- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (129 opinii)
- 2 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (79 opinii)
- 3 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (57 opinii)
- 4 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (103 opinie)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (126 opinii)
- 6 Od soboty spore utrudnienia na A1 (80 opinii)
Jak poprawić sytuację na skrzyżowaniu Morskiej i Kartuskiej w Gdyni?
Nasi czytelnicy narzekają na wyjazd z ul. Kartuskiej w lewo - w kierunku obwodnicy. w Gdyni. Na zielonym świetle przejeżdżają tam zaledwie dwa lub trzy auta. Sprawdzamy, co na to urzędnicy i czy uda się cokolwiek zmienić w tym miejscu.
- W czasie porannego szczytu w lewo skręcają zaledwie dwa lub trzy auta. Dzieje się tak pomimo dużej dyscypliny kierowców. Urzędnicy powinni albo zmienić program sygnalizacji świetlnej, albo dobudować lewoskręt kosztem wysepki na końcu ul. Kartuskiej - podpowiada nasz czytelnik, pan Jarosław.
Ulicą Kartuską każdego dnia jeździ kilka tysięcy kierowców, mieszkańców dwóch dużych dzielnic - Pustek Cisowskich i Demptowa.
Czytaj też: Krok w stronę budowy Nowej Węglowej
Co na to urzędnicy?
O sprawę zapytaliśmy w gdyńskim magistracie.
Urzędnicy na wstępie wyjaśniają, że to skrzyżowanie znajduje się pod ciągłym nadzorem ze względu na powtarzające się problemy z przepływem ruchu. Na ogólną liczbę pojazdów, które są w stanie skręcić w lewo z ul. Kartuskiej w kierunku Rumi składa się wiele czynników.
Jakie konkretnie?
- długość sygnału zielonego na wlocie,
- liczba pojazdów jadących na wprost ul. Kartuską od strony dworca kolejowego,
- natężenie ruchu pieszego,
- natężenie ruchu samochodów w ciągu ul. Morskiej.
- Długość sygnału zielonego dla pojazdów wyjeżdżających z ul. Kartuskiej od strony Pustek Cisowskich jest zmienna i zależna od aktualnego zapotrzebowania oraz możliwości zastosowania wydłużenia sygnału - wyjaśnia Michał Miszewski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, Dział Inżynierii Transportu.
Długość zielonego światła dla tego kierunku w ciągu dnia zawiera się w przedziale od 25 do 45 sekund. Przy maksymalnym wydłużeniu zielonego światła w lewo może skręcić nawet kilkanaście pojazdów. W szczycie porannym, gdy ruch wyjazdowy jest najbardziej intensywny, zielone światło trwa średnio ok. 33 sekund, natomiast po południu to ok. 29-30 sekund.
Czytaj także: Dwie oferty na przebudowę Chwarznieńskiej w Gdyni
Długość cyklu sygnalizacji w tym miejscu wynosi maksymalnie 120 sekund, więc udział zielonego światła w cyklu dla ul. Kartuskiej jest zbliżony do ok. 30 proc. Dla ulicy krzyżującej się z ul. Morską, która stanowi główny ciąg komunikacyjny w tej części miasta, jest to wartość bardzo wysoka. Należy pamiętać, że każdorazowe wydłużenie zielonego światła dla ul. Kartuskiej wiąże się ze skróceniem pozostałych faz sygnalizacji.
Rozwiązaniem mającym na celu usprawnienie skrętu w lewo z ul. Kartuskiej jest nieco wcześniejsze zakończenie wyświetlania sygnału zielonego na wlocie od strony dworca PKP. Stwarza to możliwość wykonania praktycznie bezkolizyjnego manewru skrętu w lewo, a w związku z tym większa liczba kierowców jadących od strony Pustek Cisowskich jest w stanie opuścić skrzyżowanie. Długość trwania powstałej w ten sposób fazy mieści się w przedziale od 4 do 22 sekund.
Co z pomysłem nowego pasa ruchu?
Stworzenie dodatkowego pasa ruchu dla relacji w lewo z ul. Kartuskiej ułatwiłoby wykonanie manewru skrętu, lecz wymaga ono zastosowania sygnalizatora kierunkowego, przeznaczonego dla nowego pasa ruchu. Takie rozwiązanie wiąże się jednak z koniecznością stworzenia dodatkowej fazy ruchu, umożliwiającej bezkolizyjną obsługę tej relacji.
- Zwiększenie liczby faz ruchu na skrzyżowaniu spowodowałoby skrócenie czasów zielonego światła dla wszystkich pozostałych relacji przy jednoczesnym wydłużeniu czasu oczekiwania na zmianę sygnału. Efektem takiego rozwiązania byłoby jeszcze większe przeciążenie skrzyżowania niż obecnie. Warto także zauważyć, że możliwość stworzenia kolejnego pasa ruchu na wlocie ul. Kartuskiej od strony Pustek Cisowskich jest mocno ograniczona również ze względu na geometrię skrzyżowania - wyjaśnia Miszewski.
Aktualnie nie są planowane nowe projekty przebudowy skrzyżowania.
Wpływ ma także obwodnica
Pamiętajmy, że skrzyżowanie ul. Morskiej z ul. Kartuską znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowania z Obwodnicą Trójmiasta. To newralgiczne miejsce, gdzie stykają się dwie drogi znacząco obciążone ruchem, zwłaszcza podczas szczytu popołudniowego.
Nadrzędnym wymogiem sterowania ruchem jest zapewnienie większej płynności ruchu na drodze wyższej klasy. Priorytetem jest zapewnienie jak najlepszego odpływu pojazdów na zjeździe z Obwodnicy - jest to droga krajowa, o klasie drogi ekspresowej, więc odkładanie się kolejki pojazdów na zjeździe przed ulicą Morską może być niebezpieczne, przede wszystkim ze względu na kierowców wyjeżdżających zza łuku, niespodziewających się kolejki pojazdów oczekujących na jezdni.
Zapewnienie szybkiego odpływu pojazdów z Obwodnicy Trójmiasta skutkuje niestety pogorszeniem warunków ruchu dla pojazdów poruszających się wzdłuż ul. Morskiej.
Urzędnicy: będziemy obserwować
W ramach działań mających na celu jak największe usprawnienie ruchu na omawianym skrzyżowaniu będą prowadzone obserwacje i analizy nad możliwościami zwiększenia czasu wspomnianej fazy, podczas której kierowcy skręcający w lewo z ulicy Kartuskiej będą mogli bezkolizyjnie opuścić skrzyżowanie.
- Należy jednak pamiętać, że działania związane z polepszeniem warunków ruchu dla jednej relacji mogą pogorszyć warunki na innych wlotach. Konieczne jest więc zachowanie właściwych proporcji, tak aby w ogólnej perspektywie nie doprowadzić do znaczącego pogorszenia sytuacji innych uczestników ruchu - mówi urzędnik.
Opinie (196) 1 zablokowana
-
2018-11-27 15:32
Jak widać na filmie 5 minut i skręca tylko 2 samochody a pitoli ktoś że 30 sekund porażka
- 12 0
-
2018-11-27 15:29
gdynia drogi (1)
przepraszam ze nie na temat ale przed chwila sluchalem audycji w Radio Gdansk o obwodnicy metropolitarnej .Czy dobrze arozumialem ale bedzie to obwodnica Gdanska a jak zawsze Gdynia pominieta czyli wszyscy kierowcy jadac w kierunku Szczecina portu beda pieknie omijac Gdansk i pchac sie do Gdyni Dlaczego wladze miasta tak jak np Zukowa nie walczyly aby ta nowa droga omijala nasze zakorkowane maiasto no chyba ze sie myle
- 10 1
-
2018-11-27 15:31
Tak to trasa Gdańsk - Kartuzy
- 4 0
-
2018-11-27 15:18
To samo jest przy Riwierze
i przy każdym lewoskręcie w Gdyni. Odkąd wprowadzono tristar
- 7 6
-
2018-11-27 15:07
(1)
Czyżby Miszewski to ostatni urzędnik w ZDiZ Gdynia który jeszcze nie ewakuował się do Gdańska?
- 22 1
-
2018-11-27 15:15
Z tego co wiem to jutro zaczyna się ewakuacja urzędnika
- 3 0
-
2018-11-27 14:54
(2)
Brak lewoskretów w Gdyni to standard ! Najlepszy przykład to brak z Al. Zwycięstwa w stronę stadionu i dalej na Witomino
- 20 4
-
2018-11-27 15:13
Tam niby lewoskret jest ale nie ma sygnalizacji kierunkowej, bo podobno jakiś radny się martwił że piesi dłużej czekaliby na zmianę swiatel.
- 3 1
-
2018-11-27 14:56
W PiS mieście nie będzie, żadnych lewoskrętów.
Wojciech Sz. z gabinetu na Piłsudskiego- 3 3
-
2018-11-27 15:11
Postawić sygnalizację kierunkowa , tak samo na skrzyżowaniu z Kcynska i w Redlowie (zwycięstwa/stryjska)
- 8 0
-
2018-11-27 14:58
Miszewski na Prezydenta! Mądry chłop!
- 14 1
-
2018-11-27 14:53
Podobnie jest z Morskiej w lewo w Kalksztajnów
Wielu "miszczów' kierownicy nie potrafi biegu włączyć i ruszyć w ciągu tych kikunastu sekund zielonego.
I czemu się dziwić ,że powstaje od razu korek.- 16 1
-
2018-11-27 14:51
Tam jest potrzebne metro!
- 4 5
-
2018-11-27 14:50
bezpośredni wyjazd (1)
A nie można by rozważyć budowy drogi bezpośredniego wyjazdu z pustek na obwodnicę na wysokości kościoła przed mostem nad obwodnicą?
- 14 5
-
2018-11-27 14:51
Za co? W Gdyni nie mają na wypłayty w ZDiZ, a mają drogi budować?
- 12 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.