- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (59 opinii)
- 2 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (76 opinii)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (260 opinii)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (67 opinii)
- 5 Masz interes? Zostaw kartkę (142 opinie)
- 6 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (216 opinii)
Jak mechanicy ZKM hamulce naprawiali
Dotarliśmy do wewnętrznego dokumentu ZKM, który pokazuje jak często zawodzą hamulce w tramwajach i jak firmowi mechanicy nieumiejętnie je naprawiają.
Dokument, do którego dotarliśmy, obejmuje okres 9 miesięcy 2008 roku. W tym czasie ekipa naprawcza cały czas walczy z tymi samymi usterkami. Przez całą dokumentację, niemal na każdej kartce, pojawiają się uwagi motorniczych o braku hamulców postojowych. Mimo że mechanik za każdym razem potwierdza usunięcie usterki, kolejnego dnia znów wpisywany jest ten sam błąd. Na 31 wypełnionych stron, aż 18 dotyczy problemów z hamowaniem.
- To nie jest żaden wyjątek, wiele książek wygląda tak samo. Mechanicy wpisują naprawę, choć często w ogóle jej nie przeprowadzają. Z mojej praktyki wynika, że w zajezdni Wrzeszcz nieraz w ogóle nie są wpisywane, nawet poważne usterki. Powody są dwa: szefostwo uważa, że nie ma sensu wpisywać takich "drobnostek". Drugi powód to przekonanie wielu kierujących, że i tak usterki nie zostaną usunięte - informuje nas motorniczy, z którym spotkaliśmy się przy zajezdni Wrzeszcz.
- Tramwaje rozpoczynające obsługę linii komunikacyjnej mają sprawne wszystkie układy hamulcowe. Zakres i czas prac związanych z naprawą, zależny jest od typu pojazdu. - zapewnia Krzysztof Wojtkiewicz, rzecznik ZKM Gdańsk.
Jeżeli tak się rzeczywiście dzieje, to naprawy w warsztatach ZKM niewiele dają. Książka pokazuje to czarno na białym: 5, 8, 11, 21 i 25 sierpnia oraz 8, 16, 23, 24 września 2008 roku motorniczowie wciąż sygnalizują problemy z hamulcami szczękowymi. Mimo to tramwaj zawsze wyjeżdża na trasę.
Co jeszcze przeszkadza motorniczym w pracy? Motorniczowie piszą o: problemach z zasilaniem między wagonami, problemach ze współpracą wagonów, ogrzewaniem, niesprawną komunikacją radiową (m.in. potrzebną do wzywania pomocy w razie wypadku). Kilka razy powtarzają się wpisy o problemach z drzwiami oraz z kasownikami. Jesienią natomiast kierujący skarżą się na... przeciekający dach i wodę lejącą się wprost na motorniczego.
Dziś pierwszy wagon z opisywanego składu wciąż jest w ruchu, ale służy jako pojazd do szkolenia przyszłych motorniczych. Przeszedł drobny lifting, zaślepiono także dziurę w dachu nad kabiną motorniczego. Pozostałe wagony zostały wycofane z ruchu.
Gros zarzutów wobec stanu technicznego taboru ZKM odnosi się do tramwajów, ale nawet znacznie nowsze autobusy budzą obawy kierowców przewoźnika.
- Często mechanicy zaklejają kontrolki sygnalizujące niesprawności lub po prostu wyjmują z nich żarówki. Czasami robią tak sami kierowcy, by światło kontrolek "nie raziło w oczy". Jeśli autobus jest w stanie wyjechać za bramę bazy i jest w stanie zamknąć/otworzyć drzwi (nawet jeśli nie za pierwszym razem) to znaczy, że nadaje się do jazdy - czytamy w wiadomości od kierowcy.
- Podobne "naprawia się" system ABS i ASR. Według mechaników, kiedyś się jeździło bez takich wynalazków i też było dobrze, więc nie należy zwracać na to uwagi - dodaje.
Piątek, linia nr 6, odcinek między Oliwą a Jelitkowem.
Opinie (340) ponad 20 zablokowanych
-
2010-03-24 12:41
co za absurd !!!!! (1)
Ja to osobiście złapał bym za szmaty to całe SZEFOSTWO i wepchnął za kratki w trybie natychmiastowym,przecież to jest jakaś paranoja żeby lekce warzyć takie sprawy ludzie.
- 15 4
-
2010-03-24 13:00
lekce to SE odrób w domu przy książkach, a nie w necie i w temacie dla dorosłych
ucz się ortografii, bo pani od j. polskiego wiecznie żyć nie będzie,
poza tym ważyć, to można twój analfabetyzm i to w tonach :P- 1 5
-
2010-03-24 12:55
mam nadzieję
że jakiś prokurator to czyta i zrobi swoja robotę...
- 19 2
-
2010-03-24 12:53
pracowałem i jeździłem w tym syfie jakim jest zkm
zapiździała komunistyczna firma, wszystko w razie draki zwalą na kierowcę lub motorniczego. Dostajesz wóz, to znaczy że jest sprawny i masz wyjechać, nie podoba ci się coś, podskakujesz, sprawiasz problem? Haczyk na ciebie szybko się znajdzie, a za bramą po kursach z pośredniaka czeka kolejka nowych, niedoświadczonych frajerów.
Kiedyś padło mi wspomaganie w Ikarusie zjeżdżając z Chełmu, zatrzymałęm pojazd, zgłosiłem awarię do dyspozytora, a on mi na to żebym zwiózł ludzi do centrum i czekał na pogota. Pomyślałem, chłop żartuje i wysadziłem ludzi, nie pojechałem dalej. Pogot przyjechał, ale tam gdzie mu dyspozytor kazał, tzn na Wałową, a ja stałem na Chełmie. Pogot. gdzy nie zjechałem, został po pół godzinie oczekiwania na mnie, skierowany do Wrzeszcza do innej awarii, a ja stałem około 3h i czekałem na minięcie kary za nieposłuszeństwo wobec przełożonego. I jeszcze najważniejsze; Krawat trzeba mieć, to podstawa, wtedy jesteś dobrym pracownikiem :P- 34 10
-
2010-03-24 12:50
z "gofna" bata nie ukrecisz...
- 4 2
-
2010-03-24 12:50
jak daty na dokumentach z 2008 roku, znaczy sie ze kierownicto ,zarzad nie robil nic przez dwa lata...
koles kolesia na kolesiowe stanowisko ustawia ...
- 13 3
-
2010-03-24 12:46
najbardziej szkoda nowego sprzętu bo jest naprawdę fajny. wandale, wandalami ale
serwis przykłada mocno do tego ręce.
jakie jest podejście do pracy w ZKM widać po plakatach reklamujących imprezy w mieście na chama, bez ładu i składu przyklejanych na okna. żaden nie wisi prosto, a taśma klejąca jest obgryzana przez fachowców zębami:)
jak to dobrze mieć dystans do tego wszystkiego bo wtedy okazuje się, że żyje w najweselszym mieście w PL. lol- 13 4
-
2010-03-24 12:39
Ja osobiście jako użytkownik komunikacji miejskiej powiem tak:
Dla mnie tramwaj może być wysokopodłogowy, z wyglądu stary, może mieć niewygodne siedzenia i tak dalej. Ale na boga!, musi mieć sprawne hamulce i domykające się drzwi! Jeśli nie stać nas na wszystko to trzeba zapewnić bezpieczeństwo kosztem wygody ale nigdy odwrotnie!
ps. Nie bez powodu moje ulubione wozy do wyremontowane stopiątki :D- 13 1
-
2010-03-24 12:37
Piękny charkter pisma na zdjęciu
Dobrze, że sztuka pisania piórem nie zanika.
- 11 0
-
2010-03-24 12:33
Boski ZKM! To symbol nie tylko Gdańska ale i naszej kochanej Polski:DDD
- 9 1
-
2010-03-24 12:28
Czas na zmiany w ZKM-ie
Najwyższy czas na zmiany w ZKM-ie
- 15 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.