• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kandydatka lewicy stawia na rozwój kolei i transportu publicznego

Ewelina Oleksy
30 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jolanta Banach wraz ze współpracownikami przedstawiła założenia swojego programu "Czas na Kolej" Jolanta Banach wraz ze współpracownikami przedstawiła założenia swojego programu "Czas na Kolej"

Program rozwoju kolei i transportu publicznego dla Trójmiasta i województwa pomorskiego zaprezentowała w poniedziałek, przy parku Kuźniczki, Jolanta Banach, kandydatka lewicy w wyborach do Sejmu. Jej zdaniem to niezbędny element do walki z wykluczeniem społecznym, katastrofą klimatyczną i problemem braku rąk do pracy.



Czy powinno być więcej połączeń kolejowych z Trójmiastem?

Program przedstawiony w poniedziałek przez Jolantę Banach nosi nazwę "Czas na Kolej" i zawiera sześć projektów dla regionu, które mają usprawnić transport publiczny zarówno w metropolii, jak i na jej obrzeżach, a także na obszarach dziś w ogóle odciętych od kolei.

Banach apelowała m.in. o stworzenie wspólnego biletu trójmiejskiego.

- Chciałabym, żeby powstał jeden naprawdę wspólny system biletowy, umożliwiający podroż na obszarze Trójmiasta za cenę zbliżoną do dzisiejszych biletów jednorazowych i okresowych ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia, w skład którego wejdą także państwowi przewoźnicy kolejowi - wskazywała. - Wprowadzana teraz wspólna karta płatności za bilety "Fala" będzie znakomitym nośnikiem takiego biletu.
Prace nad biletem metropolitalnym już trwają. I zgodnie z ostatnimi zapowiedziami projekt ma być gotowy za dwa lata. Zdaniem kandydatki lewicy wymaga on jednak wprowadzenia zmian.

Obszar obowiązywania wspólnego biletu według Jolanty Banach Obszar obowiązywania wspólnego biletu według Jolanty Banach
Banach tłumaczyła, że najpierw będzie chciała doprowadzić do uchwalenia ustawy metropolitalnej dla Trójmiasta, która wzorem ustawy dla Górnego Śląska wprowadzi dodatkowy udział samorządów obszaru w PIT, co umożliwi sfinansowanie wspólnego biletu na etapie jego rozruchu.

- Warunkiem wejścia w życie ustawy będzie jednak wprowadzenie przez samorządy tegoż wspólnego biletu oraz wspólnego zarządu komunikacji miejskiej w całym Trójmieście. Jako przedstawicielka władz centralnych zadbam, by do wspólnego biletu weszły państwowe spółki kolejowe: PKP SKM, Przewozy Regionalne (PolRegio) i PKP Intercity - zapowiedziała.
  • Kolej Doliny Raduni według Jolanty Banach
  • Rama Żuławska według Jolanty Banach
  • Z Borów do Gdyni bez przesiadki według Jolanty Banach
  • Z Kwidzyna do Gdańska, z Kwidzyna do Warszawy według Jolanty Banach
  • Miejsce siedzące z Tczewa według Jolanty Banach


Inne propozycje
  1. "Kolej Doliny Raduni", czyli przywrócenie ruchu na linii Pruszcz Gdański - Stara Piła, elektryfikacja jej i budowa łącznicy umożliwiającej jazdę w kierunku Gdańska-Wrzeszcza bez zmiany czoła pociągu. Koszt ok. 150 mln zł. Zdaniem Banach pozwoli to zwolnić korki w południowych dzielnicach Gdańska
  2. "Rama Żuławska", czyli budowa nowej (choć planowanej już w latach 40. XX w.) linii Gdańsk - Nowy Dwór Gdański - Elbląg bocznicy z nowym mostem do Portu Północnego/Centralnego oraz odbudowa linii Szymankowo - Nowy Dwór Gdański. Koszt ok. 6 mld zł. Realizacja ze środków centralnych.
  3. "Z Borów do Gdyni bez przesiadki", czyli elektryfikacja linii Tczew - Starogard Gdański - Chojnice oraz Chojnice - Człuchów, co umożliwi wprowadzenie bezpośrednich pociągów Gdynia - Gdańsk - Tczew - Starogard - Człuchów. Koszt ok. 600 mln zł.
  4. "Z Kwidzyna do Gdańska, z Kwidzyna do Warszawy", czyli elektryfikacja linii Malbork - Kwidzyn - Toruń, co umożliwi nie tylko bezpośredni dojazd pociągami regionalnymi z Kwidzyna do Trójmiasta czy z Grudziądza do Torunia, lecz także wprowadzenie na tę linię kilku pociągów klasy TLK i IC, dających mieszkańcom zachodniej Pomezanii bezpośredni dojazd do stolicy. Koszt ok. 700 mln zł.
  5. "Miejsca siedzące z Tczewa", czyli utworzenie prawdziwego, prężnego państwowego tzw. poolu taborowego (wypożyczalni pociągu dla samorządów), który umożliwi zakupy masowych ilości nowoczesnego i pojemnego piętrowego taboru, na który dziś nie stać marszałków województw. Taki tabor umożliwi komfortowe dojazdy do pracy do Trójmiasta, mimo ograniczonej przepustowości linii Tczew - Gdańsk. Koszt ok. 700 mln zł.


- Gdy zostanę posłanką oraz jeżeli lewica stanie się częścią koalicji rządowej, doprowadzę w ciągu czterech lat do realizacji tych projektów lub przynajmniej do rozpoczęcia prac studyjnych nad nimi - zapowiada Jolanta Banach.

Opinie (438) ponad 20 zablokowanych

  • Kolej z Pręgowa do Niestępowa... (4)

    programem rozwoju kolei i transportu publicznego dla Trójmiasta!

    • 37 10

    • Dwa miliardy sto pięćdziesiąt sześć milionów złotych. (2)

      Mają kosztować idee pani kandydatki.
      A w wyniku ich realizacji siedmiu emerytów będzie mogło na siedząco pojechać pociągiem na grzyby.
      Jeśli wynagrodzenie posła + dieta + zwrot kosztów utrzymania biura + dodatki funkcyjne + inne pierdoły wynosi około 25 tysięcy złotych miesięcznie czyli milion dwieście tysięcy złotych na całą kadencję to może dajmy jej lepiej od razu dwie duże bańki bez wybierania do Sejmu, taniej to wyjdzie tysiąc razy niż jej ambicje.

      • 10 10

      • samo uporządkowanie kolejowego "chlewa" wokół portu w Gdyni to 1,5 mld pln (1)

        Z trudnym do przewidzenia efektem. Nie dlatego, że nie potrafimy kolei robić a dlatego, że przydużych pieniądzach gromadzą się silne "naprężenia".

        Sądzisz, ze 40 -50 lat zaniedbań da się nadrobić za darmo i od strzała z palca?

        A jeśli masz wątpiwości co do zasadności, to zapraszam w niedzielne popołudnie na linię kolejową z południa województwa (Chojnice, Czersk, Czarne) do Gdańska. W Tczewie trudno wsiąść do "kibla", który to wszystko zbiera. Nie zastanawia cię klęska urodzaju, jaką jest PKM? Tak, ludzie chcą "jechać na grzyby" nie siągnąć za sobą garba w postaci samochodu.
        Jak nie ma pociągów, to czy jest czymś dziwnym, że ludzie nimi nie jeżdżą. Uważasz, że nadal ambicją jest posiadanie "bryki"?

        • 21 3

        • tylko po co?

          Sam więc widzisz, że bez pomocy państwa obywatelka Banach nic nie zrobi. A że będzie rządził PiS, to oddawanie głosu na formacje, które w regionie nic nie znaczą, jest marnowaniem mandatu. No chyba, że chcemy dać kolejnej osobie niezłe, jak na polskie warunki, utrzymanie na 4 lata za nasze pieniądze.

          • 0 1

    • Niestępowo ma autobus miejski od PO.

      • 0 0

  • SKM na Południe Gdańska (10)

    Brakuje propozycji budowy SKM-ki na Południe Gdańska. Przydałaby się najbardziej

    • 142 12

    • To nie są wybory samorządowe

      • 0 0

    • (2)

      To jest zadanie praktycznie wyłącznie dla samorządów, i to głównie miejskiego (linia przebiegałaby wyłącznie przez terytorium Gdańska), a więc to nie temat na te wybory. Osobiście nie jestem zresztą entuzjastą tej koncepcji - nie za bardzo tu mogę podać link, ale prosiłbym wpisać w Google "Po szynach na Południe: czy na pewno tylko SKM".

      • 7 9

      • Tramwaj do SKM

        to juz jest i słabe to rozwiązanie. Tak, Czytałem Pana artykuł.

        • 2 1

      • Czy jechał Pan kiedykolwiek z łostowic do Wrzeszcza tramwajem w godzinach szczytu? SKM jest potrzebna, ze względu na wysoki popyt na przewozy (a buduje się jeszcze z 20 osiedli obecnie), więc nieważne jaki by był tramwaj, tego nie udźwignie.

        • 16 2

    • Bimbaj lepszy, albo metro.

      • 1 5

    • wpierw dowiedz się kto jest właścicielem SKM (1)

      • 0 6

      • oraz kto jest jej jedynym (!) klientem

        bo to jest ciekawsze...

        • 3 1

    • Teraz PKM powinna startować i kończyć kurs w Chylonia.

      Zdecydowanie należy też zwiększyć częstotliwość kursów.
      Skoro są braki w taborze, proponuję wejsc w kooperację z innym przewoźnikiem np Arriva.
      Na współpracy wszyscy skorzystamy.

      • 4 0

    • i na Północ Gdyni

      • 14 1

    • W Warszawie do tego czasu to metro bedzie w całym mieście a u nas syfiasta skm w jednej lini

      • 20 7

  • (2)

    Obiecanki cacanki! Mieliście swoje 5 minut i co wtedy zrobiliście??? Teraz żeby się dostać do koryta to gruszki na wierzbie będą obiecywać. Platforma pierwsze co zrobi to zabierze 500+ zobaczycie...

    • 5 0

    • PO 500+ nie ruszy. (1)

      Ale będzie przy innych sprawach grzebać. Ufać nie można.

      • 1 0

      • ruszą, bo "zły PiS zrujnował finanse, my nic nie możemy, pretensje do Jarosława"...

        jak ja ich nienawidzę po tych 8 latach, tumiwisizm, chamstwo i lżenie ze zwykłego Kowalskiego.

        • 4 0

  • Nie wiem, czy pkt 2-4 PLK i tak nie ma w planach

    Jeżeli chodzi o pkt. 5 to teoretycznie dałoby się go zrealizować korzystając tego taboru co już jest, a jeżeli chodzi o pkt 1 to dyskutowałbym nad jego sensownością. No bo jakby nie patrzeć: skoro chcemy dowozić ludzi to Starej Piły a potem w głąb Trójmiasta, to równie dobrze możemy dowozić ich do Pruszcza.

    • 1 0

  • Mao Zostao

    Czerwonych wysłać na półroczny turnus: Korea Północna , Kuba, Wenezuela.

    • 6 1

  • Dajcie sobie spokój.

    Naród teraz zobaczył jak fantastycznie można rządzić Państwem i na pewno nie macie szans. Mieliście władzę i pokazaliście wszystkim jak wam umknęła. Do niczego się nie nadajecie.

    • 8 0

  • nic mnie nie drażni tak jak mordy z banerów wyborczych

    i ten syf który później tygodnami zalega. ale zastanawia mnie, że niszczone są banery i plakaty jedynie kandydatów z list PiS. we Wrzeszczu praktycznie każdy pocięty nożykiem. dziecinada KO

    • 4 0

  • czy to nie dziwne?

    To, co ta osoba proponuje, to kompetencje samorządu i państwa. Jak ona chce to zrobić, będąc kanapową autsajderką?

    • 4 1

  • Rzucić temat aby tylko być przy korycie

    Baju baju będzie w raju

    • 5 0

  • Dziadek w ORMO ojciec w ZOMO ja glosuje za platforma !!!!jedyna lewacka partyja w Polsce !!!! (12)

    • 18 6

    • Kacper - oddaj lepiej dotację z UE którą ukradłeś na niby-kancelarię (11)

      • 1 5

      • Donek jedz do siostry Merkel PO kolejne srebrniki folksdojczu (9)

        • 4 2

        • zamień swojego 20-letniego VW na ruską ładę komuchu zafajdany (8)

          • 1 3

          • 30 mld. rocznie vatu znikało za czasów PO-PSL (4)

            Trybunal Stanu dla Thuska

            • 6 2

            • skretyniały 100-lcu zmień płytę (1)

              morawiecki kradnie jak nikt inny do tej pory a ochłapy dla motłochu rzuca

              • 1 4

              • Mam nadzieję, że masz na to, co napisałeś dowody...

                • 1 0

            • Minister w rządzie PiS wynajmował kamienicę przestępcom, żeby zrobili z niej dom schadzek. (1)

              Do tego nie rozliczał VAT z dochodów.

              • 1 5

              • POsel po mial dom publiczny i startuje dalej na senatora PO -POstkomuna

                • 4 1

          • Tak się składało,że części od Lady pasowały do VW ,żelazna kurtyna, a tu współpraca na całego. (2)

            A może kradli sobie patenty? Tylko kto od kogo?

            • 0 0

            • Rosja zawsze kradła konstrukcje od Niemców. (1)

              • 0 0

              • Chyba odwrotnie bo najwięksi uczeni to Ruscy,Mendelejew,Łomonosowa,Tiereszkowa,Gagarin

                • 0 0

      • Ty Bolec nie ublizaj bo sąd czeka na takich jak ty

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane