• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka może być metropolia roku 2030?

Krzysztof Koprowski
27 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Jaka powinna być trójmiejska metropolia przyszłości? Dzisiaj kształtujemy jej przyszły wygląd m.in. poprzez przebudowę rejonu dworca kolejowego we Wrzeszczu (nz.). Jaka powinna być trójmiejska metropolia przyszłości? Dzisiaj kształtujemy jej przyszły wygląd m.in. poprzez przebudowę rejonu dworca kolejowego we Wrzeszczu (nz.).

Przyszłość rozwoju cywilizacji już dzisiaj drzemie w potężnych aglomeracjach i metropoliach, w których skupia się działalność gospodarcza. Nad przyszłością polskich metropolii, w tym Trójmiasta, dyskutowano przez dwa dni w ramach kongresu Miasto Plus.



Co powinno stanowić priorytet działań w zakresie rozwoju metropolii?

W kongresie, który odbył się w centrum targowym Amber Expo oraz w PGE Arenie, wzięło udział pół tysiąca uczestników, wśród których byli przede wszystkim urbaniści, architekci, samorządowcy oraz ludzie mediów. Dyskusje dotyczyły gospodarowania przestrzenią miejską, zarządzania miastem, innowacyjnej gospodarki, przestrzeni komunalnej miasta oraz jakości życia w mieście.

Właśnie o jakości życia rozmawiali uczestnicy panelu pt. Dlaczego warto mieszkać w Gdańsku? Wbrew tak postawionemu pytaniu, dyskusja wcale nie była łaskawa dla władz miasta, a w zasadzie - Trójmiasta. Rozmówcy zwracali uwagę, że miasta muszą ze sobą lepiej współpracować przy pozyskiwaniu inwestorów nie z Polski, lecz z Europy czy nawet całego świata. Tradycyjnie zwracano też uwagę, że zbyt wiele jest zbędnych podziałów w ramach Trójmiasta.

- Obraz życia w Gdańska wcale nie jest taki różowy. Być może żyje nam się lepiej niż w Warszawie, ale to nie znaczy, że mieszkańcy innych polskich miast wybiorą właśnie Gdańsk jako miejsce do życia - przestrzegał Maciej Krupa, gdański radny i pomysłodawca debaty o jakości życia w Gdańsku.

Co waszym zdaniem trzeba zmienić, by podnieść jakość życia w Trójmieście? Piszcie w komentarzach pod artykułem.

- Podczas kongresu poznaliśmy opinie ekspertów, ale chcemy też poznać oczekiwania mieszkańców - zapewnia Tomasz Drozdowski, zastępca dyrektora Wydziału Polityki Gospodarczej gdańskiego magistratu.

Podczas kongresu sporo ich wyartykułowano, ale w większości zgłaszali je studenci, stanowiący poza ekspertami najliczniejszą grupę wśród uczestników spotkań.

Na ważny udział społeczeństwa w tworzeniu aglomeracji zwracał również w kontekście organizacji Euro 2012 Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - Ta impreza wprowadziła kapitał społeczny na zupełnie inny poziom. Pomagali nam wolontariusze, a więc coś, czego wcześniej nie było. Ponadto nauczyliśmy się również rozmawiać z różnymi instytucjami, a także z kibicami.

Dyskusje mają posłużyć znalezieniu drogi rozwoju Gdańska jako aglomeracji nowoczesnej, innowacyjnej, a przede wszystkim wyjątkowej na tle innych. Takie zadanie stawiają sobie uczestnicy kongresu, biorąc pod uwagę perspektywę wbrew pozorom niezbyt odległą, bo rok 2030.

- Powinniśmy sobie odpowiedzieć na pytania: Jak mamy zasób, który odróżnia nas od innych? Czy mamy do zaproponowania coś wyjątkowego? Dopiero na tym budować swoją specyfikę. Jak to uczyniły wcześniej Szanghaj czy Paryż - namawiał prof. Dariusz Filar, ekonomista i były członek Rady Polityki Pieniężnej.

Zobacz też:
Metropolia potrzebuje spójnej wizji planistycznej
Nowoczesne miasto musi rozwijać się do wewnątrz

Wydarzenia

Zarządzanie metropoliami XXI wieku

wykład, konferencja

Opinie (155) 2 zablokowane

  • Panie Redaktorze o jaką METROPOLIE chodzi(Gdańską czy Gdyńską)? (10)

    Z treści wynika, że Gdańsk przywłaszczył sobie już nazwę Trójmiasto a nawet metropolie, więc czegoś tu nie rozumiem?
    Co prawda Gdańsk ma jakieś tam historyczne "zasługi", aby być WOLNYM Miastem. Natomiast Gdynia na coś takiego nie może mieć czasu, bo jest SZYBKIM i wygodnym miastem. Dla tego, trudno było mówić o tym, że Trójmiasto jest metropolią z prawdziwego zdarzenia - nie było i nigdy nie będzie. Oba miasta mają inne genologie, filozofie,... i naturalnie konsekwentnie się izolują.
    I całe szczęście, dlatego każdy z nas obywateli tu mieszkających ma prawo wyboru. Zresztą już niedługo zniknie przymus meldunkowy. Wystarczy popatrzeć na jednaą inwestycje, która dosłownie i w przenośni ma szanse łączyć, a jest nią PKP. Minister transportu z Gdańska i podsekretarz w ministerestwie transportu z Gdańska i jakie perony oraz otoczenie zafundowali Gdyni? Każdy podmiejski wiejski przystanek na trasie warszawskiej jest o niebo ładniejszy i ciekawiej urządzony oraz bardziej wygodny. Gdyby nie determinacja prezyd. Szczurka to rozwalili by piękny Dworzec a pobudowali w jego miejsce barak.
    To samo jest ze sporem "Kosakowo via Rębiechowo" to temat z chęcią podkreślany i nakręcany w Gdańsku. Ludzie PO są jak kibice a właściwie KIBOLE często wysyłają negatywne sygnały, że Gdynia jest BEEE, niedobra, zła, ... Przy każdym słowie "metropolitalne" pojawia się wyraźny akcent na GDAŃSK no może jeszcze Sopot, a dalej by chcieli mieć wyrobników dzielnicowych. A może nawet podludzi?

    Widać to nawet po artykule mowa o Trójmieście, metropolii a w nim ani razu nie wspomniano o jakieś tam Gdyni?

    • 27 25

    • Znowu placz zakompleksionego gdynianina? (4)

      To jest jakis ewenement na skale krajowa zeby mieszkancy prowincjonalnego miasta na kazdym kroku probowali pokazac wyzszosc Gdyni nad Gdanskiem. Nie oszukujmy sie ale nie ta liga. Konkurujcie sobie z Lublinem, Elblagiem czy Bydgoszcza. Dobrze by bylo gdyby niektorzy to w koncu zaakceptowali bo zalosne sie to juz robi.

      • 0 3

      • (3)

        ewenementem na skale krajową to jest to, że Gdańsk próbuje przywłaszczyć sobie całe Trójmiasto.

        • 3 0

        • głupota (2)

          przylaczmy wiec Gdańsk do Sopotu
          albo utworzmy Fron Wyzwolenia Białółęki z Okupacji Warszawskiej

          • 0 0

          • (1)

            A może tak niczego do niczego nie przyłączajmy, tylko współpracujmy po sąsiedzku.

            • 1 1

            • czyli w drodze z Suchanina na obłuże trzy różne bilety?

              • 0 0

    • całkowita racja (1)

      ale kogo to obchodzi?

      • 2 6

      • Nie musi cię obchodzić, ale skoro tak to mów o Gdańsku, a nie o Trójmieście.

        • 4 0

    • Gdańsk jest stolicą województwa, więc o czym Ty w ogóle do mnie rozmawiasz ? (1)

      Polak potrafi, stworzyć problem tam gdzie go nie ma. Gratulacje.

      • 14 15

      • "Ty w ogóle do mnie rozmawiasz ?"

        więc na kolana przed WOJEWÓDZTWEM i jedynie słuszną PARTIĄ!!!

        • 8 8

    • Popieram

      10/10

      • 14 15

  • metropolia

    bezrobocie i bida

    • 2 0

  • być może żyje się nam lepiej niż w Warszawie? (6)

    Zdaniem radnego chyba, gdyż ja tego nie zauważam, to że stoimy nieco krócej w korkach z pewnością nie rekompensuje bardzo dużej różnicy w zarobkach, to jest naprawdę frustrujące.
    O komunikacji miejskiej nie wspomnę, pomiędzy Warszawą a Gdańskiem jest to przepaść. Wiem, że Warszawa dopłaca setki milionów do swojego ZKM, ale fakt jest faktem, widocznie ją na to stać. Niestety zbyt wiele słyszałem głosów z głębi POlski,że wjeżdżajac do Gdańska i w nim przebywając bardzo wiele spraw jest do załatwienia, a generalnie nasze miasto jest brudne i zaniedbane (potwierdzam). Przecież generalna zasada naszych włodarzy to kupic coś za duże pieniądze i o to nie dbać (np. przystanki, tramwaje i autobusy, windy, schody ruchome - uwaga JEDNE - metropolia? śmiechu warte, chcę tu mieszkać, ale mi się odechciewa, za dużo zmian w innych polskich miastach widziałem, a Warszawa to Europa, Państwo w Państwie, nie porównujmy się nawet

    • 64 16

    • Warszawa (4)

      do pięt nie dorasta Europie proponuję zwiedzić, Berlin,Paryż ,Londyn ,Madryt, Barcelonę a zobaczysz różnicę.

      • 2 3

      • Berlin to akurat niefortunny przykład... (2)

        strasznie brzydkie miasto, commieblocki w centrum,mało zabytków no i ten nieszczęsny język niemiecki

        • 3 1

        • wagabunda (1)

          a w Warszawie ten nieszczęsny język polski

          • 2 3

          • dla zrzędów językowych, nie ma jak Helsinki

            • 2 0

      • też sie włóczę

        różnica Wawa-Blin jest mniejsza niż Wawa-3m

        • 1 0

    • schody ruchome - uwaga JEDNE ??

      akurat tego nie rozumiem

      • 1 0

  • Spacerowa! (21)

    Powinna zostać poszerzona z rozbudowę wjazdu na obwodnicę i wjazdu do Oliwy wraz z realizacja tunelu pod Pohulanką. Uważam, że to jest jedna z ważniejszych inwestycji drogowych, która powinna być chociaż ujęta w planach. poza tym komunikacja publiczna bez kolizyjna, budowa kolei metropolitarnej.

    • 102 17

    • Poszerzanie dróg w nieskończoność (1)

      dojdzie do sytuacji jak w Montrealu gdzie na głównej drodze mamy po 8 pasów w jedną stronę. Zgadnijcie czy tam też nie ma korków? Nieważne ile mamy pasów (2 3 to jest max logiki) Im więcej pasów zbudujesz tym więcej samochodów się zmieści RACJA, ale te 8 pasów musi się gdzieś rozjechać zwężać na zjazdach. Jestem za budową dróg ale ile by ich nie zbudowali zawsze będzie za mało.

      • 4 0

      • ghost

        Ale te argumenty nie trafiają do Polaków. Polak jest tak zakochany w samochodzie, że nawet jak będzie musiał stać 2h w korku to będzie chciał mieć autostradę do sypialni. Świadczą o tym wypowiedzi internautów na tym forum

        • 2 0

    • Spacerowa i kazda inna droga do obwodnicy powinna byc czteropasmowa jak Slowackiego! (10)

      W miare mozliwosci obwodnica powinna byc poszerzana do 3 pasow w kazda strone!

      • 30 7

      • to nie jest wcale taki dobry pomysł (7)

        wbrew pozorom na 3 pasmowych drogach występuje więcej zagrożeń, niż na 2 pasmówkach; trzeba bardziej uważać przy zmianie pasa choćby. lepiej byłoby po prostu zbudować drugą obwodnicę kawałek dalej, takie zresztą są plany.

        • 9 17

        • Jakos na 3 pasmowym krotkim odcinku nigdy nie ma tloku, korkow itd a na 2 pasmowce? (3)

          ciagle ktos kogos pogania, ostro hamuje, zajezdza itd

          • 9 4

          • bredzisz, jakbyś samochodem jeździł od wczoraj (1)

            korki bywają i to codziennie na czteropasmowych autostradach. Całe szczęście, że ludzie podróżują i widzą różnice w sposobie myślenia o miastach na świecie: w Moskwie coraz szersze drogi i coraz więcej korków na nich; w Europie w wielu miastach likwidacja estakad i miasta dla ludzi.

            • 7 4

            • bywalec

              Ale nie w Polsce. W Polsce panuje mentalność tępego samochodziarza, o czym świadczą wypowiedzi tutejszych internautów.

              • 1 0

          • na 3-pasowym może nie,

            ale gdzieś dalej... przecież 3 pasy kiedyś schodzą się do jednego, więcej samochodów trzeba "upchnąć"

            • 4 3

        • Tu niechodzi o zagrozenia (1)

          tylko o korki pajacu

          • 0 1

          • kw

            korki nigdy nie znikną, niezależnie od ilości wybudowanych dróg pajacu

            • 1 0

        • oj ktoś ma problem z komunikacja lewej półkuli z prawą ;)))

          • 9 1

      • Jak tam wyciąłbym od razu lasy

        Po co one komu? Hamują tylko rozwój. Spacerowa i Słowackiego powinna mieć po 4 pasy e jedną stronę, a obwodnica po 8. Dodatkowo powinno się pobudować pełno dróg przez lasy. Precz z przyrodą

        • 5 2

      • Drogi będą zwężone a ludzie na rowery

        jak w chinach

        • 3 3

    • Przepraszam pod czym??

      Pohulanke to masz zna zadupiu przy chełmie,...

      kolego.. Tunel tu ty tutaj możesz puszczac co najwyżej pod

      p a c h o ł k i e m ! ! !

      • 3 2

    • Ej, Pachołku!

      Pohulać możemy sobie przy Biskupiej

      • 3 0

    • Taa poszerzona. Niech wieśniaki z GWE stoją sobie w korkach.Ot cała logika

      • 2 1

    • Pod Pohulanka powiadasz...?;)

      • 7 0

    • Jaką Pohulanką?!

      wtf

      • 12 1

    • Przy okazji mogliby dokonczyć tą ścieżkę rowerową przy spacerowej (2)

      Nie wiem co chodziło po głowie temu co zdecydował by zbudować 1/3 ścieżki. Doskonały symbol niektórych inwestycji miasta.

      • 32 1

      • Sciezki rowerowe w tym mieście nie służą do jeżdżenia rowerem (1)

        owszem da się ale często jest to skrajnie niewygodne
        (w porównaniu do ulicy).

        one budują (statystyczną) potęgę Budyniogrodu -- rowerowej
        stolicy Polski

        • 11 14

        • No nie wiem

          Mi się całkiem wygodnie jeździ po tych atrapach ;)

          • 17 3

  • Megalopolis

    W przyszłości Trojmiasto będzie opuszczoną wioską. Każdy kontynent będzie miał swoje Megalopolis - potężne miasto zamieszkane przez elity, a cała reszta będzie prowincją, w której będą mieszkali niewolnicy i dawcy narządów.

    Polityka dążąca do silnej koncentracji ludzi i kapitału, jest dobra dla rządzących, a zła dla zwykłych obywateli.

    Koncentracja ludności nie jest, moim zdaniem, wyrazem postepu cywilizacyjnego, tylko jego skutkiem ubocznym.

    • 5 0

  • Jaka może być metropolia 2030? (17)

    Czysta, dobrze skomunikowana, wspierająca wzajemnie swoje inwestycje, promująca się pod jedną marką.

    • 73 4

    • (7)

      Jak mamy mówić o rozwoju aglomeracji, o zjednoczeniu Trójmiasta jak w kółko i to w kółko gada się o Gdańsku jak o głównym mieście. Gdańsk musi się pogodzić, że z Gdyni sobie nie zrobi swojej dzielnicy na której będzie sobie robić pieniądze itd. Gdynia to nie Szadółki czy coś w tym stylu! Cały czas Gdańsk i Gdańsk. Ja się nie dziwię że Gdynia ma w czterech literach wchodzenie w spółę z Gdańskiem skoro Gdańsk ma chęć przygarnięcia Gdyni do siebie, a nie stworzenia WSPÓLNIE z Gdynią potężnego miasto i tyle.

      • 13 15

      • Przecież Gdynia NIE jest członkiem aglomeracji. (1)

        Zrezygnowała z członkostwa w niej jakiś czas temu. To czemu miałaby tu być o niej mowa?

        • 0 1

        • Gdynia jak najbardziej jest częścią aglomeracji, gdyż ją współtworzy razem z Gdańskiem i Sopotem. Gdynia zrezygnowała ze struktury biurokratycznej szumnie nazwanej Metropolią Gdańską. Aglomeracja to żywe miasta, wszelkie urzędy są jej częścią, ale jej nie stanowią.

          • 1 0

      • (4)

        Dokładnie. Nawet w tym artykule ile jest wspomniane o Gdyni? Nic! Tylko Gdańsk.
        Gdynio miej gdzieś to i idź swoją drogą jak do tej pory ;)
        ...ale z większym rozmachem ;)

        • 7 12

        • Gdańsk ma problem ze zroumieniem jednego iż... (3)

          iż miał szansę z wioski rybackiej zrobić swoją kolejną dzielnice, ale tej szansy nie wykorzystał, bo leżał wówczas w Niemczech ;) Teraz, ok. 80 lat później ta wioska rybacka nazywa się Gdynia i już wioską rybacką nie jest, tylko jest miastem, które się rozwinęło i rozwija dalej na szybkich obrotach i już jest niemożliwe aby z tego konkretnego miasta sobie zrobić dzielnice, bo to miasto ma głęboko gdzieś ten cały Gdańsk i żyje swoim nadmorskim życiem. Wioska rybacka może by się ucieszyła jakby została Gdańskiem, ale Miasto Gdynia ma to w d*pie ;)

          • 8 9

          • (2)

            Nie badz zabawny, bo niektorych tu brzuch moze ze smiechu rozbolec. Prawda jest taka, ze Gdansk na tle Polski wypada tak sobie, na tle europejskim blado. Natomiast Gdynia to maly grajdolek w porownaniu z Gdanskiem. Nie te naklady na inwestycje, za to duzo autopromocji czesto bez powiazania z rzeczywistoscia.

            Wystarczy sie przejechac w godzinach szczytu przez Gdynie i mozna dojsc do wniosku, ze gdyby nie dostep do morza to Gdynia by byla takim kolejnym Gorzowem Wielkopolskim.

            • 10 3

            • (1)

              Chodzi ci o to, że w godzinach szczytu w Gdyni nie ma korków ! Ano nie ma, bo Gdynia ma dobre rozwiązania komunikacyjne, i wcale nie chodzi o szerokość ulic. Gdańsk ma najszersze ulice w całej Polsce, to pewno wschodni sentyment nowych gdańszczan.

              • 3 6

              • No widze, ze El Presidente Szczurinho ladnie miesza. Takie bajki to mozesz opowiadac gdzie indziej. Jadac od strony Rumii, ul. Morska to jakis koszmar. Swiatla zostaly poustawiane, delikatnie mowiac przez jakichs imbecyli. Podczas wjezdzania do Sopotu juz jest ulga, a wjezdzajac do Gdańska swiatla mnie dopiero zatrzymaly przy Al. Wojska Polskiego.

                Najsmieszniejsze we wszystkim jest to, ze wielu Gdynian tak opluwa Gdansk, a skoro on jest taki be, a Gdynia najlepsza metropolia galaktyki, to po jakie licho tu przyjezdzacie do pracy? Mi to nie przeszkadza, ale jest takie stare powiedzenie "nie gryz reki, ktora cie karmi", a poniekad tak jest.

                Pozatym skad jakies dane wyssane z palca, ze Gdansk ma najszersze ulice w Polsce?

                • 2 0

    • Może nas nie być do tego czasu, sprzedadzą Nas UE, IV rozbiór Polski... (4)

      • 11 10

      • Brunon K. czy co? (3)

        smutasom na tym portalu nasze stanowcze NIE

        • 8 8

        • (2)

          Dlaczego uzywasz "nasze"? Jakie wasze do ciezkiej chol..ry lemingu?! Twoj to jest smrod z lozka twojej starej! Taki jezyk zasluguje tylko na cytat mistrza "niesiola" WON STAD!

          • 3 11

          • nasze, bo skonsultowałem z przyjaciółmi (1)

            jak masz argument, to go przedstaw, jak nie masz, nie obrażaj innych.

            • 5 1

            • a ja konsultowałem się z przyjaciółmi i doszlismy do wniosku że powinienes się leczyć

              • 1 0

    • Przede wszystkim sprawnie zarządzana.

      Z mądrymi mieszkańcami żyjącymi w zgodzie.

      • 3 2

    • Wiecej burdeli na starowce i ogolnie w trojmiescie a rozwinie sie turystyka! (1)

      • 10 8

      • Więcej burdeli? Hmmyy... Jeden Gdańsk nam wystarczy ;D

        • 5 7

    • Bez Lisickiego !!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 6 3

  • Za komuny

    Było to jedyne ciekawe miejsce do zycia w tzw prl.
    teraz to prowincja, choć robi postępy..
    polska to kraj u kraja europy( czyli taka ukraina xxi wieku)
    prawdziwa ukraina to teraz dla wielu z zachodu fascynujaca dzicz, pociągajaca i ciekawa..Dla miłosników róznych przygód , w tym sex turystki
    ( to ruch fenem ma rację)

    • 0 0

  • Jeszcze rzadziej skm, jeszcze drożej zkm (3)

    I żadnego bus pasa czy ścieżek rowerowych w Gdyni. Wtedy będziemy megalopolis

    • 63 16

    • akurat dobrze że buspasów nie ma. (2)

      W Gdyni gigantycznych korków nie ma, chyba, że jest remont. Buspasy to głupota. Tylko spójrz, jak mniej zakorkowany byłby Gdańsk, gdyby ten pas na Grunwaldzkiej (chyba?) włączyć normalnie do ruchu...

      • 2 4

      • buspas na grunwaldzkiej? i już widać jaki ekspert z ciebie

        znasz się jak...

        • 0 0

      • Ależ skąd, korków nie ma

        Będąc palaczem nałogowym z nadwagą, rowerem jestem zawsze szybciej niż komunikacją. Bynajmniej z kondycji mojej ten stan się nie bierze.

        • 4 0

  • Dowiozą więcej HCB?

    umów trzeba dotrzymywać przecież

    • 3 0

  • metropolia

    będzie pusta jak Czarnobyl dzięki polityce rządu,kto może ten ucieka z tego kraju

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane