• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jazda na suwak będzie obowiązkowa?

Michał Jelionek
7 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jazda na suwak: częste błędy kierowców
Na szczycie listy miejsc, w których należy postawić znak nakazu jazdy na suwak jest ul. Jana z Kolna w Gdańsku. Póki co, stoi tam znak zalecający jazdę na zamek. Na szczycie listy miejsc, w których należy postawić znak nakazu jazdy na suwak jest ul. Jana z Kolna w Gdańsku. Póki co, stoi tam znak zalecający jazdę na zamek.

Jeździć na zamek czy nie jeździć - oto jest pytanie. Zdania na ten temat są mocno podzielone, bo w końcu ilu kierowców na polskich drogach, tyle opinii. Tematem (w końcu) zainteresowało się jednak Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, które chce wprowadzić obowiązkową jazdę na suwak.



Czy jazda na suwak powinna być obowiązkowa?

Znak zalecający jazdę na zamek. Znak zalecający jazdę na zamek.
W naszym kraju jazda na zamek kuleje, i to mocno. Polscy kierowcy mają duży problem ze zrozumieniem tej metody upłynniania ruchu drogowego.

Jedni uważają, że zwężający się pas należy jak najszybciej opuścić (żeby przypadkiem nie dojechać do jego końca). Z kolei drudzy, znający zasady poprawnej jazdy na suwak, dojeżdżają do końca zanikającego pasa i dopiero wówczas zmieniają pas. Co zresztą przeważnie nie do końca podoba się stojącym w korku.

Oczywiście prawidłowo jadący kierowcy uznawani są przez pozostałych za "wpychających się cwaniaczków". To normalne. Dlatego też pojawiają się samozwańczy "szeryfowie", którzy "pilnują" porządku na drodze. W Polsce wciąż pokutuje zaściankowe przekonanie, że każdy musi odstać swoje. Ja stałem, więc ty też postoisz.

Zajmowanie wyłącznie pasów, na których można kontynuować jazdę, generuje jeszcze większe korki. Żeby tego unikać, resort chce zmobilizować i nauczyć polskich kierowców jazdy na zamek. W miejscach, w których dochodzi do zwężenia (np. związanego z remontem drogi) staną znaki nakazujące jazdę na suwak. Aktualnie na naszych drogach można spotkać znaki zalecające jazdę na zakładkę.

Czytaj także: Jazda na zamek wciąż kuleje w Trójmieście

Pół żartem, pół serio. Pół żartem, pół serio.
Po wprowadzeniu nakazu jazdy na zakładkę kierowcy będą zobligowani do ustępowania pierwszeństwa pojazdom ze zwężającego się pasa. Będzie tu obowiązywała prosta zasada: każdy wpuszcza jeden samochód.

Jeśli któryś z kierowców stojących w korku nie zastosuje się do znaku nakazu, popełni wykroczenie z art. 92 ust. 1. I jeśli dojdzie do kolizji - to on będzie winnym spowodowania stłuczki.

Niestety, szacuje się, że znowelizowane przepisy mogą wejść w życie dopiero pod koniec 2018 roku.

W Trójmieście miejsc, w których powinna obowiązywać przymusowa jazda na suwak jest przynajmniej kilka. W Gdańsku to chociażby ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska (w kierunku centrum), al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska (przed skrzyżowaniem z ul. Łostowicką) czy ul. Kartuska zobacz na mapie Gdańska (zaraz za obwodnicą Trójmiasta, za skrzyżowaniem z ul. Kalinową). Z kolei w Gdyni taki znak przydałby się z pewnością na końcu Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w kierunku Pogórza.

A jakie są wasze typy?

Zobacz jak wygląda niepoprawna jazda na suwak.

Opinie (350) 7 zablokowanych

  • Armii Krajowej na zamek ??? - tylko dwa pasy - a trzeci ??? (1)

    Jazda na zamek na sens na jezdniach o dwóch pasach ruch w danym kierunku np. Jana z kolna. Na skrzyżowaniu z Łostowicką ma co najmniej mierny sens --- środkowy pas jedzie najwolniej bo wciskają się orły z lewego (niby logiczne), trzeba przyhamować i spowolnić ruch, aby kolega z lewego "się wbił" na środkowy, ale teoretycznie najszybsze pasy (lewy i środkowy) są najwolniejsze, najlepiej jedzie się prawym. Tylko jak z prawego skręcić później w Havla ??? - przy takim manewrze korkujemy lewy ??? --- przy trzech pasach jazda na zamek jest nielogiczna z punktu widzenia poprawy przepustowości. Zawężenie do dwóch pasów 500 metrów wcześniej miałoby sens, bo przed skrzyżowaniem ruch byłby już ustalony i na pewno bardziej płynny.
    Może zamiast nakazów dla użytkowników zbudować most do którego jest już przygotowany nasyp !!!! ---- ale to już inna historyja :)

    • 1 1

    • na Armii Krajowej ma sens

      bo kierowcy z lewego i środkowego pasa w zdecydowanej większości zmierzają w kierunku Havla (skręcają w lewo na skrzyżowaniu z Łostowicką); dla nich jazda prawym pasem odpada. Zamek, czy nie to powinno wyglądać tak - najpierw wyliczenie przyszłego natężenia ruchu, potem dobry projekt infrastruktury drogowej, ostateczne wykonanie dróg, potem zezwolenia na rozpoczęcie budowy osiedli. Problem u nas przede wszystkim z kolejnością podejmowania inwestycji i ich niekończenie.

      • 0 0

  • Moim zdaniem nie ma problemu

    Wystarczy zakaz wyprzedzania i to wymusza jazdę na suwak bo zakaz wyprzedzania uniemożliwia niewpuszczenie samochodu z drugiego pasa.

    • 2 1

  • (4)

    A jak traktować kierowców którzy jadą do końca np pasem dla skręcających w lewo i na końcu wciskają się na pas dla jadących prosto czy to nie cwaniactwo

    • 7 0

    • To inna sytuacja

      • 4 0

    • oczywiście cwaniactwo i łamania zasad ruchu drogowego (1)

      Na kamerkę i na policję.

      • 5 0

      • kamerka, ekranik, pi**eczka

        masz tak od dzieciństwa?

        • 0 1

    • czasem cwaniactwo,

      a czasem przeoczenie znaku schowanego za stojącą w korku ciężarówką... różne są sytuacje, zwłaszcza jak się jest w obcym mieście. Ale racja, chamstwa i cwaniactwa nie brakuje

      • 1 1

  • brawo.dobra zmiana;)

    Moze nasze spoleczenstwo sie wkoncu czegos nauczy jak posypia sie mandaciki

    • 4 1

  • To nie tak, że coś kuleje.

    Po prostu Polacy to naród kompletnie dziki i zidiociały, więc jakiekolwiek logiczne rozwiązania nie mogą się przyjąć. Na drogach to widać idealnie, bo do zwykłego kretynizmu dochodzi jeszcze troglodycka agresja.

    • 6 1

  • ni choinki... (2)

    Pozdrawiam zawziętego pana z Hondy z rejestracją WI ... , który na rondzie w Żukowie wraz z wybranką swego serca zawzięcie kultywowali stare zwyczaje.
    Tylko on nie wiedział co to " zamek"...

    • 2 1

    • na rondzie suwak też ma obowiązywać???

      • 2 0

    • na szczęście kolega z Żukowa wiedział

      • 1 0

  • Zawsze się dziwimy..

    że aż tyle szeryfów jest na drogach, a tu się okazuje, że w ankiecie 20% ludzi głosuje przeciw jeździe na suwak. Poważnie, nie spodziewałem się takiej liczby..

    • 3 0

  • Co na to szeryfowie szos???

    Tiry itp osobówki "regulujące" rozwiązanie korka..., wiecej dróg!!!

    • 0 3

  • jak jazda na suwak będzie obowiązkowa (1)

    to jeszcze częściej będziemy świadkami "zapominalstwa" ze strony kierowców stojących na niewłaściwym pasie - przykład: Grunwaldzka i zjazd na Jaśkową obok Manhattanu.

    • 2 4

    • sprawa dotyczy pasów, które się kończą,

      a nie zmiany pasa na linii ciągłej przed skrzyżowaniem, albo już na skrzyżowaniu

      • 1 0

  • Czuję się jak frajer gdy ktoś chce mnie objechać.

    Jestem "mistrzem zderzaka" i :"szeryfem". Potrafię objechać wszystkich cwaniaczków, którzy nie muszą stać w korku. Większość z tych cwaniaczków nie było na świecie gdy ja już zdobywałem ulice całego świata. Możecie sobie wymyślać suwak, ale ja uznaję go tylko na rondach!

    • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane