• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak poprawić sytuację na skrzyżowaniu Morskiej i Kartuskiej w Gdyni?

Maciej Naskręt
27 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Skrzyżowanie ulic Morskiej i Kartuskiej w Gdyni
  • Skrzyżowanie ulic Morskiej i Kartuskiej w Gdyni
  • Skrzyżowanie ulic Morskiej i Kartuskiej w Gdyni

Nasi czytelnicy narzekają na wyjazd z ul. Kartuskiej w lewo - w kierunku obwodnicy. zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Na zielonym świetle przejeżdżają tam zaledwie dwa lub trzy auta. Sprawdzamy, co na to urzędnicy i czy uda się cokolwiek zmienić w tym miejscu.



Czy budowa lewoskrętu odkorkowałaby nieco ul. Kartuską?

Wyjazd z ul. Kartuskiej na ul. Morską w kierunku obwodnicy to spory problem dla wielu kierowców jadących od strony Pustek Cisowskich czy Demptowa. W godzinach porannego szczytu skręt w lewo zajmuje tam nawet 20 minut. Wszystko przez krótkie światło zielone.

- W czasie porannego szczytu w lewo skręcają zaledwie dwa lub trzy auta. Dzieje się tak pomimo dużej dyscypliny kierowców. Urzędnicy powinni albo zmienić program sygnalizacji świetlnej, albo dobudować lewoskręt kosztem wysepki na końcu ul. Kartuskiej - podpowiada nasz czytelnik, pan Jarosław.
Ulicą Kartuską każdego dnia jeździ kilka tysięcy kierowców, mieszkańców dwóch dużych dzielnic - Pustek Cisowskich i Demptowa.

Czytaj też: Krok w stronę budowy Nowej Węglowej

Co na to urzędnicy?



O sprawę zapytaliśmy w gdyńskim magistracie.

Urzędnicy na wstępie wyjaśniają, że to skrzyżowanie znajduje się pod ciągłym nadzorem ze względu na powtarzające się problemy z przepływem ruchu. Na ogólną liczbę pojazdów, które są w stanie skręcić w lewo z ul. Kartuskiej w kierunku Rumi składa się wiele czynników.

Jakie konkretnie?

  1. długość sygnału zielonego na wlocie,
  2. liczba pojazdów jadących na wprost ul. Kartuską od strony dworca kolejowego,
  3. natężenie ruchu pieszego,
  4. natężenie ruchu samochodów w ciągu ul. Morskiej.


- Długość sygnału zielonego dla pojazdów wyjeżdżających z ul. Kartuskiej od strony Pustek Cisowskich jest zmienna i zależna od aktualnego zapotrzebowania oraz możliwości zastosowania wydłużenia sygnału - wyjaśnia Michał Miszewski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, Dział Inżynierii Transportu.
Długość zielonego światła dla tego kierunku w ciągu dnia zawiera się w przedziale od 25 do 45 sekund. Przy maksymalnym wydłużeniu zielonego światła w lewo może skręcić nawet kilkanaście pojazdów. W szczycie porannym, gdy ruch wyjazdowy jest najbardziej intensywny, zielone światło trwa średnio ok. 33 sekund, natomiast po południu to ok. 29-30 sekund.

Czytaj także: Dwie oferty na przebudowę Chwarznieńskiej w Gdyni

Długość cyklu sygnalizacji w tym miejscu wynosi maksymalnie 120 sekund, więc udział zielonego światła w cyklu dla ul. Kartuskiej jest zbliżony do ok. 30 proc. Dla ulicy krzyżującej się z ul. Morską, która stanowi główny ciąg komunikacyjny w tej części miasta, jest to wartość bardzo wysoka. Należy pamiętać, że każdorazowe wydłużenie zielonego światła dla ul. Kartuskiej wiąże się ze skróceniem pozostałych faz sygnalizacji.

Rozwiązaniem mającym na celu usprawnienie skrętu w lewo z ul. Kartuskiej jest nieco wcześniejsze zakończenie wyświetlania sygnału zielonego na wlocie od strony dworca PKP. Stwarza to możliwość wykonania praktycznie bezkolizyjnego manewru skrętu w lewo, a w związku z tym większa liczba kierowców jadących od strony Pustek Cisowskich jest w stanie opuścić skrzyżowanie. Długość trwania powstałej w ten sposób fazy mieści się w przedziale od 4 do 22 sekund.

Propozycja naszego czytelnika Propozycja naszego czytelnika

Co z pomysłem nowego pasa ruchu?



Stworzenie dodatkowego pasa ruchu dla relacji w lewo z ul. Kartuskiej ułatwiłoby wykonanie manewru skrętu, lecz wymaga ono zastosowania sygnalizatora kierunkowego, przeznaczonego dla nowego pasa ruchu. Takie rozwiązanie wiąże się jednak z koniecznością stworzenia dodatkowej fazy ruchu, umożliwiającej bezkolizyjną obsługę tej relacji.

- Zwiększenie liczby faz ruchu na skrzyżowaniu spowodowałoby skrócenie czasów zielonego światła dla wszystkich pozostałych relacji przy jednoczesnym wydłużeniu czasu oczekiwania na zmianę sygnału. Efektem takiego rozwiązania byłoby jeszcze większe przeciążenie skrzyżowania niż obecnie. Warto także zauważyć, że możliwość stworzenia kolejnego pasa ruchu na wlocie ul. Kartuskiej od strony Pustek Cisowskich jest mocno ograniczona również ze względu na geometrię skrzyżowania - wyjaśnia Miszewski.
Aktualnie nie są planowane nowe projekty przebudowy skrzyżowania.

Wpływ ma także obwodnica



Pamiętajmy, że skrzyżowanie ul. Morskiej z ul. Kartuską znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowania z Obwodnicą Trójmiasta. To newralgiczne miejsce, gdzie stykają się dwie drogi znacząco obciążone ruchem, zwłaszcza podczas szczytu popołudniowego.

Nadrzędnym wymogiem sterowania ruchem jest zapewnienie większej płynności ruchu na drodze wyższej klasy. Priorytetem jest zapewnienie jak najlepszego odpływu pojazdów na zjeździe z Obwodnicy - jest to droga krajowa, o klasie drogi ekspresowej, więc odkładanie się kolejki pojazdów na zjeździe przed ulicą Morską może być niebezpieczne, przede wszystkim ze względu na kierowców wyjeżdżających zza łuku, niespodziewających się kolejki pojazdów oczekujących na jezdni.

Zapewnienie szybkiego odpływu pojazdów z Obwodnicy Trójmiasta skutkuje niestety pogorszeniem warunków ruchu dla pojazdów poruszających się wzdłuż ul. Morskiej.

Urzędnicy: będziemy obserwować



W ramach działań mających na celu jak największe usprawnienie ruchu na omawianym skrzyżowaniu będą prowadzone obserwacje i analizy nad możliwościami zwiększenia czasu wspomnianej fazy, podczas której kierowcy skręcający w lewo z ulicy Kartuskiej będą mogli bezkolizyjnie opuścić skrzyżowanie.

- Należy jednak pamiętać, że działania związane z polepszeniem warunków ruchu dla jednej relacji mogą pogorszyć warunki na innych wlotach. Konieczne jest więc zachowanie właściwych proporcji, tak aby w ogólnej perspektywie nie doprowadzić do znaczącego pogorszenia sytuacji innych uczestników ruchu - mówi urzędnik.

Opinie (196) 1 zablokowana

  • Kierowca zaw.

    To i tak nic nie da. Jak każdy bawi się telefonem to zanim ruszy to i kilka pasów w lewo nie pomoże.

    • 0 0

  • Dodać prawoskręt na Swarzewska/Morska

    Te auta, które chcą ominąć korek na Kartuskiej - rano skutecznie blokują wyjazd ze Swarzewskiej w Morską. Dorobić dodatkowy pas do skrętu w Morską w kierunku centrum - miejsce jest ku temu!!!

    • 0 0

  • Witam

    Nie oszukujmy się ale większość ludzi nie potrafi prowadzić auta, czekają aż światło zrobi się bardziej zielone, wymuszają pierwszeństwo, przejeżdzają na czerwonym świetle, blokują skrzyżowanie, bawią się telefonami i nie ogarniają co się dzieje, itp itd. Powinno się to naprawić w paru prostych krokach po pierwsze mandaty 50% rocznych zarobków i konfiskata auta

    • 0 0

  • (6)

    Wyrejestrować wszystkie passaty tdi kombi

    • 85 22

    • Zakazac jazdy z pustek w lewo

      • 0 0

    • Zjazd z pustek bezpośrednio na obwodnicę - 50 metrów drogi rozwiązało by problem (4)

      • 6 6

      • 30 sekund , 3 auta (3)

        Nie nazwałbym tego sprawnie..

        • 6 0

        • słoiki nie zrozumiały o czym mowa.... (1)

          ... ale jak widać lubią się udzielać, szkoda że mało przydatnie

          • 2 7

          • misiu pysiu tam budowa pasa nic nie da bo nie ma sekwencji tylko zielonego dla kartuskiej od strony Pustek-Dęptowa...

            • 1 0

        • ta akurat... oni tam skręcają na chama jadąc na czerwonym często nawet zastawiając skrzyżowanie nie mogąc z niego zjechać...

          • 5 3

  • Co poprawić w Chyloni

    1.Jadąc od Pustek dodatkowy pas do skrętu z Kartuskiej na Morską zamiast ścieżki rowerowej, którą mamy po drugiej stronie i nam starcza 2. Przywrócić dwa pasy ruchu od dworca w kierunku Pustek do jakiegoś czasu to działało i było dobrze,3. Przy zjeździe ze Starzewskiej dodatkowy pas do skrętu w kierunku Gdyni. 4 Poprawić działanie zielonej strzałki przy zjeździe z Obwodnicy w kierunku Gdyni , 5. Oczywiście kiedy będzie przejazd pod torami w kierunku Hutniczej?????? Mam nadzieje ,że urzędnicy czytają co ludzie mają im do powiedzenia i wyciągają z tego wnioski. PS Dziękujemy za tak długo trwający remont na Grabówku ile można robić taki odcinek drogi ??.

    • 1 0

  • Nie da się (3)

    68% nie może mylić się

    • 41 6

    • wyniki wyborów w Gdyni potwierdzają tezę Korwina że większość jest głupia (2)

      głosują jak barany a potem narzekają. Syndrom Sztokholmski?

      • 11 3

      • PiS wygrał wybory w kraju, no cóż, za to poniósł klęskę totalną na Pomorzu

        • 0 1

      • jak na razie to dowiodles ze do madrych trudno byloby cie zaliczyc

        • 0 3

  • Zrobić deptak:) (5)

    Albo wymalować farbką bus-pasy i puścić tylko komunikacje miejską...:) Bo to przecież jedyne i słuszne koncepcje naszego Urzędu Miasta z Vip urzędnikami:)

    • 50 21

    • A zrozumiałeś wogóle jak to skrzyżowanie działą? (1)

      • 10 3

      • po co ma rozumieć, on tu jest się wyżalić

        to forum to jego całe życie,
        jest jeszcze butelka
        ale to dopiero jak zasiłęk odbierze

        • 0 0

    • Zrobic woonerf jak na Abrahama

      • 2 0

    • ale wiecie dlaczego te bus pasy?

      likwidacja miejsc parkingowych w mieście, na pozostałych opłaty? Żeby wsadzić plebs do autobusów i na rowery co by nie blokowali przejazdu dla szlachty. Szlachta ma swoje zamknięte parkingi. Myślicie, że po co w autobusach są takie duże okna? Żeby szlachta po drodze mogła sobie popatrzeć na biedote upakowaną w publiczny transport.

      • 12 4

    • akurat Miszewski to wie co mówi

      • 11 1

  • (17)

    zlikwidować ZDiZ!

    • 28 14

    • (2)

      Gdynia to jednak wiocha. W Gdańsku GZDiZ zrobiłoby rondo za 3 mln PLN!

      • 4 7

      • Bo ronda robi się właśnie tylko na wioskach... (1)

        ew. poza miastem. Rondo w centrum to korki murowane.

        • 4 3

        • witamy międzynarodowego specjalistę od ruchu drogowego

          z 20 letnim doświadczeniem, autora wielu udanych projektów,

          kłaniamy się miszczuniu,
          ukłony dla hrabiego

          • 0 0

    • (2)

      rondo i pasy dla rowerzystów

      • 4 4

      • estakada alb tunel na przedluzeniu obwodnicy, pod lub nad morska, chylonska, torami i hutnicza

        • 0 0

      • Rondo dla pieszych nad autostradä na palach dla samochodów a rowery na ścieżkę z bitumicznej masy na poziomie ziemi :)

        • 2 2

    • (4)

      a gdzie pas dla rowerzystów?

      • 7 9

      • a kogo obchodzi pedałująca mniejszość (3)

        • 10 11

        • obchodzi może i niewielu (2)

          ale coraz więcej mieszkańców rozumie, że dbanie o interesy pieszych i rowerzystów przyczynia się do zmniejszenia mentalnego uzależnienia od samochodu i w rezultacie pośrednio ale skutecznie poprawia warunki korzystania z samochodu w mieście.

          Lekceważenie potrzeb mieszkańców chcących wygodnie i bezpiecznie poruszać się po mieście pieszo i rowerem (na dalsze odległości koleją) prowadzi do zwiększenia kosztów funkcjonowania miasta, które ponoszą wszyscy mieszkańcy, w tym ci, którzy nie wyobrażają sobie innego sposobu poruszania się po mieście jak tylko samochodem.

          Na tym wszyscy cierpią, ale niewielu to rozumie. Całe szczęście, że liczba kumatych jest coraz większa.

          • 9 8

          • wszystko pięknie tylko teoria dotyczy metropolii miejskich powyżej 1,5 mln mieszkańców (1)

            a nie miasteczka 240 parę tysięcy mieszkańców, których z roku na rok jest coraz mniej

            • 3 8

            • Jejciu, to rosyjskie odwracanie kota w twarz umorusanym wylotem!
              I każde słowo wyważone jak stare meble!

              • 4 1

    • (4)

      Urzędnik Miszewski mądry człowiek

      • 16 5

      • (2)

        Urzędnik Miszewski na prezydenta!

        • 7 2

        • Króliczek czy my się znamy?

          • 3 1

        • Urzędnik Miszewski to brzmi dumnie.

          • 6 2

      • Mądrzejszy od ciebie - i od tych pozostałych 30%

        • 11 3

    • Należy jednak pamiętać, że działania związane z polepszeniem warunków ruchu dla jednej relacji mogą pogorszyć warunki na innych wlotach.

      !!!

      • 10 0

  • Zabrać policjantów spod domu ministra i skierować ich na skrzyżowanie do kierowania ruchem (2)

    Czy to zły pomysł?

    • 34 13

    • tylko lekarz od głowy pomoże... (1)

      • 3 3

      • weterynarz raczej

        • 0 1

  • wywalić samoklike z urzędu (6)

    i z nie da się w końcu będzie da się

    • 45 30

    • Wybrano niestety nie tak dawno po raz kolejny tych samych pajacow co od 20 lat (1)

      Jedynie co pozostaje to meczyc sie z nimi kolejne 5 lat, oby ostatnie.

      • 1 1

      • kwik porażki tysiącelcia słyszę, takej klęski jak Kaczyński to jeszcze nikt w historii Polski nie poniósł

        to był pogrom pisbolszewizków

        • 0 0

    • Przecież ty nawet jednego słowa nie zrozumiałeś z wyjaśnienia tej sytuacji (3)

      I co chciałbyś zamienić kogoś kto ma pojęcie o inżynierii ruchu na "ludowego" inżyniera?

      • 20 2

      • (2)

        tak w PiS Polsce to nornalne. Precz z bandą wykształciuchów!

        • 7 2

        • (1)

          przeciez kazdy problem mozna rozwiazac modlitwa tylko trzeba poradzic sie jakiegos ksiedza oni wszystko wiedza

          • 2 0

          • dokłądnie, pisowski rzą d modlił się w sejmie o deszcz

            zamiast pomóc rolnikom,
            co za łajzy

            • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane