• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Katastrofa lotnicza na lotnisku w Babich Dołach

mak
31 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
aktualizacja: godz. 20:02 (31 marca 2009)
Najnowszy artykuł na ten temat Trzy Bryzy pożegnały lotników
Na lotnisku Gdynia-Kosakowo doszło do katastrofy lotniczej z udziałem samolotu typu Bryza. Zginęły cztery osoby.
Na lotnisku Gdynia-Kosakowo doszło do katastrofy lotniczej z udziałem samolotu typu Bryza. Zginęły cztery osoby.

We wtorek tuż przed godz. 17 na lotnisku wojskowym w Babich Dołach rozbił się samolot Bryza należący do Marynarki Wojennej. W katastrofie zginęły cztery osoby.



Zdjęcia z katastrofy samolotu w Babich Dołach.

Wciąż nie są znane przyczyny wypadku do jakiego doszło dziś o 16:50, w którym uczestniczył samolot wojskowy typu Bryza. Wiadomo tylko, że samolot rozbił się podczas podchodzenia do lądowania.

- Widziałem jak to się stało. Akurat bylem na działce i już chciałem wsiadać do samochodu, kiedy akurat się odwróciłem. Patrzę, a samolot nagle zaczął lądować. Samego lądowania nie widziałem. Chwilę później zobaczyłem czarny dym. Po chwili podjechałem pod działki, i jacyś inni działkowicze mówią, że śmigło po wybuchu odleciało i uderzyło w cement i zostało w ziemi - relacjonuje nasz czytelnik, pan Marek.

Na pokładzie Bryzy znajdowało się cztery osoby. W zgliszczach maszyny strażacy znaleźli zwłoki trzech osób. Nieopodal katastrofy znaleziono zwłoki czwartego pasażera.

W katastrofie zginęli: kmdr ppor. pilot Roman Berski, urodzony 27 kwietnia 1961 roku. Podczas lotu pełnił funkcję pilota kontrolującego; kpt. marynarki pilot Marek Sztabiński, urodzony 18 sierpnia 1973 roku. Podczas lotu był dowódcą załogi - pilotem szkolącym; porucznik marynarki pilot Przemysław Dudzik, urodzony 5 maja 1982 roku. Podczas lotu był pilotem szkolonym; chorąży sztabowy marynarki Ireneusz Rajewski, urodzony 31 marca 1966 roku. Podczas lotu był technikiem pokładowym.

Rodziny lotników zostały już powiadomione o tragedii.

- Dowódca Marynarki Wojennej ogłosił żałobę. Bandery okrętów i flagi przed jednostkami zostały opuszczone do połowy masztów - poinformował rzecznik MW, kmdr Bartosz Zajda.

Samolot odbywał rutynowy lot treningowy, podczas którego ćwiczono manewr lądowania na jednym silniku. W czasie wypadku nad lotniskiem było duże zachmurzenie, podstawa chmur znajdowała się na wysokości ok. 6 km, widzialność wynosiła 10 km. Wiał zachodni wiatr z prędkością 24 km/h. Temperatura powietrza wynosiła 12,2 stopnia C.

- Siedem zastępów straży pożarnej w tym strażacy z Gdyni, Pucka i z wojskowej straży pożarnej przez ponad godzinę gasiło ogień powstały po katastrofie. Tuż po godzinie 18 zakończyła się akcja gaśnicza. Na miejscu zostały tylko zastępy wojskowej straży pożarnej - mówił Tadeusz Konkol, rzecznik pomorskiej straży pożarnej.

Ministerstwo Obrony Narodowej powołało komisję do zbadania przyczyny tragedii. Może to potrwać nawet miesiąc. Podjęto też decyzje o wstrzymaniu na razie wszystkich lotów tego typu maszyn.

Samoloty An-28 Bryza przeznaczone są do wykonywania zadań patrolowo-rozpoznawczych. Ich głównym zadaniem jest patrolowanie akwenów morskich i poszukiwanie rozbitków.

Samolot, który się rozbił nosił numer burtowy 1007. Maszyna rozpoczęła służbę w marcu 1997 roku. Łącznie wylatała 1500 godzin.

Dane techniczne An-28

- prędkość przelotowa: 335 km/h
- Prędkość maksymalna: 350 km/h
- Prędkość startu: 135 km/h
- Prędkość lądowania: 140 km/h
- Prędkość opadania: 4 - 20 m/s
- Prędkość wznoszenia w warunkach przelotu: 8 m/s
- Długość startu: 410 m 
- Zasięg: 1230 km
- Wysokość przelotowa: 3000 m 
- Maksymalny pułap: 6000 m 
- Maksymalna masa startowa: 7000 kg
mak

Opinie (245) ponad 20 zablokowanych

  • straszna tragedia. najszczersze kondolencje dla rodzin.

    Mieszkam na Babich Dołach. Znałam te osoby. Wspaniali piloci, ojcowie, mężowie... Najszczersze kondolencje dla rodzin. Ogromne wyrazy współczucia ! Łączę się w bólu.

    • 0 0

  • FD

    fddf

    • 0 0

  • r.berski

    R.Berski byl moim znajomym.byl wspanialym mezem,i ojcem dwojki dzieci.byl tez wspanialym pilotem.kochal latac.
    to bardzo przykre ze juz odszedl z tego swiata,gdzie byl kochany i szanowany przez ludzi.zawsze pozostanie w naszych sercach.
    chce zlozyc moje glebokie kondolencje dla J.BERSKIEJ,ICH DZIECI,I PANI BOZENY BERSKIEJ KTORA JAKO MATKA PRZEZYWA TERAZ NAJWIEKSZY BOL W SERCU PO STRACIE SWEGO DZIECKA.

    • 3 0

  • Brak słów (1)

    Współczuje bardzo rodzinom ofiar, w takim momencie brak słów, ogromne pretensje do rządu tną wydatki na armie jak mogą , i efekty tego są.

    • 4 2

    • wydatki to nasze podatki

      Z czego maja dorzucić jak ludzi zwalniają, a jak nie pracują nie ma podatków , a jak nie ma podatków to nie ma co dawać!

      • 0 0

  • Wyrazy współczucia i kondolencje dla rodzin [*] (10)

    ale też przyjaciołom i bliskim składam.
    Szczere wyrazy i kondolencje!

    Jest nam tu niewymownie przykro, że tak młodo odeszli od nas w takim kwiecie wieku, ale także służby. Cóż w tym wypadku znaczą te bandery okrętów i flagi opuszczone do połowy masztów:((

    Pozostaje nam tylko zapewnić WAS, że będziecie w naszych sercach na zawsze. Tak to jest, gdy na nic nie ma pieniędzy, nawet na dobry symulator dla pilotów MW.

    Może najwyższy czas budować tam terminal cywilnego lotniska z prawdziwego zdarzenia. Bo już pół roku temu weszła w życie ustawa, która umożliwia przekazywanie na rzecz jednostek samorządu terytorialnego lotnisk i lądowisk wojskowych, a w Gdyni ministerstwa ciągle się wahają. Tylko wypracowanie optymalnego rozwiązania umożliwiającego wykorzystanie lotnisk zbędnych dla resortu obrony narodowej będzie jednym z istotnych celów zawartych w Programie Rozwoju Sieci Lotnisk i Lotniczych Urządzeń Naziemnych, pozwoli na większe bezpieczeństwo - także dla wojskowych. Ponieważ opracowywane są podstawowe dokumenty określające kierunki rozwoju infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej. A każde wspomożenie gospodarcze tej bryndzy jaka dziś tam istnieje(do tego po tuskowych)cięciach jest jak znalazł.
    Rozwój i unowocześnienie cywilnej infrastruktury lotniskowej na bazie istniejącej już infrastruktury obniży koszty lotniska MW Babie Doły.

    • 12 3

    • Jakie lotnisko żeby tragedia była jeszcze wieksza (7)

      Jakie lotniska cywilne, żeby tragedia była jeszcze większa. Zobacz ile w kolo jest osiedli ile tam mieszka ludzi. Miałyby tu lądować samoloty tanich linii, gdzie stan techniczny takich samolotów jest 100 razy gorszy. Jeżeli w koło są osiedla i taki samolot spadnie to policz ile będzie rodzin opłakujących bliskich.

      • 0 0

      • i tak jest wieksze prawdopodobieństwo(1/2) przeżycia, (6)

        niż w Rębiechowie, bo woduje w zatoce.

        A nawet dojazd do Rębiechowa(po dzisiejszym nocnym wypadku) jest b. niebezpieczny.

        • 3 0

        • (3)

          Do Rębiechowa można dojechać przynajmniej z trzech stron
          Do BD tylko z jednej i to ciągle zakorkowanej strony.

          • 0 3

          • "przynajmniej z trzech stron" (1)

            ja bym optował, że z 360 stop., tylko należy mieć terenówkę:)) Bo normalny dojazd tam fatalny, nawet gdy będzie z sześciu:))

            Tylko Gdynia_Kosakowo jako przyszłość Portu Lotniczego się liczy:)))

            • 2 1

            • bzdura

              tam przynajmniej terenówka, a tu to konno trzeba dojechać bo w ogóle dróg nie ma, nie wliczając tej dziurawki :-))

              • 0 0

          • miwona chyba głowę masz zakorkowaną.

            • 0 0

        • (1)

          Jakoś w wodzie nie udało mu się wylądować.

          • 0 0

          • Po prostu jak pisałem BRAK SYMULATORA"trenazera",

            aby takie warianty poćwiczyć.
            Zobacz ostatnio w NY nawet na rzece można:)), ale trening i tak czyni mistrza, do tego inne okoliczności, no i jak mówił Napoleon", czy ma szczęście":))

            • 1 0

    • a ja nie wiem czy moj kolega przypadkiem nim nie lecial ;-(

      i nie odbiera telefonu ;-(

      • 0 0

    • W Poznaniu jakaś turecka pilotka lądowała już w bazie F16
      bo jej się "lotniska pomyliły".

      • 0 0

  • TRZEBA JASNO POWIEDZIEĆ "BYLI NAPRUCI JAK RUSKIE KATIUSZE" (2)

    • 2 28

    • Ciekawe czy masz rodzinę - chyba nie, a może Ty po prostu debilem jesteś?

      Każdy sądzi po sobie!!!!!

      • 0 1

    • zgadzam się z tobą mimo krytyki ogółu żałobników

      • 1 2

  • [*]

    Patita - trzymaj się! Jest ciężko ale dasz radę - musisz!

    • 5 0

  • polska mentalność jak zwykle w żałosnym wydaniu. (5)

    najprawdopodobniej przed lotem spożywali coś co tradycyjnie powoduje zaburzenia koncentracji. Jeżeli ten fakt okaże się prawdą wycofuję swoje kondolencje.

    • 1 13

    • Ty Baranie nigdy normalny nie byłeś !!!

      "normalny facet " (celowo z małej ) urodziłes sie dupkiem , a potem tylko urosłeś. Powiedz Świnio , kto cię zrobił , to cię pomszczę !!!!

      • 0 1

    • .....

      Głupi jesteś i głupi umrzesz..i nie jesteś wcale normalny

      • 1 1

    • buraku pastewny (1)

      normalny facet to ty nie jesteś.
      zastanów się co piszesz, patsewniaku jeden.
      Kondolencje dla rodzin ofiar.

      • 3 1

      • zamknijcie się żałośni żałobnicy;; poczekamy na wyniki śledztwa;

        • 1 2

    • ..

      człowieku o czym ty piszesz!!!?!? zastanów się 2 razy zanim napiszesz takie P********one teksty !! a moze znałes tych ludzi ?? moze wiesz jak bylo??! kretynie jeden! tak sie składa że ja znałem!! pisząc takie bzdety możesz kogoś obrazić baranie jeden!!

      • 3 3

  • Marek Sztabiński (*)

    Głębokie wyrazy współczucia i żalu po śmierci Marka ; Brata, Kuzyna, Ojca
    Dla rodziny i przyjaciół.

    Oraz pozostałej załogi samolotu
    Odpoczywajcie w Spokoju

    • 10 0

  • Oksywie (EPOK)

    Wiatr byl 24km z zachodu (270º). Drogi startowe sa 130/310º to znaczy ze samolot musial landowac w kierunku 310º - wiatr 40º od boku. To jest b. trudne londowanie - na jednym silniku.
    Szkoda Bardzo.

    Ziomkowie: Sorry for the poor style, I don't have Polish Keyboard at work in Kanada…

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane