• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka będzie Droga Zielona: miejska ulica czy szeroka arteria?

Krzysztof Koprowski
4 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Planowany przebieg Drogi Zielonej i rozbudowy sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie.
  • Pod skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej z Drogą Zieloną zaplanowano tunel dla ruchu bezpośredniego z i do tunelu pod Pachołkiem.
  • Na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z Drogą Zieloną rozpoczynać się będzie ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem.
  • Istniejący odcinek między al. Grunwaldzką a Ergo Areną.
  • Droga Zielona zostanie poprowadzona przez parking Ergo Areny pod kładką dla pieszych.
  • Kładką prowadząca do Ergo Areny nad rezerwą pod Drogę Zieloną.
  • Rezerwa terenowa dla Drogi Zielonej na wysokości osiedla Tysiąclecia.
  • Odcinek między ul. Obrońców Wybrzeża a al. Jana Pawła II.
  • Przejście dla pieszych i przejazd rowerowy na wysokości al. Jana Pawła II.
  • Odcinek między al. Jana Pawła II a al. Hallera.

Droga Zielona, czyli wewnętrzna obwodnica Gdańska od strony Zatoki Gdańskiej, powstaje etapami od lat. W najbliższym czasie może zyskać kolejne odcinki. Nie wiadomo jednak, czy będzie przyjazną dla pieszych ulicą czy kolejną rozcinającą miasto arterią, która przyczyni się do wzrostu ruchu w pasie nadmorskim.



Temat Drogi Zielonej oraz tunelu pod Pachołkiem, z którym poprzez prawie gotowy już tunel pod Martwą Wisłą, ma stanowić wewnętrzną obwodnicę Gdańska od strony wschodniej i północnej, stał się znowu głośny za sprawą dokumentu "studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe układu drogowego, łączące drogę wojewódzką nr 218 z Trasą Słowackiego w Gdańsku". Opracowanie to powstało w Biurze Projektów Budownictwa Komunalnego na zamówienie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Wiele znaków zapytania

Najnowsza wersja tego dokumentu jest trzymana w tajemnicy. Znane jest wstępne opracowanie z maja, przekazane radom dzielnic, przez które pobiegnie ta droga (prezentujemy je pod tekstem). Urzędnicy odmówili nam ujawnienia najnowszej wersji opracowania, ze względu na to, że jest już... nieaktualna.

- Temat był omawiany na kolegium 8 lipca br. Prezydent zlecił dokładne przeanalizowanie m.in. struktury własnościowej gruntów, po których pobiegnie ta droga oraz wykonanie dokładnych analiz wyboru ewentualnej metody budowy tunelu pod Pachołkiem - wyjaśnia Emilia Salach z biura prasowego gdańskiego magistratu.

W podobnym tonie wypowiada się też Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta miasta: - Przedstawione prezydentowi koncepcje Drogi Zielonej zostały cofnięte do ponownej analizy i uzupełnień. W związku z tym nie ma jeszcze żadnych decyzji. A to znaczy, że zdecydowanie za wcześnie mówić o ewentualnych kosztach (te często się zmieniają w czasie), terminach oraz wyborze konkretnego wariantu.

Mała obwodnica Gdańska: dwa tunele, trochę drzew

Co zatem wiadomo z wstępnych, ujawnionych wcześniej projektów? Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego chciałoby zbudować możliwie wygodną dla kierowców drogę, która tylko na krótkim odcinku, w rejonie Jelitkowa, zyskałaby miejski charakter. Miałyby jej nadać drzewa, na wzór al. Legionów zobacz na mapie Gdańska.

Auta do Gdańska miałyby wjeżdżać od zachodu tzw. ul. Nową Kielnieńską oraz rozbudowanym do pełnej "koniczyny" węzłem z obwodnicą zobacz na mapie Gdańska. Dalej jechałyby w stronę Oliwy poszerzoną ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańskatunelem pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska.

Tunel wyprowadziłby ich na skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego na granicy Gdańska i Sopotu. Dalej kierowcy jechaliby istniejącym już fragmentem Drogi Zielonej między al. Grunwaldzką a Ergo Areną zobacz na mapie Gdańska, a następnie wzdłuż pasa nadmorskiego aż do al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Stąd istniejącym odcinkiem zobacz na mapie Gdańska równoległym do ul. Uczniowskiej dotarliby do tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Domknięcie wielkiego ringu stanowi Trasa Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska oraz obwodnica południowa zobacz na mapie Gdańska, która łączy się z Obwodnicą Trójmiasta, zobacz na mapie Gdańska, a ta z początkiem całej trasy w Osowej.

Zakorkuje czy odkorkuje miasto?

Jaki charakter powinna mieć Droga Zielona?

Mimo że taka droga zachęcałaby kierowców do tranzytowej jazdy przez miasto, autorzy tej koncepcji wzbraniają się przed taką interpretacją.

- Naszym celem nie jest stworzenie trasy, która będzie generowała ruch, lecz odwrotnie - która wyprowadzi ruch z miasta i poprawi warunki życia w mieście. To, co jest bolączką miast w Polsce, to suburbanizacja, czyli rozrastanie się przedmieść. Nam chodzi o stworzenie na tyle atrakcyjnych warunków, by miasto było miejscem atrakcyjnym do zamieszkania - przekonywał w maju Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

BPBK przygotowało kilka wariantów budowy tej trasy, które różnią się przede wszystkim przekrojami jezdni oraz prowadzeniem tramwaju. Miałby on nadać całej drodze charakter bardziej ekologiczny i być może stanowić argument przy pozyskiwaniu funduszy z Unii Europejskiej, która bardziej od dróg ceni szynowy transport zbiorowy.

Wytyczne: ma być bardziej miejsko i przyjaźnie dla pieszych

Z naszych informacji wynika, że największą szansę na realizację ma budowa dwóch tuneli pod Pachołkiem (każdy mieszczący dwupasmową jezdnię), skrzyżowanie dwupoziomowe z al. Grunwaldzką (jeden tunel z dwoma pasami jezdni dla przeciwnych relacji), jedna dwupasmowa jezdnia między Jelitkowem a al. Jana Pawła oraz dwie dwupasmowe jezdnie od al. Jana Pawła II do al. Hallera.

Dodatkowo usłyszeliśmy zapewnienie, że projektanci mają zapomnieć o antymiejskim charakterze drogi, który znamy z dwóch ostatnio zbudowanych odcinków Drogi Zielonej. Ma nie być wielkich wysp centralnych, pasów bezużytecznej zieleni oraz ignorowania potrzeb pieszych. To szczególnie wyraźnie widać przy stadionie, gdzie chodnika nie ma wcale, a piesi muszą korzystać z drogi serwisowej wzdłuż ogródków działkowych lub z odległej (z perspektywy ruchu pieszego) ul. Uczniowskiej.

Tramwaj ważny, ale nie priorytetowy

Trasa tramwajowa miałaby łączyć al. Hallera z ul. Obrońców Wybrzeża, z możliwością przedłużenia jej do ul. Pomorskiej i pętli w Jelitkowie. Miasto chciałoby zbudować ją już w latach 2014-2020, przy czym posiada ona dość odległe, bo siódme miejsce w miejskich priorytetach inwestycyjnych.

- Rozwój komunikacji zbiorowej tramwajowej jest jednym z priorytetów Gdańska, ale ważna jest też kolejność budowy nowych tras, zważywszy na potrzeby transportowe mieszkańców poszczególnych dzielnic - dodaje Salach.

Z informacji, jakie otrzymaliśmy z urzędu wynika, że pierwsze miejsce zajmuje ul. Nowa Bulońska Północna (szacunkowy koszt wraz z drogą to 254 mln zł). Tuż za nią jest Nowa Warszawska (128 mln zł z drogą) oraz Nowa Politechniczna (385 mln zł z drogą). Kolejne miejsca zajmują: Nowa Świętokrzyska (311 mln zł z drogą), Nowa Jabłoniowa (130 mln zł z drogą) oraz Nowa Wałowa (287 mln zł z drogą). Tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej zajmuje dopiero 7. miejsce z szacunkowym kosztem 184 mln zł wraz z drogą. Listę zamyka Nowa Bulońska Południowa (161 mln zł z drogą).

Czytaj też: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Obecnie największy priorytet w całej inwestycji posiada tunel pod Pachołkiem. Jego szacunkowy koszt to nawet 2 mld złotych (czyli ponad dwa razy więcej niż tunel pod Martwą Wisłą). Przy pozyskaniu funduszy z UE na latach 2014-20, powstałby on w nieodległej perspektywie czasowej. Pozostała część projektu Drogi Zielonej nie wiadomo kiedy ma szansę na realizację.

Nieaktualna prezentacja BPBK z maja 2014 r. from Trojmiasto.pl


Sami szykujemy sobie problemy na dziesięciolecia - komentarz autora
Koncepcja reorganizacji ruchu wraz z budową ul. Nowej Opackiej to pomysł BPBK sprzed kilku lat. Koncepcja reorganizacji ruchu wraz z budową ul. Nowej Opackiej to pomysł BPBK sprzed kilku lat.
Budowa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej (nawet w wariancie minimalnym) spowoduje, że już teraz sprowadzimy na siebie problemy, z którymi borykać się będą następne pokolenia. Budowa tak szerokiej drogi wjazdowej do miasta wymaga nie tylko analiz drożności skrzyżowań czy danych odcinków, ale skutków jakie niesie wzmożony ruch. Auta po przekroczeniu tunelu nie rozpływają się przecież w powietrzu - one będą potrzebowały miejsc parkingowych oraz szerszych dróg na Dolnym Tarasie.

Budowa kolejnego połączenia z obwodnicą nie powinna być inicjatywą Gdańska, ale przede wszystkim gmin ościennych, których mieszkańcy najbardziej na tym rozwiązaniu skorzystają. To nie mieszkańcy Osowej, ale właśnie miejscowości położonych bardziej na zachód będą głównie korzystać z tej arterii.

Co więcej, budowa tunelu sprawi, że automatycznie obniżona zostanie sensowność (i rentowność) Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To na niej powinien kończyć się ruch indywidualny, bo w rejonie obwodnicy, a nie Dolnego Tarasu, istnieją tanie i możliwe do zagospodarowania tereny na parkingi.

W sytuacji, gdyby tunel miał jednak okazać się jedyną szansą na uratowanie Oliwy przed rozjechaniem autami (zakładając rezygnację z budowy dużo tańszej ul. Nowej Opackiej), należałoby już teraz pomyśleć o wprowadzeniu do niego buspasów "uruchamianych" znakami zmiennej treści. W godzinach szczytu, gdy tworzyłyby się korki, jeden z dwóch pasów ul. Nowej Spacerowej (na odcinku tunelowym lub/i między "starą" Spacerową a Osową) stawałby się pasem tylko dla komunikacji zbiorowej - rano w kierunku al. Grunwaldzkiej, po południu - w stronę obwodnicy.

Dzięki takiemu rozwiązaniu autobusy z Osowej wreszcie nie musiałaby tkwić w korku, a jednocześnie byłby to kolejny powód do przesiadki - jeszcze przed obwodnicą - na transport zbiorowy.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (253) 2 zablokowane

  • miasto jest dla ludzi

    a nie dla samochodów! które stanowia nr 1 co do tego jak im dogodzic... w tunelach podziemnych nie ma wind nie ma jak sie poruszac (niepelnosprawni, matki z wózkami, starsi ludzie, połamani młodzi) jak ktos chce dojezdzac samochodem niech stoi w korku badz wyjezdza troche wczesniej z domu, a jak nie to sa miejsca przesiadkowe park&ride, gdzie samochod mozna zostawic, dojechac komunikacja a potem wrocic do domu bez korkow....
    za granica Prezesi poruszaja sie komunikacja (np. Hamburg) a u nas zwykli pracownicy maja z tym straszny problem.... bo musza d... pod same drzwi zawiezc!

    • 2 0

  • Rozwalanie Gdańska przez zaczęte ruskich wciąż jest kontynuowane! (2)

    Dolne Miasto i Biskupia Górka zamieszkane przez chołotę w mieszkaniach komunalnych odcięte, Wrzeszcz rozwalony, kamienice przedwojenne są burzone, teraz czas na Oliwę.

    • 104 42

    • przyganial kociol...

      ta cholota prawdopodobnie kiedys byla normalnym spoleczenstwem,ale wszechobecny kult mlodosci ibogactwa z czasem zepchnol tych ludzi na pobocze i powoli zaczol sie proces degradacji spolecznej co was tez kiedys czeka ,bo nikt iczego nie dal wam na wlasnosc taki mlodosci,zdrowia i zyciowego powodzenia-tak chetnie szafowane przez was mlodych haslo ,staruchy do gazu ,kiedys bedzie predzej czy pozniej was dotyczylo .Powodzenia cwaniaczki,czas dla kazdego z nas jest wartoscia niublagana...

      • 0 0

    • Zacznij i kontynuuj korepetycje z języka polskiego...

      • 10 13

  • Niepotrzebne.

    Niepotrzebna kolejna arteria w pasie nadmorskim z tramwajem, która odcina od morza.

    • 2 0

  • Naprawdę proste rozwiązanie. (2)

    Tyle czasu się marnuje na jakieś dywagacje, a wystarczy naprawdę niewiele. Poszerzyć Spacerowa o dodatkowy pas, jesli nie w obie, to chociaż pod górę. Jak wiele to zaoszczędzi, nie musze mówić tym, którzy często tamtędy muszą podróżować. Nie mówiąc o tym ile pieniędzy mogłoby zostać, gdyby zrezygnować z budowy tunelu - za jak piszecie miliardy. Przypuszczam, że spokojnie starczyłoby na ścieżkę rowerową i pewnie coś jeszcze.
    Pz.

    • 12 6

    • Rozsądny

      Masz rację, brawo, oby rozsądnych jak najwięcej, a nie takich co im tylko Pachołek po głowie chodzi!

      • 0 0

    • dokladnie

      po co ten tunel pod Pacholkiem?
      Zrobic Nowa Opacka i poszerzyc Spacerowa, ogromna kase przeznaczyc na spowolnienie ulic i uczynienie ich bardziej miejskimi

      • 2 0

  • Czy chodziliście Państwo kiedyś po omacku? (2)

    To właśnie tak wygląda planowanie przestrzenne w Gdańsku. Najgorszym grzechem jest gettoizacja miasta przez drogi komunikacyjne, np. PKM i Drogę Zieloną. Z artykułu przemawia już duch nieodległych wyborów samorządowych. Już wiem na kogo na pewno nie zagłosuję.

    • 12 6

    • nie wrzucaj PKM i Drogi Zielonej do jednego wora (1)

      to są projekty oparte o zupełnie innych filozofiach planowania ruchu w mieście.

      • 0 0

      • Nowe pomysły

        Może i wory różne ale filozofia ta sama. Podzielić miasto na kawałeczki, bez więzi z sobą. Koszmar. Przypomnij sobie Dolne Miasto!!!

        • 0 0

  • Może już wystarczy?

    Może już wystarczy promocji Biura Projektów Budownictwa Komunalnego.
    Dość napsuli już w Gdańsku, a teraz znowu promują siebie jako specjalistów od tuneli. Jeden już chcieli zaprojektować i całe szczęście że nie !!!
    Pachołek jest nikomu nie potrzebny, chyba tylko Sopot byłby zadowolony!!!
    Ten pomysł pochłonie wszystkie środki nowego rozdania UE.
    Strategia i Projektowanie w ręce fachowców a nie nieudaczników!!,

    • 2 0

  • Miejska Ulica!! (25)

    Włodarze! opamiętajcie się! Miasto to miasto, dość już urbaniści namieszali kilkanaście lat temu tnąc na pół gdańskie śródmieście... Ludzie jak krety muszą chodzić pod ziemią, matki z wózkami, rowerzyści, inwalidzi mają problemy z przedostaniem sie na drugą stronę albo wręcz jest to niemożliwe!
    Aleja tak, arteria NIE! Aleja z głową, po dwa pasy w jedną stronę, ale z ograniczeniami prędkości, z przejściami dla pieszych górą, skrzyżowania kolizyjne. Inaczej historia się powtórzy: Stare Przedmieście i Dolne Miasto odcięte od świata. "Starówka" kończy się murami głównego miasta -a mogłaby być dużo większa... Nie powielać błędów!
    apeluję jako mieszkaniec Gdańska, Polski i Europy!
    pozdrawiam wszystkich,

    • 240 87

    • "Kilkanaście lat temu"? GDZIE? (1)

      • 0 2

      • podwale przedmiejskie

        nie dziekuj

        • 1 0

    • Lepiej jak kret niż jak kaleka! (10)

      Skończ Waść z ta anty-tunelową propagandą. Tunele są bezwzględnie bezpieczniejsze. Życzę wypadku na pasach - to może Coś dotrze!!!

      • 37 69

      • lepiej mandaty do 5k zl i problem nieuprzejmosci zniknie w jeden dzien

        w dzien opublikowania ustawy.

        • 0 0

      • 1. Tunele sa bezpieczniejszym przejsciem pod autostrada (8)

        2. Tunele nie sa potrzebne, gdy w miescie nie ma autostrad.

        3. W miescie nie ma miejsca na autostrady.

        1 && 2 && 3 => tunele w miescie nie sa potrzebne, bo nie powinno tu byc autostrad.

        Kto w miescie buduje autostrade jest juz kaleka. Intelektualnym

        • 61 18

        • Samochody sa niebezpieczne na "zwykłych" ulicach (7)

          Tunele są bezpieczniejsze od KAŻDEJ ulicy.

          Mój młodszy brat wpadł pod samochód na ZWYKŁEJ ulicy, na przejściu ze światłami. Żyje, ale w dojrzałym wieku ma problemy z kręgosłupem.

          Mi samochód przejechał z gwizdem 5 cm za d** na zwykłym przejściu - nie zwolnił.

          Złowrogo życzę bliskiego spotkania z samochodem - może uchroni to innych przed szerzeniem głupoty.

          • 17 30

          • To wina ulicy czy kierowcy? (5)

            Jeśli chodzi o kulturę jazdy kierowców to proponuję pomstować do sposobu szkolenia kierowców, a nie takiej, czy innej ulicy. Nie będzie dobrego szkolenia kierowców i skutecznego egzekwowania kar, będą wypadki. Nie będzie na to miał wpływu kształt ulicy.

            A budując trasy przelotowe, bez prawidłowego szkolenia kierowców, utrwalamy w nich (kierowcach) złe nawyki.

            Potwierdza to zresztą to, co zaobserwowałem przy Carrefourze na Morenie. Jeden debil popierdzielał z 80 km/h, gdzie tam jest "piećdziesiątka", a drugi kombinował i wykombinował jak skręcić w lewo z ul. Rakoczego w Piekarniczą (obecnie trzeba dojachać do Lidla i tam zawrócić) - pojechał pod prąd pomimo, że go obtrąbili inni. To wszystko przez 5 minut.

            Probelem więc nie jest taka, czy inna ulica, tylko brak umiejętności i jazda na pamięć.

            • 23 3

            • (4)

              Problemem jest prędkość. Ruch musi być w mieście tak ustawiony żeby nie dało się jechać 50 plus.

              • 14 6

              • Prędkość to jest jeden z przejawów zaufania do swoich umiejętności, których właśnie brakuje kierowcom. (3)

                Szybko to jeździ rajdowy kierowca, który zdaje sobie sprawę z konsekwencji takiej jazdy i robi to na torze, a nie na ulicy.

                A inny przykład, wręcz banalny - zielone strzałki. Ilu kierowców zatrzymuje się na strzałkach? Niewielu. Dlatego też życzyłbym sobie, żeby ktoś wymyślił fotoradary, które rejestrują samochody, które nie zatrzymują się na zielonej strzałce.

                • 14 4

              • ale takie są ale kierowcy to wyborcy (1)

                • 1 4

              • są kierowcy rozumiejący potrzeby osób poruszających się inaczej niż samochodem

                są kierowcy bez wyobraźni, z poglądami typu: samochód to symbol wolności i sposób do najszybszego dotarcia w mieście z punktu A do punktu B, bez względu na obecność innych użytkowników dróg. Warto idąc na wybory wiedzieć, z kim się ma do czynienia.

                • 5 1

              • Wybaczy Pan ale nie życzę sobie w mieście rajdowców przekonanych do swoich umiejętności. Zaprasza tor Poznań. Maksimum 50, no niech będzie 58. Ale tępić wyższe prędkości proszę i to systemowo a nie na zasadzie łapanki.

                • 7 4

          • znam wiele osób, które mają kłopoty z kręgosłupem od siedzenia w samochodzie

            znam kraje, w których samochody w mieście nie koszą pieszych na przejściach. U nas też tak może być jeśli przestanie się myśleć o przepustowości i poszerzaniu ulic jako o metodzie jej poprawy.

            • 30 8

    • Chcesz mieszkać na wsi? (8)

      To się wyprowadź z miasta.
      Stanowcze nie dla dyktatu pieszo-rowerowego!

      • 31 72

      • przychalo panisko z karuz lub kętrzyna i wiocha mu smierdzi.

        • 0 0

      • właśnie w mieście (1)

        to właśnie w prawdziwych nowoczesnych miastach pieszy ma pierwszeństwo przed samochodem, a rowerzyści nie są kojarzeni z "babcimi jadącymi na wsi po mleko". Ludzie - zmieńcie mentalność. Ty który życzysz mi wypadku na pasach, jadąc autem zwolnij i przepuść na pasach pieszego -to oznaka klasy i kultury a nie chowanie łba w piesek, lub w tym przypadku w beton, pod ziemię:)
        Rozumiem Was, ale uważam, że jesteście w błędzie. Miasto MUSI być przyjazne społeczeństwu, ludziom, a nie przEjezdnym, lub "przelotnym". Bo w przeciwnym razie to... coś niegra, to chyba nie oto chodzi - słynne tunele są wymysłem modernistycznym, promotoryzacyjnym, antyspołecznym... "KOMUNISTYCZNYM"! Do niektórych tylko takie słowa trafiają :) Uwierzcie mi, bo wiem co mówię. Widziałem wiele miejsc i wiele miast...
        pozdrawiam

        • 16 11

        • paradoksalnie

          to komunisci/modernisci nie lubili prywatnych samochodow (wiadomo: kolektywizm;) ). Samochody to mogli miec tylko wierchuszka -partyjni...
          A te wszystkie arterie Corbiego to byly dla autobusow ...;)

          • 5 2

      • Wiesz co Ty w ogóle napisałeś? (1)

        Stanowcze nie dla dyktatu pieszo-rowerowego!

        W mieście? Człowieku! Stanowcze nie dla pieszych w mieście?! O CO CHODZI?!

        • 24 13

        • Rafał: chyba chciałeś postawić znak zapytania a nie wykrzyknik

          można było postawić oba znaki obok siebie

          • 1 1

      • Upały ci nie służą (2)

        Stwierdzenie, że dwupasmowa ulica to coś wiejskiego może narodzić się tylko w umyśle ciężko doświadczonym obecną aurą.

        • 24 19

        • on pisze, ze dwupasmowka swiadczy o miejskosci (1)

          Ale jakos z wlasnego doswiadczenia uwazam, ze mieszkajac daleko od miasta trzeba miec samochod. Gdy mieszkasz w miescie, to przestaje byc konieczne.

          • 30 6

          • To chyba nie wie, co pisze

            Bo jego przedpiśca napisał, że widziałby tam miejską aleję 2x2, a ten wyjechał z wsią.

            • 6 5

    • Jeśli koniecznie chcecie tunelu to właśnie Podwale zasluguje na spuszczenie pod ziemie. Gdańsk by dużo zyskał.

      • 8 0

    • i tak głosu rozsądku nikt nie posłucha (1)

      • 24 14

      • a dlaczego?

        to zależy także od liczby osób artykułujących oraz sposobu artykułowania argumentów.

        • 10 5

  • Zostawcie okolice Parków !!! (1)

    Zostawcie w spokoju okolice parków: Przymorze, Jelitkowo itp. Zróbcie większy parking na zakończeniu ul Piastowskiej (bardzo wiele Gdańszczan wypoczywa tam w sezonie wakacyjnym).Prędzej tramwaj niż droga, która nie zachęca do spaceróW ( a parki piękne)noi te ekrany, jak w klatkach. Nie zauważyłam, zeby w innych miastach a świecie było tyle ekranów.Zajmijcie się Spacerową aby mieszkańcy tamtych okolic mogli spokojnie dojechać nad morze, zaparkować samochód i pospacerować w cieszy BEZ SPALIN.

    • 2 0

    • płakać się chce

      Nie jestem z trójmiasta, ale widzialam piękny park I zieleń na przymorzu. To jest miejsce, które powinno być szczególnie chronione. Aż serce byli, że chcą tam wybudować drogę. Wszystko jedno szeroka czy nie. Ne wyobrażam sobie spaceru nad morze. Proszę idźcie tam i zobaczcie o czym piszecie (zmotoryzowani)

      • 1 0

  • (1)

    W każdym razie czy szeroko czy wąsko, Pas Nadmorski zostanie odcięty na stałe od miasta a przez to za czas jakiś pojawi się, tym razem ostateczna, próba jego zajęcia poprzez budowę wieżowców i w ogóle zabudowę tego obszaru. Będą drogi, będą bloki, będą tramwaje ale już nic dla mieszkańców. To co teraz się robi w Gdańsku pod auspicjami radnej Chmiel, to czarna rozpacz dla przyszłych pokoleń Gdańska.

    • 22 0

    • Popieram

      Popieram

      • 0 0

  • Pachołek

    Oj pismaki i planiści - dajcie do cholery spokój wzgórzu Pachołek - równie dobrze moglibyście pisać, że będzie tunel pod molo w Sopocie. Gdzie Rzym, gdzie Krym; gdzie tunel i gdzie wzgórze Pachołek!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane