• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy pendolino wreszcie pojedzie 200 km/h z Trójmiasta do Warszawy?

Maciej Naskręt
1 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pociągami pendolino do Warszawy jeździmy już prawie 3,5 roku. W tym czasie nigdy nie jechały one 200 km/h. Pociągami pendolino do Warszawy jeździmy już prawie 3,5 roku. W tym czasie nigdy nie jechały one 200 km/h.

Przed laty kolejarze zapowiadali , że podróż pociągiem pendolino z Trójmiasta do Warszawy zajmie 2 godziny i 30 minut. Sprawdzamy, czy będzie to jeszcze w ogóle możliwe.



Czy jechałeś już pociągiem pendolino?

Mija prawie trzy i pół roku od pierwszego kursu pociągu pendolino w Polsce. Tak w grudniu 2014 r. relacjonowaliśmy przejazd tym pociągiem z Trójmiasta do Warszawy. Przypomnijmy, że za 20 pociągów PKP Intercity zapłaciło wtedy 665 mln euro, czyli ok. 2,5 mld zł.

Ich wprowadzenie poprawiło jakość podróży koleją po kraju. Jednak wciąż nie zostało zrealizowane podstawowe założenie, które było głośno zapowiadane przez ministerialnych urzędników. Chodzi o skrócenie czasu przejazdu na trasie z Trójmiasta do Warszawy do 2 godzin i 30 minut.

Obecnie na tej ponad 300-kilometrowej trasie podróż zajmuje średnio 20 minut dłużej. Pociągi jadą z maksymalną prędkością 160 km/h. Postanowiliśmy sprawdzić, kiedy wreszcie jazda z prędkością większą o 40 km/h będzie możliwa.

Pociąg pendolino na testach osiągnął prędkość 293 km/h. Pociąg pendolino na testach osiągnął prędkość 293 km/h.

Kiedy pendolino pojedzie 200 km/h?



Sęk w tym, że to nie pytanie do przewoźnika - firmy PKP Intercity, która jakiś czas temu udowodniła, że składy pendolino mogą poruszać się z prędkością prawie 300 km/h. W 2013 r. - w ramach testów na Centralnej Magistrali Kolejowej - pendolino pojechało 293 km/h. Pociąg sprawdzany był m.in. pod kątem współpracy z urządzeniami sterowania ruchem, procesu hamowania czy oddziaływania pola magnetycznego.

W tej chwili wiele zależy od firmy odpowiedzialnej za infrastrukturę kolejową, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. By można było rozpędzić pociąg do prędkości 200 km/h, a nawet może i większej, potrzebny jest system zarządzania ruchem kolejowym - ETCS poziomu II.

- Realizacja Krajowego Programu Kolejowego pozwoli dostosować ok. 350 km linii kolejowych w kraju do prędkości powyżej 160 km/h. Prace nad wdrożeniem ETCS poziomu II na linii kolejowej z Warszawy do Gdyni cały czas trwają - mówi Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Planuje się, że zakończenie kontraktu nastąpi do końca bieżącego roku. Następnie system będzie musiał uzyskać certyfikat Urzędu Transportu Kolejowego. Obecnie pociągi mogą rozwijać maksymalną prędkość do 160 km/h.

- Prace mają umożliwić dostosowanie fragmentów trasy z Warszawy do Gdyni powyżej 160 km/h na odcinkach m.in. z Warszawy Pragi do Legionowa, Kątnych do Mławy czy z Tczewa do Gdańska Oruni. Łącznie będzie to co najmniej ponad 30 proc. długości linii - mówi Janduła.
Odcinki, na których pociągi pendolino mają rozwijać prędkości 200 km/h. Odcinki, na których pociągi pendolino mają rozwijać prędkości 200 km/h.

Wyższa prędkość, większe bezpieczeństwo



Jazda z prędkością 200 km/h nie jest jedynym efektem wdrażania systemu ETCS poziomu II na linii kolejowej. Istotne jest przede wszystkim podniesienie poziomu bezpieczeństwa podróżowania pociągami.

- System wspomaga pracę maszynisty i wyświetla wszelkie komunikaty o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów wprost na pulpicie przed kierującym. Zadaniem systemu jest także kontrola pracy maszynisty i - w przypadku zignorowania ostrzeżeń - automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków - tłumaczą kolejarze.
Uzupełnieniem sytemu ETCS jest system komunikacji bezprzewodowej GSM-R, który umożliwia łączność głosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie komunikatów między pracownikami kolei odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu - dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną.

Projekt współfinansowany jest ze środków POIiŚ na lata 2007-2013 oraz na lata 2014-2020. Wartość prac to ponad 550 mln zł.

Pendolino czeka też na montaż WiFi. Pendolino czeka też na montaż WiFi.

WiFi w pendolino w 2019 r.



To, co może jeszcze interesować pasażerów, to bezpłatny dostęp do internetu w pociągach pendolino. Początek 2019 roku - to możliwy termin uruchomienia Internetu w składach pendolino.

Alstom, producent pendolino, złożył nową ofertę. Trwają w tej sprawie negocjacje.

Opinie (430) ponad 10 zablokowanych

  • A w Warszawie ustawiali barierki przeciwko Polakom.

    • 1 0

  • Niepotrzebne nam teraz Penolino. (2)

    O tym co, gdzie i jak powinni decydować kolejarze którzy znają się na KOLEI a nie politycy rządzący i prezesi menadżerzy. Oni tylko dają kasę. Po co nam Pendolino które nie ma możliwości wykazać się tym co może. Najpierw trzeba zbudować, naprawić odpowiednią infrastrukturę a potem wydawać kasę na odpowiedni tabor. 160 w zupełności starczy ale nich jedzie 160 a nie co chwilę zwalnia bo to bo tamto.

    • 4 2

    • Nasi kolejarze g się znają. Najchętniej to by dalej robili u nas skansen. Trzeba wzorować się na państwach takich jak Hiszpania, Francja czy Niemcy

      • 1 1

    • potrzebne.
      pesa produkuje jak na razie takie pendolino sprzed 20 lat....

      • 0 0

  • Tylko Hyperloop (1)

    Elon Musk buduje nowy rodzaj transportu a nasi spece głowią się jak za 10lat osiągnąć 200km/h

    • 4 4

    • 8 lat kopania...i nadal 160:)

      • 0 0

  • (1)

    Nie lubię otwartch wagonów w pendolino.Za duży hałas.Zdarzają się podmiany walizek.Drogi bilet.Czas jazdy za długi.
    Ł

    • 3 1

    • to nie korzystaj

      • 0 0

  • Co mi to da ze bedzie 200km przez 10 minut jechac!Jak czas przejazdy Gdynia Kraków zmniejszy sie o 2 godziny (3)

    to będzie cos. Do Warszawy maks 2 godziny !!Pendolino jest niewygodne brak miejsca na bagaż i bardzo mało miejsca wokoło.A ceny co roku droższe liczba biletów z miesięcznym wyprzedzeniem co roku mniejsza!!Zakup Pendolino to była wyłącznie decyzja POlityczna !!Wiedzieli ze kupują pociąg który nie bedzie miał po czym jeździć!!

    PO 90% zamówień publicznych oddało do realizacji zachodnim firmom!! Za to własnie Donald ,pani taki klimat dostali nic nie znaczące stanowiska w Brukseli ,ale dobrze płatne!!

    • 8 1

    • Jak mi przykro że jesteś taki głupi (1)

      jaja zaszkodziły?

      • 1 2

      • Przecież to ty pochwalies sie głupotą!!Ile jest tresci wtym co napisałes bezmózgowcu!

        • 0 0

    • takie opakowanie zamówił Intercity.
      ps w klasie 1 masz więcej miejsca

      • 0 0

  • Masakra (1)

    Predkosc pozwalajaca na podroz z Warszawy Wschodniej do Gdanska Gl. w ciagu 2 godz.27 min mial juz w latach 70ych INEX "Kaszub". Wiem co piszę,bo go prowadziłem nie raz... Wstyd dla calej Europy,aby Pendolino jechalo 160/h panowie krawaciaki-uczcie sie od Czechow,tu Pendolino jezdzi jak nalezy,a polski odpowiednik to dziadostwo,bo 160km/h to jedzie TLK po CMK.

    • 9 3

    • 4 h 27 min to tak - za Gierka

      a ty swój INEX prowadziłeś na dywanie jako super-Piko

      • 2 2

  • Pociągiem do Warszawy? (3)

    Kiedy będzie można pojechać normalnym pociągiem z Gdańska do Warszawy? Takim żeby koszt nie był wyższy niż 100 zł w dwie strony?

    • 11 2

    • (1)

      Marzenia? Nigdy bo jest drogo a bedzie jeszcze drozej Pociag nocny Pobrzeze jest najtanszy ale w Warszawie jest nad ranem. I co dalej spac na dworcu?

      • 1 1

      • Pobrzeże jedzie za dnia, w nocy jest Ustronie.

        • 1 0

    • Regio o 05:06 z przesiadką w Iławie na TLK

      Prawie spełnia wymagania...
      Była TLK o 4:30 ale była...

      • 1 0

  • A moze pociagi przestana sie spóżniać? Wystarczy trochę śniegu albo wyzsza temperatura latem i kleska na kolei.

    • 2 2

  • Najlepsze czasy Gdynia - Warszawa - Gdynia to były, kiedy śmigały ekspresowe (1)

    HEWELIUSZ, KASZUB, SŁUPIA, STOCZNIOWIEC, MAŁOPOLSKA, NIDA, LAJKONIK, NEPTUN, JANTAR, POSEJDON

    • 6 3

    • Tak było po całkowitym zakończeniu elektryfikacji linii w 1986 roku

      Kiedy nieboszczka Północna DOKP do czasu reorganizacji PKP utrzymywała linię na swoim terenie /do Nasielska/ w dobrym stanie,
      przypomnę że linia zaczęła się sypać za Nasielskiem - było 40-60 km/h do Warszawy,
      a potem kiedy zaczął się rozpirzaj na PKP - linia posypała się dokumentnie
      i tak z 3 godz 10 minut zrobiły się 4, potem 5 godzin...

      • 3 0

  • Zapytajcie gościa od zegarka:-) (2)

    Za te pieniądze trzeba było kupić polskie pociągi.

    • 3 5

    • następny idiota od jaworskiego (1)

      • 1 1

      • Czyli że nie?

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane