• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy SKM kupi nowe pociągi?

Michał Brancewicz
9 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ostatnim zakupem SKM są dwa pociągi Impuls z Newagu, które pojawiły się w Trójmieście rok temu. Ostatnim zakupem SKM są dwa pociągi Impuls z Newagu, które pojawiły się w Trójmieście rok temu.

Władze SKM od dawna zapowiadają zakup 10 nowych, wieloczłonowych pociągów. Jednak by warta ok. 300 mln zł inwestycja była możliwa do zrealizowania, kolejarze potrzebują umowy przewozowej na 15 lub przynajmniej 10 lat. Urząd Marszałkowski jest gotowy ją podpisać dopiero wtedy, gdy stanie się większościowym udziałowcem spółki SKM, ale na razie się na to nie zanosi.



Jak oceniasz stan pociągów SKM?

Szybka Kolej Miejska wozi pasażerów na najważniejszych szlakach na Pomorzu. Jej pociągi kursują po całym Trójmieście i dalej aż do Słupska. Od niespełna dwóch lat SKM obsługuje też pasażerów na nowo wybudowanej trasie PKM do Kartuz i Kościerzyny. To wszystko złożyło się na wynik blisko 42 mln przewiezionych osób w zeszłym roku.

Jednym z najczęstszych zarzutów, jaki pasażerowie mają wobec SKM, jest stan taboru, który, mimo modernizacji ponad 20 składów i zakupu dwóch nowych pociągów, wciąż pozostawia wiele do życzenia.

Dlatego kolejarze od dłuższego czasu zapowiadają, że w nowym rozdaniu unijnych środków (na lata 2014-2020) chcą kupić 10 pojazdów, które mają mieć od 5 do 7 członów. Dzięki temu można będzie wyłączyć z użycia ok. 20 najstarszych składów.

O tym jakie ostatecznie mają być parametry pociągów, zdecyduje będące na ukończeniu studium wykonalności. Zakup jest jednak uzależniony od tego na ile zostanie przedłużona umowa przewozowa między SKM a Urzędem Marszałkowskim. Obecna kończy się w grudniu tego roku.

SKM chce umowy długoterminowej

- Zgodnie z wytycznymi unijnymi, tabor musi być amortyzowany w czasie trwania umowy. Jeśli zawrzemy ją na pięć lat to całe przedsięwzięcie będziemy musieli rozliczyć w takim czasie, a jeśli na dłużej, to będzie mieli go więcej, co oznacza mniejsze obciążenie dla naszej spółki - tłumaczy Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto. - Dla nas idealnie byłoby pozyskanie umowy na 15 lat, a minimalnie na 10.
Problem w tym, że na razie na to się nie zanosi. Urzędnicy marszałka informują, że najszybszym terminem zawarcia wieloletniej umowy może być okres począwszy od grudnia 2018 roku, chociaż i ten jest wątpliwy. Dlaczego?

Urzędnicy chcą większej władzy w SKM

- Zawarcie długoterminowej umowy jest uzależnione od usamorządowienia spółki SKM, o co zabiegamy od dawna. Co prawda jesteśmy jej współwłaścicielem, ale w zbyt mało znaczącym stopniu - przyznaje Ryszard Świlski, członek zarządu Województwa Pomorskiego. - Chcemy mieć decydujący wpływ na działanie spółki, dlatego prowadzimy rozmowy z PKP i ministerstwem, by stać się większościowym udziałowcem. Moglibyśmy wtedy połączyć spółkę SKM z PKM.
Obecnie najwięcej do powiedzenia w spółce mają Polskie Koleje Państwowe, które posiadają 51,2 proc. udziałów w SKM. Drugi w kolejności Skarb Państwa ma ich 17,5 proc. Potem jest miasto Gdańsk - 12,99 proc. i dopiero później Województwo Pomorskie - 10,51 proc.

Ten temat jest przedmiotem rozmów między właścicielami od wielu lat, jednak na razie nie prowadzi do żadnych konkretów. Czy ten pat oznacza, że SKM nie ma co liczyć na długoterminową umowę, a co za tym idzie, pod znakiem zapytania stanie zakup nowych pociągów?

Nowych pociągów może być mniej

- Będziemy starali się pozyskać środki z innych źródeł. Rozmawiamy z bankami, aby pozyskać finansowanie na wkład własny lub na całość. Jeśli nie otrzymamy dofinansowania, to niewykluczone, że konieczne będzie podzielenie zamówienia na mniejsze części lub ogłoszenie przetargu na kilka pojazdów z możliwością rozszerzenia zakresu - mówi Lignowski. - To wszystko sprawi jednak, że cały proces pozyskiwania nowego taboru może się wydłużyć.
Na razie nie zostały jeszcze ogłoszone konkursy unijne na zakup taboru w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, gdzie SKM chce aplikować. Dlatego m.in. potrzebne jest spółce wspomniane studium wykonalności. Ma ono ujrzeć światło dzienne na przełomie marca i kwietnia.

Urząd Marszałkowski, nie mogąc zagwarantować długoterminowej umowy, zamierza wykonać inny gest wobec spółki SKM i nie startować w tym samym konkursie, by nie być dla niej konkurencją.

Szacuje się, że zakup 10 wieloczłonowych pociągów pochłonie ponad 300 mln zł. Dofinansowanie unijne może wynieść od 50 do nawet 80 proc.

Miejsca

Opinie (167) 4 zablokowane

  • SKM (12)

    Brudne, trzeszczące, zatlone pociągi dla biedoty, uczniów i starców...

    • 107 125

    • Te zmodernizowane są jeszcze gorsze niż te stare. (6)

      Te odpicowane mają jeszcze niższy komfort podróży od tych starych klekotów.
      Niewygodne siedzenia dla krasnoludków dosłownie, notorycznie szwankujące ogrzewanie i zacinające się drzwi.
      Kto wziął pieniądze za tą fuszerkę?

      • 39 14

      • A słyszałeś o nowych Newagach? (4)

        Ja słyszałem i nie widziałem. Pociągi widmo. Pewnie mają tylko jeden do robienia zdjęć na torach i przy peronach, a drugi to tylko na papierze jest. Nic tylko ceny biletów podnoszą, a standard jest coraz gorszy, kiedy w SKM będzie można pójść do toalety wiecznie zamkniętej?

        • 17 11

        • (2)

          Ja widziałem i jechałem. Są dwa, ale połączone w jeden skład. Naprawdę są fajne, ale bardzo trudno na nie trafić.

          • 15 3

          • (1)

            Po przejeździe nowymi newagami docenilem zmodernizowane stare SKM. Wiadomo, newagi nowe i czyste, ale bardzo wąskie, mało miejsca. Na rowery jest chyba pół miejsca na wagon. Zmodernizowane są przestronne, dla rowerzystów pełno miejsca w wyraźnie wydzielonej czrsci, w tłoku łatwiej dojść do drzwi. Mają Tylko jedna wadę: brak klimy

            • 1 3

            • Klima jest,

              przewóz rowerów nie jest priorytetem. Wsiadanie i wysiadanie wreszcie bez lęku. Cicho, pachnąco. Proszę o więcej

              • 0 0

        • ja widziałem i nie raz jechałem

          jeżdżą - a te zmodernizowane wg mnie są bomba! bardzo wygodne i estetyczne. Bardzo je lubię.

          • 7 4

      • nie stękaj tyle

        tylko weź śrubokręt i napraw

        • 10 10

    • Biedak, wredna morda z ciebie

      i tyle w temacie

      • 12 5

    • zgadza sie, niedziwie sie ze tak są postrzegane bo to jest złom!!Ci oburzeni pamietajcie ze to jest wasza wina!! (2)

      A to dlatego ze nie żądaliście od polityków by to zmienić SKM jest w 100% firmą państwową !! PKP jest w 100% firmą państwową i rządzą nią politycy którzy obstawiają stanowiska swoimi kolesiami!! Urząd marszałkowski to politycy ,władze miasta to politycy!!
      Brak zmian to wasza zasługa!! Bo glosowaliście na nich nic od nich nie wymagając !!

      • 11 1

      • A ty głosowałeś? (1)

        Podejrzewam,że nie. Niegłosowanie to też głosowanie, tylko wszystko negujące. Bez wyboru. Nie pyszcz teraz, bo mogłeś mieć na to wpływ, a tak nie masz. Co więcej NIE masz prawa zabierać głosu w tej sprawie, jak i innych zależących od samorządu.

        • 3 2

        • tak głosowałem i namawiam innych ale tacy jak ty

          Właśnie gadałem ze nic się nie stało i jakoś to będzie.A sądujesz właśnie po sobie

          • 0 0

    • Brudne , zniszczone .....

      a kto je niszczy, kto rysuje szyby , kto maluje , kto pluje na podłogę, kto przykleja gumę do siedzeń ? kolejarze? NIE ! PASAŻEROWIE !
      Więc mają tak jak sami o to dbają., Najpierw zniszczyć lub nie reagować jak inni niszczą a potem narzekać.

      • 5 0

  • UM Struka i PO chce być większościowym jak w PKM? (15)

    Boże, chroń!
    Teraz dopłata do 1 pasażera w PKM wynosi 25 zł
    A w SKM 0.5 zł!

    Niech się Struktura martwi skąd 50 mln zł co roku na dopłaty do PKM znajdzie! To pół miliarda zł w 10 lat...

    • 71 49

    • PO chyba kombinuje jak do SKM wpuścić Qumaka

      Czyli tych od Tristara. SKM pewnie jest winna temu, że Tristar nie działa.

      • 30 13

    • (9)

      a ile doplacamy rocznie do dróg, parkingów, naprawy zdewastowanych chodników i zieleni, leczenia chorób dróg oddechowych i rannych w wypadkach drogowych?

      • 21 6

      • Nie porównuj potrzebnej infrastruktury (8)

        z bizantyjska pkmką. Na chju to Trójmiastu potrzebne.

        • 11 33

        • po tym wpisie widać, że nie wiesz czym jest rozwój miasta/aglomeracji

          Takim przykładem Twojego myślenia jest obwodnica Trójmiasta, ktoś kiedyś wyliczył, że jeździ tam ileś tysięcy aut na dobę, ale już nie przewidział że za 5 lat będzie jeździć tam 5 razy więcej aut na dobę i mamy korki.

          To że teraz tyle ludzi korzysta z PKM nie znaczy że w dalszym czasie nie będzie przynosić zysków i nie zwiększy się obłożenie tych pociągów.

          • 19 4

        • PKM jest źle zrobiona, (5)

          jest niedokończona i źle zarządzana.
          źle zrobiona - nie ma bezpośredniego połączenia z torami SKM we Wrzeszczu - efekt nie ma jak dać regularnych połączeń do Gdańska. - zabrakło im kasy na to.
          niedokończona - nie ma elektryfikacji - pociągi spalinowe nie nadają się na tego typu trasy - to nie może dobrze działać.
          źle zarządzana - słaba oferta - mało kursów - mało klientów, czy tablice informacyjne we Wrzeszczu zostały w końcu zainstalowane?
          Sam pomysł PKM jest świetny. Oni powinni medal dostać w konkurencji "Jak zepsuć coś co jest skazane na sukces"

          • 15 4

          • Nie od razu Rzym zbudowano. (4)

            Od początku bylo wiadomo że przez pierwsze lata funkcjonowania PKM tak to będzie wyglądać. No ale mieliśmy wcale nie budować, żeby potem wybudować nagle wszystko? Mieliśmy czekać w nadziei że w przyszłości kasę dostaniemy?

            • 9 9

            • Nie mieszaj (2)

              Rzym budowano długo, bo każdy budował dla siebie, a potem zaczęły powstawać obiekty publiczne.
              Tu budowano w szczerym polu i nie było ograniczeń (poza odcinkiem Gdynia-Rębiechowo) w wybudowaniu linii zelektryfikowanej, ale elektryfikację można było przeprowadzić chociaż do Osowej.
              Ale wszystko legło w gruzach, bo Budyń się upał na swoją koncepcję i dopiero widmo przepadku kasy (czytaj kolejnego zapomnianego lokalu lub działki) skłoniło go do zmiany zdania.

              • 6 2

              • tak, dworzec, perony i torowiska we Wrzeszczu budowane w szczerym polu...

                • 5 1

              • nic nie kumasz....

                1) nie mieszaj w to Budynia. Akurat on, choć początkowo nie był entuzjastą PKM zrobił wiele dla tego projektu. Gdańsk wybudował infrastrukturę uzupełniającą, pętle autobusowe, tramwajowe, parkingi, etc.
                2) na całym świecie jest tak, że najpierw buduje się infrastrukturę komunikacyjną i potem tam buduje się miasto. W końcu - dzięki PKM - tak dzieje się i w Polsce,
                3) elektryfikacja będzie w kolejnym etapie, mam nadzieję, że włączenie w tory SKM także.

                • 4 1

            • nie bardzo wierzę, że połączą tory PKM z SKM

              nie wiem czy to w tej chwili jest możliwe w ogóle. na pewno gigantyczne koszty.
              brak tego połączenia to ogromny problem - na torach PKP jest mało miejsca/czasu na dodatkowe pociągi od PKM - efekt nie ma pociągów do Gdańska Głównego - wynik: bardzo słaba oferta.

              • 7 0

        • Możecie się z moim twierdzeniem nie zgadzać, ale...

          Dlaczego? Dlaczego pasażerowie SKM mają sponsorować utrzymanie i tanie przejazdy komuś kto korzysta z PKM?
          Dlaczego ściemniali, łącznie z nazwą że to będzie byt odrębny ale utrzymywany przez SKM?

          • 5 2

    • PKM nie jest przewoźnikiem, a przewozy na linii PKM wykonuje SKM. Dopłata nie jest do pasażera tylko do kilometra. Jednym słowem wszystko jest zupełnie inaczej

      • 13 2

    • To co nazywasz PKM jest obsługiwane przez SKM

      Więc "obie" dopłaty zażyczyła sobie SKM podczas przetargu I jako monopolista dostała.

      • 9 0

    • wojewodztwo to nie UM... (1)

      i nie PO tylko przedstawiciel rządu w terenie...

      w artykule jak byk napisane ze województwo chce przejąc kontrole nad skm od pkp a trolle nadal wszędzie tropią spiski PO.... (podpowiem PO przegrało ostatnie wybory i nie ma aktualnie za wiele wspólnego z administracja rządową)...

      • 0 1

      • Jemu chodziło o Urząd Marszałkowski, a nie miejski.

        UMarszałkowski to władza lokalna, nie ma nic wspólnego z administracją rządową.
        Na razie w UM rządzi PO. Przynajmniej do jajbliższych wyborów.

        • 0 0

  • Przydało by się jak najszybciej. . (4)

    Jechałem nowym pociągiem SKM muszę pochwalić. Powinni jak najszybciej wymienić tabor na nowy, a nie odkładać zakup.

    • 62 18

    • (2)

      podziękuj tym na górze, gdzie debile kłócą sie o władzę, a szrotami jeździ plebs.

      • 10 2

      • PKP to beton i szanse na normalne zarządzanie są znikome

        • 6 0

      • Akurat Marszałek chce dobrze, bo przejęcie SKM pozwoli zintegrować taryfy biletowe i skończyć z naszym odwiecznym problemem różnych biletów. Poza tym zauważ, że PKP jako właściciel nie inwestuje nic w SKM i jej jedynym zadaniem jest dojenie z nas pieniędzy.

        • 7 0

    • Nowe pociągi to g...no

      Kupili dwa po to żeby je połaczyć w jeden skład? Bardzo przemyślana inwestycja! Do czego służą te dwie pozostałe kabiny maszynistów? Może udostępnijmy je zwiedzającym? O ile mln takie rozwiązanie jest ddroższe od jednego dłuższego pociagu? Jak będą tak gospodarować pieniędzmi to faktycznie nie da się wymienić taboru nawet w ciągu 50 lat i chyba o to właśnie chodzi. Kwestie funkcjonalne dla pasażerów tych składów pomijam milczeniem bo to kiepski żart. Ich jedyna zaleta to, że są czyste i dobrze oświetlone.

      • 9 1

  • Czyli wniosek z tego taki, że nowych składów nie kupi ani SKM, ani Województwo (2)

    EN57 forever

    • 113 1

    • Ale ceny biletów i tak podskoczą !

      • 15 0

    • EN57 de lux specjal edytion.

      • 12 0

  • Zadam inne pytanie.................... (9)

    Kiedy SKM zrobi porządek z PATOLOGIĄ na swoim terenie i w swoich "odrzutowcach"???
    Czas skończyć z brudem, smrodem, warcholstwem i agresją w pociągach.
    Tak na prawdę za syf i bałagan w SKM odpowiada kilka procent ogółu pasażerów, którzy terroryzują resztę normalnych za cichym przyzwoleniem ochrony SOK SKM!
    Rozwiązanie problemu nie wymaga nakładów finansowych a jedynie dobrych chęci.
    Temat jest przewijany już dosłownie kilkanaście lat i nikt z tym nic nie robi!

    • 142 4

    • Sam jestes patologia. (7)

      Ludzie wracajacy z pracy maja prawo wypic piwo, o ile robia to kulturalnie. Tak samo jaki problem wyznaczyc 1 przedzial dla palaczy z wentylatorem w dachu? Zabrac to sie powinni za malolatow wracajacych z dyskotek w Sopocie, bo ta studencka swolocz to nie potrafi sie zachowywac i nie wie co to jest ciezka praca. Ale najlepiej za cale zlo winic ludzi pracy, z ktorych 99 procent ma bilety miesieczne i utrzymuje ten kolchoz SKM i darmozjadow z SOK!

      • 7 63

      • (1)

        100% racji. Jak się pije kulturalnie to nie powinno to nikogo obchodzić!!! Tak samo przedział dla palaczy. S nie palę ale lepiej by oni palili w swoim wagonie niż normalnie jak teraz. Młodzież rozrabiającą powinni pałą nap......!!!!

        • 9 36

        • Tak samo jak z pierdzeniem. Jak się to kulturalnie robi to nie powinno być zakazane

          • 1 0

      • Racja, wiesz o czym piszesz! (1)

        SKM-ki to w ogóle nie powinny się w Sopocie zatrzymywać od godziny 21;00 wieczorem do godziny 6;00 rano. Gdynia Orłowo i dopiero Gdańsk Żabianka, a przez Sopot na pełnej prędkości ile fabryka dała. Może wtedy by się naćpana hołota nauczyła podstawowych zasad podróżowania komunikacją zbiorową.
        A co do piwka i przedziału dla palaczy, to masz kolego 100 procent racji.
        I jeszcze jedno w weekendowych pociągach nigdy nie widziałem SOK-isty, za to w tych popołudniowych gdzie wracają ludzie z pracy to robią naloty po nawet po 6 wpadają do przedziału i wyrabiają normy mandatowe.
        Żeby oni byli tacy odważni w pociągach gdzie jadą kibole, albo małolactwo wracające z imprez w weekend! Tam nie zabłysną bo już kilka razy w lampę dostali i im pałeczki pozabierali. Co do stoczni niech się nie zagalopują, bo tutaj ludzie też mają swój honor i godność i jak których wyjmie z torby młotek to pajacyki tylko gwiazdki zobaczą i się skończy cwaniakowanie z bloczkiem.
        Albo panowie SOK-iści będziecie konsekwentni równo do wszystkich, albo od "ludzi pracy" też łomot dostaniecie!

        • 9 16

        • cwok..

          Jakis ty mądry chrobolu..w kajdankach na glebie i lufa przy pustym lbie inaczej byś piszczal ciemna masa..poza tym sok skm juz nie ma, przejal ich zwykly sok z plk..

          • 0 1

      • jak dotąd to jedyna swołoczą są robole ze stoczni i innych zakadów (1)

        smród, przekleństwa i odór alkoholu ciągnący się po całych przedziałach

        • 23 2

        • Robal, a przepraszam robol jakiś borcy w kanarówie. ;P

          • 1 0

      • Owszem, ludzie po pracy mają prawo wypić piwo.

        Ale u siebie w domu lub w lokalu. SKM to nie knajpa. Aż tak ciężko Ci wstrzymać się z alkoholem do momentu przekroczenia progu swojego domostwa? Słowo nałóg coś Ci mówi?

        • 9 1

    • Dokladnie tak jak widac patologia sie broni.A SKM niz tym nie robi

      • 11 2

  • Proponuję poszukać innego przewoźnika. (4)

    Dość monoplu tych drewniaków z skm.

    • 76 6

    • Tylko, że SKM jest właścicielem (1)

      torów, także będzie trwać wiecznie

      • 4 6

      • To trzeba im te tory zabrać

        Dość już monopolu na przewozy

        • 9 1

    • To niema zadnego znaczenia kto jest włascicielem torów.Tory niezostały zbudowane przez prywatna firme tylko państwową! (1)

      Zachodnia konkurencja od dawna chciała wejsc na rynek Polski ,podobnie jak nawet i z Czech i Słowacji .Oferowali tańsze bilety najnowocześniejszymi pociągami! Ale rząd to zablokował do roku 2020!! Dlatego ze większość w kolejnictwie to stanowiska obsadzone przez kolesiów polityków stracili by prace gdyby była konkurencja! A PKP i skm oraz inne by zbankrutowały.Dlatego ze było brak inwestycji a wszystkie zyski przejadały urzedasy wypłacają c sobie wielkie premie!

      • 14 0

      • kolejowe zwiazki maja moc

        • 1 0

  • najpierw podwyżki dla plebsu (1)

    potem jaśnie panowie z zarządu pomyślą....

    • 55 1

    • pomyślą i pogorszą

      • 5 0

  • Ludzie (5)

    Cieszmy się że mamy takie pociągi,zobaczcie jakie standarty są w Indiach...tam można by było troszkę ponarzekać

    • 20 60

    • (1)

      To nie indie !!!!!

      • 18 2

      • Ano nie

        Polska to Bangladesz Europy.

        • 4 1

    • A jakie sa w Afryce a jakie w Niemczech np. Rownaj do najlepszych a nie najgorszych

      • 18 0

    • Polska jest tak zacofana ze tylko do Afryki możemy się porównywać

      • 11 0

    • masz rację

      nie wiem czego jeszcze wymagać od skm generalnie ciepło z punktu A do B wozi bez problemu

      • 0 0

  • (1)

    To za co ta podwyżka biletów ? Miały być nowe składy i możliwość kupienia biletów w zamontowanych biletomatach i przede wszystkim wyeliminować tą całą patologie i brudasów chlejących i palących w tylnych składach i palących w toalecie zwiększyć mandaty to 500 minimum!! Żeby normalni ludzie mogli w spokoju podróżować

    • 80 1

    • To i tak zamało minimalny mandat to powinno byc 1000zł wtedy by sie nauczyli i bezwglednie wypisywac a nie pouczac

      niech spłacaja nawet w ratach

      • 5 0

  • cała Polska już jeździ nowymi składami (2)

    Pomorskie najgorsze

    • 54 4

    • Bo tylko u nas mamy SKM, które należy do PKP

      • 9 1

    • Co prawda to prawda

      Pomorskie jest na najniższym miejscu pod względem przewozów typu SKM

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane