• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy pendolino wreszcie pojedzie 200 km/h z Trójmiasta do Warszawy?

Maciej Naskręt
1 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pociągami pendolino do Warszawy jeździmy już prawie 3,5 roku. W tym czasie nigdy nie jechały one 200 km/h. Pociągami pendolino do Warszawy jeździmy już prawie 3,5 roku. W tym czasie nigdy nie jechały one 200 km/h.

Przed laty kolejarze zapowiadali , że podróż pociągiem pendolino z Trójmiasta do Warszawy zajmie 2 godziny i 30 minut. Sprawdzamy, czy będzie to jeszcze w ogóle możliwe.



Czy jechałeś już pociągiem pendolino?

Mija prawie trzy i pół roku od pierwszego kursu pociągu pendolino w Polsce. Tak w grudniu 2014 r. relacjonowaliśmy przejazd tym pociągiem z Trójmiasta do Warszawy. Przypomnijmy, że za 20 pociągów PKP Intercity zapłaciło wtedy 665 mln euro, czyli ok. 2,5 mld zł.

Ich wprowadzenie poprawiło jakość podróży koleją po kraju. Jednak wciąż nie zostało zrealizowane podstawowe założenie, które było głośno zapowiadane przez ministerialnych urzędników. Chodzi o skrócenie czasu przejazdu na trasie z Trójmiasta do Warszawy do 2 godzin i 30 minut.

Obecnie na tej ponad 300-kilometrowej trasie podróż zajmuje średnio 20 minut dłużej. Pociągi jadą z maksymalną prędkością 160 km/h. Postanowiliśmy sprawdzić, kiedy wreszcie jazda z prędkością większą o 40 km/h będzie możliwa.

Pociąg pendolino na testach osiągnął prędkość 293 km/h. Pociąg pendolino na testach osiągnął prędkość 293 km/h.

Kiedy pendolino pojedzie 200 km/h?



Sęk w tym, że to nie pytanie do przewoźnika - firmy PKP Intercity, która jakiś czas temu udowodniła, że składy pendolino mogą poruszać się z prędkością prawie 300 km/h. W 2013 r. - w ramach testów na Centralnej Magistrali Kolejowej - pendolino pojechało 293 km/h. Pociąg sprawdzany był m.in. pod kątem współpracy z urządzeniami sterowania ruchem, procesu hamowania czy oddziaływania pola magnetycznego.

W tej chwili wiele zależy od firmy odpowiedzialnej za infrastrukturę kolejową, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. By można było rozpędzić pociąg do prędkości 200 km/h, a nawet może i większej, potrzebny jest system zarządzania ruchem kolejowym - ETCS poziomu II.

- Realizacja Krajowego Programu Kolejowego pozwoli dostosować ok. 350 km linii kolejowych w kraju do prędkości powyżej 160 km/h. Prace nad wdrożeniem ETCS poziomu II na linii kolejowej z Warszawy do Gdyni cały czas trwają - mówi Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Planuje się, że zakończenie kontraktu nastąpi do końca bieżącego roku. Następnie system będzie musiał uzyskać certyfikat Urzędu Transportu Kolejowego. Obecnie pociągi mogą rozwijać maksymalną prędkość do 160 km/h.

- Prace mają umożliwić dostosowanie fragmentów trasy z Warszawy do Gdyni powyżej 160 km/h na odcinkach m.in. z Warszawy Pragi do Legionowa, Kątnych do Mławy czy z Tczewa do Gdańska Oruni. Łącznie będzie to co najmniej ponad 30 proc. długości linii - mówi Janduła.
Odcinki, na których pociągi pendolino mają rozwijać prędkości 200 km/h. Odcinki, na których pociągi pendolino mają rozwijać prędkości 200 km/h.

Wyższa prędkość, większe bezpieczeństwo



Jazda z prędkością 200 km/h nie jest jedynym efektem wdrażania systemu ETCS poziomu II na linii kolejowej. Istotne jest przede wszystkim podniesienie poziomu bezpieczeństwa podróżowania pociągami.

- System wspomaga pracę maszynisty i wyświetla wszelkie komunikaty o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów wprost na pulpicie przed kierującym. Zadaniem systemu jest także kontrola pracy maszynisty i - w przypadku zignorowania ostrzeżeń - automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków - tłumaczą kolejarze.
Uzupełnieniem sytemu ETCS jest system komunikacji bezprzewodowej GSM-R, który umożliwia łączność głosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie komunikatów między pracownikami kolei odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu - dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną.

Projekt współfinansowany jest ze środków POIiŚ na lata 2007-2013 oraz na lata 2014-2020. Wartość prac to ponad 550 mln zł.

Pendolino czeka też na montaż WiFi. Pendolino czeka też na montaż WiFi.

WiFi w pendolino w 2019 r.



To, co może jeszcze interesować pasażerów, to bezpłatny dostęp do internetu w pociągach pendolino. Początek 2019 roku - to możliwy termin uruchomienia Internetu w składach pendolino.

Alstom, producent pendolino, złożył nową ofertę. Trwają w tej sprawie negocjacje.

Opinie (430) ponad 10 zablokowanych

  • Pociągiem do Warszawy? (3)

    Kiedy będzie można pojechać normalnym pociągiem z Gdańska do Warszawy? Takim żeby koszt nie był wyższy niż 100 zł w dwie strony?

    • 11 2

    • (1)

      Marzenia? Nigdy bo jest drogo a bedzie jeszcze drozej Pociag nocny Pobrzeze jest najtanszy ale w Warszawie jest nad ranem. I co dalej spac na dworcu?

      • 1 1

      • Pobrzeże jedzie za dnia, w nocy jest Ustronie.

        • 1 0

    • Regio o 05:06 z przesiadką w Iławie na TLK

      Prawie spełnia wymagania...
      Była TLK o 4:30 ale była...

      • 1 0

  • Zapytajcie gościa od zegarka:-) (2)

    Za te pieniądze trzeba było kupić polskie pociągi.

    • 3 5

    • następny idiota od jaworskiego (1)

      • 1 1

      • Czyli że nie?

        • 1 0

  • (1)

    w Polsce jest dużo krów, w zasadzie są wszędzie, może by wykorzystać je jako hot spoty internetowe?

    • 10 1

    • Poplakalem się ze śmiechu prawie :)

      • 0 0

  • nie lubie obslugi Pendolino (2)

    sami usmiechnieci "sliczni" . nie mam nic przeciwko ale rzuca sie to w oczy

    • 6 15

    • Obsługa (1)

      Pokaż sie to będę dla ciebie bardzo niemiły jeśli tego chcesz :)

      • 6 1

      • do Obsługa

        ty mnie podrywasz?

        • 0 1

  • Najlepsze czasy Gdynia - Warszawa - Gdynia to były, kiedy śmigały ekspresowe (1)

    HEWELIUSZ, KASZUB, SŁUPIA, STOCZNIOWIEC, MAŁOPOLSKA, NIDA, LAJKONIK, NEPTUN, JANTAR, POSEJDON

    • 6 3

    • Tak było po całkowitym zakończeniu elektryfikacji linii w 1986 roku

      Kiedy nieboszczka Północna DOKP do czasu reorganizacji PKP utrzymywała linię na swoim terenie /do Nasielska/ w dobrym stanie,
      przypomnę że linia zaczęła się sypać za Nasielskiem - było 40-60 km/h do Warszawy,
      a potem kiedy zaczął się rozpirzaj na PKP - linia posypała się dokumentnie
      i tak z 3 godz 10 minut zrobiły się 4, potem 5 godzin...

      • 3 0

  • W latach 90 Intercity Neptun (2)

    Jeździłem prawie co tydzień Gdańsk-Warszawa Intercity jechał trochę ponad 3 godziny, szok jaki wykonaliśmy skok cywilizacyjny przez 20 lat podróż skróciła się o pół godziny, pewnie przez mniejszą ilość przystanków:) Za to miliardy wydane, Nowak ma pewnie kilka nowych zegarków i wszystko gra

    • 8 8

    • Głupi, głupszy, pisowiec (1)

      • 3 4

      • jeśli fakty nie pasują do teorii

        tym gorzej dla faktów...

        • 0 1

  • proponuję także artykuł (3)

    kiedy tablice zmiennej treści będą działać w naszym podwodnym tunelu?

    • 106 8

    • a nie działają? (1)

      • 0 0

      • nie

        • 2 0

    • Nie na temat.

      • 0 1

  • 1 kwietnia 20... roku (2)

    • 178 9

    • internet to już chyba każdy ma w telefonie za darmo i dlatego dali hehe
      co to był za rozum kupić coś takiego jak nie można tym normalnie latać, ehh polskie myślenie

      • 0 0

    • Toż to prima aprilis. Zreszą wszelkie terminy w PKP to prima aprilis na okrągło.

      • 18 1

  • A moze pociagi przestana sie spóżniać? Wystarczy trochę śniegu albo wyzsza temperatura latem i kleska na kolei.

    • 2 2

  • ????? (4)

    3.15 tyle jechał express ze wschodniego do Gdyni na początku lat 80. W tym dwukrotna zmiana lokomotywy.
    Czym tu się teraz chwalić.

    • 16 2

    • I zatrzymywał się w Sopocie, 3x w Gdańsku, Tczewie, Malborku, Iławie, Ciechanowie, potem w Warszawie znów 3x? Co zresztą jest farsą, powinien stawać we Wrzeszczu, a potem jeszcze raz - za Gdańskiem - tam, gdzie z badań wyjdzie, że jest najwięcej przesiadek. I masz odpowiedź. Pomijam fakt, że infrastruktura nie jest wieczna, i trzeba ją było odbudować.

      • 1 0

    • W latach 80 i na początku lat 90 Gda-Wawa 3,5 godziny

      IC Kaszub
      Gdzie tu ta "nowa epoka"... Chyba u Nowaka na przegubie...

      • 0 0

    • A po co? (1)

      A gdzie mistrzu zmieniano te lokomotywy i po jaki ch.j??

      • 0 1

      • Zmieniano przed pełną elektryfikacja, ale na pewno nie jeździł 3:15 tylko minimum 4h Jak zwykle pitola wam się czasy i epoki.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane