- 1 Z dworca na Jasień 80 zł (295 opinii)
- 2 Auto wjechało w pieszych i w budynek (238 opinii)
- 3 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (186 opinii)
- 4 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (101 opinii)
- 5 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (53 opinie)
- 6 Parawaniarze już anektują plaże (244 opinie)
Jest nas mniej o pół tysiąca. Spadła liczba mieszkańców Trójmiasta
W Trójmieście mieszka prawie 747 tys. osób. W ostatnich latach ta liczba regularnie rosła. Jednak w 2014 r. po raz pierwszy ubyło mieszkańców - w sumie 513 osób. Do tego wyniku przyczyniły się głównie Sopot i Gdynia. Z danych wynika też, że jesteśmy starzejącym się społeczeństwem.
Choć wcześniejsze dane Głównego Urzędu Statystycznego wskazywały, że rośnie liczba mieszkańców naszej aglomeracji, to już dane z końca 2014 r. nie są tak optymistyczne. Dlaczego? Jeszcze pod koniec 2012 r. w Trójmieście było dokładnie 747 tys. 370 osób. Rok później 747 tys. 476 osób - czyli nastąpił wzrost. Jednak wyniki z końca ubiegłego roku raczej pozbawiają nas złudzeń o rozrastającej się aglomeracji trójmiejskiej - 31 grudnia było nas 746 tys. 963 osób.
Ten słabszy wynik to efekt ujemnego przyrostu naturalnego w Sopocie i Gdyni. Dodatkowo Sopot nie przyciąga nowych mieszkańców.
Gdańsk w ostatnim roku stracił tylko 42 mieszkańców
Według danych na koniec 2014 r. Gdańsk zamieszkuje 461 tys. 489 osób. To o 42 osoby mniej niż jeszcze w 2013 r. Warto zaznaczyć, że w ostatnich latach w mieście przybywało mieszkańców. Natomiast 2014 to pierwszy rok z tendencją spadkową, choć wydawało się przez moment, że tak nie będzie, bowiem w połowie 2014 r. w Gdańsku było 461 tys. 935 osób i był to rekord ostatniego 15-lecia. Co jednak ważne, daleko nam do najgorszego wyniku, który padł w 2008 r. - kiedy w Gdańsku było 455 tys. mieszkańców.
Co ciekawe, w Gdańsku na 100 mężczyzn przypada 111 kobiet, a jeden kilometr kwadratowy miasta zamieszkują obecnie 1762 osoby. Do użytku oddano 1207 mieszkań, a największą grupę mieszkańców stanowią ludzie w wieku powyżej 65 lat - jest ich 81 tys., czyli 17,73 proc. całej gdańskiej populacji.
Mieszkańców Gdyni z roku na rok jest coraz mniej
222 - tyle wynosi różnica w liczbie mieszkańców pomiędzy 2014 a 2013 rokiem. Obecnie Gdynia ma 247 tys. 820 mieszkańców. Z miasta na przestrzeni 12 lat ubyło 5,7 tys. osób. Mieszkańców z roku na rok ubywa. Jedyny wzrost odnotowano w 2011 r., ale jest on wynikiem przeprowadzonego spisu powszechnego, który dokładnie zliczał liczbę ludności w miastach. Taki wzrost odnotowywały wtedy także Gdańsk i Sopot, co widać na wykresach.
W Gdyni, podobnie jak w Gdańsku, na 100 mężczyzn przypada 111 kobiet. Statystycznie jednak mieszkańcy Gdyni mają mniej miejsca do życia, bowiem na jednym kilometrze kwadratowym żyją 1834 osoby. Do użytku oddano 597 mieszkań, a najliczniejszą grupę stanowią też mieszkańcy w wieku powyżej 65 lat - jest ich 46 tys., czyli 18,6 proc. całej gdyńskiej populacji.
Sopot i jego starzejący się mieszkańcy
Liczba mieszkańców Sopotu w minionym roku zmniejszyła się o 249 osób względem 2013 r. Obecnie miasto zamieszkuje 37 tys. 654 osób. Jeszcze w 2002 r. miasto miało ponad 41 tys. mieszkańców. Za taki spadek głównie odpowiada niewielka migracja do Sopotu, a także rekordowo ujemny przyrost naturalny - najniższy w województwie.
Prawie jedną czwartą mieszkańców stanowią osoby w wieku powyżej 65 lat - jest ich 8,8 tys. Natomiast osób w wieku od 13 do 18 roku życia w Sopocie jest 1,4 tys. W kurorcie oddano do użytku tylko 25 mieszkań w 2014 r., co jest też odpowiedzią na niewielką migrację ludności do kurortu. Tutaj też mieszkańcy żyją na najmniejszej przestrzeni - na jeden kilometr kwadratowy przypada na 2179 osób.
Ujemny przyrost naturalny Trójmiasta
Tylko Gdańsk 2014 r. odnotował dodatni przyrost naturalny (stosunek liczby urodzeń do liczby zgonów na 1000 osób) - 0,8. W Gdyni i Sopocie jest ujemny przyrost naturalny i wynosi odpowiednio minus 1 i minus 5,20. Co oznacza, że więcej osób umiera, niż rodzi się.
W efekcie, w całym Trójmieście jest również ujemny przyrost naturalny i wynosi minus 0,54. Trójmiasto wypada blado przy chociażby powiecie kartuskim, gdzie przyrost naturalny jest dodatni i wynosi +8. W całym województwie pomorskim przyrost naturalny jest dodatni i wynosi 2.
Kiedy wyniki za 2015 r.?
Dotychczas urzędy statystyczne aktualizowały dane na temat ludności co pół roku. W tym roku nie ma jeszcze danych za pierwszy i drugi kwartał. Dlaczego?
- Dane na temat ludności są opracowywane na podstawie informacji przekazanych nam z Urzędów Stanu Cywilnego. Przypomnę, że w tym roku zaszły zmiany w tym urzędzie, obowiązuje teraz elektroniczny system rejestracji akt i zanim spłyną dane do określonego urzędu, trochę to trwa. To przełożyło się też na nasze zestawienia - wyjaśnia Zbigniew Pietrzak z Urzędu Statystycznego w Gdańsku.
Dane za pierwsze półrocze powinny pojawić się na stronach GUS do końca roku.
Miejsca
Opinie (565) ponad 10 zablokowanych
-
2015-09-28 10:15
No prosze (2)
Chełm juz ma wiecej mieszkancow niz Przymorze
- 5 3
-
2015-09-28 10:19
taaa, tylko chełm to też większość południa gdańska (1)
- 4 4
-
2015-09-28 10:26
Tak zwane południe to były trzy dzielnice. Dziś Chełm to Chełm. Na Ujeścisku-Łostowicach sporo ludzi też przybyło.
- 4 2
-
2015-09-28 10:17
"Regan był przedostatni"...
Gdyby przybyło Gdyni, a ubyło Gdańskowi, to dziennikarze napisaliby : "z winy Gdańska Trójmiastu spada liczba mieszkańców". Ale ponieważ to Gdyni ubyło, a Gdańskowi przybyło - napisali, jak napisali...
A tytuł mojego wpisu, to - z dowcipu - komentarz radzieckiej prasy do zwycięstwa Reagana w wyścigu z Gorbaczowem...- 8 6
-
2015-09-28 10:19
Co za durny artykuł. Ludzie kupują mieszkania pod Trójmiastem dlatego nas ubywa.
- 27 4
-
2015-09-28 10:21
Skąd oni to wiedzą? (3)
Przecież nie ma obowiązku meldunkowego
- 23 9
-
2015-09-28 11:09
Jest obowiązek.
Partia miłości PO obiecywała zniesienie, ale jak ze wszystkim - nie zrobiła tego. Nie miała głowy do głupstw, bo kręciła lody 24/24.
- 9 7
-
2015-09-28 12:25
To są tylko dane szacunkowe (1)
- 5 1
-
2015-09-28 13:43
zgadza się, szacunkowe wyniki w granicach błedu statystycznego
czyli takie wróżenie z fusów
- 3 1
-
2015-09-28 10:23
Ogólnie to lipa z tymi mieszkańcami (2)
Nie ma jak tego policzyć. Budynków i mieszkań dużo więcej niż 20 lat temu a mieszkańców niby tyle samo.
- 23 0
-
2015-09-28 11:54
No w Gdyni mieszkańców jednak sporo mniej (1)
Zwłaszcza jak patrzeć od rekordowego 1998 roku
- 0 2
-
2015-09-28 13:45
a czemu nie porównać do 1926r?
jak komuś pasuje lepiej do założeń
albo wyłączyć jedną dzielnicę i od razu nam statystyka skoczy w dół
albo w górę, można też nie liczyć studentów albo liczyć
w zależności od tego co chcemy udowodnić.
Np kurczaki potaniały!
Ale gdzie i jakie? całe czy w kawałkach, organiczne czy może był urodzaj na Ukrainie i są sezonowo tanie?
a może są większe albo mniejsze bo przepis każe obcinać szyję i d*pkę więc są teraz tańsze?- 2 0
-
2015-09-28 10:23
Do czego doprowadziło w woj. i Trójmieście PO, (4)
a jest jeszcze dużo gorzej, ponieważ np. mój syn i jego dziewczyna sa zameldowani w Trójmieście, ale od skończenia studiów tu nie mieszkają, ponieważ nie mogli otrzymać na miejscu satysfakcjonującej pracy i za nią zapłaty.
Bo propozycje to w jakiś centrach rozliczeń wspólnych za grosze.
Na południu Polski stać ich na utrzymanie wynajętego dużego mieszkania, garażu, życia w miarę wysokim poziomie, wyjazdów weekendowych no i zwiedzanie świata. Do tego różne pakiety socjalne typu; teatr, pływalnia, fitness, .... Mało mogą się rozwijać zawodowo i naukowo (nie tylko w Polsce) - za co płaci jedna i druga korporacja :))
O wyjeździe myśli także córka z rodziną. Mnie szkoda Trójmiasta, ale jak tak dalej będzie źle i taka zapaść to też wyjedziemy, a w to miejsce niech ew. przyjadą Syryjczycy, trudno:((- 38 34
-
2015-09-28 10:28
Chyba piszesz o Gdyni (1)
bo na pewno nie o Gdańsku.
- 10 10
-
2015-09-28 10:33
"na pewno nie o Gdańsku"
bądź dalej w tym Matriksie - chyba, że masz legitymacje PO, to zwracam honor :))
- 14 14
-
2015-09-28 10:47
Głupiemu nie wytłumaczysz (1)
ale prosze spójrz na te wyniki GUS, kontrolowane przez rząd PO ;)
Najwyższe wynagrodzenie - 1. mazowieckie 2. sląskie 3. pomorskie
btw - w centrach usłuch można zarobić 3,5 do 5 tys netto.
Syn z dziewczyną mieliby 8-10 tys, można za to kupić bilet do teatru- 5 11
-
2015-09-28 11:23
Może ja i cała rodzina jesteśmy głupcami
ale analityka ekonomiczna, sytuacja na rynku dużo mówi i mozna z niej wyciągnąć prognozy na jutro. Moja cała rodzina b.kocha Trójmiasto i syn jak i jego dziewczyna b. za nim tęsknią, ponieważ wychowaliśmy ich na prawdziwych obywateli tej ziemi. To nie znaczy, ze nie maja krytycznego spojrzenia, a polityką się tez interesują, (ale daleko im od wodzowskich partii,) wiec tu zwłaszcza w Gdańsku nie mają szans, Gdynia jest do tego dyskryminowana - bo "wszystko ma być w Gdańsku" - to sprawa polityczna.
Syn i jego dziewczyna są specjalistami techn., wiec co mieliby robić w centrach usług ? Nawet za 8 - 9 tys. im się niee opłaca, bo tam gdzie sa maja inne perspektywy rozwojowe. I może wyglądało to będzie na chwalenie się, ale korporacje maja oddziały w całym świecie i często sa na różnych wymianach/podmianach - po prostu są pełnymi fachowymi partnerami do których ich firmy chca inwestować. I uwierz mi już w ciągu kilku miesięcy zachodzą kolosalne zmiany rozwojowe, że tu w Trójmieście to byłaby degradacja i przepaść naukowo-technologiczna.
Chciałbym, aby wrócili, ale musi się tu wiele zmienić, na dzisiaj nic na to nie wskazuje- 5 12
-
2015-09-28 10:23
ciekawe, jak to wraz ze zmniejszenie liczby mieszkańców, wzrastają codzienne korki ;) (5)
w sumie co się dziwić,
teraz nie ma jak kiedyś tak surowego wymogu meldunku w miejscu zamieszkania, a już za chwilę w ogóle go nie będzie,
więc ludzie pomimo że mieszkają w trójmieście, to zameldowani są gdzie indziej,
poza tym, dużo mieszkań jest budowanych na terenach które wydawałoby się należą jeszcze do granic trójmiasta, ale tak nie jest, stąd znów inny meldunek,- 29 1
-
2015-09-28 10:52
Dokładnie,przykład - Kowale.
- 4 0
-
2015-09-28 12:50
(2)
I te osoby głośno domagają się budowy nowych dróg ale podatki płacą w Brodnicy lub Iławie
- 2 1
-
2015-09-28 13:34
(1)
Pieniądze z podatków i tak są rozprowadzane z centrali w Warszawie, więc w czym problem? Gminy wpłacają do budżetu centralnego, a budżet potem rozdziela środki
- 1 2
-
2015-09-28 13:36
dochód Gdańska z PIT to prawie 50% budżetu
- 2 0
-
2015-09-28 13:48
zgadza się, jak sobie pomyślę ile mam się pitolić z zarejetrowaniem auta
to lepiej sobie odpuścić,
ja akurat się łatwo zakręciłem bo w Gdyni Urząd Miasta jest otwarty w soboty,
potrzebowałem tylko szybko napisać podanko o rejestrację i załatwione,
rejestracja w spisie wyborców też szybko poszła.
wiecie co mam na myśli, nikt nie będzie brał wolnego żeby stracić parę dni w urzędach- 2 0
-
2015-09-28 10:25
Jest Nadzieja (1)
Mam nadzieję że to śledzie byli
- 3 3
-
2015-09-28 13:51
Śledziowie jak już
i mi nie przeszkadza nazywanie mnie śledziem,
przynajmniej mamy symbol
i to symbol zdrowia i urodzaju
i osobiście bardzo lubię pod wieloma postaciami,
rarytasik ;P- 4 1
-
2015-09-28 10:28
Nie ma to jak elektroniczny system :) (1)
"obowiązuje teraz elektroniczny system rejestracji akt i zanim spłyną dane do określonego urzędu, trochę to trwa" - i po co inwestować środki w nowe systemy jak te są gorsze
- 8 1
-
2015-09-28 11:58
Są lepsze tylko osoby, które to obsługują są głównie z generacji, która ma problem z komputerami
Minie trochę czasu i się nauczą
- 0 0
-
2015-09-28 10:28
a co w tym złego, ze nas coraz mniej ??? (6)
Dlaczego ciągle sie słyszy o tym pedzie do dodatniego przyrostu. Dażm y do zachowania równowago, żeby mnieje wiecej było nas tyle samo. Wystarczy ze kraje 3-go świata przyrastają w zstraszjącym tempie.....
- 24 14
-
2015-09-28 12:12
(3)
Tez nie rozumiem tej obsesji na punkcie rozmnazania sie.
Ta obsesja doprowadza wiele spoleczenstw do przeludnienia i wojen. Potem ludzie nie maja co jesc, pic, zaczynaja sie wojny.- 8 4
-
2015-09-28 13:35
... i dalej się mnożą, i walczą o jedzenie i miejsce do życia dla swoich dzieci. Bez sensu.
- 3 0
-
2015-09-28 14:58
religia ma tę obsesję
bo potrzeba luda do budowania piramid dla tłustych baronów
- 5 0
-
2015-09-28 21:54
inaczej padnie najwiekszy przekret RP
piramida finansowa ZUS.
Najbardziej na przyroscie zalezy politykom bo to tłuste koty z naszych podatkow. Polska powinna miec okolo 20mln wtedy kazdy zylby dostatnio. Przeludnienie to cecha III swiata i bidy bidy bidy.- 1 1
-
2015-09-28 12:47
musi być nas więcej bo trzeba utrzymać przywileje emerytalne wojskowych, policjantów i górników
po drugie czym więcej ludzi tym więcej podatków czyli więcej kasy do przypuszczenia przez urzędników
- 8 0
-
2015-09-28 15:44
Optymalna liczba ludności dla Polski,to 20 mln.
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.