• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak pojedziemy koleją z Trójmiasta do Centralnego Portu Komunikacyjnego?

mn
11 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Ciekawe, czy pociągi pendolino doczekają gotowej kolei dużych prędkości? Ciekawe, czy pociągi pendolino doczekają gotowej kolei dużych prędkości?

Do 2040 r. ma być gotowa nowa, szybka linia kolejowa z Trójmiasta do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Trasa ma zaczynać się między Tczewem a Malborkiem i pobiec przez Powiśle, Grudziądz, Toruń, Włocławek i Płock.



Jak oceniasz budowę nowej trasy z Trójmiasta do CPK?

O wizji rozwoju sieci szybkich połączeń kolejowych w Polsce opowiadał Piotr Malepszak, p.o. prezesa spółki powołanej do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego podczas konferencji "W kierunku spójnej Europy", która w piątek odbyła się w ECS-ie.

Na wstępie przypomnijmy, że Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ma powstać na terenie trzech mazowieckich gmin: Baranów (pow. grodziski), Teresin (pow. sochaczewski) i Wiskitki (pow. żyrardowski). Ma to być największy port lotniczy w Polsce, dobrze skomunikowany koleją z największymi polskimi metropoliami, w tym Trójmiastem.

By CPK rzeczywiście był łatwo dostępny dla wszystkich Polaków, należy rozbudować szlaki kolejowe prowadzące na Mazowsze. W nomenklaturze projektantów określa się je jako "szprychy" i węzły.

Ich budowa została podzielona na trzy etapy:

  • Etap początkowy (konieczny do powstania CPK) przewiduje zbudowanie węzła i bezpośrednich łączników umożliwiających szybki dojazd/wyjazd z węzła na linie kolejowe na kierunki południkowe oraz równoleżnikowe - dla pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych.
  • Etap pierwszy, realizowany ze środków obecnej perspektywy budżetowej UE oraz perspektywy 2020+ służyć będzie uzupełnianiu głównych luk sieci kolejowej Polski, czyli budowie brakujących elementów sieci kolejowej oraz modernizacji i rewitalizacji istniejącej sieci dla wykorzystania w maksymalnym stopniu jej parametrów geometrycznych, w celu zapewnienia obsługi komunikacyjnej wszystkich obszarów kraju.
  • Etap drugi, realizowany ze środków kolejnej perspektywy finansowej oraz ze środków krajowych, nastawiony będzie na poprawę jakości sieci krajowej infrastruktury przez budowę nowych odcinków kolei dużych prędkości celem poprawy czasów przejazdów istniejących relacji.


Planowane nowe połączenie kolejowe z Trójmiasta na lotnisko w Baranowie pod Warszawą oraz inne linie kolejowe, które muszą powstać do obsługi CPK. Planowane nowe połączenie kolejowe z Trójmiasta na lotnisko w Baranowie pod Warszawą oraz inne linie kolejowe, które muszą powstać do obsługi CPK.

Kolej dużych prędkości do 2040 r.



- Prace nad budową kolei dużych prędkości mają potrwać do 2040 r. - mówi Piotr Malepszak, wiceprezes Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Łączne koszty rozbudowy krajowej sieci kolejowej z budową infrastruktury dla systemu przewozów do i z CPK wynosić mają 35-40 mld zł. Zakłada się, że te wydatki zostaną rozłożone na lata 2020-2035.

Z punktu widzenia mieszkańców Trójmiasta, najważniejsze są prace nad szlakiem kolejowym łączącym Gdynię, Sopot i Gdańsk z CPK. Pociągi kolei dużych prędkości dojadą najpierw istniejącą linią do Żuław między Tczewem i Malborkiem. Stamtąd kolej dużych prędkości odbije nową trasą na południe i pociąg pojedzie dalej do Grudziądza.

Pociągi kolei dużych prędkości na Kujawach ominą od wschodu Toruń i pojadą do Włocławka. Stamtąd w kierunku CPK pociąg pojedzie do Płocka, by dotrzeć ostatecznie do CPK.
Oficjalne plany rozbudowy sieci połączeń kolejowych w Polsce, ogłoszone 25 marca 2019 roku. Oficjalne plany rozbudowy sieci połączeń kolejowych w Polsce, ogłoszone 25 marca 2019 roku.
mn

Opinie (200) ponad 20 zablokowanych

  • po pierwsze ten port lotniczy PISowskich baranów nie powstanie (2)

    po drugie od kiedy to mityczna kolej dużych prędkości w Polsce ma sięgać Trójmiasta?

    • 17 7

    • (1)

      czy 5 minusujących nie wie że CPL ma powstać w baranowie?

      • 1 2

      • bo towarzysz małozębny tak postanowił?

        • 0 0

  • Cieszę się, że powstanie centralny port komunikacyjny. (9)

    Przynajmniej będzie bliżej do Afryki, popieram!

    • 124 42

    • Chłopcze on nigdy nie powstanie tak jak samochody elektryczne zapowiadane przez Mongoła

      • 2 1

    • Cóż za megalomania (3)

      ledwo ledwo zmodernizowano przez strasznie długi czas i byle jak kolej do Warszawy, a teraz chcą budować zupełnie nową linę prowadzącą de facto też do Warszawy.

      • 11 1

      • bo Prwadziwe Interesy robi się tylko na słomianych inwestycjach

        bo "te Nagrody nam się po prostu należały" :))))

        • 7 1

      • czas (1)

        dodam tylko ze mamy na to czekac 21 lat...

        • 4 0

        • żal komentować te brednie

          • 1 2

    • MN - Maciej Naskręt

      Należy się wykazać dla nowej fuchy w PR i pisać artykuły niczym do broszurki propagandowej ala późny Gierek. Tylko dlaczego się wstydzi normalnie podpisać?

      • 7 1

    • Pan Piotr Malepszak roztacza piękne wizje, ja mogę opowiadać równie piękne historie z pół jego kasy ! Nawet piękniejsze :-) Robota świetna , patrzysz na mapę i opowiadasz wszytkom bajki o pociągach, drogach i świetlanej przyszłości.

      • 14 1

    • wreszcie rząd który umie rządzić (1)

      • 7 29

      • I buduje pociągi do nikąd...

        • 21 5

  • 2040? (3)

    W francji już od dawna jeżdżą 300km/h. A w 2040 pewnie będą jeździć 500km/h.

    • 80 11

    • Będą raczej stawać co 15 minut (1)

      na modlitwy do Allacha.

      • 3 5

      • Pisze się przez samo 'h', analfabeto!

        • 5 0

    • dodaj 100 kmh

      We Francji będą jezdzic z predkością 600 kmh! Francja ma wszystko naj naj naj. Nawet sery lepiej śmierdzą, a alkoholicy są ładnie i czysto ubrani. Nie to co u nas.

      • 9 2

  • A kiedy pierwszy statek spłynie z pochylni e Stoczni Szczecińskiej? (1)

    Jak dojedzie do tego wiekopomnego wydarzenia to uwierzę w CPK

    • 9 0

    • "A kiedy pierwszy statek spłynie z pochylni e Stoczni Szczecińskiej?"
      Po zakończeniu budowy w Radomiu:podwodnego, lotniskowca z napędem wiatrowym.
      Dodatkowo ma być niewidzialny, ale trwają dyskusje: dla radarów czy tak całkowicie.
      Pissuar skłania się do wersji: kompletnie niewidzialny.

      • 3 2

  • Ja tam do tego CPK będę pływał

    transatlantykiem MS Batory

    • 7 0

  • Może PKP zacznie jeździć punktualnie najpierw?

    Jak zniwelują spóźnienia do powiedzmy poziomu 1 minuty, to niech budują nawet kosmodrom

    • 9 0

  • moze PKP uruchomi w koncu tablice informacyjne we Wrzeszczu (po ok 3 latach)

    a potem marzenia o wielkości

    • 15 0

  • Ha

    Uważam że rok 2040 to trochę za bliska data. Myślę że 2140 będzie lepszy. W normalnym państwie takie inwestycje robi się max 5 lat. Ale oczywiście nie u nas. Najpierw trzeba wiedzieć ile i komu dać i ile na tym zarobić.

    • 8 1

  • Mam nadzieję, że do tego czasu nie będzie mnie już w kraju od 20 lat

    Mam nadzieję, że do tego czasu nie będzie mnie już w kraju od 20 lat

    • 3 1

  • Nie będzie żadnego CPK. (3)

    • 92 26

    • Kaczyński miał zęby też mieć zrobione i co?

      • 5 0

    • Jak wygra PO (1)

      To na pewno nie będzie. Mamy przecież duże lotnisko w Berlinie ! Po co nowe budować ?

      • 14 11

      • Akurat tego nowego w Berlinie to Niemcy też nie umieją ukończyć. Nie wiem skąd pomysł że naszym dobrozmiennym geniuszom wyjdzie to lepiej.

        • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane