• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest chętny na Stocznię Gdynia

Mikołaj Chrzan, Michał Sielski
3 czerwca 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
aktualizacja: godz. 09:37 (3 czerwca 2008)
Sprzedaż wielkich stoczni to nie aukcja na Allegro. Nie da się tego zrobić w tydzień - mówi wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik. Sprzedaż wielkich stoczni to nie aukcja na Allegro. Nie da się tego zrobić w tydzień - mówi wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik.

Janusz Baran, właściciel Maritim Shipyard, złożył do Ministerstwa Skarbu Państwa ofertę zakupu Stoczni Gdynia. - Ale chętnych na tę firmę będzie więcej - zapewnia wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik. Wbrew ponagleniom z Brukseli, decyzje o prywatyzacji nie zapadną błyskawicznie.



Ostatnio przedstawiciele Komisji Europejskiej ostrzegali w mediach rząd, że albo szybko sprzeda Stocznię Gdynia i Szczecin, albo zapadnie decyzja o zwrocie pomocy publicznej (co oznaczałoby dla tych zakładów bankructwo).

- Sprzedaż wielkich stoczni to nie aukcja na Allegro. Nie da się tego zrobić w tydzień i Komisja Europejska także musi zdawać sobie z tego sprawę - mówi wiceminister Zdzisław Gawlik. - Nasz plan to sprzedać stocznie w lecie, a lato trwa do 23 września.

Plan Gawlika zakłada, że na składanie ofert inwestorzy będą mieli czas do końca czerwca. Potem rozpoczną się negocjacje. - Jestem pewien, że chętnych będzie wielu - twierdzi wiceminister.

Jednym z pewnych chętnych do przejęcia Stoczni Gdynia jest Janusz Baran, właściciel prywatnej stoczni Maritim Shipyard w Gdańsku (buduje fragmenty statków na zlecenie innych stoczni, zatrudnia ok. 1000 osób), a także pięciogwiazdkowego hotelu Dwór Oliwski. - Złożyłem w poniedziałek wstępną ofertę na zakup gdyńskiej firmy -potwierdził "Gazecie" Baran.

Menedżerowie z branży stoczniowej nieoficjalnie mówią, że Baran ma zbyt mały kapitał, by samodzielnie przejąć firmę wymagającą kilkusetmilionowych inwestycji. On sam nie zaprzecza. - Planuję kupić stocznię do spółki z zagranicznymi partnerami - mówi. Szczegółów nie zdradza.

- Zainteresowanych jest więcej, w grę wchodzą m.in. światowe koncerny zajmujące się przerobem stali. Stocznie są jednym z największych odbiorców stali, więc w trosce o udziały w rynku może im się opłacać kupić cały zakład. Tak zrobili Ukraińcy z Donbasu, którzy kupili Stocznię Gdańsk - wyjaśnia menedżer gdyńskiej firmy.

Coraz bardziej zaniepokojeni sytuacją są związkowcy. Decyzję o ewentualnym proteście sekcja przemysłu okrętowego "Solidarności" ma podjąć 11 czerwca. Pracownicy mają różne opinie na ten temat. - Upadłości się nie boję. Jestem fachowcem, robotę znajdę - mówi Zbigniew Wenta, stoczniowiec z 20-letnim stażem.

- Jestem za stary, by jechać do Norwegii, gdzie ja tu na miejscu dostanę inną pracę - denerwuje się Michał Lademann, 55-latek. - Wszystko przez polityków - od SLD po Platformę. Co rząd, to wymieniają ekipę w stoczni. A opłakany stan firmy to wynik właśnie takich ruchów.

Opinie (61) 2 zablokowane

  • A gdzie Szczurszescu? (3)

    Patrzy jak stocznia tonie?
    Przecież to ostatni zakład produkcyjny w Gdyni!
    Wstyd i hańba!

    • 0 0

    • (1)

      oj ty niezbyt mądry jesteś, jeśli uważasz, że prezydent ma tu dużo do powiedzenia.

      • 0 0

      • jak większość tutaj głupiomądrych nie wykluczając waszki

        • 0 0

    • pomijając że drwisz sobie z urzędnika, któy jest prezydentem miasta w którym mieszkam

      Stocznia nie jest Gdyni, ale Skarbu Państwa

      zabrakło tu jeszcze głupawych uwag na temat Dworca PKP w Gdyni ... co za ludzie

      • 0 0

  • Prezes? hmm...

    Ciekawe ile odprawy ma zagwarantowane od kolesi prezes w przypadku otrzymania kopa???

    • 0 0

  • Jak to jest w tej Polsce?

    Na swiecie boom na budowe statkow, stocznie azjatyckie i europejskie sa zapchane kontraktami na kilka lat, tylko POlacy nie POtrafia zarobic na hossie i jeszcze na dodatek traca, bo stocznie nawet w czasie hossy korzystaja z pomocy publicznej.Pan placi pani placi itd.

    • 0 0

  • Czy ktos merytorycznie (4)

    moze mi wyjasnic dlaczego stocznie polskie upadaja mimo, iz mamy stosunkowo niskie koszty pracy, wysoka jakosc produkcji, a statki sprzedaja sie swietnie? Nie potrafie tego pojac.

    Pytam serio.

    • 0 0

    • proponuje spytac sie Schetyny (1)

      on i jego ekipa znaja odpowiedz na kazde pytanie.

      • 0 0

      • Albo Niesiołowskiego

        Ten to już jest w ogóle Alfom i Omegom

        • 0 0

    • Wyjasniłem to zaraz na początku, w drugim komentarzu do tego artykułu (1)

      czytaj uważnie

      • 0 0

      • Ale to dotyczy

        kazdej polskiej stoczni. Kazdej.

        • 0 0

  • "Solidarność" rozwaliła nie tylko komunę...

    stocznię i wiele innych zakładów też...

    • 0 0

  • związki może chca ze stoczni zrobic zakład lub spółke pracy socjalnej?? (8)

    ale tak się zastanawiam, czy ten "gdański przedsiębiorca" to przypadkiem nie baśniowy duch człowieka utopionego, przebywający w głębinach i wciągający w nie ludzi i firmy na czyjeś tam polecenie. Bo tak normalnie on jest za "cienki", aby ratować coś dla Gdyni i regionu, a normalnie został wystawiony jako SŁUP przez możnych tego świata i ich popleczników oraz konkurentów, aby zniszczyć najnowocześniejszy zakład w Polsce.

    • 0 0

    • (7)

      W takiej chwili Ciebie najbardziej boli to "gdański" prawda? Gratuluje! Nawet jak został to co to za różnica, kiedy przez tyle lat nasze rządy (mniejsza już jakie szczegółowo bo wszystkie są siebie warte) nie potrafiły efektywnie nic z tym zrobić. Tak jak ktoś słusznie napisał, wszędzie boom ale tylko tutaj żałoba. Jak masz tyle kasy to ratuj sam, nie pozwól żeby "gdańska" noga postała na gdyńskiej stoczni. Chory chłopie jesteś.

      • 0 0

      • "gdańska" (6)

        Bo widać mam tak z doświadczenia, ze są to judaszowe srebrniki. Choć marzy mi się inaczej, ale jeśli uważasz, że się mylę to porównaj na jakie to inwestycja"strategiczne" się próbuje przepchnąć w Gdańsku a co się ud...pia w Gdyni??.

        Proszę wyprowadź mnie z tego błędu??

        • 0 0

        • na przykład urąbali nam rozbudowę Parku Naukowego w Gdyni ... (5)

          • 0 0

          • Wiesz (3)

            Polska nie może awansować z jednego z ostatnich miejsc w innowacjach, a zwłaszcza dynamiczna Gdynia nie może zdecydowanie wybić sie poza Gdańsk(który pracuje dla potęgi hindusów:)).
            My, musimy zgodnie z urzędasami od marszałkuńcia być dostarczycielami prostych prac, a nie myśli naukowo-technologicznej. A już wdrażać jakieś nowatorskie wizje, bez "solidarnościowego etosu" i mrocznej hist/orii/terii

            • 0 0

            • (2)

              To się odłącz od wszystkich i wszystkiego, postaw slupy graniczne i będziesz miał wolną Gdynię. Wtedy Gdańsk (polski) nie będzie Ci już ud.piał niczego, masz przecież wszystko co potrzeba:):):):):):) pozdrawiam

              • 0 0

              • No nie przesadzaj, ja tylko chce rozwagi (1)

                Dlaczego ja mam płacić (w zużytej kWh) poprzez Energe dla Lechii, która ponadto nie potrafi zapanować nad kibicami?
                Dlaczego przez gdańskie opóźnienia nie wybudowano hali i mostu w Kwidzynie, obwodnicy południowej Gdańska, obwodnica północna Gdyni, i następnie połączenia Kwiatkowskiego i szynowego z lotniskiem BD oraz pomoc w stworzeniu największego portu lotniczego Cargo i Terminalu. Gdynia nie chce wydawać pieniędzy na bzdety. Stocznia jest tego najlepszym przykładem, ponieważ daje prace nie tylko w Gdyni, ale i całemu regionowi. Prywatyzacja więc powinna być poprzedzona ogromnymi analizami i zabezpieczeniami.

                Dlaczego mamy w Gdańsku tylu nieudaczników, którzy położyli Trójmiejski projekt budowy dróg rowerowych - Dokument opracowany przez wynajętą firmę krzak.
                - Urzędnicy celowo na osiem miesięcy przed konkursem o środki unijne na tę inwestycję stworzyli gniota i przez to możemy stracić nawet kilkadziesiąt milionów złotych.
                - KM to już parodia,(a Infrastruktura i Środowisko mogłoby wesprzeć tak potrzebną tu silę roboczą), obecnie nawet Gdańskowi trolejbusy sie przy hali nie podobają, choć Sopot to niby kurort:))
                Mozna by wiele, ale piękna pogoda i lepiej iść na spacerek, bo moje biadolenie nic tu nie zmieni w upolitycznionym Gdańsku.

                • 0 0

              • To jak juz wrócisz ze spacerku...

                .... to weź chłopie nazwiska które pewnie znasz, nie wiem idż to TV, do prasy, zrób awanture na całą Polskę, niech przetrzepią urząd i miejski i marszałkowski, niech wyjdą wszystkie przekręty, a byc może naprawdę przyczynisz się do rozwoju regionu a nie ciągle fochy do normalnych ludzi którzy zaglądają na forum trójmiasto. Bo wiekszość jakbyś nie wiedział, i nie ważne skąd (Gdynia czy Gdańsk), ma z tym wszystkim niewiele wspólnego, nawet jesli ma powyborczą czkawkę. zapewniam Cie że tak samo jak Ty ubolewam że wielu naprawdę ważnych inwestycji nie ma realizowanych lub zrealizowanych w naszym Trójmieście (chciazby tych które wymieniłeś), z powodu wielu osób. Uważam jednak że jesli wśród normalnych mieszkańców zapanuje skrajna nienawiść to w zyciu pieknym nie doczekasz się normalnego Gdańska i naprawdę prężnej Gdyni, bo dopóki taka postawa będzie miała miejsce to nigdy nic dobrze i do konca tu w trójmieście nie będzie. naprawde nie chce się przekomażać na jakies wyliczanki, bo cała ta sytuacja jest po prostu przykra. Więc jeśli masz jakiekolwiek dowody rób chłopie swoje, ale nie w piaskownicy bo Cię nikt nie słyszy.

                • 0 0

          • urąbali nam rozbudowę

            ale za to zwiekszyli na ECS, to jest dopiero rowój, bo i politycy i IPN, .... mają zajęcie

            • 0 0

  • eksperci z internetu

    oni wiedzą wszystko, sprzedali już 5 takich stoczni...

    • 0 0

  • fajne zdięcie

    tylko czemu pisza o stoczni a pokazują nab. Holenderskie PORTU GDYNIA?????

    • 0 0

  • Jestem Pewna ze Pan Janusz B. wie co robi to jest czlowiek z glowa na karku sam zaczynal w stoczni i wszystkiego dorobil sie sam!A nie jak reszta tych bandytow co chca tylko nakrasc

    • 0 0

  • Popieram Pana Barana

    , pewnie nie przejdzie bo od swojego (bez pośrednika) nie ma dostawcy prowizjii!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane