- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (425 opinii)
- 2 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (107 opinii)
- 3 Mała uliczka, duży problem (123 opinie)
- 4 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (257 opinii)
- 5 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (168 opinii)
- 6 Po wyborach chcą zbudować ruch miejski (100 opinii)
Jest węzeł przesiadkowy, nie ma autobusów. "SKM Śródmieście" będzie komercyjny?
Miały się tam zatrzymywać autobusy, a hula wiatr. Miasto na razie nie ma pomysłu na zagospodarowanie węzła przesiadkowego przy Forum Gdańsk. Po tym, jak na stałe trasy wróciła linia 118, węzeł "SKM Śródmieście" omijają autobusy komunikacji miejskiej. Infrastruktura mogłaby być, w teorii, udostępniona autobusom podmiejskim albo przewoźnikom komercyjnym.
Forum powstawało w formule PPP (partnerstwa publiczno-prywatnego), a projekt zakładał budowę elementów infrastruktury publicznej. Jednym z nich był węzeł przesiadkowy przy al. Armii Krajowej.
Dziś funkcjonuje tam przystanek "SKM Śródmieście". Mogą z niego korzystać pasażerowie tramwajów i - przynajmniej w teorii - autobusów.
W teorii - bo obecnie żaden na węźle się nie zatrzymuje.
Wszystko wskazuje na to, że ta część inwestycji w formule PPP powstała nieco na siłę, bo po tym, jak na swoją stałą trasę wróciła linia autobusowa 118, organizatorom przewozów w mieście najwyraźniej zabrakło pomysłów na zagospodarowanie całości węzła.
W sezonie z przystanku "SKM Śródmieście" korzystała jeszcze linia rowerowa 612 (do Sobieszewa).
Warto zaznaczyć, że - dopóki była możliwość - z przystanku korzystali pasażerowie. Trudno jednak mówić tu o tłumach. Średnio, dziennie, liczba osób jeżdżących autobusem 118 z węzła oscylowała wokół 150.
To niewiele więcej niż pojemność przegubowego autobusu Mercedes Citaro, który mieści 140 pasażerów (w tym 40 na miejscach siedzących).
Dla porównania: średnia dzienna liczba pasażerów dla linii 227 (korzystających z przystanku "Wilanowska" w stronę Jelitkowa) to około 327 osób.
Połączenie SKM - tramwaj priorytetem
Tymczasem w magistracie słyszymy, że głównym przeznaczeniem węzła miała być "integracja" tramwajów i SKM.
- Budowa węzła została zapoczątkowana pod koniec lat 70. i od samego początku głównym charakterem węzła miała być (i jest, co widzimy) integracja "szyna-szyna", tj. tramwaje i SKM. Przez węzeł prowadzą trasy linii tramwajowych obsługujących Chełm, Ujeścisko i Łostowice, a po zakończeniu budowy Nowej Warszawskiej dodatkowe tramwaje z Ujeściska - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Co zatem z przystankiem autobusowym?
- Wraz z rozbudową układu drogowego wokół Forum Gdańsk zaistniała możliwość zagospodarowania terenu w taki sposób, aby uzupełniająco dać możliwość autobusom komunikacji regionalnej, miejskiej, taksówkom, autobusom turystycznym zatrzymania się możliwie blisko tego węzła - tłumaczy Sieliwończyk.
Węzeł dla przewoźników komercyjnych?
Jak dodaje, w każdej chwili przewoźnicy komercyjni mogą rozpocząć korzystanie z węzła, np. dla autokarów wycieczkowych.
Jak kursują autobusy i tramwaje w Gdańsku?
- Zresztą Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Pomorskiego wskazuje węzeł integracyjny "Gdańsk Śródmieście" jako regionalny, co oznacza, że nie ma przeszkód, by korzystali z niego regionalni przewoźnicy autobusowi. Integralną częścią tego węzła jest nowa para przystanków "Toruńska", z którego korzystają autobusy komunikacji miejskiej. Z tego przystanku istnieje możliwość przesiadki na pociągi SKM - mówi urzędnik.
Tymczasem deklaracją "regionalnego charakteru" węzła miasto wpasowuje się w naszą sugestię, opublikowaną w artykule dotyczącym problemu z autobusami podmiejskimi. Pojazdy te korzystają z tymczasowego przystanku "Brama Wyżynna", blokując wjazd autobusom komunikacji miejskiej.
85 zł za wiatę
Na koniec warto zaznaczyć, że zespół wiat autobusowych "Śródmieście SKM" jest objęty przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni ogólną umową utrzymaniową wraz z pozostałymi wiatami autobusowymi i tramwajowymi, bez podziału. Miesięczny koszt utrzymania wiaty to około 85 zł. Pod warunkiem, że chodzi wyłącznie o utrzymanie czystości, a nie o naprawy spowodowane choćby aktami wandalizmu.
Opinie wybrane
-
2021-09-24 09:03
(26)
A kto ma z tego węzła korzystać? Żeby tam się w ogóle dostać trzeba przebić się przez gąszcz sygnalizacji świetlnej, bo na tym skrzyżowaniu królują samochody. Od strony Bramy Wyżynnej nie opłaca się tam iść, a od strony Urzędu Wojewódzkiego ruch pieszy jest praktycznie zerowy. Kto wymyślił taki węzeł przesiadkowy w miejscu, gdzie piesi w ogóle się
A kto ma z tego węzła korzystać? Żeby tam się w ogóle dostać trzeba przebić się przez gąszcz sygnalizacji świetlnej, bo na tym skrzyżowaniu królują samochody. Od strony Bramy Wyżynnej nie opłaca się tam iść, a od strony Urzędu Wojewódzkiego ruch pieszy jest praktycznie zerowy. Kto wymyślił taki węzeł przesiadkowy w miejscu, gdzie piesi w ogóle się nie poruszają? Taki węzeł przesiadkowy ma rację bytu jedynie przy Dworcu Głównym. Dla mnie to najzwyklejsza niegospodarność. Teraz będziemy patrzeć jak chwasty i mech obrastają te perony autobusowe.
- 270 30
-
2021-09-24 21:04
To węzeł na drogę krajową do Pruszcza Gdańskiego
Tam mają mieć priorytet piesi, czy rowerzyści? Ja korzystałem z przejścia podziemnego, co prawda problemem jest brak schodów wzdłuż chodnika od strony Okopowej/Forum - trzeba wpierw wejść przed wejście do Forum. Peronem SKM można wyjść w stronę wiaduktu Biskupia Górka. Z dala od rozpędzonych rowerzystów, tłumów i hałasu samochodów.
- 0 2
-
2021-09-24 12:12
Często chodzę od strony Teatry lub Biskupiej (Chełmu), brak zejścia z mostu na peron
bezpośredniego zejścia, to jakaś gruba granda. Kompletne odjechanie. Jak można tego nie zrobić? Od strony Teatru i tak byłyby 2x światła, a teraz są 3x by zejść na dół do SKM-ki!!!!
- 15 0
-
2021-09-24 11:49
Kto? Bielawski.
Wiesław Bielawski.
- 12 0
-
2021-09-24 10:49
Nikt się tam nie porusza? Chodzę tam codziennie i ludzi jakoś nie brakuje, a byłoby ich jeszcze więcej, gdyby komunikacja miejska w Gdańsku nie była tak beznadziejnie zorganizowana.
- 12 1
-
2021-09-24 09:33
Myślę, że nazwa "przesiadkowy" zawiera jakąś podpowiedź (7)
Przesiadkowy, czyli przesiadasz się z jednego środka komunikacji (np. SKM) na drugi (np. tramwaj lub autobus, którego tam nie ma).
- 18 0
-
2021-09-24 09:52
(6)
SKM co 1,5 godziny?
- 11 7
-
2021-09-24 11:44
Dobrze, że nie raz na tydzień.
- 2 0
-
2021-09-24 10:36
(4)
Widać, że nie korzystasz. Każda SKM-ka zaczyna i kończy bieg na tym przystanku.
- 9 4
-
2021-09-24 20:39
Brak SKM między 0.15 a 4.15 (2)
W tym czasie w Gdańsku Głównym kończy lub zaczyna minimum 5 SKM-ek, żadna na Śródmieście, specjalnie po to by nie można było się przesiąść z samochodu na SKM w czasie gdy nie jeżdżą tramwaje
- 2 0
-
2021-09-25 15:56
Z samochodu się nie przesiądziesz bo tam nie ma parkingu. To jest węzeł przesiadkowy dla komunikacji miejskiej.
- 0 0
-
2021-09-25 08:23
To jest przerwa serwisowa.
A zamiast tramwajów jeżdżą nocne autobusy
- 0 2
-
2021-09-24 11:42
Dokładnie
Widać kto nie korzysta ... ale ma najwięcej do powiedzenia.
- 4 2
-
2021-09-24 09:29
(9)
Jak wam przeszkadza sygnalizacja świetlna, to po co pasy są malowane przy Bramie Wyżynnej?
- 16 10
-
2021-09-24 09:33
No cóż, zgadzam się z Tobą. (8)
Przy tych pasach nie powinno być sygnalizacji.
- 4 7
-
2021-09-24 11:17
:):):):)
- 1 0
-
2021-09-24 10:04
(6)
To budynek LOTu od razu proponuję na kostnicę przerobić - będzie bliżej, a i z budynkiem w końcu będzie wiadomo co zrobić.
- 1 11
-
2021-09-24 10:30
Pierdu pierdu. (5)
A fakty są takie, że od wprowadzenia pierwszeństwa pieszych liczba wypadków na pasach spadła o 30%.
- 15 12
-
2021-09-24 21:09
"wprowadzenia pierwszeństwa pieszych"
Ale tam dodali tylko wchodzących na przejście, a nie stojący przed lub zbliżający się do przejścia. I jeszcze dodali do tego tramwaj, który i tak musi ustąpić, jak inne pojazdy ustępują na tym samym przejściu. Ludzie nawet nie znają swoich praw w tym państwie z dykty.
- 2 5
-
2021-09-24 10:49
(3)
skąd masz takie dane? :D
- 8 7
-
2021-09-24 11:01
(1)
Ale wiesz że poza medialna go*wnoburza nic się w przepisach nie zmieniło ? W ostatniej chwili po cichu się z tego wycofali
- 1 13
-
2021-09-24 11:23
Nikt się z niczego nie wycofał, ustawa przeszła.
Art. 1. W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 110, 284, 568, 695, 1087 i 1517 oraz z 2021 r. poz. 54) wprowadza się następujące zmiany:
1)w art. 13:
(...)
b)po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
1a. Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.;- 7 0
-
2021-09-24 10:57
Statystyki wypadków są do sprawdzenia w SEWIK.
- 8 0
-
2021-09-24 09:12
Brednie (3)
Przez gąszcz sygnalizacji świetlnej? Wystarczy 100 metrowy spacer przez forum i wjazd jednymi schodami ruchomymi żeby z bramy wyżynnej dostać się do przystanku SKM Śródmieście. Ci piesi coraz bardziej leniwi nawet im się nie chce schodami ruchomymi chodzić.
- 15 32
-
2021-09-24 11:45
Sam bredzisz, od strony teatru szekspirowskiego trzeba pokonać tunel ze schodami, przejść trzy razy przez światła, (1)
i kolejne - w dodatku strome i niewygodne schody . Windy albo nieczynne, albo śmierdzące.
Nie wszyscy chodzą do SKM od strony forum...- 28 2
-
2021-09-24 19:20
Ten węzeł to pomyłka
- 7 0
-
2021-09-24 09:17
Nie wiedziałem, że kiepsko wyprofilowane i strome schody to tunelu nazywa się ruchomymi. No cóż, czasy się zmieniają.
- 26 9
-
2021-09-24 08:53
Ten węzeł powinien być zlikwidowany (8)
Jeden autobus w stronę chełmu, Ujeściska a w powrotną nic, tramwaj? Po co? 2 osoby wysiadają na cały dzień i koniec. Do Forum można iść od strony lotu czy urzędu miejskiego. A na pociąg wszyscy idą na dworzec główny.
- 104 48
-
2021-09-25 10:10
ej ziomus ale mamy miejsca parkingowe. adam pawlowicz jest dumny
- 1 0
-
2021-09-25 09:59
Nie zgadzam się
Dużo osób wysiada z tramwaju właśnie tam i idzie na SKM. Można spokojnie zająć miejsce siedzące + jest to wygodniejsze gdy dworzec jest w wiecznym remoncie
- 4 0
-
2021-09-25 09:55
Xxx
Mieszkam na okopowej I nie chodzę na skm na dworzec tylko właśnie na śródmieście.
- 4 0
-
2021-09-24 10:42
Sam się zlikwiduj (3)
W przypadku komunikacji zastępczej węzeł jak najbardziej jest wykorzystywany przez autobusy za tramwaj na Chełm albo Stogi.
Pamiętasz, gdy go nie było? W razie awarii tramwaju autobus przez bariery nie miał nawet skąd ludzi brać.- 8 1
-
2021-09-24 15:28
(2)
Zapomniałeś o węźle przy dworcu pkp a drugi mógł by powstać przy pks. Obecny jest bez sensu.
- 2 4
-
2021-09-24 19:14
Powinny tam parkować autobusy wycieczkowe których pełno było kiedyś na Długich Ogrodach
- 1 0
-
2021-09-24 18:53
A teraz policz, ile taki autobus jechałby od Śródmieścia do Głównego i z powrotem, i o ile rozrzedziłoby to komunikację zastępcz
Jakbyś nie wiedział: każda taka sytuacja to stawanie na głowie i przeciąganie krótkiej kołdry; nikt z rękawa dodatkowych autobusów na dłuższa trasę nie wytrzaśnie
- 2 0
-
2021-09-24 10:21
wladzom chodziło tylko o monopol reklam.
Te wiaty to pomyłka - ptaki sie o nie zabijają
- 5 5
-
2021-09-24 07:10
Autobusy miejskie (18)
Powinny tam kończyć i zaczynać autobusy jadące w kierunkach Westerplatte / Olszynka / Przegalina, ale nie ma odważnego, który podejmie taką decyzję. Rady dzielnic i pasażerowie zakrzyczą każdą zmianę bo wszyscy chcą mieć autobus do Dworca Głównego. Jak na wsi. Najważniejszy punkt to przystanek PKS.
- 113 83
-
2021-09-24 11:58
I co, jeśli jadę z Malborka do Przegaliny, to mam wysiąść na dworcu głównym, wsiąść w tramwaj/SKM i wtedy na autobus?
- 6 0
-
2021-09-24 10:44
Powiedz letnikom z Sobieszewa, że mają się z walizami przesiadać kilometr od Głównego
Powiedz oruniakom, że do pracy w Rafinerii będą musieli dygać z przesiadką między Toruńską a Śródmieściem; w upał czy ulewę to przecież sama przyjemność
- 13 0
-
2021-09-24 09:26
Nieporozumienie (4)
Najważniejsze dla jeżdżących komunikacją miejską to dostać się z punktu A do B bez przesiadania się. Dlaczego? Dlatego, że przesiadka to zawsze strata czasu, 5 min przy kursie, który trwa 20 min to o 25% dłużej. A ile przesiadek udaje się zrobić skutecznie w czasie do 5 min? Ile autobusów jest spóźnionych? Ile czasu marnuje się na przystankach
Najważniejsze dla jeżdżących komunikacją miejską to dostać się z punktu A do B bez przesiadania się. Dlaczego? Dlatego, że przesiadka to zawsze strata czasu, 5 min przy kursie, który trwa 20 min to o 25% dłużej. A ile przesiadek udaje się zrobić skutecznie w czasie do 5 min? Ile autobusów jest spóźnionych? Ile czasu marnuje się na przystankach czekając na kolejny autobus?
Przykład - jaki ma sens jechanie z Jabłoniowej do Oliwy komunikacją miejską w wydaniu Gdańskim (pierdylion przesiadek)? Musisz dostać się na pętlę przy Jabłoniowej, wsiadasz w tramwaj, jedziesz do Brentowa, przesiadasz się na PKM, jedziesz do Wrzeszcza, przesiadasz się na SKM lub tramwaj. To jest dramat, powinno być połączenie, które w prosty i szybki sposób dowiezie ludzi do pracy, inaczej pojadą samochodem ...
Węzeł przesiadkowy ma sens tylko w przypadku lokalizacji gdzie kierowca zostawia auto i jedzie komunikacją bezpośrednio do punktu docelowego.- 15 2
-
2021-09-24 19:24
Brętowa jak już...
- 0 0
-
2021-09-24 09:52
To jest cały Gdańsk wlasnie (1)
Do Oliwy z Jabłoniowej nie problem, 155 lub 164 do Jasieńskiej/Jasienia PKM i dalej 127 lub PKM, kwestia zsynchronizowania połączeń. Masz rację, że w Gdańsku mało jest dogodnych połączeń bezpośrednich. Są krążące po dzielnicach, jadące dookoła albo ucięte w połowie. Takie 267 mogłoby jechać cała długością Armii Krajowej do Bysewa i korzystać z
Do Oliwy z Jabłoniowej nie problem, 155 lub 164 do Jasieńskiej/Jasienia PKM i dalej 127 lub PKM, kwestia zsynchronizowania połączeń. Masz rację, że w Gdańsku mało jest dogodnych połączeń bezpośrednich. Są krążące po dzielnicach, jadące dookoła albo ucięte w połowie. Takie 267 mogłoby jechać cała długością Armii Krajowej do Bysewa i korzystać z węzła Śródmieście SKM, z Sobieszewa, żeby dostać się do Wrzeszcza trzeba jechać przez Centrum, bo nikt nie pomyślał o linii przez most wantowy, zahaczając przystanek "Budzysza" można by się przesiąść na tramwaj w stronę Centrum czy na Stogi. To samo z brakiem linii nocnych przez tunel pod Wisłą - nie wszystko musi jechać przez Dworzec!
- 4 0
-
2021-09-24 10:18
Nocne nie przez dworzec?
A jak inaczej chciałbyś skomunikować wszystkie dzielnice mądralo?
- 5 1
-
2021-09-24 09:51
Widać PKM widziałeś tylko na zdjęciach.
Jedziesz PKM do Strzyży i tam przesiadasz się na tramwaj.
Oczywiście że niektórych linii brakuje ale samochodziarze jeżdżą równie dobrze w relacjach gdzei mają doskonałą linię po prostu dlatego że są samochodziarzami.- 1 0
-
2021-09-24 09:06
jab
i sklep GESU
- 1 1
-
2021-09-24 07:40
Zobacz co tam dziś się dzieje! Korki korki i korki i wylatujesz na trasę minus 10! Chyba nie o to chodzi!
- 7 2
-
2021-09-24 07:31
A jak się już znajdzie taki odważny, co zdecyduje, to będzie krzyk, że ludzi zmuszają do wysiadania tam... (1)
...gdzie nikomu nie pasuje. Najważniejsze, to mieć na co pomarudzić.
- 10 5
-
2021-09-24 19:06
Widać, że tam nie mieszkasz
Bo ten węzeł prowadzi tylko na południe, tymczasem większość ludzi z tych dzielnic zmierza do centrum/w stronę wrzeszczą, nie do trójmiejskich sypialni typu Chełm.
- 2 1
-
2021-09-24 07:21
No ja rozumiem że nie korzystasz z tych autobusów więc ci wszystko jedno (6)
Jeśli w ogóle jeździsz jakąś linią autobusową to wyobraź sobie co się stanie jak skończy jechać dwa przystanki przed końcem i musisz się przesiąść na tramwaj. Przesiadka trwa kilka minut co najmniej o ile rozkład tramwaju jest dopasowany albo kilkanaście gdy tramwaj nie przyjedzie od razu. Tymczasem po jakiś dwóch minutach byłbyś u celu gdybyś jechał bezpośrednio. Tak było z linią 167, chcieli skrócić do Siedlec ale okazało się że to o kilkanaście minut wydłuża dojazd na Jasień.
- 33 7
-
2021-09-24 11:59
(1)
175 tak skrócili i zamiast jechać 20 min do centrum jedziemy 35.
- 4 0
-
2021-09-24 18:54
Był czas, gdy przed 8 do Głównego jechał 60
- 0 0
-
2021-09-24 07:58
(3)
Ale celem dla tych wszystkich ludzi jadacych autobusem jest dworzec pkp?
To strasznie duzo ludzi tam pracuje.- 11 16
-
2021-09-24 11:25
Tam jest nie tylko
dworzec PKP i PKS. Wystarczy przejść na przeciwną stronę i jesteś blisko innych miejsc, w których pracują, uczą się i zwiedzają różne miejsca, warte uwagi, inni ludzie. Tak, życie to podróż, wg niektórych, ale czasem warto się zatrzymać, rozejrzeć i zauważyć innych homo sapiens wokół siebie...
- 2 0
-
2021-09-24 09:27
Tak, dworzec PKP to jeden z głównych celów podróży w mieście (1)
- 13 1
-
2021-09-24 09:50
Bo przesiadają się na SKM bo jadąc 106 z Westerplatte najwygodniej tam przesiąść się na tramwaj lub SKM.
Jak 106 dojedzie do Śródmieścia większość osób po prostu tu się przesiądzie.- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.