• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jednak będzie ładniej. Sąd odrzucił skargi na gdańską uchwałę krajobrazową

Krzysztof Koprowski
8 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zdaniem sądu uchwała krajobrazowa została przygotowana w sposób zgodny z prawem, a jej zapisy mają doprowadzić do uporządkowania przestrzeni publicznej miasta. Zdaniem sądu uchwała krajobrazowa została przygotowana w sposób zgodny z prawem, a jej zapisy mają doprowadzić do uporządkowania przestrzeni publicznej miasta.

Gdańsk zwyciężył w potyczce z firmami reklamowymi i właścicielami nieruchomości, które dążyły do unieważnienia zapisów tzw. uchwały krajobrazowej. Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił aż dziewięć skarg, które dotyczyły m.in. demontażu istniejących nośników reklamowych czy ograniczenia poprzez uchwałę prowadzenia działalności gospodarczej.



Czy firmy reklamowe i właściciele nieruchomości powinni dążyć do unieważnienia uchwały krajobrazowej?

Po nieudanej próbie unieważnienia zapisów tzw. uchwały krajobrazowej przez wojewodę pomorskiego, tym razem przeciwko jej zapisom protestowały firmy reklamy zewnętrznej i właściciele nieruchomości, dla których montaż reklam w przestrzeni publicznej jest jednym z głównych źródeł dochodów.

W środę Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił łącznie dziewięć skarg, w których zarzucano gdańskiej uchwale m.in.:
  • brak indywidualnego traktowania istniejących nośników reklamowych, powstałych w oparciu o pozwolenie budowlane,
  • ograniczenie działalności gospodarczej,
  • nieprawidłowości w trakcie sporządzania dokumentu.

Zdaniem sądu, ustawa i przygotowana na jej bazie uchwała nie odnoszą się do przeszłości i wszystkie nośniki reklamowe w momencie wejścia jej w życie są traktowane jednakowo. Taki też był zamysł ustawy, która miała definitywnie uporządkować krajobraz polskich miast.

Przyjęte akty prawne nie wpływają też na ograniczenie działalności gospodarczej, lecz regulują jedynie dozwolone nośniki reklamowe w zakresie ich formy oraz rozmiarów. Nie oznacza to jednak całkowitego zakazu możliwości reklamy i promocji.

Ponadto sąd potwierdził, że procedura przygotowania uchwały krajobrazowej odbyła się zgodnie z prawem - w tym także w zakresie konsultacji społecznych.

- Wojewódzki Sąd Administracyjny zaznaczył, że celem uchwały jest ochrona krajobrazu. Nie jest ona nastawiona na rozbiórkę reklam, ale na dostosowanie wyłącznie niezgodnych z uchwałą nośników do zasad i warunków w niej zawartych, a dopiero jeżeli nie jest to możliwe - na ich demontaż, rozbiórkę lub usunięcie nośnika - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który odpowiadał za przygotowanie gdańskiej uchwały.


Akta spraw dot. uchwały, które były rozpatrywane w środę przez WSA. Akta spraw dot. uchwały, które były rozpatrywane w środę przez WSA.

Wkrótce rozpatrzenie kolejnych skarg na uchwałę



Od wydanej decyzji przysługuje jeszcze skarga kasacyjna, którą można wnieść w terminie 30 dni od momentu doręczenia odpisu orzeczenia wraz z uzasadnieniem.

Wiadomo już, że w kolejce do rozpatrzenia są jeszcze co najmniej trzy kolejne skargi na zapisy uchwały krajobrazowej. Terminy rozpraw nie są jeszcze znane.

Przypomnijmy, że gdańska uchwała krajobrazowa zakłada 24-miesięczny okres na dostosowanie istniejących nośników reklamowych do jej zapisów. Termin ten upływa 2 kwietnia 2020 r. Jednocześnie już teraz każdy całkowicie nowy nośnik reklamowy oraz ogrodzenie muszą być zgodne z zapisami uchwały krajobrazowej.

Przewodnik po uchwale krajobrazowej from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (184) 4 zablokowane

  • Zwykle jak coś chcemy to poszukiwania rozpoczynamy w necie. Na co nam te cebulowe reklamy wokół nas? (1)

    • 4 0

    • Bo reklama nie sprzedaje ci czegos, co juz chcesz.. reklama sprawia, ze myslisz, ze cos chcesz/potrzebujesz..zaczyna caly cykl. Gdyby nie reklamy np nowych telewizorow, to malo komu przyszloby do glowy ze ma "potrzebe" kupna odbiornika.

      • 0 0

  • dobry pomysł

    bo jak to wyglada, jak cyrk objazdowy

    • 4 0

  • dość zaśmiecania

    a tym bardziej na zabytkowych budynkach czy poprostu ładnych budowlach. Ewentualnie niech stare kurniki zasłaniają

    • 6 0

  • skrzyżowanie - ul. Grunwaldzka/Miszewskiego Gdańsk - apel o zdjęcie reklamy !

    Bardzo prosze o zdjęcie wielkogabarytowej reklamy przedstawiającej kobietę rozłożoną na plaży w skąpym stroju, w głównym miejscu w gdańsku -Wrzeszcz na skrzyżowaniu ulic: grunwaldzka-Miszewskiego. Reklama przysłania cały budynek na kilka pięter. Przekaz reklamy: kobieta rozłożona, jak krowa, przez 3 pietra jest poniżający dla mnie , jako kobiety. Czuję się każdorazowo fatalnie patrząc na tak, poniżający kobiety, widok, prawie nagiej kobiety. Taki przekaz powinien być zabroniony i szpeci miasto.

    • 4 3

  • reklamodawco, ogarnij się

    Nie wiem jak u was, ale u mnie te billboardowe-plandekowe reklamy powodują odruch wymiotny. Jest to prostackie szpecenie naszej wspólnej przestrzeni publicznej czyjąś badziewną reklamą. Nawet jadąc jakąkolwiek polską trasą krajową wszędzie widać te szkaradne pastelowe plandeki, nieskutecznie anonsujące reklamodawców. Różnica w zagospodarowaniu przestrzeni publicznej pod względem wykorzystania reklam między Polską a naszymi sąsiadami jest zatrważająca. Nie wspominając o Niemczech, w Czechach lub na Litwie nie znajdziecie przydrożnych reklam w takiej ilości jak w Polsce.

    • 4 0

  • Już wystarczy tego syfu...

    Bo wygląda tu jak w tzw. 3. świecie, którym chyba mentalnie jesteśmy...

    • 2 0

  • Bojkot

    Nie kupować niczego reklamowanego na tych wielkich potworkach miejskich

    • 0 0

  • Takie reklamy to pozostałość lat 90-tych

    Bajzel.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane