- 1 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (263 opinie)
- 2 Pomogli ominąć korek i zdążyć na maturę (76 opinii)
- 3 Dziecko bawiło się na krawędzi balkonu (72 opinie)
- 4 Oni będą teraz rządzić województwem (72 opinie)
- 5 W Gdyni odłowią 80 dzików (355 opinii)
- 6 Rozwód Koalicji Obywatelskiej z Dulkiewicz? (390 opinii)
Kierowcy TIR-ów odcinają ABS, by zyskać czas. Potem wjeżdżają na obwodnicę
Kierujący ciężarówkami w Trójmieście potrafią wyłączyć system hamulcowy ABS, do którego podpięte są czujniki ruchu. W ten sposób chcą zyskać czas pracy zarejestrowany na tachografie - i szybciej przejechać zaplanowaną trasę. Mogą zasnąć, albo spowodować wypadek przez zmęczenie - ostrzegają inspektorzy transportu drogowego z Gdańska.
Przypomnijmy więc, że dzienny czas kierowania pojazdem ciężarowym wynosi 10 godzin. Niezależnie od rodzaju pojazdu, kierowca zobowiązany jest do przymusowej przerwy po 4,5 godzinach ciągłej jazdy. Odpoczynek trwa 45 minut i może być rozłożony na dwie przerwy: 15 i 30 minut. W tygodniu można przejechać nie więcej niż 56 godz. za kierownicą auta.
Nad przestrzeganiem tych zasad czuwa inspekcja drogowa.
- W 2015 roku inspektorzy przeprowadzili ponad 10 tys. kontroli drogowych, w tym 375 w stosunku do przewoźników zagranicznych. W efekcie wydano 305 decyzji administracyjnych o nałożeniu kary, 1405 mandatów karnych z UTD i 985 mandatów karnych z ustawy prawo o ruchu drogowym, które zostały nałożone na kierowców - wyjaśnia Janusz Staniszewski z Wojewódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego w Gdańsku
Niestety, czas to pieniądz i często przewoźnicy, tak jak i kierowcy, uciekają się do rozwiązań, które potęgują zagrożenie na drodze.
Czytaj też: Nawet 8 tys. zł kary za przewóz osób Uberem
Magnesy sposobem na jazdę powyżej dozwolonego czasu
Każdy z pojazdów ciężarowych ma zamontowany tachograf. Urządzenie rejestruje czas pracy kierowcy i prędkość pojazdu. Kierujący umieją jednak, co jest nielegalne, zatrzymać wspomniane urządzenie udając, że stoją na postoju, a faktycznie przejeżdżając setki kilometrów.
Jedną z najpopularniejszych metod oszukania tachografu jest zwykły magnes. Sposób jest prosty ze względu na to, że potrzebny jest tylko magnes i wiedza, gdzie w skrzyni biegów zamontowany jest przetwornik. Montując magnes, zakłócają pracę wspomnianego przetwornika, co powoduje zatrzymanie przekazywania impulsów do tachografu.
Pomijamy tutaj fakt, że naprawa i kalibracja takiego przetwornika to wydatek nawet 1 tys. zł - prowadzenie pojazdu przez zmęczonego kierowcę może mieć jeszcze bardziej negatywne skutki.
Kierowcy wyłączają ABS i ESP
Teraz drugi przypadek, bardzo niebezpieczny także dla innych uczestników ruchu. Nowe samochody ciężarowe - wyprodukowane po 2012 r. - oprócz przetwornika w skrzyni, mają także drugie zabezpieczenie wysyłające dane do tachografu. To czujnik ruchu znajdujący się przy systemie ABS i ESP w kole. By go wyłączyć, kierowcy odłączają oba systemy - ABS i ESP.
W efekcie kierowca ciężarówki, w razie nagłego hamowania, nie jest w stanie ominąć przeszkody. Dlaczego? W pojeździe blokują się koła i pojazd jedzie prosto. Skutki stosowania tego rozwiązania mogą być tragiczne.
Ciężarówka bez ABS po ul. Morskiej w Gdyni
Niedawno Inspektorzy Transportu Drogowego z Gdańska zatrzymali na drodze nr 6 w Gdyni pojazdy należące do polskich przewoźników, którymi wykonywano krajowy transport drogowy rzeczy.
- W pierwszym przypadku stwierdzono, że kierowca używał magnesu w celu ukrycia rejestrowania przebytej drogi i czasu prowadzenia pojazdu. Ciekawość inspektorów wzbudził fakt, iż pojazd został wyprodukowany po 1 października 2012 roku, a więc powinien być wyposażony w czujnik ruchu odporny na działanie magnesu oraz w drugi niezależny sygnał prędkości, który pochodzi z systemu ABS/ESP - mówi Staniszewski.
W dalszej części kontroli ustalono, że pojazd został wyposażony w niedozwolony wyłącznik układu ABS, zamontowany w kabinie kierowcy pod włącznikiem świateł przeciwmgłowych.
Wysokie kary za nadużycia
W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa, tj. wykonywania przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące lub w cyfrowe urządzenie rejestrujące, do którego podłączone zostało niedozwolone urządzenie dodatkowe, wpływające na niewłaściwe funkcjonowanie urządzenia rejestrującego, ustawa o transporcie przewiduje karę w stosunku do kierowcy w wysokości 2 tys. zł.
W przypadku stwierdzenia, że do naruszenia przyczynił się przedsiębiorca, także wobec niego wszczynane jest postępowanie administracyjne w zakresie wykonywania przewozu drogowego z ingerencją w działanie urządzenia rejestrującego, które zagrożone jest karą 5 tys. zł.
Jak się tłumaczą kierowcy?
Instalowanie magnesów czy też wyłączenie ABS-ów tłumaczone są zazwyczaj spóźnieniami wywołanymi długim załadunkiem lub rozładunkiem. Często zdarza się, że kierowcy winią za to spedytorów, którzy czas przejazdu skrócili im do minimum.
- Ostatnio zatrzymaliśmy do kontroli tureckiego kierowcę, który po gwałtownym hamowaniu na punkcie kontrolnym wyskoczył z kabiny, pobiegł do tylnego mostu ciągnika, wdrapał się pod pojazd, zdjął magnes i wyrzucił go na pobliskie łąki - opowiada inspektor.
Podczas kontroli okazało się, że awaria tachografu i tak uniemożliwiała rejestrację czasu prowadzenia pojazdu. Na pytanie inspektorów dlaczego stosował magnes, odpowiedział, że "kolega mu kazał". Prawdopodobnie kierowca nie zdawał sobie sprawy, w jaki sposób tachograf rejestruje dane. Chciał w ten sposób dojechać z Pomorza do... Iraku.
Miejsca
Opinie (220) 9 zablokowanych
-
2016-04-12 10:39
(2)
Kasa i tyle.
- 64 4
-
2016-04-12 20:49
Polska i tyle
cwaniactwo goni cwaniactwo
tak samo jak mają ograniczniki prędkości, taaaaa
sprawdźcie ile osób ginie od tirów- 5 0
-
2016-04-12 10:51
To porzez PIS
nie przez kase
- 6 11
-
2016-04-12 20:46
Kierowcy oszukują tylko siebie.
Z tym magnesem to jest tak ze faktycznie pokazuje ze jest pauza ale w ciężarówkach od 2011 komputer rejestruje zakłócenia jak i tachograf.Inspekcja widzi to na laptopie i sugeruje użycie magnesu badz wyłącznika.Tak ze dużo kierowców nie jest świadoma tego jak to działa.Komputer samochodu rejestruje bledy Abs Asr bo trzeba rozlaczyc wtyczki od kompa bo samocod nie pojedzi więcej jak 60km/h no i niema hamulców w naczepie.Tak ze nie polecam takiej jazdy nie warto.
- 2 0
-
2016-04-12 10:51
Kierowcy tirów to bardzo specyficzna grupa zawodowa (2)
Ktoś kto ma IQ odrobinę większe od pierwotniaka- nie wytrzymuje...
Już kilkakrotnie słyszałem historie osób, które ze względów finansowych decydowały się na zrobienie uprawnień wymaganych do pracy w/w zawodzie, jednak ich kariery były raczej krótkie. najczęściej słyszałem: Ja tam zgłupieję do reszty....
Czasami wystarczy posłuchać "dialogów" na cbradiu. Brak słów.
I tak-wiem- są wyjątki, ale są to tylko WYJĄTKI.- 30 11
-
2016-04-12 19:43
Czyli nie wytrzymałeś, pierwotniaku
- 2 1
-
2016-04-12 17:29
Kierowca, to nie zawód, to tylko głupiego robota.
Nałapiesz punktów i koniec.
- 3 1
-
2016-04-12 19:07
A dlaczego firmowe auta osobowe nie maja tachometrów ?
Ci kierowcy tez są w pracy i tez powinni przestrzegac norm... a tak dwuch kierowców z jednej firmy : ten co jedzie ciężarówką może pracować 10 godzin a drugi w osobówce 24 na dobę.
- 6 1
-
2016-04-12 10:40
Przepisy są nieżyciowe (2)
Dopóki przepisy będą utrudniały życie i będą stanowione przez niekompetentnych biurokratów, dopóty będą omijane w każdy możliwy sposób - czyli zawsze;)
- 74 125
-
2016-04-12 19:04
co tam zamknięte lotnisko. Co tam brak wyszkolenia. Co tam mgła. Co tam minima odejścia. Co tam TAWS wyjący "pull up!"
Przepisy są nieżyciowe!- 16 4
-
2016-04-12 13:07
"biurokratów" - powiedz to ofiarom wielotonowych klocków...
- 17 5
-
2016-04-12 11:03
(1)
wąsate cwaniaczki w dresach. potem płacz i 'ja nie chciałem'
- 24 4
-
2016-04-12 18:48
w dresach to po dopalaczach
ci w dresach to po dopalaczach płacza,,ja nie chciałem,, w osobowych czarnych rozpadających się ,,lymuzynach,,
- 1 0
-
2016-04-12 18:21
Co by było gdyby nie było kierowców i ciężarówek ?
Niczego by nie było ,ani produkcji ,ani dostaw ,zupełnie nic !!! produkcja żywności by stanęła ,przemysł, cała gospodarka krajowa i światowa totalny paraliż !!! więc pomyśl jeden z drugim że kierowcy ciężarówek to krew naszego kraju i całego świata !!!!!!!
- 6 3
-
2016-04-12 18:08
Tiry na tory
GRUBASY Z TIRÓW !
- 2 0
-
2016-04-12 17:56
co do magnesu zgoda (1)
ale od kiedy abs jest obowiązkowy? Nawet gdy jest na wyposażeniu fabrycznym.
- 4 1
-
2016-04-12 17:57
i ta wzmianka o kalibrowaniu
impulsatora? Plus jakieś absurdalne koszty.
- 1 0
-
2016-04-12 17:33
co to za kary zabierać uprawnienia do kierowania to odechce im się narażać innych
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.