzie się w ziemię po wschodniej stronie Martwej Wisły, a gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Pierwsze plany zakładały, że po wydrążeniu obu tuneli pod Martwą Wisłą, maszyna TBM wgryzie się ponownie w grunt pod korytem rzeki i już tam pozostanie. Teraz jednak nie ma już o tym mowy.

Z pewnością maszyna posłuży nam podczas budowy kolejnego tunelu. Nie zamierzamy jej zostawiać w Gdańsku - twierdzi Krzysztof Woch.

Drążąca tunel dla drugiej linii warszawskiego metra maszyna TBM została ochrzczona Marią. Czy gdański "kret" dostał już swoje imię? - Czekamy w tej kwestii na inicjatywę inwestora - przyznaje rzecznik prasowy spółki Hydrobudowa.

Parametry maszyny TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą.

Średnica: 12560 mm, czyli ponad 12,5 metra
Zasilanie głowicy tnącej: 3500 kW
Łączna siła natarcia: 96580 kN
Nominalny moment obrotowy: 16841 kNm
Waga: 2200 t
Długość: 91 m

Przekrój maszyny TBM typu Mixshield, która wydrąży tunel w Gdańsku. 1. Tarcza obracająca się w zawiesinie bentonitu. 2. Komora wykopu. 3. Grodź powietrzna. 4. Przewód z bentonitem. 5. Poduszka powietrzna. 6. Grodź komory wykopu. 7. Płyty betonowe. Przekrój maszyny TBM typu Mixshield, która wydrąży tunel w Gdańsku. 1. Tarcza obracająca się w zawiesinie bentonitu. 2. Komora wykopu. 3. Grodź powietrzna. 4. Przewód z bentonitem. 5. Poduszka powietrzna. 6. Grodź komory wykopu. 7. Płyty betonowe.
Jak funkcjonuje maszyna TBM?

Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Czoło maszyny stanowi tarcza tnąca, która wierci i jednocześnie przerabia grunt. Już w chwili wgryzania się ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.

Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,8 km. Oddany do ruchu w grudniu 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Opinie (246) 7 zablokowanych

  • To nie jest "kret", wy ślepe kiszki. Przyjrzyjcie się zasadzie działania. To jest dżdżownica.

    Gryzie ziemię, przepuszcza przez swoje bebechy i wypuszcza drugą stroną. Facet co zaprojektował TBM, wzorował się na dżdżownicy.

    Tymczasem kret rozdrapuje pazurami i przesuwa bokiem. Wstyd mi za was.

    • 0 1

  • Prawnik Pawełek radzi:

    Jakoś kiedyś metro w Londynie bez takich wynalazków wybudowano. Robotnicy by to łopatami wykopali za ułamek tej kwoty. A przy okazji i praca by była dla roboli i np dla więźniów i w ogóle w ramach np prac społecznych.

    • 0 2

  • co się stanie z maszyną po skończonej pracy ? czyja będzie właśnością gdzie są pozostałę maszyny TBM które kopały/drążyły kanały w Warszawie i Łodzi ?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane