• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak Forum Gdańsk zmienia Śródmieście

Michał Brancewicz
6 czerwca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Budowa Forum Gdańsk z lotu ptaka


Realizacja inwestycji, która na zawsze zmieni oblicze śródmieścia Gdańska, jest coraz bardziej widoczna. Pod koniec 2017 r. kompleks handlowo-usługowy otworzy swoje podwoje. Rok po wmurowaniu kamienia węgielnego zapraszamy na "spacer" wzdłuż całej inwestycji.



Czekasz na otwarcie Forum Gdańsk?

Pod nazwą Forum Radunia nie kryje się wyłącznie inwestycja polegająca na zabudowie Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska obiektami handlowo-usługowymi. Przedsięwzięcie oddziałuje na znacznie większy obszar miasta, szczególnie pod względem zmian w układzie drogowym.

Tunel gotowy za rok

Dlatego, aby w pełni opisać, co dzieje się na tym rozległym placu budowy rok po rozpoczęciu prac, należy zacząć od okolic skrzyżowania ul. Okopowej z Toruńską zobacz na mapie Gdańska. To właśnie tam w układ drogowy wpięte zostanie Nowe Podwale Grodzkie (o postępach przy budowie tej ulicy piszemy poniżej). Kilkadziesiąt metrów dalej na północ zobacz na mapie Gdańska powstaje przejście podziemne, które połączy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście z parkiem przy Muzeum Narodowym i kościołem Świętej Trójcy. Budowa tunelu pod ul. Okopową rozpoczęła się w drugiej połowie lutego. Jak długo jeszcze potrwa?

- Prace planujemy zakończyć na przełomie maja i czerwca 2017 roku - zapowiada Krzysztof Kolasa, menedżer projektu Forum Gdańsk.
Każdy, kto jadąc do centrum Gdańska korzysta na co dzień z al. Armii Krajowej lub linii tramwajowej biegnącej wzdłuż niej, z pewnością zauważył, że za skrzyżowaniem z ul. 3 Maja po obu stronach jezdni zobacz na mapie Gdańska powstają nowe wiadukty zobacz na mapie Gdańska. Będą one stanowiły elementy nowego układu drogowego. Ten po stronie południowej zostanie jeszcze wydłużony aż nad wjazd do tunelu w ciągu ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska.

Z kolei istniejące tam przystanki tramwajowe oraz wiadukty, po których dzisiaj poruszają się samochody, stworzą wraz z peronem SKM węzeł przesiadkowy. Dodatkowo zostaną uzupełnione o przystanki dla autobusów. Po otwarciu nowych wiaduktów auta nie będą miały prawa tam wjeżdżać.

Na przełomie roku zakryte zostaną tory

Mijając nowy wiadukt, który powstaje po północnej stronie al. Armii Krajowej, docieramy do miejsca, gdzie zaczyna się faktyczny obszar kompleksu Forum Gdańsk. Teren po zachodniej stronie (wzdłuż ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska) coraz mniej przypomina wykop, w którym biegną tory kolejowe. Wszystko za sprawą tysięcy ton betonu i stali, które posłużyły do stworzenia potężnych ścian oraz elementów płyty zakrywającej cały teren między al. Armii Krajowej a Huciskiem.

- Obecnie zrealizowanych zostało ok. 70 proc. prac związanych z wykonywaniem belek konstrukcji głównej przekrycia [tak fachowo nazywa się ta operacja - red.] torowiska. Jest to najtrudniejszy i najbardziej skomplikowany element robót, ponieważ część z nich musi być prowadzona w nocy, podczas przerw w kursowaniu pociągów - przyznaje Krzysztof Kolasa. - Całość prac związanych z przekryciem torowiska powinna się zakończyć na przełomie 2016 i 2017 roku.
Dzięki temu powierzchnia terenu inwestycyjnego zwiększy się o 1,5 ha. To pozwoli stworzyć u zbiegu al. Armii Krajowej i ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska ogromny wielopoziomowy parking na ok 1,1 tys. aut.

Z kolei po obu stronach biegnącego mniej więcej środkiem kanału Raduni zobacz na mapie Gdańska, można zaobserwować konstrukcje pierwszych obiektów wychodzące powoli z ziemi. Przy skrzyżowaniu al. Armii Krajowej i ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska powstanie obiekt z dziewięcioma salami kinowymi, w dwóch kolejnych budynkach ze spadzistymi dachami znajdą się lokale gastronomiczne, a najbliżej istniejącego do niedawna skrzyżowania z Targiem Siennym powstanie obiekt handlowo-usługowy.

Natomiast wzdłuż wspomnianego kanału Raduni powstanie otwarte całą dobę przejście dla pieszych. Tam też zostaną zlokalizowane lokale handlowe, których w sumie ma być ponad 200.

Przed wakacjami poznamy wykonawcę Centrum Dziedzictwa?

Na granicy Targu Siennego i parku Marii Konopnickiej zobacz na mapie Gdańska zlokalizowane zostanie Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska. W dwupiętrowym obiekcie, którego pierwsza kondygnacja powstanie na poziomie -1, znajdzie się główny punkt informacji turystycznej, makieta Gdańska, sala multimedialna i ekspozycyjna, kawiarnia, a także biura. Jego budowę sfinansuje inwestor, natomiast zarządzać nim będzie miasto.

- Wykonawcę chcielibyśmy wybrać jeszcze przed wakacjami - deklaruje menedżer projektu. - Budynek będzie miał dość skomplikowany układ konstrukcyjny i instalacyjny oraz bardzo ciekawą fasadę. Z tego względu zaprosiliśmy do przetargu renomowane firmy, które będą w stanie sprostać naszym wymaganiom. Aby móc dokonać odpowiedniej wyceny projektu, uczestnicy przetargu prosili nas o przedłużenie terminu składania ofert. Obecnie je analizujemy.
Obiekt zostanie otwarty wraz z otwarciem części handlowej Forum Gdańsk, co według planu ma nastąpić pod koniec 2017 roku.

W tym samym czasie gotowe będzie także Nowe Podwale Grodzkie. Wspominaliśmy już, gdzie ulica będzie miała swój początek lub, jak kto woli, koniec. Należy teraz dodać, że pobiegnie ona wzdłuż torów kolejowych tunelem między wiaduktami Armii Krajowej oraz Hucisko zobacz na mapie Gdańska który powstanie po przykryciu całości płytą i włączy się w istniejący układ drogowy na skrzyżowaniu dzisiejszego Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska w pobliżu dawnej przychodni kolejowej.

- Prace przy budowie ulicy Nowe Podwale Grodzkie są stale w toku. Realizacja północnej części jest już na zaawansowanym etapie. Wykonaliśmy instalacje podziemne oraz wszystkie warstwy konstrukcyjne drogi z wyjątkiem warstwy ścieralnej, którą położymy w ostatnim etapie robót - mówi menedżer projektu.
600 robotników na trzy zmiany

Na koniec naszej podróży przez Forum Gdańsk warto dodać, że inwestorem szacowanego na ok. 800 mln zł przedsięwzięcia, które zmieni oblicze centrum Gdańska, jest spółka Multi Development Poland.

Wykonawcą części kubaturowej jest firma Warbud. Infrastrukturę towarzyszącą - dojścia, drogi, sieci podziemne - wykonuje spółka Doraco.

- Przy realizacji projektu pracuje łącznie około 600 osób. Ze względu na specyfikę prac, odbywają się one w systemie zmianowym przeważnie na dwie lub trzy zmiany - informuje Krzysztof Kolasa.

O autorze

autor

Michał Brancewicz

Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.

Opinie (171) ponad 50 zablokowanych

  • do: Platforma, partia którą wspieram i popieram... (2)

    Po prostu niebywałe - nie czekaliśmy na nagłówki gazet, bo nie spodziewaliśmy się w nich przeczytać prawdy o obliczu tej "władzy". Nie jestem wyborcą PiSu, ale to, co ośmielasz się człowieku pisać po tych oczywistych przekrętach i pogardzie partii, którą opiewasz - dla ludzi naszego kraju - jest powtarzaniem owych kłamstw i owej bezczelności. W Polsce jest problem, problem bardzo poważny - klinczu cinkciarsko-ministranckiego, ale to zupełnie inna sprawa.

    • 6 4

    • Różnica między PO a PiSem jest taka, że jak w otoczeniu PO pojawia się czarna owca, to się ją wyrzuca. Jak w PiSie się taka pojawi, to natychmiast staje się bohaterem, prześladowanym przez policję, prokuraturę i sądy. Stado pisowskich fanatyków natychmiast zaczyna go bronić; nie interesują ich fakty, Oni wiedzą, że jest złodziej niewinny i już. Oni wiedzą, że próbuje się zniszczyć uczciwego (jak wszyscy w Pisie) człowieka. Nawet jak już taki pisowiec trafi za swoje przestępstwa do więzienia, może liczyć na wsparcie kolegów, którzy wysyłać mu będą paczki; przykład: Maciej Zalewski (skazany za aferę ARTB, który za rządów PiS został przedterminowo zwolniony z więzienia na wniosek Lecha Kaczyńskiego). Podobnym kwiatkiem było ułaskawienie przez Lecha Kaczyńskiego 9 czerwca 2009 r. przedsiębiorcy z Kwidzyna. Trzy tygodnie wcześniej mężczyzna ten założył spółkę z Marcinem Dubienieckim, mężem Marty Kaczyńskiej. Adam S. z Dubienieckim prowadzili rozliczne interesy. Obecnie również są wspólnikami w jednej ze spółek - informuje "Polska-The Times". Jak wynika z wyroku sądowego przedsiębiorca przez niemal osiem lat oszukiwał Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz urząd skarbowy. W zamian za podpisywanie się pod fikcyjnymi listami obecności wypłacał kilku niepełnosprawnym po 100-200 zł. W ten sposób poświadczał ich rzekomą pracę w jednej z jego firm w Kwidzynie. Dzięki procederowi wyłudził z PFRON ponad 120 tys. zł, a Skarb Państwa naraził na stratę co najmniej 30 tys. zł. Zarówno w trakcie śledztwa, jak i w późniejszym procesie sądowym, interesy Adama S. reprezentował Marek Dubieniecki, ojciec Marcina.

      • 2 1

    • Krótka jest pamięć krytyków Platformy.

      Najwyraźniej kłamstwa wymazały z pamięci części rodaków (tej mniej świadomej)to,co rząd PO-PSL zrobił.Bo jeśli policzyć, to nagle okazuje się, że"nic nierobiąca"ekipa wdrożyła znacznie, wprost nieporównywalnie więcej zmian niż poprzednicy. Platforma- 1.Ponownie uruchomiła prywatyzację-po sprzedaży koncernu Enea oraz chemii, przebiła prywatyzacyjne rekordy rządów AWS-UW (od października 2007 r.dochody z prywatyzacji przekroczyły 31 mld zł). Przy okazji wzmocniono rolę warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych,duże prywatyzacje robiąc w drodze giełdowego debiutu.I bonus:to PO zakończyła trwający od dekady koszmarny spór z Eureko ws. PZU.
      2.Platforma oddzieliła prokuraturę od rządu, raz na zawsze kończąc naciski polityków na prokuraturę (aż trudno uwierzyć, że nikt tej przełomowej reformy nie pamięta).
      3.Dokonała głębokich zmian w polskim prawie ochrony środowiska: wreszcie uzgodniła je z dyrektywami UE (co odblokowało miliardy unijnych euro z funduszy strukturalnych) i m.in. rozwiązała problem własności śmieci komunalnych oraz problem żywności GMO.
      4.A skoro już mówimy o funduszach unijnych-to PO-PSL stworzyła sprawny system ich wykorzystania. Dziś Polska jest europejskim liderem wydawania tych funduszy.
      5.Uzawodowienie armii, likwidacja poboru.Drobiazg?!
      6.Rząd PO-PSL okazał się być pierwszym w historii III RP, który ograniczył przywileje emerytalne, zamiast je rozdymać i przeprowadził reformę emerytalną.
      7.PO-PSL przeforsowały ustawy" społeczne":ułatwienia w zakładaniu żłobków, ustawa "parytetowa",ustawa o ochronie przed przemocą w rodzinie itp.
      8.PO-PSL przeprowadziła reformę szkolnictwa wyższego, dając uczelniom więcej autonomii i wprowadzając więcej wolnorynkowych zasad.
      9.Przygotowała ustawy deregulacyjne-m.in. powszechna zamiana" zaświadczeń" na "oświadczenia"-co ma duże znaczenie dla ograniczania biurokracji.
      10.PO-PSL jako pierwsza zaczęła porządkowanie finansów publicznych, m.in. wprowadzając ustawową "regułę wydatkową".
      11.Zaczęła budować drogi. 1400 km jest gotowych, dwa razy więcej w trakcie realizacji-to rekord 20-lecia IIIRP. Powstają nie tylko autostrady i ekspresówki: rząd PO-PSL jako pierwszy zaczął wydawać miliardy złotych na modernizację dróg lokalnych(program tzw. schetynówek).
      12.Mimo kryzysu, rząd PO-PSL podwyższał pensje nauczycielom.I z sukcesem zrealizował program budowy Orlików.

      A przecież to tylko część efektów pracy koalicji.Do listy można dodać zmiany w polityce zagranicznej - np. korzystne rozwiązanie sporu o pozwolenia przejazdowe dla TIR-ów,rozwiązanie sporu o mięso (i znów: czemu nikt nie pamięta, że to Platforma ten poważny konflikt handlowy rozwiązała).Nie sposób też nie przypomnieć o tym, że gdy świat i Europa pogrążały się w recesji-Polska utrzymywała się nad wodą. Warto pamiętać, że w 2008 i 2009 r. PO-PSL nie dały namówić opozycji na popełnienie samobójstwa, czyli na walkę z kryzysem za pożyczone pieniądze.
      - Oskarżanie PO za obecną sytuację z pominięciem tego,co działo się przez ostatnie 12 lat od wprowadzenia reform emerytalnych, to bezczelna demagogia. Kto oczekuje, że w w ciągu dwóch kadencji zbudujemy wszystkie autostrady, pozbędziemy się deficytu, usprawnimy całkowicie kolej, do tego uzdrowimy służbę zdrowia i całe finanse publiczne-jest po prostu idiotą. Biorąc pod uwagę to, co rząd PO- PSL do tej pory zrobił (mundurówki, wcześniejsze emerytury dla rolników, emerytury pomostowe) i to co zrobił SLD (strach przed górnikami i ustawa emerytalna dla górnictwa) oraz PiS (przedłużenie o rok funkcjonowania wcześniejszych emerytur, obniżenie składki rentowej przy zwiększeniu wydatków publicznych) to konkluzja wydaje się jedna. Platforma Obywatelska jest jedyną proreformatorską i prawdziwie DEMOKRATYCZNĄ, pro wolnościową siłą w Polsce!

      • 5 2

  • (2)

    Trasa W-Z powinna być poprowadzona wokół nowożytnych fortyfikacji i wchodzić do miasta od strony Oruni - a potem główny ciąg komunikacyjny powinien zostać odsunięty od zachodniego frontu miasta - poprowadzony na przekrytych torach kolejowych aż do Błędnika. Teren miasta w obrębie nowożytnych fortyfikacji powinien mieć tylko ruch lokalny, z maksymalną ilością ciągów pieszych. W układzie jaki jest ciąg trasy W-Z przecina na części gotyckie miasto, zabytkowe obiekty zamiast zarabiać - stają się ciężarem (Brama Nizinna, Grodza Kamienna, Plac Wałowy, spichlerze, forty...). Trasa W-Z w obecnym kształcie przecina historyczne ciągi komunikacji Głównego Miasta z Dolnym Miastem i ze Starym Przedmieściem - przecina na przykład drogę, którą chodził Fahrenheit do Gimnazjum Akademickiego (jeśli mówimy o korzyściach dla Gdańska - to takie sprawy mają prawdziwe znaczenie, to wokół takich rzeczy można budować wizerunek i sławę miasta, zatem i tworzyć możliwości życiowe dla mieszkańców). Przy obecnie realizowanej koncepcji FG - miasto zajmuje cenną przestrzeń szerokim pas bezsensownej pajęczyny dróg od Błędnika po wylot na Orunię. Zamiast ruchu drogowego możliwie ujmować w tej okolicy - jeszcze się dodaje (tunel drogowy - z ruchem zaopatrzenia centrum handlowego). Tracimy rzecz cenną - historyczne podejście do Drogi Królewskiej.

    Od lat są problemy z zagospodarowaniem Dworca Głównego PKP - unikatu, którego kopie budowano w świecie - zbudowanie przystanku Gd. Śródmieście - jeszcze go opustoszy. Zatem - choć to nie koniec kwestii - inwestycja Forum Gdańsk nie jest tylko dlatego zła, że odessie życie z historycznego centrum, że zniszczy obraz miasta, zdemoluje historyczny obszar przedbramia Drogi Królewskiej, i nie tylko dlatego, ze planowany obiekt jest ohydny, ale przede wszystkim dlatego, że zablokuje możliwość poprowadzenia głównego ciągu komunikacyjnego nad torami kolei. Jest przedsięwzięciem impertynenckim, ignoranckim, niszczącym.

    • 13 0

    • (1)

      Zawsze tak pisałem. Brawo. Albo opcja druga - tunel podwalem.

      • 1 0

      • albo estakadom

        • 0 1

  • Nowe korki (2)

    Rozwiążemy budując kolejny tunel za 500mln

    • 46 18

    • korki rozwiążemy jesli ludzie przestaną jeździc 200 metrów samochodem oraz przesiądą się na komunikację miejską

      • 2 2

    • I korkujac inne dzielnice mieszkalne..

      • 4 1

  • Nad Forum powinni postawić wielki pomnik Lecha

    Widoczny z kosmosu.
    Obok Jarosława - też widoczny.

    • 6 4

  • mam dośc!

    Mam dość przerabiania pięknego historycznego Gdańska na ,,, No właśnie na co?

    • 9 2

  • .. (2)

    pomyślcie o rozbudowie dróg a pozniej stawiajcie pitoly... czemu ludzie nie mysla przyszłościowo ? wiadomo ze z roku na rok aut przybywa, turystow również, wiec mimo woli bedzie coraz bardziej sie wszystko korkowało !!

    • 3 2

    • (1)

      stawiajcie pierdoły *

      • 1 0

      • ulica

        jednopasmówka przy bzwbk jest już od dawna koszmarem o 7 rano a co dopiero po otwarciu tego shi...tu

        • 1 1

  • kasa misiu kasa.. (1)

    Ktos ma szajbe na punkcie tych galerii, tyle juz ich mamy w gdańsku... Po co?? I to w takim miejscu?? Taka tania architektura. Kto to projektuje??? Jakiś niewidomy?? Nie macie pomysłu na miasto?? Trzeba było tam walnąć zarąbisty park, z ładnym ogrodzeniem i jakąś małą elegancką architektura, ale nieee, trzeba walnąć 50 tą galerie, która wygląda jak bunkier.

    • 24 5

    • Bzdura

      No rzeczywiście. Zarąbisty park w sąsiedztwie linii kolejowej, tramwajowej i kolosalnej ilości samochodów. Wręcz wymarzone miejsce do relaksu.

      • 0 4

  • Ładny projekt.

    Powstaje bardzo ładny projekt, a co ważne funkcjonalny.
    Aż dziw, że nie powstało to dużo wcześniej.
    Gdyby ktoś pomyślał w większym zakresie, to we Wrzeszczu w ramach Galerii Metropolia, mogli by upchnąć też kino, duży parking, galerię handlową, a po doprowadzeniu linii tramwajowej też i duży węzeł przesiadkowy.
    A tak to odnowiony dworzec sobie (w sensie perony), masakryczna pętla komunikacji miejskiej sobie, G.Metropolia sobie, i wkrótce rozbudowywana G.Bałtycka sobie. Sumaryczne koszty zapewne o niebo większe niż to wszystko połączone w jedno. Szkoda.

    • 2 6

  • (1)

    Ciekawe jak rozwiążą problem pociągów z towarami niebezpiecznymi? Owe przez tunel nie mogą przyjeżdżać. Jedyna droga to przez Kościerzynę.

    • 12 3

    • Niestety już rozwiązali. Tunel został podwyższony z tego powodu.

      Niestety już rozwiązali. Tunel został podwyższony z tego powodu.
      To jedna z argumentacji, za ulokowanie olbrzymiego parkingu nad tunelem, który nie koliduje z podwyższeniem wysokości .

      • 4 2

  • A czy przewidzieli jak to nikomu niepotrzebne centrum wpłynie na korki w mieście?

    Szczególnie w weekendy może być tam sajgon jak przy Fashion Housie.
    Masakra.

    • 16 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane