• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest szansa na budowę chodnika i ścieżki rowerowej na moście wantowym

Maciej Naskręt
18 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Bliżej do rozbudowy mostu wantowego. Bliżej do rozbudowy mostu wantowego.

Kosztem nie więcej niż 3 mln zł można poszerzyć most wantowy im. Jana Pawła IIzobacz na mapie Gdańska o chodnik lub drogę rowerową. Miasto zamówi analizę ruchową, która pokaże czy taka przebudowa ma sens.

.

Czy korzystałbyś z mostu wantowego pieszo lub rowerem?

Dziś piesi i rowerzyści, by przedostać się ze Stogów lub Przeróbki na Rudniki muszą korzystać z  Mostu Siennickiego zobacz na mapie Gdańska, czyli nadkładają nawet 3 km. Powód? Na istniejącym moście wantowym i położonym obok niego obrotowym moście kolejowym zobacz na mapie Gdańska obowiązują zakazy ruchu dla pieszych i rowerzystów. Przejścia nie będzie także na nowym moście kolejowym, który powstaje między istniejącymi obiektami.

Mieszkańcy dzielnicy zasugerowali w pewnym momencie, by na pieszo-rowerową kładkę zaadaptować stary most kolejowy. Na to jednak nie zgodzili się kolejarze z PKP PLK, do których należy obiekt.

Powstał więc pomysł rozbudowy mostu wantowego. Radni Gdańska z komisji zrównoważonego rozwoju złożyli w połowie marca wniosek o rozpatrzenie dostosowania go do ruchu pieszych i rowerzystów. Sprawą zajęła się Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Inwestycja za maksymalnie 3 mln zł

- Zleciliśmy wykonanie orzeczenia technicznego. Jego autorzy uznali, że można poszerzyć most o chodnik z każdej strony. Wymagałoby to demontażu istniejącej bariery i dobudowania pomostu. Oczywiście piesi i rowerzyści poruszaliby się po ok. 1,5-metrowym chodniku. Z tego powodu ci ostatni musieliby poruszać się z prędkością nie większą niż 10 km/h - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Koszt przebudowy mostu wantowego nie powinien przekroczyć 3 mln zł. W tej cenie dodatkowo powstałyby wjazdy na most w kształcie ślimaków z każdej strony przeprawy. To tez umożliwi m.in. wjazd osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich.

- Zanim jednak zostaną podjęte jakiekolwiek kroki, musimy przeprowadzić analizę potencjalnego ruchu, by ocenić, czy taka inwestycja jest w ogóle potrzebna - zaznacza Bartosiewicz.
Co ważne, rozbudowa może być etapowana: może zacząć od budowy chodnika tylko z jednej strony, a w kolejnym roku - z przeciwległej.

Radni zadowoleni, będą szukać pieniędzy na realizację

- To bardzo dobra informacja, cieszę się że rozbudowa jest technicznie możliwa. Szkoda, że pod koniec lat 90. projektanci mostu zapomnieli o rowerzystach i pieszych, nie byłoby trzeba naprawiać teraz tego błędu. Dobrze byłoby, gdyby udało się znaleźć dofinansowanie ze środków europejskich. To potrzebne połączenie - mówi Adam Nieroda, radny PO, przewodniczący komisji zrównoważonego rozwoju.
Cieszy się też opozycja.

- Świetna wiadomość dla mieszkańców kilku dzielnic, ale i turystów. Na takie wyniki orzeczenia liczyłem i cieszę się, że nie zabrakło dobrej woli rozwiązania problemu mieszkańców oraz rowerzystów. Ważne, że będzie też możliwość przejazdu dla osób niepełnosprawnych - podkreśla Łukasz Hamadyk, radny PiS.

Miejsca

Opinie (148) 7 zablokowanych

  • N a poboczu jest istniejacy chodnik (2)

    wprawdzie bardzo waski ale da sie przejechac miedzy barierka a pylonami, dla spokojnego niewielkiego ruchu wystarczy . sam jeżdziłem tylko oficjalnie jest to zabronione. Zrobic zezwolenie przejścia i przejazdu rowerem na własną odpowiedzialność i OK. koszt max 3000zł (tablice ostrzegawcze i kawałki chodnika na wjazdach.

    • 4 0

    • jak ty tam jechałeś biedaku bo ja jak spróbowałem parę lat temu to wykląłem wszystko co związane z tym g..nym mostem

      • 0 2

    • to by było za proste

      • 0 0

  • Co za debilizm, ilu tam ludzi pojedzie dziennie na rowerze czy pieszo? 10? (8)

    I jacy turyści? Skąd się tam wezmą? I na to ma pójść z naszej kasy 3 mln? To nie ma już bardziej potrzebnych miejsc do wybudowania ścieżek rowerowych, jeśli już koniecznie musimy znowu uszczęśliwiać lewackie lobby obcisłogacich? Ze nie wspomnę ile jest w mieście rozsypujących się mniejszych ulic, które remontu nie widziały od wojny.
    Zrobić rzetelny pomiar ruchu rowerowego na Moście Siennickim i wyjdzie jaki promil promila porusza się w relacji Rudniki-Stogi.

    • 33 88

    • (2)

      Tacy turyści, którzy odwiedzają plażę na Stogach (jedną z niewielu najczystszych plaż w Gdańsku), czy Westerplatte i chcieliby dalej jechać rowerem np. na Wyspę Sobieszewską, ale co Ty o tym możesz wiedzieć Wrzeszczaninie.

      • 6 3

      • (1)

        No to gratuluje "gospodarności" i racjonalności, poza tym mieszkam nieopodal i widzę ten "wielki ruch", a ty jak nie masz pojęcia co to za miejsce i okolica nie wymądrzaj się, no i jeśli 3 mln masz do zmarnowania to sam to zapłać, bo za takie pieniądze można zrobić sporo sensownych ścieżek rowerowych !!

        • 3 4

        • trzeba było kretynie zmarnować może pół miliona więcej przy BUDOWIE tego mostu i zrobić od razu jak należy ale to polska i tu myślenia od urzędasów wymagać nie wolno

          • 1 1

    • Bardzo dobrze.

      W rządzie wszyscy żyją za twoje pieniądze i to bardzo dobrze a tu płaczesz za jakimiś 3 milionami złotych??? I tak ci nikt ich nie da! Cel bardzo dobry.

      • 1 0

    • juz teraz ruch jest znaczny mysle ze to ok 40 os dziennie , a jak zrobia kladke to i ja zacze tam jezdzic do pracy na rowerze a nie autem bo z przesiadkami to jakies chore.

      • 6 4

    • Nie twoja kasa, więc się nie pultaj :)

      • 4 4

    • A jak chcesz zmierzyć ruch rowerowy na moście, skoro nie można tam jeździć?

      • 11 3

    • dokładnie

      Za te pieniądze juz lepiej połączyć Gdańsk droga rowerową z wyspa sobieszewska i zulawami. Tereny ładne a teraz to rowerową dziura

      • 9 11

  • W innych krajach jakoś nie ma problemu (3)

    z usytuowaniem drogi rowerowej w tunelach, ale tutaj jak zwykle 100 powodów na nie. Ciekawe, że jak mają zbudować kolejne ,,bardzo potrzebne'' centrum handlowe to sprzeciwów prawie brak. A jak coś pożytecznego, to wielkie halo. Ach ci ludzie...

    • 59 15

    • (1)

      Na przykład w tunelu pod La Manche...

      • 4 5

      • w tym tunelu zdaje się jeżdżą tylko pociągi

        • 0 0

    • u nas kiedyś sobie minister wymyślił, że ma być separacja ruchu w nowych tunelach

      co ciekawe, nie zabronił zbudować pasa rowerowego w jezdni - ale miasto Gdańsk nie było tym zainteresowane.

      • 4 3

  • Będzie ścieżka (5)

    A potem "oświeceni" rowerzyści oświadczą, że i tak im się ta ścieżka nie podoba, bo nie taka i w ogóle, czemu nie pas rowerowy na jezdni.... i będą jeździć ulicą...

    • 50 55

    • (3)

      Wystarczy od razu zrobić taką, by była dobra.
      Wiem... nierealne :)

      • 13 2

      • (2)

        Problem w tym, że na dwóch rowerzystów są trzy koncepcje ścieżki.
        I niestety, rowerzystom nigdy nie dogodzisz, zawsze będą marudzić, że są pokrzywdzeni...

        • 12 17

        • durny człowieczku koncepcja jest jedna sprawny dojazd z punktu a do b myślisz że kierowcy byliby grzeczni jak owieczki gdyby przejechanie jednego skrzyżowania oznaczało dla nich np okrążenie go w koło?Byliby grzeczni gdyby na każdym skrzyżowaniu sterczały im w poprzek wysokie na centymetr krawężniki?A debile budują takie drogi bez ładu i składu bez podstawowych zasad logiki byle jak byle były.Koncepcja jest prosta iść i zobaczyć jak to się robi na zachodzie, nie trzeba wcale wyznaczać w chodniku tych zabawnych ścieżek przy każdej ulicy skoro tam maluje się pasy rowerowe tanie i efektywne rozwiązanie

          • 0 0

        • jak na razie to narzekają tu tylko ci co rower w telewizji co najwyżej widzieli

          • 19 8

    • Przestańcie się wreszcie czepiać rowerzystów. To jest stygmatyzowanie osób popierających alternatywne środki transportu.
      Ludzie walczą ze swoimi kompleksami w różny sposób. Na przykład oszczędzają cały rok aby wyjechać na wakacje za granicę i pochwalić się znajomym. Sposobów na kompleksy i frustracje jest wiele. Ale jakie trzeba mieć kompleksy i jak bardzo trzeba być sfrustrowanym aby własnoręcznie założyć sobie nocnik na głowę i obcisłe galotki i jeździć tak po mieście.
      Nie śmiejmy się więc z nich. Nie namawiam aby zrozumieć. Postarajmy się współczuć cudownym dzieciom dwóch pedałów.

      • 16 38

  • (3)

    Była taka piosenka Młynarskiego "Co by tu spieprzyć, panowie". Na co by tu wydać parę milionów,żeby znów od wykonawców coś skubnąć. W tej chwili ci co muszą przechodzą bez problemów mostem wantowym. świadczą o tym wydeptane podejścia i ścieżki wzdłuż poboczy na dojazdach.Sam tam z ciekawości przechodziłem parę razy Co, że łamię zakaz?... A pijąc piwo w tramwaju nie łamie go bezkarnie codziennie z tysiąc osób? Ilu rowerzystów odczuje niezaspokojoną potrzebę przejazdu między Rudnikami a Przeróbką?Co tam na Rudnikach będą zwiedzać? Będą to robić w deszczu i śniegu? Krótko mówiąc - uważam,że jest sto pilniejszych rzeczy w naszym mieście. I potrzebniejszych również dla rowerzystów.

    • 7 3

    • (1)

      Mostem wantowym można wyjechać na rowerze na przykład na piękne Żuławy Gdańskie, po których można przejechać się jedyną w swoim rodzaju w Gdańsku ścieżką rowerową wśród samych pól żuławskich. Można też pojechać w stronę Wyspy Sobieszewskiej i w inne ciekawe tereny.

      • 2 2

      • Można też rowerem przejechać przez Most Wantowy do pięknej Warszawy a nawet dalej do Chorwacji i Chin. Bo na Żuławy bez wydawania 3 milionów na dodatkowy metr mostu dojechać się nie da! I dlatego jeszcze nikt tam nie dojechał.

        • 0 0

    • do zdjęcia zakazu ruchu pieszych wymagane jest uzyskanie odstępstwa od ministra

      nic więcej. 75 cm to tyle, co wąskie drzwi w mieszkaniu - pieszy nie przejdzie?

      • 4 0

  • (3)

    Nic wam się nie podoba.Nie ma ścieżki źle chcą budować źle.Jak żyć ....z takim społeczeństwem

    • 3 3

    • budować (2)

      ale w miejscach, gdzie to ma sens i korzysta zdecydowanie więcej rowerzystów.
      Dlaczego nie można zbudować za te pieniądze ścieżki choćby wzdłuż Małomiejskiej / Podmiejskiej?

      • 3 1

      • No wiesz Ty pewnie mieszkasz na Oruni ja zaś na Przeróbce.Zawsze koszula bliższa ciału.

        • 0 0

      • Wszystko się zgadza ale jak nie budują to też narzekacie.Jak to pogodzić ?

        • 1 0

  • Bardzo dobra informacja (9)

    W końcu jakaś sensowna inwestycja dla mieszkańców.
    Mam nadzieję, że za kilka lat zacznie się też mówić o wykopaniu trzeciej, pieszo rowerowej, nitki tunelu pod Martwą Wisłą :-P

    • 97 26

    • z tym tunelem to dramat (6)

      wystarczyłoby zrobić jeden szeroki pas plus pas techniczny z dopuszczonym ruchem rowerowym w każdej nitce. Zawężenie ruchu samochodowego do jednego pasa w tunelu nie miałoby żadnych negatywnych konsekwencji i nie przeszkadzałoby w płynnej jeździe

      • 12 21

      • (2)

        Nie można ze względu na normy bezpieczeństwa. A trzecia nitka to fikcja- kosmiczny koszt.

        • 14 1

        • Jakie normy bezpieczeństwa?

          W Europie w takich krótkich tunelach często można jechać rowerem, a nawet iść piechotą. Kilka razy sam chodziłem.

          • 3 0

        • fikcja i jednocześnie - nie

          rozważany był wariant z tunelem awaryjnym między nitkami drogowymi. Odpadł nie tylko ze względu na koszty - podniesiono też temat... bezdomnych.

          • 5 1

      • Lepiej przenieść prom "Motława" (2)

        Po zbudowaniu kładki na Ołowiankę nie będzie tam potrzebny, a jest odpowiedniej wielkości dla chociaż sezonowego ruchu pieszo-rowerowego między Nowym Portem a północną częścią Przeróbki z Wisłoujściem i Westerplatte.

        • 10 8

        • Kładki niebędzie

          • 0 1

        • I tak i nie - prom co roku kosztuje konkretne pieniądze, z drugiej strony, jest fajną atrakcją w trakcie wycieczek rowerowych :)

          • 12 1

    • a kto tam mieszka? (1)

      • 1 8

      • Z taką wiedzą siedź pod miedzą

        ja tam mieszkam "i co mi pan zrobisz?"

        • 9 1

  • Czemu pomatoły nie pomyślały o tym od razu?! Teraz kolejne przekręty pewnie...

    Kto zatwierdza takie pomysły projektantom?!

    • 1 0

  • I wydłużyć wjazd ze skrętu ze Stogów

    Kto to widział żeby zrobić 5 metrowy wjazd zasłonięty ekranem bez nawet lustra żeby zobaczyć czy prawym pasem coś nadjeżdża a są to często tiry.
    Ile tam było wypadków to nie wspomnę,
    Jak widać nikt nie pomyślał ze kierowcy ze Stogów chcieliby mieć możliwość płynnego włączenia się do ruchu na moście wantowym.

    • 1 0

  • ......piesi i rowerzyści na wantowym...

    ,,bardzo dobry pomysł,tylko dlaczego nie pomyślano od początku budowy mostu ! ale to u nas ....tylko tak bywa ....

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane