• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy ruszy budowa przystanków PKM w Gdyni?

Maciej Naskręt
30 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Stadion.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Karwiny.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Karwiny.
  • Wizualizacja przystanku PKM Gdynia Karwiny.

Od 13 grudnia z Gdyni do Gdańska będą co 15-20 minut kursować pociągi PKM. Mieszkańcy słusznie zauważają, że bez otwarcia dodatkowych przystanków na Karwinach i przy stadionie przewoźnik nie ma co liczyć na zainteresowanie ofertą z ich strony. Sprawdzamy zatem, kiedy będą gotowe obiekty PKM w Gdyni.



Czy podobają ci się lokalizacje nowych przystanków?

Niedawno opisaliśmy postęp prac przy przebudowie peronów na stacji Osowa, a także planowane wokół niej modyfikacje. To pierwsza część zmian, jakie następują przy linii kolejowej nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. Sęk w tym, że na podobne przemiany oczekują mieszkańcy zachodniej części Gdyni. Planowane są tam dwa przystanki. Pierwszy to PKM Gdynia Karwiny przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdańska, a drugi w rejonie ul. Sportowej zobacz na mapie Gdańska - PKM Gdynia Stadion.

Oczekiwania mieszkańców na realizację wspomnianych obiektów wzmaga też fakt, że szynobusy od 13 grudnia będą tam kursować regularnie co 15-20 minut (z Gdyni do Gdańska Wrzeszcz przez port lotniczy).

Na jakim etapie są prace nad przystankami?

Od kilku miesięcy inwestor - spółka PKM - ma już zarówno gotowe projekty budowlane obu przystanków, jak i pozwolenia na ich budowę. Od tego czasu trwały konsultacje projektów z PKP PLK - właścicielem linii kolejowej 201 Gdynia - Kościerzyna, przy której mają powstać te przystanki.

- W efekcie tych uzgodnień przygotowujemy obecnie dla spółki PKP PLK, która zarządza linią kolejową nr 201 - dodatkowy projekt przebudowy układu torowego na długości ok. 3 km - budowy tzw. splotu torowego pomiędzy planowanymi przystankami PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Przykład splotu torowego na niemieckiej linii kolejowej. Przykład splotu torowego na niemieckiej linii kolejowej.
Co to jest splot torowy i dlaczego należy go zastosować?

- Najprościej mówiąc, splot torowy to dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm - mówi Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.
Peron musi nie tylko umożliwiać transport towarów ponadgabarytowych, jaki odbywa się regularnie linią 201 do portu w Gdyni, ale także musi zostać dostosowany zgodnie z europejskimi normami TSI do potrzeb osób niepełnosprawnych - tak jak na wszystkich pozostałych przystankach PKM.

Gdyby nie zastosowano splotu torowego, wtedy perony musiałyby być na wysokości 30 cm, co utrudniłoby wsiadanie i wysiadanie z i do pociągu osobom niepełnosprawnym, ale umożliwiłoby przejazd pociągu ponadgabarytowego. Bez splotu, przy wysokości peronu 76 cm ponadnormatywny skład nie przejechałby.

Kilka dni temu taki transport przejeżdżał przez nowo budowany przystanek PKM Gdańsk Osowa, gdzie jest o wiele więcej miejsca niż w przypadku obu gdyńskich przystanków PKM, a minął nowy peron dosłownie o 2-3 cm, co pokazuje, jak wiele precyzji wymaga zaprojektowanie i wykonanie dwóch przystanków PKM w Gdyni.

- Tego rodzaju składy nie są rzadkością na trasie Gdynia - Kościerzyna. Po linii kolejowej nr 201 przynajmniej raz w tygodniu przejeżdża tego typu skład. Mieliśmy tygodnie, gdzie takie kursy odbywały się nawet dwa razy - wyjaśnia Leszek Lewiński.
Planowane przystanki na mapie Gdyni. Planowane przystanki na mapie Gdyni.
Kiedy ruszy budowa?

Spółka PKM planuje rozpocząć i zakończyć budowę przystanków w Gdyni w przyszłym roku. Władze przy tej okazji zawsze przypominają, że to jest i tak cztery lata przed pierwotnym terminem. Wszystkie bowiem dodatkowe przystanki PKM na linii 201 planowane były dopiero w drugim etapie projektu PKM do 2020 r.

- Termin ogłoszenia przetargu na budowę przystanków Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion i termin rozpoczęcia samej budowy zależy od terminu zatwierdzenia przygotowywanego obecnie projektu przebudowy torowiska i decyzji o jego realizacji przez PKP PLK - mówi Konopacki.
Na inwestycję - budowę splotu torowego - potrzeba 7 mln zł. Pieniądze mają pochodzić z budżetu państwa. Z racji tego, że doszło do zmiany na scenie politycznej, decyzja o przyznaniu pieniędzy odwleka się w czasie - powinna być znana do końca listopada, gdy powstanie nowy rząd.

- Planujemy jeden przetarg na budowę obu gdyńskich przystanków, a zatem będzie to jeden wykonawca - podkreśla Konopacki.
Nowe przystanki trafią w ręce kolejarzy z PKP PLK

PKM SA tylko wybuduje dodatkowe przystanki PKM na linii 201, które następnie zostaną przekazane do eksploatacji właścicielowi tej linii kolejowej - czyli PKP PLK.

W lutym 2015 r. Komisja Europejska zgodziła się na rozszerzenie realizowanego obecnie projektu PKM o dodatkowe przystanki na linii 201 (pierwotnie planowane w II etapie do 2020 r.), z terminem ich realizacji do końca 2016 r. Koszt budowy dwóch przystanków PKM na terenie Gdyni to niecałe 33 mln zł netto.

Warto na koniec przypomnieć, że całą infrastrukturę towarzyszącą przystankom PKM w Gdyni wybuduje miasto - mowa tu o węzłach przesiadkowych, dojściach i dojazdach. Nie ma natomiast praktycznie szans na rychłe powstanie dodatkowego peronu na przystanku Wzgórze św. Maksymiliana.

Miejsca

Opinie (214)

  • Nastepny przyklad buty i arogancji gdynskich szczurasow. Invest Komfort wybudowal tak wysoki budynek jak SeaTowers w miejscu gdzie on stoi pod warunkiem,ze powstanie tam pltforma widokowa zamiast tej co byla planowana na Kamiennej Gorze. Oczywiscie zaden zwykly zjadacz chleba, czy turysta nawet nie ma co snic, ze tam wejdzie zeby podziwiacpanorame miasta. Podobnie riviera ma ten przystanek wd..pie jak juz dostala to co chciala, a szczurasy oczywiscie juz o niczym nie pamietaja

    • 5 4

  • To jest miś gdyński na miarę naszych możliwości (8)

    ... my chcemy ale nie możemy. "Ciągle pracuje! Wszystkiego przypilnuje i jeszcze inni, niektórzy, wtykają mu szpilki. To nie ludzie to wilki! To mówiłem ja Jarząbek Wacław"

    • 59 25

    • (7)

      to jest miś nie gdyński a gdański i trochę wojewódzki...
      cała kasa poszła w słomianą gdańską infrastrukturę, Gdynia nie zyskała na tej inwestycji nic, więc proszę nie wprowadzać w błąd

      • 11 7

      • Gdansk dla tej inwestycji oddal tereny o wartosci ok 80-100mln zlotych (5)

        dodatkowo wybudowal infrastrukture dodatkowa (P&R, dojazdy do stacji). Dostosowal takze komunikacje miejska do oferty PKM, co w niektorych relacjach sporkalo sie z duza (sluszna) krytyka.

        Przypomnij mi prosze, co zrobila Gdynia? Ile pieniedzy dolozyla do inwestycji?

        • 11 7

        • (2)

          Znowu to samo, odwracanie kota ogonem... Gdynia nic nie mogła dołożyć do inwestycji, bo w Gdynię nie inwestowano. A gdyby Gdańsk nie dał gruntów, inwestycja nie zostałaby w Gdańsku zrealizowana. Co to za argument?

          Po prostu inwestycję pod hasłem "metropolitarna" zrealizowano w jednym mieście. Podział na etapy jest sztuczny, bo nic nie stało na przeszkodzie, aby budować i w Gdyni (gdzie nie trzeba tak dużego wkładu ze strony miasta, bo nie ma potrzeby budowy linii od podstaw). Dzięki większej dopłacie z UE jest szansa na zrobienie w Gdyni "czegokolwiek", czyli konkretniej dwóch przystanków za 33 miliony złotych - co wobec 730 milionów w Gdańsku wygląda co najmniej skromnie. Oczywiście dobre i to, skoro "Etap 2" to bardzo niepewna przyszłość - jednak nie da się ukryć, że podział środków w ramach "metropolii" jest bardzo nierówny. Gdyby miasta finansowały to samodzielnie, nie ma o czym mówić - ale to inwestycja wojewódzka.

          Na marginesie - wobec braku przystanków kursy co 15-20 minut do/z Gdyni nie mają większego sensu. No chyba że chodzi o wydźwięk propagandowy, że to linia niby metropolitarna linia Gdynia - Gdańsk; ale w tym celu chyba te poranno-wieczorne kursy do i z myjni wystarczą?

          • 4 5

          • Co konkretnie w Gdyni chcialbys w ramach aktualnej inwestycji? (1)

            Konkrety. Czego w Gdyni bedzie brakowac po wybudowaniu stacji, o ktorych mowa w artykule? Oczywiscie procz peronu na Wzgorzu, bo to oczywiste.

            • 2 0

            • Przede wszystkim chciałbym (ale to już chciejstwo w czasie przeszłym), aby inwestycję prowadzono równolegle w obydwu miastach. W tej chwili w Gdańsku wszystko jest, w Gdyni nie ma nic; i obawiam się, że za chwilę zabraknie woli kontynuowania projektu i na Etapie nr 1 (w obecnym kształcie) wszystko się skończy.

              W listach intencyjnych mowa była o 8 stacjach w Gdańsku i 4 w Gdyni (bodajże Wzgórze, Stadion, Mały Kack-Witomino, Karwiny). Potem plany te podlegały redukcji w Gdyni a w Gdańsku rozszerzeniu. Obecnie mówi się o dwóch stacjach w Gdyni - tak naprawdę jednej nowej (Stadion) i jednej przesuniętej (Karwiny w miejsce Wielkiego Kacka). Fakt, że kluczowe są Karwiny, ale chciałbym powrotu do koncepcji czterech stacji, przy czym bardziej od stacji Fikakowo (o której sporo mówiono, ale wygląda wątpliwie) przydałby się chyba przystanek komunikujący Witomino (plany były, aczkolwiek to trudny temat - niemniej Witomino korkuje się bardzo mocno, więc warto ten temat rozważyć).Na dłuższą metę PKM mogłaby skomunikować Obłuże-Oksywie, co już rozważano. Droga Czerwona (czyli mini-OPAT) jest na poziomie listów intencyjnych, co kompletnie nic nie oznacza (pozytywnie opiniowany OPAT i tak przepadł), więc PKM to jedyna szansa, aby w możliwie krótkim czasie odciążyć Estakadę. Tory już są, a że gdy się chce, to można, udowodniła budowa PKM w Gdańsku - kompletną, całkowicie nową linię zbudowano przecież błyskawicznie. Kwestia Gdyni-Zachód to tak odległa przyszłość, że tematu nie warto poruszać.

              Kwestie samego kursowania PKM to już tematy wtórne - wiadomo, że trzeba je z czasem dopracować. Jednak wspólny bilet z SKM to sprawa oczywista - tak samo w Gdańsku jak i w Gdyni.

              A ogólniej - życzyłbym sobie jednakowego traktowania obydwu miast, skoro powstaje coś "metropolitarnego" i finansowanego przez województwo. Nie chodzi tylko o pieniądze - zresztą musiało więcej trafić do Gdańska, skoro tutaj buduje się od podstaw. Ale trudno nie odnieść wrażenia, że gdyński fragment PKM traktowany jest jako pod każdym względem drugorzędny; a realizacja budowy w Gdańsku bez udziału Gdyni nie byłaby możliwa. Na razie wygląda na to, że województwo sfinansowało kolej miejską w Gdańsku, którą usiłuje się sprzedać jako regionalną czy też właśnie "metropolitarną".

              • 3 2

        • Gdańsk chętnie oddaje i przekazuje"tylko czy swoje tereny"? (1)

          "Gdańsk dla tej inwestycji oddal tereny o wartosci ok 80-100mln" wcześniej robił zamiany tereny za mieszkania, Olivia Biznes Centrum za mieszkania komunalne, ..... jaki to ma związek z "prywatną Gdynia" ?? , której Adamowicz(nakazany przez wojewodę na rozjemcę) każe za Park Europy wypłacać drugi raz (pierwsze dostali właściciele za komuny)horrendalne odszkodowania.

          • 3 5

          • horrendalne 3,6 zl za metr?

            • 4 1

      • co Ty dyskutujesz z de Billem

        on obejrzał film i nawet nie może a nawet nie potrafi go odpowiednio zinterpretować.

        Analiza porównawcza tych dwóch sytuacji ma się nijak, ponieważ Ponieważ sama nazwa mówi sama za siebie czyli jest to "gdański miś" dla niepoznaki i zaciemnienia obrazu, nazwany pomorskim tym samym wybiórczo odcięty od kultury oficjalnej i uzyskanego efektu humorystycznego. Do tego w całości utrzymany w konwencji quasi-humorystycznej, bo jak można porównywać pewną płaszczyznę porównawczą wybudowanych za 1 mld. zł. do drobnych dwóch najzwyklejszych przystanków za 33 mln zł w tym likwidacji już istniejącego ?
        Mało, wybudowanie z miejskich środków całej infrastruktury pomocniczej?

        Można to nazwać, gdyńską klęską pomorskiej władzy kolejowej :((

        • 5 5

  • 2018

    powstaną w 2018 i to jest wersja optymistyczna

    • 1 1

  • (3)

    Szkoda, ze nie zostawia tez tego przystanku na Wielkim Kacku :(

    • 10 6

    • (2)

      Po co ci przystanek w polu

      • 1 3

      • akurat tam jest gesta zabudowa

        • 0 3

      • za to w polu mogą byc tylko gdańskie :)))

        w Gdyni już nawet istniejący trzeba zlikwidować :)))

        • 2 1

  • (1)

    Jeszcze więcej wieśniakow bedzie do Gdańska przyjeżdżać...

    • 4 20

    • Nie lubisz konkurencji?

      • 3 1

  • Połączenie z SKM (1)

    Przede wszystkim powinno się wyciągnąć wnioski z błędnej decyzji Gdańska o niepołączeniu linii PKM z linią SKM przed przystankiem na Zaspie, co poskutkowało tym, że we Wrzeszczu trzeba się przesiadać na pociągi SKM do centrum Gdańska.
    To oznacza, że powinno się już teraz zaprojektować połączenie linii 201 z linią SKM przed przystankiem na Wzgórzu Św. Maxa (patrząc od strony Gdańska). Tylko wtedy linia PKM i jej pociągi będą atrakcyjne dla mieszkańców, a wszystkie pociągi SKM/PKM będą mogły odjeżdżać z jednego wspólnego peronu na Wzgórzu i co najważniejsze będzie tam można wysiąść w drodze np. do UM czy centrum miasta.
    Powinno się w tym celu już teraz zarezerwować niezbędne tereny dla budowy takiej łącznicy, tj. w rejonie działek położonych wzdłuż Al. Zwycięstwa pomiędzy Harcerską a Kopernika oraz oczywiście pomyśleć nad projektem takiego połączenia.

    • 11 0

    • Z Gdańskiem racja, w Gdyni raczej nie ma sensu wbijac 201 w SKM. Trzeba tylko pomysleć o sensownym 2-gim ,3-cim peronie obsługującym dwa kierunki na Wzgórzu Św. Maxa.

      • 3 1

  • (2)

    Czy od 13 grudnia pociągi PKM będą się zatrzymywać na stacji Gdynia Wielki Kack?

    • 13 2

    • Raczej Wielki Kac.

      • 0 2

    • Tak będą

      • 7 0

  • Do Wrzeszcza mnie nie urządza. Nie będę płacił 2 razy żeby do Głównego dojechać

    z przesiadkami. Jeszcze nie upadłem na głowę. Co za pomysł ,żeby we Wrzeszczu zrobić koniec trasy. Idiotyzm.

    • 3 4

  • PKM to afera sprzedawana tłumowi jako wielki suksces (7)

    A w rzeczywistości to sprawa z cyklu zakup pendolino przez pkp czyli inwestycje nieuzasadnione potrzebami.

    • 19 26

    • Pomyśl zanim coś napiszesz (5)

      Czytałeś moze o wynikach ze sprzedazy biletów na tym beznadziejnym wg Ciebie Pendolino?
      Nie musisz odpowiadać - wiem ze nie
      Problem z anonimowymi komentarzami jest taki ze każdy debilek moze napisać dowolna głupotę

      • 12 4

      • (4)

        nie chodzi o wyniki sprzedaży, chodzi o to, że ten sam cel można byłoby uzyskać kupując Polskie pociągi, wydając znacznie mniej pieniędzy, dając w Polsce prace i pozostawiając kasę w Polsce

        tak więc pomyśl zanim coś napiszesz

        • 0 7

        • (1)

          Pesa nie potrafi tramwaju w terminie złożyć, a Tobie się marzy polskie Pendolino. Krakowiaki opóźnione i ciągle w naprawie, Darty opóźnione, jakiś szmelc dla Łodzi opóźniony, pociągi na PKM też były z poślizgiem...

          • 4 0

          • Pesa nie potrafi założyć tłumików wężykowania na wózki tak, żeby śruby nie pękały

            tłumiki wężykowania to bardzo istotny element pociągu jadącego powyżej 130 km/h - bez niego kołysanie wykolei pojazd. Teraz wyobraź sobie, co będzie z Dartolino, gdy dojdzie do takiej awarii w pełnym biegu. Podpowiem - Szczekociny to pryszcz.

            • 3 0

        • (1)

          Polskich pociągów wtedy nie było . Pesa dopiero teraz testuje darty a newag flirty . Polskie firmy mogły wtedy wystąpić do przetargów jak miały odpowiednie pociągi durniu ...

          • 7 1

          • Masz rację ale po co wyzwiska?

            • 0 2

    • pitoly Wasc opowiadasz

      Jak na amen zakorkuja się drogi z Trójmiasta na Kaszuby i odwrotnie to zmienisz zdanie.Poza tym ta linia ma przed sobą przyszlosc;tereny Kielpino, Jasień, Matarnia,Rebiechowo za kilka naście lat tak się zbudują, że ludzie będą wdzięczni za ta linie.Ale żeby to zrozumieć trzeba umieć myslec

      • 2 1

  • Ządam przystanku na Małym Kacku i Dąbrowie ,inaczej ta kolej nie ma sensu ,teraz wozi powietrze i tylko Gdyni

    może zapewnić rentowność tej inwestycji

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane