• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak Forum Gdańsk zmienia Śródmieście

Michał Brancewicz
6 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Budowa Forum Gdańsk z lotu ptaka


Realizacja inwestycji, która na zawsze zmieni oblicze śródmieścia Gdańska, jest coraz bardziej widoczna. Pod koniec 2017 r. kompleks handlowo-usługowy otworzy swoje podwoje. Rok po wmurowaniu kamienia węgielnego zapraszamy na "spacer" wzdłuż całej inwestycji.



Czekasz na otwarcie Forum Gdańsk?

Pod nazwą Forum Radunia nie kryje się wyłącznie inwestycja polegająca na zabudowie Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska obiektami handlowo-usługowymi. Przedsięwzięcie oddziałuje na znacznie większy obszar miasta, szczególnie pod względem zmian w układzie drogowym.

Tunel gotowy za rok

Dlatego, aby w pełni opisać, co dzieje się na tym rozległym placu budowy rok po rozpoczęciu prac, należy zacząć od okolic skrzyżowania ul. Okopowej z Toruńską zobacz na mapie Gdańska. To właśnie tam w układ drogowy wpięte zostanie Nowe Podwale Grodzkie (o postępach przy budowie tej ulicy piszemy poniżej). Kilkadziesiąt metrów dalej na północ zobacz na mapie Gdańska powstaje przejście podziemne, które połączy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście z parkiem przy Muzeum Narodowym i kościołem Świętej Trójcy. Budowa tunelu pod ul. Okopową rozpoczęła się w drugiej połowie lutego. Jak długo jeszcze potrwa?

- Prace planujemy zakończyć na przełomie maja i czerwca 2017 roku - zapowiada Krzysztof Kolasa, menedżer projektu Forum Gdańsk.
Każdy, kto jadąc do centrum Gdańska korzysta na co dzień z al. Armii Krajowej lub linii tramwajowej biegnącej wzdłuż niej, z pewnością zauważył, że za skrzyżowaniem z ul. 3 Maja po obu stronach jezdni zobacz na mapie Gdańska powstają nowe wiadukty zobacz na mapie Gdańska. Będą one stanowiły elementy nowego układu drogowego. Ten po stronie południowej zostanie jeszcze wydłużony aż nad wjazd do tunelu w ciągu ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska.

Z kolei istniejące tam przystanki tramwajowe oraz wiadukty, po których dzisiaj poruszają się samochody, stworzą wraz z peronem SKM węzeł przesiadkowy. Dodatkowo zostaną uzupełnione o przystanki dla autobusów. Po otwarciu nowych wiaduktów auta nie będą miały prawa tam wjeżdżać.

Na przełomie roku zakryte zostaną tory

Mijając nowy wiadukt, który powstaje po północnej stronie al. Armii Krajowej, docieramy do miejsca, gdzie zaczyna się faktyczny obszar kompleksu Forum Gdańsk. Teren po zachodniej stronie (wzdłuż ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska) coraz mniej przypomina wykop, w którym biegną tory kolejowe. Wszystko za sprawą tysięcy ton betonu i stali, które posłużyły do stworzenia potężnych ścian oraz elementów płyty zakrywającej cały teren między al. Armii Krajowej a Huciskiem.

- Obecnie zrealizowanych zostało ok. 70 proc. prac związanych z wykonywaniem belek konstrukcji głównej przekrycia [tak fachowo nazywa się ta operacja - red.] torowiska. Jest to najtrudniejszy i najbardziej skomplikowany element robót, ponieważ część z nich musi być prowadzona w nocy, podczas przerw w kursowaniu pociągów - przyznaje Krzysztof Kolasa. - Całość prac związanych z przekryciem torowiska powinna się zakończyć na przełomie 2016 i 2017 roku.
Dzięki temu powierzchnia terenu inwestycyjnego zwiększy się o 1,5 ha. To pozwoli stworzyć u zbiegu al. Armii Krajowej i ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska ogromny wielopoziomowy parking na ok 1,1 tys. aut.

Z kolei po obu stronach biegnącego mniej więcej środkiem kanału Raduni zobacz na mapie Gdańska, można zaobserwować konstrukcje pierwszych obiektów wychodzące powoli z ziemi. Przy skrzyżowaniu al. Armii Krajowej i ul. Okopowej zobacz na mapie Gdańska powstanie obiekt z dziewięcioma salami kinowymi, w dwóch kolejnych budynkach ze spadzistymi dachami znajdą się lokale gastronomiczne, a najbliżej istniejącego do niedawna skrzyżowania z Targiem Siennym powstanie obiekt handlowo-usługowy.

Natomiast wzdłuż wspomnianego kanału Raduni powstanie otwarte całą dobę przejście dla pieszych. Tam też zostaną zlokalizowane lokale handlowe, których w sumie ma być ponad 200.

Przed wakacjami poznamy wykonawcę Centrum Dziedzictwa?

Na granicy Targu Siennego i parku Marii Konopnickiej zobacz na mapie Gdańska zlokalizowane zostanie Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska. W dwupiętrowym obiekcie, którego pierwsza kondygnacja powstanie na poziomie -1, znajdzie się główny punkt informacji turystycznej, makieta Gdańska, sala multimedialna i ekspozycyjna, kawiarnia, a także biura. Jego budowę sfinansuje inwestor, natomiast zarządzać nim będzie miasto.

- Wykonawcę chcielibyśmy wybrać jeszcze przed wakacjami - deklaruje menedżer projektu. - Budynek będzie miał dość skomplikowany układ konstrukcyjny i instalacyjny oraz bardzo ciekawą fasadę. Z tego względu zaprosiliśmy do przetargu renomowane firmy, które będą w stanie sprostać naszym wymaganiom. Aby móc dokonać odpowiedniej wyceny projektu, uczestnicy przetargu prosili nas o przedłużenie terminu składania ofert. Obecnie je analizujemy.
Obiekt zostanie otwarty wraz z otwarciem części handlowej Forum Gdańsk, co według planu ma nastąpić pod koniec 2017 roku.

W tym samym czasie gotowe będzie także Nowe Podwale Grodzkie. Wspominaliśmy już, gdzie ulica będzie miała swój początek lub, jak kto woli, koniec. Należy teraz dodać, że pobiegnie ona wzdłuż torów kolejowych tunelem między wiaduktami Armii Krajowej oraz Hucisko zobacz na mapie Gdańska który powstanie po przykryciu całości płytą i włączy się w istniejący układ drogowy na skrzyżowaniu dzisiejszego Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska w pobliżu dawnej przychodni kolejowej.

- Prace przy budowie ulicy Nowe Podwale Grodzkie są stale w toku. Realizacja północnej części jest już na zaawansowanym etapie. Wykonaliśmy instalacje podziemne oraz wszystkie warstwy konstrukcyjne drogi z wyjątkiem warstwy ścieralnej, którą położymy w ostatnim etapie robót - mówi menedżer projektu.
600 robotników na trzy zmiany

Na koniec naszej podróży przez Forum Gdańsk warto dodać, że inwestorem szacowanego na ok. 800 mln zł przedsięwzięcia, które zmieni oblicze centrum Gdańska, jest spółka Multi Development Poland.

Wykonawcą części kubaturowej jest firma Warbud. Infrastrukturę towarzyszącą - dojścia, drogi, sieci podziemne - wykonuje spółka Doraco.

- Przy realizacji projektu pracuje łącznie około 600 osób. Ze względu na specyfikę prac, odbywają się one w systemie zmianowym przeważnie na dwie lub trzy zmiany - informuje Krzysztof Kolasa.

Opinie (171) ponad 50 zablokowanych

  • mam nadzieję, że po zakończeniu budowy (1)

    tramwaj linii 11 wróci na swoją stałą trasę przez 3 Maja w obie strony!

    • 11 1

    • Widziałem na harmonogramie budowy, że ruch tramwajowy na 3 Maja na odcinku od Huciska do Armii krajowej będzie wstrzymywany do końca roku, więc tramwaj linii 11 powinien wrócić na 3 Maja na początku przyszłego roku

      • 5 0

  • historia nazwie naszego prezydenta (3)

    Wielkim Adamowiczem lub Wielkim Budowniczym, a pisiaka szlag trafi. Amen.

    • 10 33

    • (1)

      Wielki niszczyciel raczej. Budyń zniszczył miasto, zwłaszcza jego historyczną zabudowę.

      • 8 4

      • historyczną to chyba Armia Czerwona

        podczas "wyzwolenia"

        • 2 2

    • Wielki Budyniowniczy

      historia wspomni czule Prezydenta słodkiego jak budyń...

      • 5 3

  • (1)

    szkoda ze architektonicznie to tragedia ale czego mozna sie spodziewac po polskich "architektach" .bedzie fajnie bo przedluzenie srodmiescia i turysci jak sie juz przejda nad motlawa i dluga beda mieli co robic ...

    • 55 13

    • a pan jest architektem z jakiego kraju?

      • 1 3

  • ostatnie podrygi PO, które pozwoliły obcemu kapitałowi zająć tak wielką część miasta.

    • 21 7

  • w Paryżu

    takie molochy są na obrzeżach miasta. W całym centrum nigdzie nie widziałem nawet obiektu wielkości Madisona (ew pod Luwrem, ale to pod ziemią schowane).

    za to u nas w centrum, sasysając do środka wszystkich kupujących, przez co chodniki pustoszeją, a ulice poszerza się o kolejne pasy, żeby zrobić do tych centrów handlowych dojazdy, które i tak się korkują.

    • 23 4

  • W wielu krajach takie centra burzą

    Ale widać Polska musi przejść tą sama drogę - wybudować i zburzyć.

    • 21 3

  • Pytania Za 100 punktów (6)

    Kto będzie właścicielem tunelu i parkingu na 1100 aut, czyli kto będzie czerpał z niego zyski. Kto będzie właścicielem muzeum, żeby nie skończyło się tak jak na dworcu w Sopocie, że miasto płaci grubą kasę za wynajem. I wreszcie kto będzie dawał kasę na utrzymanie części wspólnych, np. tunelu? O tych patologiach napiszcie, zamiast tworzyć laurki.

    • 96 15

    • nieznana spółka zarejestrowana w warszawie lub katowicach na kogos nieznanego (4)

      aby się nie wydało.
      Lotnisko jfk USA 5$ za parkowanie 24h. Lotnisko Lech Walesa airport 6,5$ za parkowanie 10minut.

      • 15 9

      • zawsze mozesz zaparowac na jfk

        • 4 1

      • bzdura, parking na JFK 8 USD za godznię

        więc jakim cudem zapłaciłeś 5 USD za 24 godziny. Nie kłam.

        • 7 1

      • Skąd te $$? (1)

        http://www.airport.gdansk.pl/passenger/parking/parking-plan

        • 5 0

        • Z kompleksow i glupoty

          To skoro juz tak jestesmy przy cenach, ostatnio zaplacilem 2 funty za zaparkowanie samochodu w centrum niewielkiego miasta - Nottingham - w Anglii.

          Byla to oplata za godzine.

          Oplaty za parkingi w miejscach, gdzie przewiduje sie wiele samochodow sa sluszne. I powinny byc wysokie. Wole zaplacic 20zl i miec pewnosc, ze dojade w okreslonym czasie niz za darmo stac w korku.

          • 8 3

    • ciiiicho.

      wiadomo że rodzina, ale nie mów bo się wyda. Władza potrzebuje stanowisk dla swoich wyborców. 500 pluszcz na wódeczkę to może być za mało.

      • 17 8

  • (9)

    A gdzie:
    - tunel rowerowy?
    - ścieżki rowerowe?
    - estakada rowerowa?
    - parking rowerowy?

    Mam nadzieję, że będzie też jakiś sklep rowerowy oraz salon z obcisłymi gatkami rowerowymi :)

    • 27 18

    • należy wyrzucić z Śródmieścia wszystkie pojazdy silnikowe, a beton na plac budowy należy przywozić rowerami! (1)

      Wszystkie drogi dookoła powinny mieć rowerowy priorytet, by niezaradni ludzie mieli jeszcze łatwiej, kosztem zaradnych, którzy dotychczas dostarczali im usługi.

      Tak będzie sprawiedliwie!

      • 5 4

      • trzeba jeszcze wyrównać przewyższenia w całym miescie!

        Wszystko musi być na wysokości 0m n.p.m, by spod Urzędu Miejskiego było tak samo łatwo dojechać rowerem na Niedźwiednik, jak na Przeróbkę!

        Rozważyłbym też ruchome chodniki, przyspieszające jazdę na rowerze, ale z tym projektem mógłbym poczekać do aż proniemieccy, polskojęzyczni lennicy wyżebrzą kolejne dotacje.

        • 4 0

    • (5)

      Jeszcze priorytetową sygnalizację dla rowerzystów trzeba zainstalować...oni mają wciąż za mało praw w Gdańsku. Juz wystarczy że niedługo w tunelu pod Martwą Wisłą dojdzie do wypadku z udziałem roweru, który zle zamocowany na lawecie przyczepionej do autobusu spadnie na jezdnię pod koła pojazdu jadącego za nim...

      • 5 7

      • priorytetowość dla rowerzystów w Gdańsku (4)

        wykazuje się budując parking na 1100 samochodów w centrum, gdy już parkingowa makabryła stoi przy Bramie Oliwskiej pusta, a internauci z gotowością do kompromisu twierdzą, że w mieście jest za mało miejsc parkingowych dla samochodów nie zauważając, że samochodów w centrum miasta jest dużo za dużo.

        • 7 11

        • (3)

          Zapominasz, że wyznawca Przenajświętszego Samochodu nie może zaparkować dalej niż 50 metrów od celu.
          Inaczej popełnia bluźnierstwo.

          • 6 6

          • gdyby nie te samochody

            to byś nawet roweru nie miał, chyba że byś sobie w piwnicy samemu sklecił

            • 4 2

          • (1)

            Dlatego trzeba zbudować jeszcze jeden parking - pod Targiem Węglowym, bo ten w Forum Radunia będzie za daleko.

            • 2 5

            • I parking koło parkingu, bo do wyjścia z parkingu może być za daleko.

              • 3 1

    • Wszyscy powinni jeździć na rowerach !

      Jak w Indiach!

      • 3 4

  • Disneyland (2)

    To Disneylend w wykonaniu osobnika Adamowicza i jego spółki. Żeby w szalenie atrakcyjnym terenie w ścisłym centrum miasta wybudować centrum handlowe to jakieś szaleństwo, a do tego zyski z tego mają czerpać zachodnie korporacje to juz jest zbrodnia na Gdańsku. Ze wzgledu na ostrożność procesową nie napiszę co kieruje tym osobnikiem Adamowiczem i jego pomagierów w takim postepowaniu.
    Adamowicz wynocha z Gdańska i wprowadzić dla niego zakaz pobytu w miescie.

    • 48 13

    • Disneylandem Adamowicza jest ECS

      Centrum bajek w kolorowej otoczce, tylko fasada znacznie brzydsza (zgodna z poczuciem estetyki prezydenta!).

      • 8 4

    • popieram

      w tym miejscu powinno stanąć muzeum Żołnierzy Wyklętych. oraz pomniki upamiętniające Prawdziwych Polaków!

      • 3 11

  • |Brawo, brawo i jeszcze raz brawo. Budowac sie, upiekszac, potem bawic i cieszyc zyciem.... - nie narzekac. Pozdrawiam cale to piekne miasto

    • 12 19

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane