• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy z ochroną prawną jak mundurowi? Wniosek GAiT

Ewelina Oleksy
23 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Kierowcy gdańskiej komunikacji miejskiej coraz częściej padają ofiarami przemocy. GAiT chce zmian w prawie, które pozwoliłyby surowiej karać sprawców. Kierowcy gdańskiej komunikacji miejskiej coraz częściej padają ofiarami przemocy. GAiT chce zmian w prawie, które pozwoliłyby surowiej karać sprawców.

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje chce, by kierowcy komunikacji miejskiej byli objęci specjalną ochroną prawną, jak np. funkcjonariusze policji czy posłowie. Do Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej trafił wniosek, by uregulować tę kwestię na szczeblu rządowym. Ma to związek z nasilającymi się aktami agresji wobec kierowców.



Czy sprawcy ataków na kierowców komunikacji miejskiej powinni być surowiej karani?

W środę opisywaliśmy przypadek brutalnego pobicia kierowcy autobusu linii 124 w Gdańsku. Podczas postoju na pętli we Wrzeszczu na jego głowę spadły ciosy pięścią, wymierzone przez młodego mężczyznę. Kierowca otworzył agresorowi kabinę, bo był przekonany, że nieznajomy chce się o coś zapytać.

Napastnik zbiegł z miejsca zdarzenia. Pobicie zarejestrował monitoring w pojeździe, a nagranie zabezpieczono i przekazano policji.

- Kryminalni analizują zabezpieczone nagrania oraz szczegółowo sprawdzają wszystkie zdobyte informacje związane z tym zdarzeniem, aby jak najszybciej ustalić tożsamość sprawcy i go zatrzymać. Funkcjonariusze prowadzą czynności w kierunku uszkodzenia ciała. Za to przestępstwo grozi kara dwóch lat więzienia - informuje asp. szt. Mariusz Chrzanowski z Komendy Miejskiej Policji.

Kierowcy coraz częściej padają ofiarami agresji



Okazuje się jednak, że sytuacje, w których kierowcy padają ofiarami agresji i przemocy, do rzadkości niestety nie należą. Dlatego GAiT chce zmian w prawie, które zapewnią kierowcom lepszą ochronę podczas wykonywania czynności służbowych.

Rozkład jazdy Gdańsk



- W związku ze zdarzającymi się przypadkami agresywnych zachowań wobec naszych pracowników spółka GAiT wystąpiła do Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej z wnioskiem o uregulowanie na szczeblu rządowym kwestii objęcia specjalną ochroną prawną kierujących pojazdami komunikacji miejskiej. Dokładniej: o objęcie ich ochroną prawną, właściwą dla funkcjonariuszy publicznych. Sytuacje takie jak ta z pobiciem we Wrzeszczu dowodzą, że jest to potrzebne - poinformowała spółka GAiT.

Prezes GAiT: Objęcie kierowców ochroną dla funkcjonariuszy publicznych to konieczność



Jak mówi nam Maciej Lisicki, prezes spółki GAiT, zawód kierowcy i motorniczego wiąże się ze zwiększonym stresem. Bo każdego dnia, siadając za sterami pojazdów, kierowcy biorą na siebie ogromną odpowiedzialność.

Maciej Lisicki, prezes GAiT: - Przyznanie kierowcom statusu funkcjonariusza publicznego wiąże się z większą odpowiedzialnością karną sprawców naruszających ich nietykalność cielesną.
Maciej Lisicki, prezes GAiT: - Przyznanie kierowcom statusu funkcjonariusza publicznego wiąże się z większą odpowiedzialnością karną sprawców naruszających ich nietykalność cielesną.
- Odpowiadają za bezpieczeństwo, życie i zdrowie pasażerów. Ciągła koncentracja, sytuacje, zdarzenia na drodze, ale także w pojazdach - już samo to jest obciążające. Niestety bywa też tak, że pasażerowie czy przypadkowe osoby zachowują się agresywnie i zagrażają bezpieczeństwu współpasażerów i prowadzących pojazdy. Mają miejsce ataki słowne, ale i przemoc fizyczna wobec naszych kierowców i motorniczych, podczas pełnionych przez nich obowiązków - wskazuje Lisicki. - Z racji specyfiki pracy nasi pracownicy mają zapewnione wsparcie psychologiczne, ale konieczne jest objęcie prowadzących pojazdy ochroną prawną właściwą dla funkcjonariuszy publicznych. Przyznanie im statusu funkcjonariusza publicznego wiąże się z większą odpowiedzialnością karną sprawcy naruszającego nietykalność cielesną takiej osoby. Dlatego zawnioskowaliśmy o podjęcie działań mających na celu uregulowanie tej kwestii na szczeblu rządowym - tłumaczy.

Dzięki zmianom sprawcy pobić kierowców byliby surowiej karani



Zgodnie z art. 115 par. 13 Kodeksu karnego w katalogu funkcjonariuszy publicznych znajdują się obecnie m.in.: prezydent RP, posłowie, senatorowie, radni, sędziowie, prokuratorzy, służby mundurowe.

Czytaj też: Straż miejska znowu podlega policji

Z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych korzystają też m.in. lekarze i ratownicy medyczni, prawnicy czy pracownicy Poczty Polskiej.

GAiT informuje, że kierowcy komunikacji miejskiej są atakowani słownie, ale też fizycznie podczas pełnionych przez nich obowiązków.

GAiT informuje, że kierowcy komunikacji miejskiej są atakowani słownie, ale też fizycznie podczas pełnionych przez nich obowiązków.
Przepisy przewidują dla tych osób szczególną ochronę prawną przed przestępstwami naruszenia nietykalności cielesnej oraz znieważenia. Najprościej mówiąc: sprawcy przestępstw wobec funkcjonariuszy publicznych są surowiej karani niż w przypadku popełnienia tego samego czynu wobec innych osób.

Kryminalne Trójmiasto



Naruszenie nietykalności cielesnej popełnione wobec funkcjonariusza publicznego zagrożone jest karą grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat trzech i ścigane jest z urzędu. To samo przestępstwo popełnione wobec innego pokrzywdzonego zagrożone jest karą grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku, a ściganie odbywa się z oskarżenia prywatnego.

Miejsca

Opinie (100) 5 zablokowanych

  • Jestem operatorem wózka widłowego w dużej firmie

    Też chcę być chroniony

    • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    Kierowca też człowiek (2)

    Wiadomą rzeczą jest to że kierowca czy motorniczy może mieć zły dzień, to jest człowiek, ale to nie znaczy żeby go od razu lać... Jestem za zwiększeniem kar i tyle.

    • 60 9

    • nie: "może mieć zły dzień" tylko bardzo często ma zły dzień

      nie: "może mieć zły dzień" tylko bardzo często ma zły dzień

      • 1 0

    • a juz lac sie miedzy soba moga?

      • 1 1

  • Trafił by na mnie i bok bym mu wyrwał kierowca autobusu

    • 0 0

  • Dlaczego autobusy są niepunktualne ? (1)

    Czy ktoś z opiniujących zastanowił się dlaczego autobusy kursują niepunktualnie ? Zresztą nie zawsze? Mówiąc ironicznie zapewne dlatego, że kierowca zatrzymał się między przystankami i się zdrzemnął , albo zrobił zakupy w pobliskim Lidlu ? A może za wolno jedzie ? A powinien latać swoim autobusem nad samochodami stojącymi w korkach ? Proszę o dyskusje i opinię pasażerów . Dlaczego według nich autobusy są niepunktualne ?
    Pozdrawiam

    • 3 4

    • autobusy sa nie punktualne

      Ponieważ ztm daje czasy przejazdu, jakby autobus był co najmniej motocyklem. druga sprawa. Miasto sobie, a przepisy ruchu drogowego sobie. Wg. K. D. Autobus w tej formie jak obecnie, nie ma prawa przewożenia żadnych rowerów. Powtarzam, zadny!!!! M. innymi byc moze dlatego pasażerowie są wk.. wie ni na kierowców. Dotyczy to również innych przedmiotów. Które w czasie kolizji autobusu, mogą zagrażać zdrowiu i życiu innych. Kto za takie zdarzenie pojdzie do kryminału??? Kierowca. Dlatego kierowcy wyzwalają rowery.

      • 1 0

  • Nie-do-wia-ry (1)

    To chyba żart, każdego napadniętego "immunitetem"? Panią że sklepiku szkolengo, pana sprzedającego na rynku, dostawcę pizzy, fryzjerów, uberowców i cała resztę także!!! Bareja by się uśmiał.

    • 10 11

    • dno to drugie twoje imię

      • 1 0

  • Kierowcy gdańskiej komunikacji (8)

    sami sobie ważą piwo. Widać jak traktują pasażerów, ciągle mają upubliczniane obiekcje, strajkują, grożą, żądają a pasażerów traktują jak g..no lub worki ziemniaków. W Gdyńskiej komunikacji jakoś jest spokój, wszystko stabilne i pod nadzorem.

    • 29 68

    • Haloooo! (1)

      Przypominam, że piwo się warzy przez "rz", a nie "ż" :-)))

      • 1 2

      • Ale on ważył na wadze i wyszło mu, że 1 litr piwa waży 1kg.

        • 0 0

    • tak jest, zasługują na to samo, jak traktują pasażerów, nie dziwie się, że opinia publiczna ich nie lubi (5)

      • 1 13

      • sprzedawcy waty cukrowej

        • 5 0

      • Znasz jakąś grupę zawodową którą lubi 100% populacji ludzkiej ? (3)

        A jak już tak bardzo ich nie lubisz to nie korzystaj z ich usług !!! Są takie fobie które da się zaleczyć - skorzystaj z porady psychologa .

        • 7 2

        • Młynarze? (1)

          • 3 1

          • zduni i bednarze ;))))

            • 1 1

        • sędziowie

          • 2 2

  • adam

    kierowcy sa sobie sami winni traktuja pasażerów jak worki z ziemniakami są arogancy beszczelni ostatnoi mialek taki przypadek wszystkich obejmijmi ochrona prawną i nigd niebedzie narzekał

    • 0 4

  • (1)

    Najważniejsze żeby kierowca miał krawat, pasażer może przyjść wyzwac opluć a kierowca nic nie może odezwie się to pasażer napiszę skargę że kierowca był chamski i wulgarny

    • 10 1

    • Bo PLEBS zawsze będzie widział tylko czubek swojego nosa.

      • 0 1

  • nie, nie, nie (2)

    Kierowca autobusu to najgorszy typ człowieka. Myślą, że jak siedzą za kierownicą są panami świata. Chamstwo i buractwo. Absolutnie jestem przeciwna jakiekolwiek ochronie kierowców. Nie chcę żeby moje podatki finansowały ich ochronę. Mnie nikt nie chroni. Tak naprawdę każdy mógłby powiedzieć, że chce ochronę. Jestem kobietą, wychodzę do pracy praktycznie w środku nocy, nikt i nic mnie nie chroni. Pracę też mam nie należącą do bezpiecznych, ale nie robię z siebie ofiary. Jak kierowcy się boją, niech zmienią pracę, a przede wszystkim niech nie prowokują.

    • 4 26

    • Jak zrezygnują,to ty będziesz zapierniczała na piechotę. Może wyjdzie ci to na zdrowie (psychiczne)

      • 1 3

    • Co mówi!

      • 0 2

  • Ja bym takich agresywnych brała w ustronne miejsce, wsadzała "tam, gdzie słońce nie dochodzi" parasol automatyczny, następnie ów parasol otwierała, a potem puszczała wolno. I niech sobie żyje. Oczywiście parasola musi się pozbyć sam.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane