• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Już niebawem remont dźwigu przy traserni Stoczni Gdańskiej

Maciej Naskręt
17 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Stalowa estakada wraz z dźwigiem przejdą prace konserwacyjne. Stalowa estakada wraz z dźwigiem przejdą prace konserwacyjne.

Dźwig przy budynku dawnej traserni Stoczni Gdańskiej doczeka się remontu. Prace przy kupionej przez miasto w 2013 r. konstrukcji ruszą wiosną i potrwają trzy miesiące.



Ruszył przetarg na remont dźwigu i estakady, po której dźwig się poruszał. Chodzi tu o stalowy obiekt przy dawnym budynku traserni z charakterystycznym napisem Stocznia Gdańska. zobacz na mapie Gdańska Konstrukcja ma zostać zabezpieczona przed korozją oraz wzmocniona.

Właśnie ogłoszono przetarg na wykonawcę prac.

- To efekt postanowień z 2013 r. przyjętych wspólnie ze spółką Synergia 99 w trakcie zawierania umowy sprzedaży dźwigu. Zobowiązaliśmy się wtedy do wykonania konserwacji obiektu i teraz to realizujemy - mówi Trojmiasto.pl Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Przypomnijmy: koszt zakupu dźwigu wyniósł ponad 156 tys. zł. Cena sprzedaży została obliczona na podstawie ceny tony złomu, wynoszącej 650 zł, i łącznej wagi konstrukcji, która wynosi ponad 195 ton, w tym ciężar żurawia wynosi 50 ton, zaś elementów estakady - ponad 144 t.

Roczny czynsz dzierżawy gruntu wynosi 1,4 tys. zł.

Teren przed dawną trasernią Stoczni Gdańskiej. Teren przed dawną trasernią Stoczni Gdańskiej.
Jaki jest plan remontu?

W ramach planowanej inwestycji o 15 metrów zostanie skrócona estakada, na której stoi dźwig. Zlikwidowane zostanie jej pierwsze przęsło (patrząc od strony ul. Jana z Kolna). Na skraju estakady znajduje się wspornik o długości 7 metrów i konstrukcji kratowej. Zostanie on usunięty wraz ze wspomnianym przęsłem, a następnie trafi pod przęsło nr 2. Zniknie też część przęsła nr 4 i podpora nr 12 - pierwsza od strony ul. Jana z Kolna.

Czytaj też: Plac publiczny przed najbardziej rozpoznawalnym budynkiem stoczni

Całość konstrukcji zostanie usztywniona oraz pokryta powłoką antykorozyjną. W sumie zabezpieczone zostanie prawie 200 ton stali wraz z dźwigiem.

Estakada przy pochylni B-5 zostanie przebudowana w taki sposób, że z konstrukcji o długości 278 m wydzielone zostaną dwie części: część objęta zakresem przebudowy o długości 61,20 m oraz pozostała część estakady o długości 181,20 m. Konstrukcja i parametry techniczne po przebudowie nie ulegną zmianie.

Prace mają potrwać ok. trzech miesięcy od daty przekazania placu budowy.

Zakres prac na postoczniowym obiekcie. Kolorem zielonym oznaczone są elementy, które ulegną rozbiórce. Kolorem czerwonym natomiast zaznaczono w projekcie elementy, które przejdą konserwację. Zakres prac na postoczniowym obiekcie. Kolorem zielonym oznaczone są elementy, które ulegną rozbiórce. Kolorem czerwonym natomiast zaznaczono w projekcie elementy, które przejdą konserwację.
Historyczny dźwig i estakada

Konstrukcję nośną estakady stanowi 11-przęsłowy nitowany stalowy ustrój kratowy, umożliwiający dźwigowi poruszanie się. Obiekt ustawiony jest na słupach o wysokości 20,17 m. W dokumentacji archiwalnej określono mianem "części starej" konstrukcję pomiędzy podporami nr 1 a 9 oraz "części nowej" pomiędzy podporami nr 9 a 12. Datę powstania estakady w dostępnej dokumentacji archiwalnej oszacowano na około 1946 r.

Na estakadzie w rejonie podpory nr 3 znajduje się żuraw wieżowy, który w 2009 został wycofany z eksploatacji. Żuraw pozostanie w aktualnym położeniu i wraz z przebudowaną częścią estakady będzie tworzyć przestrzenną instalację przemysłową związaną z historią stoczni.

Trudna walka o utrzymanie dźwigów w krajobrazie Gdańska

Władze Gdańska podkreślają, że zależy im na utrzymaniu stoczniowego charakteru miasta. Problemem jest to, że nie ma pieniędzy na utrzymanie wszystkich dźwigów tworzących krajobraz miasta.

- Na kupno obiektu przy traserni wydaliśmy znaczną kwotę. Teraz zobaczymy, ile będzie nas kosztować konserwacja tego jednego dźwigu. Po zakończeniu tych prac poznamy realne koszty utrzymania dźwigu - mówi Trojmiasto.pl Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Władze miasta podkreślają jednak, ze cały czas trwają rozmowy z firmami, które nie wykluczają przejęcia dźwigów typu Kone - największych na terenie dawnej stoczni.

Czytaj też: Zobacz podziemia dawnego biurowca Stoczni Północnej

Miejsca

Opinie (62) 4 zablokowane

  • Głąbie,to jest żuraw

    • 0 0

  • ZLOM

    Wszystkie dzwigi i pozostala ruina po stoczni powinna byc zlikwidowana,w to miejsce powinno zrobic cos pozytycznego dla mieszkancow a nie skansen ktory bedzie utrzymywany z pieniedzy podatnika.

    • 1 1

  • RUINA! obraz nędzy i rozpaczy ku uciesze stoczniowców z Niemiec, Francji, Wlk. Brytani itp

    żal patrzeć!

    • 0 0

  • Co za bzdura (1)

    najpierw sprzedali pospiesznie tereny stoczniowe razem z urządzeniami i halami, a teraz je wykupują od nowych właścicieli! Nie liczyli że ktoś się upomni od dźwigi itp. jak nowy właściciel zacznie je niszczyć. Kase zgarnęli, a teraz muszą jakoś wybrnąć z sytuacji to wykupują zamiast wcześniej pomyśleć żeby niektóre obiekty wyłączyć ze sprzedaży..
    Dla mnie to jest chore.

    • 3 0

    • Kto inny sprzedawał kto inny wykupuje.

      Sprzedawało państwo, rząd, konkretnie PiS Ukraińcom, wykupuje miasto. A wiadomo tamta władza Gdańska nie lubiła z racji gdyż większość ich głównych przeciwników z Gdańskiem jest silnie związana.

      • 0 1

  • moja propozycja (2)

    Niech ten portal tj.Trojmiasto.pl przeprowadzi głosowanie/referendum na temat odwołania prezydenta adamowicza, niech je odpowiednio zareklamują 2.3 tygodnie wcześniej na stronach portalowych i niech burak zajarzy o co chodzi.

    • 23 8

    • I myslisz, że co uzyskasz?

      wybory były ostatnio i co? Adamowicz będzie rządził tak długo póki nie pojawi się jakiś rozsądny konkurent. Tymczasem spójrz na kontrkandydatów w ostatnich wyborach? Przypadkowa banda bez szans na wybór.

      Tak więc jak naprawdę chcecie odsunąć go od władzy (mi to tam obojętne, super nie jest, ale i tak nie najgorzej patrząc po większości miast w Polsce, w tym sąsiadach) to do następnych wyborów macie jeszcze kawałek czasu. W tym czasie wypromujcie jakiegoś kompetentnego, solidnego, mało kontrowersyjnego kandydata co będzie w stanie z nim wygrać. A o to nie trudno, Adamowicz ciągnie nie tyle na poparcie dla siebie co na kontr-poparciu dla wszystkich innych, jest widziany jakoś przeciętniak ale przynajmniej nie komuch\oszołom\oszust\kretyn\szara twarz nieznana\niedojda\itd. (niepotrzebne skreślić).

      Jak kogoś rozsądnego znajdziecie to sam z chęcią oddam na niego swój głos. Jednak z braku alternatywy po co miałbym głosować za jego odwołaniem? By płacić za kolejne wybory, które i tak by on wygrał? Patrz Warszawa, niby nikt Hanki nie chce a wybory wygrała.

      • 0 0

    • co mi tu minusujesz?

      Też masz problem z liczeniem do 7?

      • 0 5

  • I co z tego skoro Stoczni Gdanskiej juz nie ma!!!! Jaworski doprowadzil stocznie do bankructwa! (6)

    • 45 17

    • kłamstwo powtórzone 1000 razy staje się prawdą. (4)

      Jawor to kukła i przyszedł na dyrektora jak już było pozamiatane. Stocznię położył AWS SLD i PO... i Rakowski zza grobu, a dorżnął Tusk. Doucz się POmazańcu platfusowy.

      • 22 16

      • Przeciez PO było po PiSie....

        Fakt, głównym winnym jest SLD, ale jak chcesz na tą listę wpakować PO to PiS na niej musi być tym bardziej, bo był ostatnia partią u władzy w czasie gdy dało się jeszcze cokolwiek zrobić, a ją dobił. Tusk zakopał zwłoki już.

        Zresztą czy to szkoda? Remontowa radzi sobie lepiej niż Gdańska radziła sobie kiedykolwiek, inne stocznie też jakoś pracują, lepiej lub gorzej ale ciągną. A SG to była głównie polityka, związki i totalna niemoc połączona z brakiem pomysłu na cokolwiek w ostatnim czasie.

        • 0 0

      • Gdybysmy zebrali jeszcze milion cegielek..stocznie bysmy uratowali.... (2)

        • 16 4

        • też to rozliczyć durny platfusie

          PO u władzy 8 lat i co? g*wnO

          • 7 4

        • ale i tak poszły na zbożny cel, więc jest git :)

          • 8 2

    • TO WINA TUSKA i GRADA

      inwestor z KATARU...

      a teraz synekura w Brukseli

      • 15 17

  • Kolejna fantasmagoria Owicza

    miliony na DDR-owskie dźwigi którymi chce upstrzyć potem Gdańsk

    Przy okazji: wiosna już za tydzień. Kiedy i za ile na Hucisku będzie można
    podziwiać -- zgodnie z obietnicą -- szkaradny herb Gdańska z kwiatów?

    • 2 1

  • Piękne muzeum przemysłu (10)

    A Niemcy produkują na potęgę, tylko nasi liberałowie wmówili nam, że wystarczą usługi

    Usługi handlowe - biedronka transfer zysów do Portugalii, - Lidl zyski wracają do Niemiec, - Auchan do Francji, Tesco do Anglii itd.

    Usługi bankowe -PekaSA - zyski transferowane do Włoch, Millenium do Portugalii idt.

    • 36 8

    • a jak to róźnica gdzie trafiają zyski? (8)

      Dla nas (państwa) ważne jest żeby podatek trafiał na konta US. A każde z tych podmiotów które wymieniłeś je płaci.

      Co innego gdyby tych podatków nie płacili.

      • 3 12

      • Nie ma zysków nie ma podatków, kasa jest wyprowadzana w postaci fikcujnych kosztów tworzonych przes firmy matki (7)

        To wiedzą przedszkolaki tylko nie waadza - oni są spokojni, ustawieni do 3 pokolenia

        Poza tym nowi inwestorzy są zwolnieni z podatków 5 lat, później sprzedają kram i kupują od konkurencji, znowu zwolnieni z podatków 5 lat

        • 13 3

        • lewe koszta jak najbardziej, ale u Zdzicha z kolbud, albo w warsztacie samochodowym a nie w wielkich sieciach chandlowych czy (6)

          BIEDRONKA 295
          ROSSMANN 126
          CASTORAMA 76
          AUCHAN. 48
          LEROYmerlin 33
          miliony złotych. Lewe koszta powiadasz? Dzieci w przedzszkolu to wiedzą jak na landrynki od mamy wyciągnąć, podatek CIT jest płatny dla wszystkich sieci chandlowych, bez wyjątku (sieci

          • 4 11

          • Wiesz cwaniaku ile właściciele Biedronki wyprowadzili zysku - kilka miliardów zł rocznie (3)

            te 295 zł to może starczy na waciki a nie na ochronę zdrowia w Polsce

            • 8 3

            • (2)

              A ciekawe kto za 10-15 lat zapłaci za leczenie milionów, chorych na dziwne przypadłości występujących po długo okresowym spożywaniu żarcia z Biedronek Lidlów i innych marketów. Już teraz sporo osób waży dużo więcej niż powinno przy swoim wzroście. Ja niestety też.

              • 5 2

              • A to ciekawe (1)

                Rozumiem, że to te sklepy ci do żołądka pchają.
                A ja byłem przekonany, że człowiek ma wolną wolę i sam decyduje co kupuje i skąd. Potem on to jedzenie przyrządza :).
                Ciekawe teorie prawisz ogólnie, że to lidl i biedronka będą winne otyłości.
                Rozumiem, że u Heńka w sklepie jest inny towar ;).

                • 0 2

              • No właśnie że inny! I w tym jest problem, a nie ilości jedzonego pożywienia. Np. sprawdź skład zwykłej śmietany z Biedry i zobacz co tam dodają. O mrożonych pączkach i pieczywie z terminem ważności jak konserwy wojskowe już nie wspomnę.
                Wszystko jest tak ulepszone żeby smakowało i dłużej było "świeże" i oczywiście koszt produkcji się ma zgadzać, ale to kiedyś wszystkim bokiem wyjdzie.

                • 2 0

          • "chandlowy" (1)

            jak ty zarobiłeś na internet z takim językiem polskim?

            • 10 0

            • nabijaniem klimy i przebijaniem numerów.

              • 4 1

    • przynajmniej wiesz Geniuszu gdzie i czego nie kupować..

      Rób zakupy w polskich sklepach i sklepikach.

      • 3 1

  • Nie dżwigu panie Naskręt tylko ŻURAWIA!!! (1)

    Dżwigi są w blokach zwane potocznie windami.

    • 32 5

    • Aleś się nadymał ...

      Dźwig urządzenie dźwigowe, dźwignica zwana również potocznie windą lub wyciągiem, przeznaczona do przemieszczania (podnoszenia) ładunków (osób lub towarów) w kabinach lub na platformach wzdłuż sztywnych prowadnic nachylonych do poziomu pod kątem większym niż 15 stopni, pomiędzy określonymi poziomami, zwykle na dużą wysokość. Dźwigi dzielą się na:

      dźwigi szybowe potocznie zwane windami
      dźwigi budowlane pionowe
      dźwigi pochyłe
      dźwigi okrężne
      dźwigi portowe zwane też żurawiami portowymi

      • 3 0

  • dzwig

    skrócenie estakady jest złym pomysłem. Dzwig obsługuje przedpole hali i stąd może zabierać elementy i transportować na pochylnię.

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane