• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kandydaci na prezydenta Gdyni debatowali o gospodarce

Patryk Szczerba
27 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Prezydent Gdyni wybrał zastępców
Gdyńska debata gospodarcza odbyła się w czwartek. Gdyńska debata gospodarcza odbyła się w czwartek.

Kandydaci na prezydenta Gdyni dyskutowali w czwartkowe popołudnie w Wyższej Szkole Bankowej na temat gospodarki. Debatę zorganizowali Pracodawcy Pomorza. Do Marcina Horały, Marcina Strzelczyka, Wojciecha Szczurka i Zygmunta Zmudy-Trzebiatowskiego dołączył Łukasz Kowalczuk z komitetu wyborców Marzę o Gdyni - zarejestrowany przez PKW w ostatniej chwili. Temperatura dyskusji była niższa niż w środę, ale konkretów nie brakowało.



Kandydatom na urząd prezydenta Gdyni w debatach przyszło zmierzyć się dzień po dniu. Środowa, organizowana przez Dziennik Bałtycki dotyczyła spraw ogólnych. W czwartek rozmawiano o biznesie i sprawach gospodarczych. Oprócz czterech pretendentów, okazję do zaprezentowania swojego planu na gospodarkę w Gdyni dostał też Łukasz Kowalczuk. 35-letni działacz partii Razem został w ostatniej chwili zarejestrowany ruch miejski "Marzę o Gdyni".

Czytaj też: Gorąca debata przedwyborcza w Gdyni

Formuła zakładała konkretne pytania, dzięki czemu udało się bliżej poznać zapatrywania kandydatów na sprawy gospodarcze. W pierwszym zagadnieniu musieli wskazać sposoby, jak pomóc w promocji i obsłudze inwestorów, by było ich więcej.

Jak zachęcić, promować i obsługiwać inwestorów?



- Przedsiębiorczym trzeba być nie tylko ekonomicznie, ale tez politycznie. Dla partii Razem ważne jest nie tylko pomaganie przedsiębiorcom, ale tez zwykłym ludziom, dzięki czemu mały biznes będzie się rozwijał - wskazywał Łukasz Kowalczuk z partii Razem, rozpoczynając debatę.
Marcin Strzelczyk zwracał uwagę na inne aspekty.

- To co zaniedbane, to ekonomia społeczna i pomoc dla spółdzielców. W małym biznesie warto zadbać o takie ułatwienie, jak zniesienie opłaty targowej.
- Kluczem, jeśli chodzi o biznes, jest zgodność komunikatów. Najlepszą promocję tworzą przedsiębiorcy. Akcje promocyjne są ważne, ale ważne jest też to, co później. Przedsiębiorcy oczekują sprawnego, przyjaznego urzędu, jasnych procedur dla wszystkich i odpowiedniego czasu procedowania - tłumaczył Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski.
Marcin Horała zaczął od wskazywania rozpoczęcia odwracania tendencji wyłączania terenów nadmorskich pod zabudowę mieszkaniową.

- Żeby był biznes, musi być teren. Ważna jest też dbałość o sprawy konkretne, jest problem komunikacji miasta z przedsiębiorcami. W razie konfliktu z dużą firmą miasto musi stać po stronie przedsiębiorców - wyjaśniał.
Wojciech Szczurek przekonywał zaś, że istotna jest marka, w tym wydarzenia kulturalne, jak festiwal Open'er, ale opowiadał też o oczekiwaniach przedsiębiorców.

- Na Forum Gospodarki Morskiej przedsiębiorcy podkreślali, że promocja gospodarki morskiej to klucz do rozwoju. Jest duża duża troska miasta, by pokazywać ich sukcesy - klarował.

Port zewnętrzny i infrastruktura wokół



Wśród kandydatów panowała zgodność co do zasadności budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni. Padały zapewnienia, że potrzebna jest współpraca z miastem i konkretne wsparcie finansowe w tym zakresie od samorządu.

- Zadaniem miasta jest nie blokować rozwoju portu kosztem mieszkańców. Daleko portu przesunąć się nie da. Jestem za tym, żeby na poziomie miasta pomagać. Gdynia powinna to robić - mówił Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski.
Konkurenci urzędującego prezydenta wykorzystali zagadnienie do wskazywania innych potrzeb, nie tylko infrastrukturalnych. Łukasz Kowalczuk mówił o potrzebie budowy mieszkań komunalnych przy okazji rozwoju portu, Marcin Strzelczyk o tunelu pod ul. Hutniczą, a Marcin Horała o dojeździe do obecnego portu, co pomoże także mieszkańcom.

- Istotny jest dojazd do dzielnic północnych, a więc Droga Czerwona plus Via Maris. Warto by wszyscy zadeklarowali wyraźny wkład miasta w rozwój portu. Kwota ok. 150 mln zł, patrząc na inne realizowane potrzeby w mieście, to minimum - opowiadał.
Urzędujący prezydent ripostował:

- Mija rocznica, kiedy z GDDKiA podpisaliśmy porozumienie, gdzie zapewnialiśmy finansowanie drogi. Nie trzeba raportu NIK, by stwierdzić, że nie ma rozwoju portu bez Portu Zewnętrznego i Drogi Czerwonej - podkreślał, dodając, że pierwsza część trasy - czyli przedłużenie obwodnicy - powinna być zaklasyfikowana jako droga krajowa.

Ustawa Metropolitalna potrzebna do współpracy w Trójmieście?



Czy warto, by sejm przyjął ustawę metropolitalną wskazującą kierunki współpracy między Gdynią, Sopotem i Gdańskiem? Co do tego, czy jest konieczna, zgodności nie było.

- Projekty unijne dają bonus za wspólne działanie: porozumienie i środki było łatwiej zyskać np. przy okazji trasy rowerowej R-10. Na tę ustawę czekają wszyscy - mówił Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, wskazując przy okazji na nierozwiązany problem, jak brak wspólnego biletu.
Marcin Horała podkreślał z kolei zagrożenia, wyjaśniając, że bez ustawy też można dyskutować i powinna być traktowana jako ostateczność, a z kolei urzędujący prezydent zapewniał, że jest w kontakcie z samorządowcami ze Śląska, dla którego taka ustawa została przyjęta. Podkreślał, że współpraca trwa i bez ustawy.

- Bilet elektroniczny metropolitalny to wyzwanie, projekt daleko zaawansowany. Od lat trwa wspólna metropolitalna promocja inwestycji, jesteśmy postrzegani jako jedność. Mamy świadomość istotności synergii - zapewniał Wojciech Szczurek.
Na konieczność współdziałania wskazywał Łukasz Kowalczuk, podkreślając konieczność przyspieszenia prac nad wspólnym biletem i Marcin Strzelczyk, wskazując, że Trójmiasto jest traktowane w Polsce i za granicą i tak jako jedność.

O wsparciu małych i średnich przedsiębiorstw



  • Marcin Horała: Warto zwrócić uwagę na obszar drobnego handlu kupców. Pozbawiono ich np. zarządu nad halą. Mamy dużo dyskontów, marketów. Mamy prosty dwuwartościowy wybór: działalność gdynianina i korporacji. Tym pierwszym miasto nie pomagało. Startupy są ważne, ale mamy realne, drobne, istniejące firmy. Ich nie trzeba wspierać, wystarczy nie przeszkadzać.
  • Wojciech Szczurek: Sektor MSP to wrażliwy sektor i staramy się wspierać ich działania. Po to halami miasto zarządza, by tam inwestować. Dziesiątki milionów przeznaczyliśmy na poprawę jakości. Ważne są też startupy, firmy, które inkubują pewne rzeczy. Gdynia stała się wzorem dla wielu miast w tym zakresie. Mamy Gdyńskie Centrum Wspierania Przedsiębiorczości, Gdyński Biznesplan, czy inkubujące małe firmy park technologiczny i park konstruktorów.
  • Łukasz Kowalczuk: Duże korporacje mają dużo pieniędzy i oferują duże płace. Jeśli mali mają konkurować, to powinien być plan, który z władzami miasta powinien być realizowany. To w interesie przedsiębiorców jest by podnosić płace. Dyskonty zabiorą wam pracowników.
  • Marcin Strzelczyk: MSP powinny być podstawą gospodarki każdego miasta. Widzę szansę na polepszenie sytuacji w zniesieniu opłaty targowej i obniżeniu podatku od środków transportowych, bo przedsiębiorcy rejestrują się w innych miejscach.
  • Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski: MSP to sól gospodarki, doceniam różnorodność wsparcia miasta w tym zakresie. Potem jest moment, kiedy firma okrzepnie i trzeba po prostu nie przeszkadzać. Oplata targowa? Może warto zmienić. Podatek od nieruchomości jest na maksymalnym zakresie i zmniejszenie byłoby potrzebne. Konieczna jest też rozmowa z inwestorami.

Współpraca przedsiębiorców z samorządem i uczelniami



Kandydaci musieli odnieść się do zagadnienia związanego ze współdziałaniem samorządu, uczelni wyższych i przedsiębiorców. Urzędujący prezydent przyznał, że mówiąc o szkolnictwie wyższym, samorząd ma miękkie narzędzia do wsparcia, budując kadry poziomem szkolnictwa. Marcin Horała wskazywał, że warto inwestować w szkolnictwo zawodowe i zapewniać mieszkania komunalne przyjeżdżającym do Gdyni pracownikom, Łukasz Kowalczuk podkreślał rangę częstych spotkań, zaś Marcin Strzelczyk opowiedział się za nową inicjatywą.

- Stwórzmy przy prezydencie radę ds. biznesu: uczelnia, przedsiębiorcy i miasto, by mogli wspólnie rozmawiać - mówił.
Na konieczność rozmowy i zasad partnerstwa wskazywał z kolei Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski.

- Urząd powinien pytać, jak robić biznes i pytać o to uczelnie. W trójkącie nauka, biznes, samorząd, nic nie jest podstawową. Powinno się je traktować jak równe boki.
Kandydaci odpowiadali także na pytania z sali. Jedno z nich dotyczyło tego, co zrobić na miejscu, gdzie funkcjonowała Nauta, zakupiona przez port. Wojciech Szczurek wskazywał, że najpierw port musi zdefiniować potrzeby, Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski podkreślał, że w tym momencie bezzasadna jest budowa Nowa Węglowej. Marcin Horała i Marcin Strzelczyk nawoływali do stworzenia strefy buforowej z funkcjami portowymi, ale nieuciążliwymi, biurowymi, bez zabudowy mieszkaniowej.

Pytania z sali dotyczyły rozrostu biurokracji, gdzie kandydaci wyjaśniali, że to bolączka całego kraju, choć Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, podkreślał, że warto zwrócić uwagę na nieskuteczność gdyńskich urzędników oraz tego, jak uzasadnić podwyżki dla urzędników, które zdaniem pytającego są konieczne.

Podwyżki dla urzędników?



Wszyscy zgodzili się, że los urzędników nie będzie im obcy, ale zwracali uwagę na różne aspekty.

- Specjalistom trzeba lepiej płacić, to decyzja łatwa do obrony. Na wielu stanowiskach nie chodzi o pensje, ale szkolenie, zaufanie, jasność oczekiwań - mówił Zygmunt Zmuda Trzebiatowski.
O sensie pracy urzędnika wspominał też Łukasz Kowalczuk, z kolei Marcin Strzelczyk zapewnił, że podwyżki znajdą się dla kierowców autobusów.

Do małych złośliwości doszło przy tej okazji między Marcinem Horałą i Wojciechem Szczurkiem.

- Można znaleźć środki wewnątrz organizacji. W kluczowych punktach urzędu miasta nic się nie zmienia, a praktyka zarządzania poszła do przodu. Pan prezydent nie miał nic wspólnego z gospodarką, z zarządzaniem, ani z czymkolwiek poza Urzędem Miasta od 20 lat - mówił Horała.
- Bardzo trudno byłoby wśród kolegów znaleźć porównywalne doświadczenie jak zarządzanie przez 20 lat gigantyczną organizacją jaką jest miasto. To coś więcej niż urząd, to instytucje i zachodzące procesy i trzeba umieć tym zarządzać - odpowiadał Wojciech Szczurek, dodając, że trudno płacić w administracji tyle, ile w biznesie.

Miejsca

Opinie (200) 8 zablokowanych

  • A gdzie kandydat PO, a no tak Ci zajmują się sami

    ... sobą.

    • 2 3

  • (5)

    Śmiać mi się chce, wtopionych 90 mln. w lotnisko,które nie funkcjonuje, a w którego utrzymywanie dzień po dniu trzeba wydawać pieniądze gdyńskiego podatnika,ten facet nie ma wstydu i nie powinien się wypowiadać w sprawach biznesu..Wlazenie w tyłek wielkiej deweloperce,kiedy budowa mieszkań komunalnych leży, wspomniany dojazd do północnych dzielnic?20 lat prezydentury to za mało podjąć jakieś kroki w tej i wielu innych sprawach?Szkoła Filmowa,winda na Kamienna Górę to inwestycje pierwszej potrzeby dla mieszkańców.Ludzie podziękujcie już panu Szczurkowi za 20 lat rządów z roku na rok widać że traci kontakt z światem.Licze na mądrość gdynian.

    • 84 22

    • (4)

      Mieszkań komunalnych? Chlopie ty spales ostatnie 20 lat? Halo mamy XXI wiek, kredyty hipoteczne i wolny rynek. panie stefanie: stoczni juz nie ma, zajezdni.na zeyciestwa tez nie, transatlantyki nie pływają i wiele rzeczy sie zmienilo. Szkoła Folmowa to prestż dla miasta i dureń tego nie doceni. Z tą windą to fakt, przesadzili, za niska, za wolna, i te kolejki, ale jakas ateakcja to jest. Czy Pan wie ile.miejsc pracy dzięki turystyce Gdynia utrzymuje? Czy Pan wie, jakie wpływy w związku z turystyką do budżetu wpływają co roku. A Czy Pan gdzieś bywa oprocz codziennej trasy trajtkiem 28? Sa niedaleko takie dwa miasta, Gdańsk i Sopot, które odbierają turystów Gdyni, Sopot tak porostu, bo modny i można sie nachlac, a Gdańsk ma.szereg nowych muzeów, atrakcji, festiwali, koncertow. I wie Pan co, wpływy Gdyni spadają, bo turyści koncentrują sie w tych dwóch miastach obok. A fwstiwale i atrakcje jak.kolejka ich przyciągają. A lotnisko? Tej inwestycji Gdańska klika ukrecila łeb, Szczurek miał idealny plan niskokosztowego lotniska, na ktore odrazu przeniósłby sie ryan i wizz, bo jest stabilniejsze i bardzirj rozwojowe, a wtedy posadki w Rębiechowie by się zrwdukowaly. Lotnisko w Gdyni to idealny obraz tego, jak macki układów sięgają, i że można zrobić wszystko. To nie pokaz nieudolnosci Szczurka, a zdolności układów.

      • 4 18

      • kolejka na KG przyciaga turystow ?

        Co za bzdura ! Ile osob moze z niej skorzystac ? Ponadto niebezpieczna po kazdym wiekszym deszczu plywa grunt i trzeba gwozdziowac. A jakie koszty ?
        Teraz rozpoczal sie pierwszy etap rewitalizacji tarasu Kaczynskich - za 8 mln !!
        A na infrasrukture, w tym kanalizacje deszczowa na KG pieniedzy brak !
        Czy czekaja na kolejne nieszczescie ?
        Dlaczego ciagle nie wiemy jaka byla przyczyna osuniecia sie ziemi na Sienkiewicza ?

        • 1 0

      • Akurat mieszkania komunalne to dobry pomysl

        Ale nie takie dla nierobow. To powiedział ny być mieszkania na wynajem. Tak jak w zach europie. Możliwość ściągnięcia do miasta ludzi którzy nie chcą kupować mieszkania z racji zawodu. Płacę, mieszkam. Nie płacę, nie mieszkam. Zmieniam prace, jadę do Gdyni, wynajmuje itd.

        • 2 0

      • (1)

        Paranoje można leczyć

        • 9 3

        • Dwbilizmu jak.widze niestety nie.

          • 2 7

  • I co dalej?

    Zapomnieliście o lotnisku widmo. Zapomnieliście o dowództwie tonącej marynarki wojennej. Zapomnieliście, że zwężając Świętojańską ograniczono jej funkcjonalność, zapomnieliście o mieszkańcach?...... po kiego grzyba ci kolarze w weekendy i totalny paraliż miasta w sezonie????

    • 9 1

  • A może przeczytają?

    Mówiąc o rozwoju portu, jeśli chcemy inwestować w jakiś wirtualny port zewnętrzny pomyślmy najpierw o tym dlaczego sprzedaje się tereny portowe jakimś Vistalom na nab. Indyjskim oraz deweloperom po Naucie i Dalmorze. Budując pustostany w nowych biurowcach czy też mieszkania na weekendowo wakacyjny wypoczynek dla celebrytów z "warszawki" ani miasto ani port niczego nie zarobią oprócz kłopotów.
    Dla rozrastającej się wciąż Gdyni, która też się starzeje nie ważne są tunele i estakady na obwodnicy północnej tylko szpital z prawdziwego zdarzenia na ul. Wójta Radkego, bez względu na protesty okolicznych mieszkańców. SOR w istniejącym szpitalu woła o pomstę do nieba, kolejki i brak jakiejkolwiek intymności - SZOK.

    • 5 1

  • Debata bez znaczenia gospodarczego (5)

    Byłem na tej debacie i muszę przyznać, że jestem mocno zawiedziony. O ile kandydaci wykazywali się wzajemnym szacunkiem i kultura tej debaty była nad wyraz wysoka, to już same pytania masakra. Jeśli mowa o gospodarce to przecież miasto to jedno wielkie przedsiębiorstwo a pytań o jakiekolwiek kompetencje brak. Co niektórzy rwą się to rządzenia miastem a pracy nawet nie potrafili znaleźć. Są i tacy co jeżdżą po miastach świata i rozmawiają z przedsiębiorcami o ich problemach, ale sami niczym nie zarządzali. Na takie stanowiska powinno się pytać o konkrety, doświadczenie w zarządzaniu ludźmi, budżetem (i to liczonym w mld PLN) infrastrukturą itp. A pytania co myślisz o ustawie metropolitalnej?! Żenada. Niestety oprócz Szczurka brak tam kogokolwiek z kompetencjami. Spójrzcie co panowie robili ostatnie 20 lat kariery zawodowej. Czym mogą się pochwalić, jakie sukcesy w biznesie odnieśli? Totalny brak szacunku dla obywateli miasta wystawiać kandydatów bez żadnej wiedzy o temacie.

    • 5 8

    • No tak, Szczurek ma 20 lat doswiadczenia w rozwalaniu miasta (2)

      A 20 lat temu to czym on mógł się pochwalić? Jakim doświadczeniem?
      Człowieku, przestań sapać. Czas Szczurka się skończył już dawno.

      • 3 0

      • Może i Szczurka trzeba zastąpić (1)

        Ale powiedz kim? Nikt z powyższych nie ma nic ciekawego do zaoferowania!!! Nikt z nich nie zrobił nic szczególnego. Fakt, że partie wystawiają takie miernoty na kandydatów jest obrazą dla mieszkańców. Wiem, że to polityka. Ale czy miastem nie powinien rządzić ktoś o prawdziwych kompetencjach??? Nie mówię, że Szczurek jest najlepszy, ale wskaż z tej piątki faktycznie lepszego i z lepszym CV.

        • 1 2

        • wynik kompetencji widać z roku na rok

          • 1 0

    • szczurek co zrobił w ostatnich latach?? spójrz na skok cywylizacyjny Gdańska w ostatnich latach.

      • 6 1

    • Horala

      Lubi występować w tv. Pcha się nawet w tle, kiedy inni posłowie udzielają wywiadu. Może powinien zostać... Nie wiem... prezentera pogody w TVP1?

      • 3 3

  • pogonić wreszcie Szczurka !!! (8)

    • 75 30

    • oczywiście że tak (7)

      tylko kim pogonić? tymi "konkurentami"?? żałośni są po kolei wszyscy

      • 4 10

      • Każdy z tych kandydatów jest rozsądniejszy i bardziej merytoryczny od Szczurka (3)

        • 7 2

        • (2)

          Żaden nie jest bardziej merytoryczny, bo żaden nie działa w samorzadzie tak długo jak Szczurek. Za to każdy ma.inne układy i w innych miejscach, i na pewno też są merytoryczne.

          • 1 9

          • włąśnie-układy!

            dlatego czas na zmiany

            • 1 0

          • Łukaszenko rządzi na Białorusi ponad 20 lat. Czy ktoś może rządzić lepiej?

            Ktoś ma większe doświadczenie:))???

            • 10 0

      • Nie zartuj (2)

        Zmuda mówi otwarcie dlaczego ich drogi się rozeszły. Zna funkcjonowanie urzędu. Dałbym mu szanse

        • 12 3

        • (1)

          Jasne, budować swoją pozycję na pomowieniach byłego szefa, ohh jakież to Polskie..... g*wno umiem ale Głosujcie na mnie to wam powiem jak.on rządzi. Żałosne. Porządny polityk przekonuje argumentami, a nie wyssanymi z palca teroriami. Jeśli masz coś w głowie to taki kamdydat od razu jest na straconej pozycji.

          • 4 6

          • Po prostu krytykuje nieudolność własnego szefa

            To dobrze, że już nie mógł patrzeć jak głupie pomysły Szczurka niszczą jego ukochaną Gdynię

            • 3 2

  • Kiedy ten Siwy śmieć pójdzie do więzienia?

    • 6 2

  • Sukces na wygraną to ... (8)

    Milczeć przez 4 lata, unikać mediów i spotkań z mieszkańcami, jak najmniej inwestycji i przede wszystkim przepisać majątek na żonę i nie mieć oficjalnie żadnego mieszkania ani domu.

    Paweł ucz się od Wojtka

    • 91 13

    • PO- nie katolicy (2)

      przecież tu jest walka z kościołem, PIS jest bliżej kościoła ,wyborcy głosują na nowoczesną ,po,sld,pamiętajcie- z Bogiem nie wygracie a walczycie już miliony lat

      • 4 9

      • no bo jak można wygrać z kimś kto nie istnieje ?

        • 2 0

      • PiS blizej kosciola buahahahahaha

        Nie ma bardziej klamiących ludzi niż ci z PiS-u. Do tego leją zony. Są ostatnie przykłady
        Mateusz Krzywoustego kłamie na potęgę, Horala próbuje przekupić mieszkancow. Niestety kościół mają tylko na ustach, bo to im się to prostu opłaca

        • 2 0

    • Jak ludzi zapytać o największe inwestycje Szczurka z ostatnich 8 lat to prawie nikt nie jest w stanie wymienić (2)

      • 8 1

      • No przestan.... przeciez lotnisko jest najwieksze!

        90 milionow PLN utopionych. Chyba nieprecyzyjnie sformulowales pytanie.

        • 7 1

      • Wiem, Wiem pomnik za 3 miliony:)

        • 7 1

    • Szczurek bidon siedział tam jak Putin. (1)

      • 14 2

      • Udaje nieudolnie Putina ale ma nie to dna. putin chce go wykończyć. Wiem z pierwszej reki.

        • 7 3

  • A ktory z nich sie zna na gospodarce? (6)

    Szczurek zrujnowal miasto , ZZT 21 lat mu w tym pomagal, Horala nie wie wiele o zyciu a SLD to " radosna tworczosc" . Czarno widze dla Gdyni z tymi kandydatami.

    • 55 13

    • sądzisz że prezydent jednoosobowo zarządza całym miastem? przecież ma od tego doradców.

      • 0 0

    • Zmuda i Strzelczyk mają swoje firmy. (3)

      Ktoś wie co powiedziała szczurowi kobieta która musiała zamknąć kiosk przez przepisy szczura?

      • 14 1

      • (1)

        Skoro mają swoje firmy to po ch...j sie pchają do polityki? Ktoś kto prowadzi działalność powonien miec zz automatu zakaz startowania w wyborach, plus małżonek też. A tak, znów dziadostwo.

        • 0 6

        • ten kto ma firmę zna się na zarządzaniu

          a taki Kacper Płażyński to na czym się niby zna?

          • 4 3

      • Zmuda ma jdg

        A na prawde pracuje w Vectrze.

        • 6 1

    • a Horała zna się na gospodarce?

      • 4 2

  • baran horała

    Taki banner wczoraj widziałem. To by się zgadzało.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane