• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kamienna kostka wykoleiła tramwaj na Stogach. Koniec remontu za dwa tygodnie

Maciej Korolczuk, Szymon Zięba
16 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 15:56 (16 września 2020)
  • Zdaniem pracowników GAiT, z którymi rozmawialiśmy, nowa kostka była źle spoinowana.
  • Remont na Stogach ma potrwać do końca września.
  • Obecnie trwają tam intensywne prace wykończeniowe.
  • Kostka została wybrana na długości ok. 10 metrów. Ma zostać naprawiona w ramach trwających prac.
  • Torowiska wyłożone kostką to nie nowość w Gdańsku. Tak wykonana nawierzchnia od lat służy w Oliwie, na Przeróbce czy w Nowym Porcie.
  • Pracownicy GAiT, którzy na co dzień będą korzystać z nowej infrastruktury, zgłaszali wykonawcy i urzędnikom zastrzeżenia do nowej nawierzchni jeszcze w trakcie jazd testowych.

W niedzielę doszło do wykolejenia się tramwaju na StogachMapka. Zawiniła kostka brukowa, która dostała się pod jadący tramwaj. Wykonawca remontu twierdzi, że przyczyną wykolejenia był akt wandalizmu, który polegał na tym, że ktoś wrzucił kostkę pod tramwaj. DRMG uważa, że do zdarzenia mogło dojść z powodu trwających prac brukarskich. Sprawę zbada policja.



Aktualizacja, godz. 15:55.

Już po publikacji artykułu skontaktował się z nami Maciej Duda, dyrektor kontraktu wykonawcy firmy Aldesa. Jak podkreśla, nie jest prawdą, że do wykolejenia tramwaju przyczyniła się niewłaściwie ułożona kostka.

- Przyczyną wykolejenia było najprawdopodobniej akt wandalizmu w postaci wrzucenia kostki pod tramwaj. Sprawa została zgłoszona na policję - twierdzi.
Wykonawca zwraca także uwagę, że tego dnia tramwaje kursowały od godziny 4 nad ranem, a do wykolejenia składu doszło ok. godziny 18. W tym czasie nie prowadzono żadnych prac na torowisku.



Ostatnie wpadki wykonawców na Stogach i nowej pętli na al. Adamowicza wynikają z:

Do wykolejenia tramwaju doszło w niedzielę przy pętli Pasanil. Wjeżdżająca na przystanek "Stogi" Pesa "zabrała" ze sobą kilkadziesiąt kostek, które doprowadziły do wykolejenia i uszkodzenia tramwaju.

- Już w trakcie jazdy testowej zwracaliśmy uwagę wykonawcy, że kostka jest zbyt luźna i trzeba to poprawić. Podobny problem występował kiedyś na pętli w Oliwie. Trzeba pamiętać, że taka nawierzchnia z kostki zupełnie inaczej pracuje, gdy jeżdżą po niej samochody czy ciężkie ciężarówki, a inaczej, gdy obok po stabilnej szynie jedzie tramwaj. Luźna kostka po prostu wypada jak ruszający się ząb i może doprowadzić do tragedii - tłumaczy nam pracownik Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
  • Skutki niedzielnego wykolejenia tramwaju na Stogach.
  • Skutki niedzielnego wykolejenia tramwaju na Stogach.

O oficjalną przyczynę incydentu poprosiliśmy prowadzącą inwestycję Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska.

- Z przeprowadzonej wizji lokalnej wynika, że prawdopodobną przyczyną zdarzenia mogła być realizowana obecnie na torowisku nawierzchnia z kostki. Nawierzchnia na tym fragmencie jest w trakcie układania i prace brukarskie nie zostały tu jeszcze zakończone. Ze względu na odbywający się po budowie ruch prace wykonywane są sukcesywnie i kostka spoinowana jest mniejszymi powierzchniami, dlatego też na przebudowywanym odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości do 10 km/h - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z DRMG.
Po zdarzeniu wykonawca wybrał kostkę po obu stronach torowiska na długości ok. 10 metrów i zobowiązał się do poprawienia nawierzchni do końca września. Dodatkowe prace - jak zastrzegają urzędnicy - nie będą generować dodatkowych kosztów.

