- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (235 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (256 opinii)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (821 opinii)
- 4 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (32 opinie)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (78 opinii)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (112 opinii)
Jak wyglądał Gdańsk przed wojną? Zobacz wyjątkowy film
Jak wyglądało śródmieście Gdańska przed II wojną światową? Gdańscy urzędnicy zlecili rekonstrukcję i wizualizację tej przestrzeni na podstawie historycznych materiałów. Właśnie opublikowano efekt w postaci ciekawego filmu.
To z grubsza widok przestrzeni, jaka istniała do przedwiośnia 1945 r., choć zwizualizowany jest też gmach Wielkiej Synagogi, który naziści wyburzyli i rozebrali w maju 1939 r.
-Tak pełnej dokumentacji nikt wcześniej nie miał, zdjęcia historyczne pokazywały tylko fragmenty. Złożyliśmy w całość materiały pochodzące od końca XIX wieku do II wojny światowej - mówi architekt miasta prof. Piotr Lorens.
Autorem filmu zrobionego na zlecenie miasta jest Paweł Mrozek, który aktywnie działa w stowarzyszeniu Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Wizualizację wykonano w programie Twinmotion. Do jej przygotowania wykorzystano setki zdjęć oraz przedwojennych map.
Opinie wybrane
-
2024-03-07 13:25
Fajnie wygląda szczególnie okolica dworca (13)
gdzie mamy bliskość zabudowy a nie tak jak obecnie wszystko oddalone i jeszcze przecięte szeroką ulicą. Szkoda, że nie zostały odbudowane te budynki - ale patrząc na zdjęcia po wojnie i tak nie jest źle :)
- 182 9
-
2024-03-09 08:42
Tak, zwężenie Podwala do jednej jezdni i tramwaju to dobry pomysł
w pełni popieram.
- 3 1
-
2024-03-07 21:14
(3)
Kiedyś główną drogą dochodzącą do dworca była ulica Gnilna. Później ktoś wpadł na "genialny" pomysł, żeby na niej postawić budynek (dzisiejszy Hotel Scandic). Nie przy ulicy, tylko w poprzek ulicy (grodząc przejście). Dlatego obecnie nie mamy szerokiej, reprezentacyjnej ulicy dochodzącej do dworca.
- 13 1
-
2024-03-07 23:49
Ten ktoś to zdaje się Adamowicz się nazywał. (2)
Patron wielu rzeczy w ogóle nieprzypominających spójnego charakteru miasta z tego filmu. Piewca miasta poszatkowanego na działki ze świętym prawem deweloperskim do działania, często z nadaniem w postaci dzierżawy.
- 7 9
-
2024-03-10 19:07
Żal mi Ciebie
Jak Ty musisz cierpieć.
- 2 0
-
2024-03-08 07:58
Ten budynek stał zanim rodzina rzeczonego przyjechała do Gdańska.
- 6 0
-
2024-03-07 14:37
(3)
Budynki te przetrwały wojnę w dobrym stanie. Zostały zburzone bo na tamtą chwilę nikt nie uważał ich za wartościowe. Pozyskany teren posłużył do budowy drugiej nitki drogi w kierunku Wrzeszcza. Jest to wielka szkoda bo to piękne i okazale budynki.
- 27 1
-
2024-03-07 16:59
A co więcej za szkodliwe (2)
Hasłem tamtych lat była walka z niemieckością i pruską butą. Cegła kojarzyła się z gotykiem i z Niemcami, więc ceglane, nieotynkowane kamienice musiały być rozebrane, mogły zostać jedynie w podrzędnych dzielnicach typu Letnica czy Nowy Port.
- 12 3
-
2024-03-10 19:19
To nie ma nic do rzeczy.
W arcypolskiej Warszawie też nie odbudowano XIX wiecznych kamienic. Po prostu w tamtym czasie to nie były zabytki. Co innego warszawska Starówka (odbudowana w sporym stopniu z rozebranych kamienic Starego Miasta w Elblągu) czy Gdańskie Główne Miasto. Jakoś nie lamentujesz że Stare Miasto nie zostało odbudowane mimo że większość tamtejszych budynków można byłoby zakwalifikować jako zabytki.
- 2 0
-
2024-03-07 17:32
I dobrze
- 1 17
-
2024-03-07 13:34
Nie odbudowano bo (3)
Nie trzeba było, przetrwały wojnę. Wyburzono później.
- 21 1
-
2024-03-10 19:22
Nie przetrwały wojny.
A ściślej nie przetrwały tzw. "wyzwolenia" przez krasnoarmiejców.
- 2 0
-
2024-03-07 13:53
wszystko przez chorobę zwaną samochodoza (1)
- 19 12
-
2024-03-10 19:24
Ekooszołomstwo wiecznie żywe.
- 0 0
-
2024-03-07 13:21
Jakie to miasto było normalne! (32)
Spójna zabudowa, bez estakad, bez przejść podziemnych, bez szerokich dróg przelotowych rozwalających śródmieście
- 301 42
-
2024-03-20 09:52
Zabudowa
A może wróćmy do jaskiń
- 0 0
-
2024-03-08 11:03
(1)
bo wtedy nie były potrzebne samochodow było 10 lub 20- razy mniej niż dzisiaj . Nie było obwodnic miast . Dopiero w latach 30 tych Niemcy zaczęły budowac autostrady , ktore nie były konieczne z uwagi na natężenei ruchu samochodów.
- 4 3
-
2024-03-21 11:27
ALE
było planowane duże natężenie ruchu czołgów armat i innych wynalazków
- 0 0
-
2024-03-07 16:13
bez rowerzystów (2)
przede wszystkim bez nich
- 17 20
-
2024-03-08 09:40
Hm (1)
A czy pierwsze rowery nie powstawały już przypadkiem na przełomie XVIII i XIX wieku? Przez jakieś 100 lat były jednym z najpopularniejszych środków transportu
- 2 2
-
2024-03-10 19:27
Powstały ale nie były.
Koń był dużo popularniejszy.
- 3 0
-
2024-03-07 14:58
bez samochodow i tylu ludzi (1)
- 12 5
-
2024-03-08 13:49
zwłaszcza bez słoików
- 4 1
-
2024-03-07 14:23
Dodaj bez tramwaju, bez rozbudowanego dworca, bez SKM (7)
A mieszkańców 10%. I nie pokazują tuta jednego ludzi. Bo wtedy głównie poruszano się pieszo i na ulicach było pełno ludzi, a nie tak jak tu pokazali, że miasto jest wręcz martwe. Bo pokazanie jadącego pustego tramwaju i kilku na krzyż wozów, dorożek itd.
- 21 12
-
2024-03-07 19:10
Głupawa polska propaganda (2)
Doedukujcie się minimalnie bose antki na temat historii miasta, w którym żyjecie, bo to po prostu wstyd
- 7 9
-
2024-03-07 21:44
Przecież wtedy łomotaliście buciorami w bruk, stale maszerując w brunatnych wdziankach. Albo w czarnych (1)
A tu w tej wizualizacji zero z tych klimatów sprzed 85 lat.
- 6 2
-
2024-03-08 08:01
Wy, tłuszcza ze wschodu, niewiele rozumiecie z 1000-letniej historii Gdańska, nieprawdaż?
- 3 3
-
2024-03-07 15:05
Bez tramwaju i 10% ludności?
Gdańsk był miastem ponad 250 000 i miał tramwaj elektryczny i to wiele linii. Na filmie widać tramwaje.
- 23 1
-
2024-03-07 14:40
A kto kazał by to przy dworcu było centrum komunikacyjnym miasta (2)
przez ostatnie 20 lat trzeba było wyprowadzać główny ruch z centrum, Jeszcze były niezabudowane możliwości. To wszystko mogło stać się teraz deptakiem z małą komunikacją
- 6 4
-
2024-03-07 20:20
to nadal jest do zrobienia...
Jeszcze są ostatnie szanse na umożliwienie powstania bypass śródmieścia przez Popiełuszki, tunel pod Motławą do Elbląskiej. Można jeszcze odkurzyć "małą obwodnicę południową" Chełma, przez Sandomierską, Olszynkę do węzła przy Elbląskiej. A jak się wylało kilometr betonowej płyty nad torami, to trzeba było zrobić jeszcze 500m i puścić nią 3-go Maja. Ten koszmarnie wielki wiadukt byłby zbędny...
I wtedy można myśleć o robieniu deptaków w Śródmieściu...- 4 1
-
2024-03-07 15:15
Przez Zatokę Gdańską,, czy przez TPK?
- 3 6
-
2024-03-07 14:00
(5)
Teraz Gdańsk jest taki jaki pasuje tym co nim rządzą. Czyli deweloperom. Brak wizji? Nie, to nie brak wizji tylko prywatny interes i tandeta. Czyli im taniej i więcej tym lepiej. Władze miasta są skłonne do wszelkich ustępstw byle dobrze było deweloperowi. Trochę dobrze tym co z nimi współpracują.
- 23 9
-
2024-03-07 14:48
(4)
To, co widać to wizja ówczesnych, wilhelmińskich, deweloperów - centrum miasta dla niewielkiej ilości elit. Reszta gnieździła się w totalnie zagęszczonej ciasnocie, która łatwo spłonęła. Ruch kołowy był minimalny.
- 13 6
-
2024-03-10 19:30
Te wilhelmińskie też spłonęły
- 1 0
-
2024-03-08 11:04
(1)
wówczas ne znano pojęci adeweloperów. Kamiece budowali pojednczy właściciele . zaś coś jak weweloperka to były domy czynszowe na Oruni i Nowym Porcie
- 1 1
-
2024-03-09 08:44
Czyli znano zjawisko, ale nie nazywano go "deweloperką".
I, o zgrozo, wtedy też chcieli zarobić, tylko normy były mniej wyśrubowane.
- 1 0
-
2024-03-07 20:22
zgadza się...
Ale ta wizja jest spójna i dotycząca ograniczonej przestrzeni miasta oraz posiadająca wyraźne granice.
I szkoda, że nie przetrwała w tej postaci.- 9 0
-
2024-03-07 13:53
Brak tysięcy samochodów
- 8 2
-
2024-03-07 13:52
teraz widać jak na dłoni jak samochody niszczą miasto (2)
- 24 7
-
2024-03-07 14:03
(1)
Ruskie wojska to pewnie zadbały o te ruiny które w większości i tak bez udziału sowietów by się zawaliły. Budynki były doklejane jeden do drugiego, ciasnota ta prawdziwa a nie ta wirtualna powodowała zaglądanie sobie w okna. Stan budynków prywatnych był katastrofalny z nielicznymi wyjątkami.
- 11 8
-
2024-03-09 08:37
Teraz mamy kloce na Zaspie i Żabiance, pomiędzy którymi usilnie uwijają się deweloperzy, wciskając co się da!
- 1 0
-
2024-03-07 13:28
Czyste, zadbane jak to w Niemczech! (5)
- 20 13
-
2024-03-07 15:19
szkoda ze, nigdy nie chwalili sie obozami koncetracyjnymi - to tak jakbys chwalil notorycznego morderce (4)
ze ma czysto w domu i jest zaradny.
- 9 13
-
2024-03-07 16:19
Wam, potokom repatriantów z dawnych terenów zaboru rosyjskiego z niczym innym nie może się kojarzyć. (3)
- 8 6
-
2024-03-07 19:11
To nie są żadni "repatrianci", bo nigdy wcześniej tu nie mieszkali (2)
Tylko kolonizatorzy z ruskiego mira w pełnej krasie
- 5 5
-
2024-03-10 19:41
Jak byś chciał wiedzieć
ci "kolonizatorzy" zostali wyrzuceni ze swoich domów na polskich a nie ruskich kresach. Wcale nie garnęli się do kolonizowania kupy gruzów jakim był wówczas Gdańsk. A mimo to odbudowali to miasto. Kim ty jesteś że tak obrażasz ludzi? Nieukiem nie znającym najnowszej historii to na pewno.
- 1 1
-
2024-03-07 20:10
Fakt. To potomkowie dawnej ściany wschodniej II RP.
- 3 0
-
2024-03-07 13:16
Najbardziej szkoda tych drzew (4)
Najbardziej żal zieleni, teraz wszystko zabetonowane :(
- 209 28
-
2024-03-07 14:06
(1)
W 1945 niemcy wykorzystali wiele drzew w mieście do wymierzania kar dla dekowników, dezerterów i każdego kto miał już dosyć wojny.
- 5 0
-
2024-03-07 14:41
bez jaj od 1945 r nowe by juz były większe.
- 4 2
-
2024-03-07 13:30
Kto o tę zieleń miałby dbać? (1)
Polacy: zadepczą, zaśmiecą - a o dbanie to ostatni!
- 8 15
-
2024-03-08 08:26
nie mierz wszystkich swoją miarą
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.