- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (204 opinie)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (254 opinie)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (745 opinii)
- 4 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (70 opinii)
- 5 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (106 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (154 opinie)
Już niebawem remont dźwigu przy traserni Stoczni Gdańskiej
Dźwig przy budynku dawnej traserni Stoczni Gdańskiej doczeka się remontu. Prace przy kupionej przez miasto w 2013 r. konstrukcji ruszą wiosną i potrwają trzy miesiące.
Ruszył przetarg na remont dźwigu i estakady, po której dźwig się poruszał. Chodzi tu o stalowy obiekt przy dawnym budynku traserni z charakterystycznym napisem Stocznia Gdańska. Konstrukcja ma zostać zabezpieczona przed korozją oraz wzmocniona.
Właśnie ogłoszono przetarg na wykonawcę prac.
- To efekt postanowień z 2013 r. przyjętych wspólnie ze spółką Synergia 99 w trakcie zawierania umowy sprzedaży dźwigu. Zobowiązaliśmy się wtedy do wykonania konserwacji obiektu i teraz to realizujemy - mówi Trojmiasto.pl Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Przypomnijmy: koszt zakupu dźwigu wyniósł ponad 156 tys. zł. Cena sprzedaży została obliczona na podstawie ceny tony złomu, wynoszącej 650 zł, i łącznej wagi konstrukcji, która wynosi ponad 195 ton, w tym ciężar żurawia wynosi 50 ton, zaś elementów estakady - ponad 144 t.
Roczny czynsz dzierżawy gruntu wynosi 1,4 tys. zł.
Jaki jest plan remontu?
W ramach planowanej inwestycji o 15 metrów zostanie skrócona estakada, na której stoi dźwig. Zlikwidowane zostanie jej pierwsze przęsło (patrząc od strony ul. Jana z Kolna). Na skraju estakady znajduje się wspornik o długości 7 metrów i konstrukcji kratowej. Zostanie on usunięty wraz ze wspomnianym przęsłem, a następnie trafi pod przęsło nr 2. Zniknie też część przęsła nr 4 i podpora nr 12 - pierwsza od strony ul. Jana z Kolna.
Czytaj też: Plac publiczny przed najbardziej rozpoznawalnym budynkiem stoczni
Całość konstrukcji zostanie usztywniona oraz pokryta powłoką antykorozyjną. W sumie zabezpieczone zostanie prawie 200 ton stali wraz z dźwigiem.
Estakada przy pochylni B-5 zostanie przebudowana w taki sposób, że z konstrukcji o długości 278 m wydzielone zostaną dwie części: część objęta zakresem przebudowy o długości 61,20 m oraz pozostała część estakady o długości 181,20 m. Konstrukcja i parametry techniczne po przebudowie nie ulegną zmianie.
Prace mają potrwać ok. trzech miesięcy od daty przekazania placu budowy.
Historyczny dźwig i estakada
Konstrukcję nośną estakady stanowi 11-przęsłowy nitowany stalowy ustrój kratowy, umożliwiający dźwigowi poruszanie się. Obiekt ustawiony jest na słupach o wysokości 20,17 m. W dokumentacji archiwalnej określono mianem "części starej" konstrukcję pomiędzy podporami nr 1 a 9 oraz "części nowej" pomiędzy podporami nr 9 a 12. Datę powstania estakady w dostępnej dokumentacji archiwalnej oszacowano na około 1946 r.
Na estakadzie w rejonie podpory nr 3 znajduje się żuraw wieżowy, który w 2009 został wycofany z eksploatacji. Żuraw pozostanie w aktualnym położeniu i wraz z przebudowaną częścią estakady będzie tworzyć przestrzenną instalację przemysłową związaną z historią stoczni.
Trudna walka o utrzymanie dźwigów w krajobrazie Gdańska
Władze Gdańska podkreślają, że zależy im na utrzymaniu stoczniowego charakteru miasta. Problemem jest to, że nie ma pieniędzy na utrzymanie wszystkich dźwigów tworzących krajobraz miasta.
- Na kupno obiektu przy traserni wydaliśmy znaczną kwotę. Teraz zobaczymy, ile będzie nas kosztować konserwacja tego jednego dźwigu. Po zakończeniu tych prac poznamy realne koszty utrzymania dźwigu - mówi Trojmiasto.pl Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
Władze miasta podkreślają jednak, ze cały czas trwają rozmowy z firmami, które nie wykluczają przejęcia dźwigów typu Kone - największych na terenie dawnej stoczni.
Czytaj też: Zobacz podziemia dawnego biurowca Stoczni Północnej
Miejsca
Opinie (62) 4 zablokowane
-
2015-03-18 16:22
Głąbie,to jest żuraw
- 0 0
-
2015-03-18 14:41
ZLOM
Wszystkie dzwigi i pozostala ruina po stoczni powinna byc zlikwidowana,w to miejsce powinno zrobic cos pozytycznego dla mieszkancow a nie skansen ktory bedzie utrzymywany z pieniedzy podatnika.
- 1 1
-
2015-03-18 13:28
RUINA! obraz nędzy i rozpaczy ku uciesze stoczniowców z Niemiec, Francji, Wlk. Brytani itp
żal patrzeć!
- 0 0
-
2015-03-18 11:43
Co za bzdura (1)
najpierw sprzedali pospiesznie tereny stoczniowe razem z urządzeniami i halami, a teraz je wykupują od nowych właścicieli! Nie liczyli że ktoś się upomni od dźwigi itp. jak nowy właściciel zacznie je niszczyć. Kase zgarnęli, a teraz muszą jakoś wybrnąć z sytuacji to wykupują zamiast wcześniej pomyśleć żeby niektóre obiekty wyłączyć ze sprzedaży..
Dla mnie to jest chore.- 3 0
-
2015-03-18 12:01
Kto inny sprzedawał kto inny wykupuje.
Sprzedawało państwo, rząd, konkretnie PiS Ukraińcom, wykupuje miasto. A wiadomo tamta władza Gdańska nie lubiła z racji gdyż większość ich głównych przeciwników z Gdańskiem jest silnie związana.
- 0 1
-
2015-03-17 17:52
moja propozycja (2)
Niech ten portal tj.Trojmiasto.pl przeprowadzi głosowanie/referendum na temat odwołania prezydenta adamowicza, niech je odpowiednio zareklamują 2.3 tygodnie wcześniej na stronach portalowych i niech burak zajarzy o co chodzi.
- 23 8
-
2015-03-18 11:25
I myslisz, że co uzyskasz?
wybory były ostatnio i co? Adamowicz będzie rządził tak długo póki nie pojawi się jakiś rozsądny konkurent. Tymczasem spójrz na kontrkandydatów w ostatnich wyborach? Przypadkowa banda bez szans na wybór.
Tak więc jak naprawdę chcecie odsunąć go od władzy (mi to tam obojętne, super nie jest, ale i tak nie najgorzej patrząc po większości miast w Polsce, w tym sąsiadach) to do następnych wyborów macie jeszcze kawałek czasu. W tym czasie wypromujcie jakiegoś kompetentnego, solidnego, mało kontrowersyjnego kandydata co będzie w stanie z nim wygrać. A o to nie trudno, Adamowicz ciągnie nie tyle na poparcie dla siebie co na kontr-poparciu dla wszystkich innych, jest widziany jakoś przeciętniak ale przynajmniej nie komuch\oszołom\oszust\kretyn\szara twarz nieznana\niedojda\itd. (niepotrzebne skreślić).
Jak kogoś rozsądnego znajdziecie to sam z chęcią oddam na niego swój głos. Jednak z braku alternatywy po co miałbym głosować za jego odwołaniem? By płacić za kolejne wybory, które i tak by on wygrał? Patrz Warszawa, niby nikt Hanki nie chce a wybory wygrała.- 0 0
-
2015-03-17 18:31
co mi tu minusujesz?
Też masz problem z liczeniem do 7?
- 0 5
-
2015-03-17 17:15
I co z tego skoro Stoczni Gdanskiej juz nie ma!!!! Jaworski doprowadzil stocznie do bankructwa! (6)
- 45 17
-
2015-03-17 17:44
kłamstwo powtórzone 1000 razy staje się prawdą. (4)
Jawor to kukła i przyszedł na dyrektora jak już było pozamiatane. Stocznię położył AWS SLD i PO... i Rakowski zza grobu, a dorżnął Tusk. Doucz się POmazańcu platfusowy.
- 22 16
-
2015-03-18 11:18
Przeciez PO było po PiSie....
Fakt, głównym winnym jest SLD, ale jak chcesz na tą listę wpakować PO to PiS na niej musi być tym bardziej, bo był ostatnia partią u władzy w czasie gdy dało się jeszcze cokolwiek zrobić, a ją dobił. Tusk zakopał zwłoki już.
Zresztą czy to szkoda? Remontowa radzi sobie lepiej niż Gdańska radziła sobie kiedykolwiek, inne stocznie też jakoś pracują, lepiej lub gorzej ale ciągną. A SG to była głównie polityka, związki i totalna niemoc połączona z brakiem pomysłu na cokolwiek w ostatnim czasie.- 0 0
-
2015-03-17 19:47
Gdybysmy zebrali jeszcze milion cegielek..stocznie bysmy uratowali.... (2)
- 16 4
-
2015-03-17 23:10
też to rozliczyć durny platfusie
PO u władzy 8 lat i co? g*wnO
- 7 4
-
2015-03-17 21:22
ale i tak poszły na zbożny cel, więc jest git :)
- 8 2
-
2015-03-17 17:39
TO WINA TUSKA i GRADA
inwestor z KATARU...
a teraz synekura w Brukseli- 15 17
-
2015-03-18 09:58
Kolejna fantasmagoria Owicza
miliony na DDR-owskie dźwigi którymi chce upstrzyć potem Gdańsk
Przy okazji: wiosna już za tydzień. Kiedy i za ile na Hucisku będzie można
podziwiać -- zgodnie z obietnicą -- szkaradny herb Gdańska z kwiatów?- 2 1
-
2015-03-17 17:34
Piękne muzeum przemysłu (10)
A Niemcy produkują na potęgę, tylko nasi liberałowie wmówili nam, że wystarczą usługi
Usługi handlowe - biedronka transfer zysów do Portugalii, - Lidl zyski wracają do Niemiec, - Auchan do Francji, Tesco do Anglii itd.
Usługi bankowe -PekaSA - zyski transferowane do Włoch, Millenium do Portugalii idt.- 36 8
-
2015-03-17 17:58
a jak to róźnica gdzie trafiają zyski? (8)
Dla nas (państwa) ważne jest żeby podatek trafiał na konta US. A każde z tych podmiotów które wymieniłeś je płaci.
Co innego gdyby tych podatków nie płacili.- 3 12
-
2015-03-17 18:09
Nie ma zysków nie ma podatków, kasa jest wyprowadzana w postaci fikcujnych kosztów tworzonych przes firmy matki (7)
To wiedzą przedszkolaki tylko nie waadza - oni są spokojni, ustawieni do 3 pokolenia
Poza tym nowi inwestorzy są zwolnieni z podatków 5 lat, później sprzedają kram i kupują od konkurencji, znowu zwolnieni z podatków 5 lat- 13 3
-
2015-03-17 18:26
lewe koszta jak najbardziej, ale u Zdzicha z kolbud, albo w warsztacie samochodowym a nie w wielkich sieciach chandlowych czy (6)
BIEDRONKA 295
ROSSMANN 126
CASTORAMA 76
AUCHAN. 48
LEROYmerlin 33
miliony złotych. Lewe koszta powiadasz? Dzieci w przedzszkolu to wiedzą jak na landrynki od mamy wyciągnąć, podatek CIT jest płatny dla wszystkich sieci chandlowych, bez wyjątku (sieci- 4 11
-
2015-03-17 20:00
Wiesz cwaniaku ile właściciele Biedronki wyprowadzili zysku - kilka miliardów zł rocznie (3)
te 295 zł to może starczy na waciki a nie na ochronę zdrowia w Polsce
- 8 3
-
2015-03-17 21:17
(2)
A ciekawe kto za 10-15 lat zapłaci za leczenie milionów, chorych na dziwne przypadłości występujących po długo okresowym spożywaniu żarcia z Biedronek Lidlów i innych marketów. Już teraz sporo osób waży dużo więcej niż powinno przy swoim wzroście. Ja niestety też.
- 5 2
-
2015-03-17 23:09
A to ciekawe (1)
Rozumiem, że to te sklepy ci do żołądka pchają.
A ja byłem przekonany, że człowiek ma wolną wolę i sam decyduje co kupuje i skąd. Potem on to jedzenie przyrządza :).
Ciekawe teorie prawisz ogólnie, że to lidl i biedronka będą winne otyłości.
Rozumiem, że u Heńka w sklepie jest inny towar ;).- 0 2
-
2015-03-18 09:01
No właśnie że inny! I w tym jest problem, a nie ilości jedzonego pożywienia. Np. sprawdź skład zwykłej śmietany z Biedry i zobacz co tam dodają. O mrożonych pączkach i pieczywie z terminem ważności jak konserwy wojskowe już nie wspomnę.
Wszystko jest tak ulepszone żeby smakowało i dłużej było "świeże" i oczywiście koszt produkcji się ma zgadzać, ale to kiedyś wszystkim bokiem wyjdzie.- 2 0
-
2015-03-17 19:59
"chandlowy" (1)
jak ty zarobiłeś na internet z takim językiem polskim?
- 10 0
-
2015-03-17 21:24
nabijaniem klimy i przebijaniem numerów.
- 4 1
-
2015-03-17 18:21
przynajmniej wiesz Geniuszu gdzie i czego nie kupować..
Rób zakupy w polskich sklepach i sklepikach.
- 3 1
-
2015-03-17 17:45
Nie dżwigu panie Naskręt tylko ŻURAWIA!!! (1)
Dżwigi są w blokach zwane potocznie windami.
- 32 5
-
2015-03-18 08:26
Aleś się nadymał ...
Dźwig urządzenie dźwigowe, dźwignica zwana również potocznie windą lub wyciągiem, przeznaczona do przemieszczania (podnoszenia) ładunków (osób lub towarów) w kabinach lub na platformach wzdłuż sztywnych prowadnic nachylonych do poziomu pod kątem większym niż 15 stopni, pomiędzy określonymi poziomami, zwykle na dużą wysokość. Dźwigi dzielą się na:
dźwigi szybowe potocznie zwane windami
dźwigi budowlane pionowe
dźwigi pochyłe
dźwigi okrężne
dźwigi portowe zwane też żurawiami portowymi- 3 0
-
2015-03-18 07:04
dzwig
skrócenie estakady jest złym pomysłem. Dzwig obsługuje przedpole hali i stąd może zabierać elementy i transportować na pochylnię.
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.