- Nawierzchnia na odcinku, gdzie miało miejsce zdarzenie, zostanie poprawiona w ramach inwestycji i jej naprawa nie będzie generowała dodatkowych kosztów - podkreśla Zakrzacka. - Ponadto wykonawca został zobligowany do zabezpieczenia materiałów budowlanych znajdujących się w obszarze robót i jak najszybszego zakończenia prac.
  • W miejscu wykolejenia tramwaju obowiązuje ograniczenie prędkości do 10 km/h.
  • Pętla Pasanil
  • Na zakończenie prac wykonawca ma jeszcze dwa tygodnie.
  • Mieszkańcy Stogów otwarcie przyznają, że są już zmęczeni przedłużającym się remontem, który pierwotnie miał się zakończyć w połowie 2019 r.
  • Zdaniem motorniczych do poluzowania kostki mogły przyczynić się ciężarówki jeżdżące po torowisku, który formalnie wciąż jest placem budowy.

Uszkodzony tramwaj na kilka dni został wycofany z eksploatacji i zjechał do zajezdni.

- Uszkodzone zostało podwozie tramwaju. Tramwaj został już naprawiony, jest od dzisiaj na trasie. Koszt naprawy znany będzie po wycenie dokonanej przez wykonawcę prac - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT.
Zgodnie z obowiązującym aneksem do umowy roboty na Stogach powinny zakończyć się z końcem września.

- Po zgłoszeniu przez wykonawcę zakończenia prac w październiku rozpocznie się procedura odbiorowa inwestycji - zapowiada Zakrzacka.
Wykolejenie na Stogach to - po zbyt blisko ustawionym słupie sieci trakcyjnej na pętli przy al. Adamowicza - kolejny problem w trwających i oddanych niedawno do użytku inwestycjach tramwajowych. Mamy nadzieję, że już ostatni.

Miejsca

Opinie (191) ponad 10 zablokowanych

  • Kostka (1)

    Na tym skrzyżowaniu kostka jest poprawiana co drugi dzień.
    Układana, zdejmowana na okrągło.
    Pracujący tam śmieją się, że płacą im za dniówkę.
    Koniec września zakończenie remontu?? Chyba w 2021 roku

    • 51 0

    • Optymista. Ta robota nigdy się nie zakończy. Dopiero się zaczęło.

      • 3 0

  • Hahaha na Adamowicza jedzie 5 km/h i wali lusterkiem w słup a na Stogach się po prostu sam wykoleja :D
    A wszystko nówka sztuka. To jest sztuka :D
    Miasto z kartonu i dykty

    • 60 2

  • To nie do wiary (2)

    ale tak jest jak gospodarz miasta , zamiast zajmować się miastem bawi się w politykę. Przykładów w Polsce jest więcej.

    • 55 6

    • Tak, Dulkiewicz powinna iść na budowę i podpisywać wszystkie protokoły odbiorowe i oceniać stan robót. (1)

      Dopóki nie wywali się na pysk zdziadziałych inspektorów, którzy mają na wszystko wywalone i nie ogarnie wykonawców, którzy przy byle okazji wyskakują z roszczeniem do Zamawiającego, bo ten nie ma solidnego działu prawnego, żeby spuścić ich na drzewo, to tak to będzie wyglądało.

      • 16 3

      • w sumie masz rację, nawet nie powinna dopilnować pani Prezydent podległych urzędów i instytucji. Marsze tęczowe i spotkania na rzecz kandydata na Prezydenta ważniejsze

        • 3 1

  • Kostka brukowa to materiał historyczny

    w dzisiejszych czasach nie ma żadnych zalet.

    • 41 3

  • Ręce opadają. Gdzie jest nadzór? Albo słup za blisko, teraz kostka za luźna.

    • 39 0

  • Mnie już ręce opadają,,, że

    To są Nasze pieniądze miasto nie umie gospodarować, brak przygotowania inwestycji, brak jakiegokolwiek nadzoru nad inwestycja, przecież ktoś ten ruch tramwajowy dopuścił, totatalna bezkarność.
    Proszę sie nie martwić i tak za wszystko zapłacimy My Mieszkańcy, a miastu marzy się Oceanarium,,,,,,,

    • 32 1

  • Kryterium Najniższej Ceny.

    Never Ending Story.

    • 21 0

  • Ale fuszerka w tym Gdańsku

    • 17 0

  • Źle wykonana

    nawierzchnia to jedno, a to że PESA to złom, który w ogole nie powinien być w naszym taborze tego już nie napiszecie?

    • 12 13

  • Dyrekcja DRMG nie panuje nad tą inwestycją (1)

    Podobno wielokrotnie były zgłaszane uwagi nawet do samej dyrekcji DRMG, że ta przebudowa na Stogach to jedno wielkie partactwo. Czy musi dojść do tragedii?

    • 33 0

    • Już się zaczęło tylko ofiar brak.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane