• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje

Maciej Korolczuk
5 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.



Co miasto powinno zrobić z kładką na Zaspie?

Powstała w drugiej połowie lat 70. i miała być częścią układu komunikacyjnego prowadzącego do planowanego, ale nigdy niewybudowanego, centrum handlowego na dawnym pasie startowym na Zaspie.

Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.

- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.

Kładka na Zaspie w 1982 r. Kładka na Zaspie w 1982 r.
Wariant 1: oszczędnościowy

Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.

Przesuń aby
porównać


Wariant 2: kładka znika

Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi zobacz na mapie Gdańska z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.

Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.

Przesuń aby
porównać


III wariant - High Line na Zaspie

Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.

Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.

Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II zobacz na mapie GdańskaMillenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska, a nieco dalej Park Reagana zobacz na mapie Gdańska i pas nadmorski.

  • Tak mogłaby wyglądać część "zielonej kładki" na Zaspie.
  • High Line w Nowym Jorku to jeden z najlepszych pomysłów na rewitalizację - w tym przypadku linii kolejowej.

Obecna kładka dla pieszych na Zaspie

Opinie (485) 4 zablokowane

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kładka dla pieszych na Zaspie

    Jej bezsens pokazuje ten czlowiek idący na przełaj po trawniku - w 27 sekundzie filmu (1)

    (w lewym dolnym rogu ekranu)

    • 1 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Kładka dla pieszych na Zaspie

      piesek chce siku

      Ten człowiek po prostu wyprowadził psa na spacer. Co w tym bezsensownego?

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kładka dla pieszych na Zaspie

    dokończyć, nie burzyć

    Może się mylę, ale ta kładka wygląda dla mnie na niedokończony projekt, co było norma w czasach, kiedy ją budowano. Ewidentnie brakuje zejść, lub podjazdów dla rowerów wzdłuż Al. Jana Pawła II.

    Poza tym, jest to obiekt charakterystyczny, którego nie powinno się burzyć, a raczej pomyśleć o dobudowaniu funkcjonalnej infrastruktury.

    • 2 0

  • Proponuję kolejny wariant (6)

    Sprzedarz terenu po bardzo zaniżonej cenie deweloperowi albo jakiemuś panu który sprzeda zakupiony teren za miliardy, a w miejscu kładki powstanie wielki szklany wierzowiec który wyrzywi setki Gdańszczan.

    • 31 9

    • ...i niech ten miliarder nie zapomni kupić słowników ortograrficznych dla makgajwerów

      • 0 0

    • (3)

      Ja proponuje tobie kupic slownik ortograficzny i nie jeczec od rana.

      • 6 2

      • (2)

        A ja proponuję ujednolić język polski!

        • 2 0

        • Jezk polski do zamiany (1)

          Tak zmienic na angielski, albo niemiecki, ostatecznie na ukrainski.

          • 1 1

          • to może od razu na arabski, co ?

            • 0 0

    • Ja proponuję wybudować dodatkową szkołę podstawową - taką specjalną

      dla tłumoków jak ty, którzy nie ogarnęli ortografii w normalnym trybie nauczania j. polskiego.

      • 1 0

  • Skrzyżowanie (5)

    A dlaczego nikt nie proponuje zmiany na tym skrzyżowaniu? Jest to najbardziej absurdalne skrzyżowanie na świecie. Wszystkie nitki są kolizyjne przynajmniej dwukrotnie, brak widoczności przez betonowe konstrukcje i jeszcze ścieżki rowerowe. Zadziwiający przykład totalnej głupoty, chyba że projektant kiedyś zrobił sobie jaja bo nie wierzę, że coś takiego mogło powstać na poważnie.

    • 56 14

    • Racja, jeszcze brak rozbiegu przy wyjeździe na RP to jakiś dramat

      • 0 0

    • (1)

      Takie kolizyjne, bo trzeba myśleć..w życiu nie widziałem ani jednej kolizji pod kładka, a widzę ją z okna od ponad 30 lat

      • 11 8

      • ponad 30 lat w oknie siedzisz???

        muszę ci powiedzieć że ładnie masz przeje...ne.

        • 6 5

    • gdzie ty masz te kolizji magu?

      • 7 4

    • To kraj absurdu więc nie ma co się dziwić :)

      • 10 4

  • Nie rozumiem co jest złego w tej kładce, skrzyżowanie jest tam trzy poziomowe z czego dwa poziomy są całkowicie bezkolizyjne

    • 3 0

  • likwidacja a w to miejsce przejście naziemne i droga rowerowa. (56)

    Miasto dla ludzi i rowerów!

    • 191 470

    • (9)

      Miasto dla ludzi i dla rowerzystów!!!

      • 12 19

      • eee....

        rowery to chyba bardziej na wieś ;)

        • 2 2

      • miasto dla ludzi (5)

        którzy powinni mieć poczucie bezpieczeństwa bez względu na to, na jaki sposób poruszania się po mieście wybiorą.

        Jak na razie duża część miasta jest dla zaparkowanych pojazdów - stojących w miejscu przeciętnie 23 godziny na dobę.

        W zaparkowanych samochodach ludzie bywają baardzo rzadko.

        • 10 7

        • Jak to 23 godziny na dobę?! (4)

          Przecież wg aktywistów w rajtuzach są takie korki w całym Trójmieście, że każdy kierowca spędza w nich dobre sześć godzin dziennie?!

          • 10 11

          • jesli nie ma korkow, to po co budowac kolejne drogi, ktore maja likwidowac korki...

            ?

            • 2 1

          • coś takiego: zdolność do refleksji u trolla samochodowego? (2)

            nie bywałe!

            • 5 13

            • Nie umiesz odjąć sześciu od dwudziestu czterech?

              Zawsze możesz poprosić o pomoc kogoś dorosłego!

              • 4 3

            • jak tam twoja pompka? ;)

              • 5 3

      • (1)

        To zbuduj sobie własne! Tylko dostawy do sklepów też rób na pieszo albo rowerem.

        • 6 4

        • Spokojnie to tylko rowerowy przymółek :)

          • 7 5

    • za nasze pieniądze

      Nic ludziom nie zbudowali, ukradli nawet rezerwy terenowe, które zostawiła komuna, a udają Św. Mikołaja.

      • 2 0

    • najlepiej wybudowac w to miejsce tecze!

      • 2 1

    • Tak powinno byc w kazdym miejscu likwidacja tuneli i kladek z epooki PRLu i dorównanie standarton europejskim! (7)

      To ze janusze w swoich 20 letnich blachosmrodach bedą protestowac to nic nowego ci sami protestowali gdy świat sie motoryzował oni chcieli zaprzegami konnymi jeździc.:)
      Dla typowego wiesniaka auto to synonim luksusu . To ze na całym swiecie juz dano zlikiwdowali wszystkie tunele i kladki dla wiesniaka niedociera on chce by kraj był zacofany.

      • 17 40

      • (2)

        Pojeźdź może do tych miast na zachodzi i zobacz jak tam jest na takich osiedlach jak Zaspa.

        • 12 3

        • Dokladnie (1)

          Jest jak u nas, tylko mieszkają araby. No i maja niski PKB, brak wzrostu, ogólny marazm

          • 3 2

          • Niski PKB nie przeszkadzałby gdybym miał 7 Funtów per godzina.

            • 3 1

      • (3)

        Właśnie wychodzi z ciebie wieśniak i ból d.py, że nawet na 20-letni samochód cię nie stać, co najwyżej na wigry 3. Skąd przyjechałeś do Gdańska, Białystok, Sokółka?

        • 28 12

        • (1)

          Zabolało w ego połechtane szrotem stojącym na trawniku, bo miejsca na parkingu nie ma?
          Ale masz rację, jesteś lepszy od wszystkich, bo mieszkasz tu parę lat dłużej :)
          Jeżeli to jedyne, czym możesz się wywyższyć, współczuję.

          • 12 9

          • Nie mam zamiaru się niczym wywyższać ale wkurza mnie jak przyjezdny mówi mi jak ma wyglądać moje miasto w którym żyję od urodzenia. A mój 'szrot' stoi w garażu więc się nie obawiaj o trawniczki. Na codzień jeżdżę motocyklem, samochodem tylko na dalsze wypady misiu :)

            • 11 6

        • akurat z wymienionych miejsc to rejestracje na gratach w Gdańsku obserwuję. I każdego stać w Polsce na grata. Każdego.

          • 6 2

    • I jeszcze staw, miasto dla kajaków...

      • 1 3

    • I jeszcze miejsce do wyprowadzania psów! (8)

      • 53 13

      • i dla kobiet (4)

        • 44 10

        • a jezioro damy tu (3)

          • 32 1

          • Zburzyć jest przejście podziemne na Startowej 13 lub na Zwirki i Wigury (1)

            Można podejśc kilka kroków.

            • 3 16

            • dobry sarkazm :)

              • 4 1

          • Ale tu stoja domy

            • 3 2

      • developer podsunął pomysł? Zburzcie wszystkie budynki i obiekty wybudowane w prl wg ,,dobrej zmiany" (2)

        • 17 11

        • Deweloperzy i ich arogancja to dzieło naszego ukochanego Donka i jego ferajny. Nigdy nie mieli tak dobrze, jak za jego rządów. (1)

          • 19 12

          • sorry, jesteś tylko platfusem...

            • 6 4

    • Typowy porąb.

      • 0 3

    • xyz (4)

      ty chyba na rowerze śpisz i kopulujesz

      • 30 9

      • nie kopuluje tylko pedałuje

        • 3 2

      • a ty chyba w samochodzie robiłeś to już wiele razy (2)

        • 5 5

        • ma to przynajmniej swój urok...

          • 4 4

        • i to pasywnie...

          • 5 3

    • (5)

      Rowerki poza miasto. Żeby żyć trzeba się przemieszczać i to szybko. Zwolennicy rowerków zmieniliby zdanie, gdyby musieli przeżyć z pracy wykonywanej 7 dni w tygodniu.

      • 16 16

      • rower w mieście do 5 km jest szybszy niż samochód (2)

        gdy jest wspomagany elektrycznie pozwala na ominięcie korków i jazdę bez pocenia się na odległości dużo większe.

        Jaką odległość codziennie pokonujesz stojąc w korkach ?

        • 15 6

        • (1)

          Dokładnie taką samą, jak nie stojąc w korkach. A czemu pytasz?

          • 9 2

          • bo jeśli jeździsz dwuśladowcem i mówisz, że nie stoisz w korkach, to jesteś ewenementem

            • 8 4

      • 7 dni w tygodniu praca? i jeszcze się prosisz o nadgodziny?

        Mentalnosc niewolnika. Juz więcej honoru mieli pracujący na polach bawelny

        • 14 6

      • Na razie żyją z kieszonkowego od mamy

        • 18 13

    • Rowery

      Przecież dla rowerzystów są bardzo ładne pasy wydzielone i sprawnie się nimi porusza a dla ludzi bezpieczniej przejść górą niż pchać się na drogę z podniesionym ograniczeniem do 70.

      • 15 5

    • Przestań rowerze! (1)

      • 8 6

      • sprawdź, czy opary benzyny nie wpływają na twój tok rozumowania

        • 5 5

    • wielbiciel pedałów się odezwał !!! (1)

      • 12 12

      • znaczy kierowca, którego nie stać na automat lub hybrydę

        • 8 5

    • A samochodami to jeżdżą ludzie, czy kosmici? (1)

      • 25 6

      • jeżdżą często ludzie, którzy zachowują się jak kosmici

        lub myślą jak kosmici: że samochód jest jedynym sposobem poruszania się po mieście, chociaż to wierutna nieprawda

        • 8 14

    • ironia (1)

      I jeszcze miejsce dla piwoszy aby mieli gdzie się wypróżniać.

      • 36 8

      • Miejsca dla rowerzystów do wypróżniania nie trzeba

        Już mają tu w komentarzach

        • 23 13

    • zamknij się urzędowski płatny trollu

      • 2 10

    • rowerzyści na szkolenia (1)

      • 27 8

      • A na drogi po zdanym egzaminie

        • 22 7

    • Klepiesz bzdury bez krzyytyny refleksji.

      • 5 10

    • Wiadomix

      Tymi bzidkimi samochodami to kosmici jeżdżą!

      • 21 12

  • Sing

    Dajcie to do projektowania nowym ludziom. Mamy inne czasy, inne technologie. Oglądnijcie jak to robi się w Singapurze - wiem równik. ale chodzi o przykłady myślenia. Nikt tam nie puści ludzi w poprzek drogi gdzie samochody jadą 100 km/h.

    • 2 1

  • Rowerzystom namalować ścieżkę 0,7m

    Umyć, oczyścić, oświetlić i nie psuć.

    • 1 1

  • Pamietajcie ze te krytyczne głosy to w 100% głosy buraków w swoich blachosmrodach! (1)

    Nikt z pieszych rowerzystów nie jest przeciwny rozwiązaniom które są dla nich najlepsze!!

    • 2 7

    • Oraz 1300% obcisłogacich lub jednego który tutaj trolluje za rowerami

      • 0 0

  • wariant 4 najlepszy (9)

    Czyli wariant 3 + kładki nad JP2 wzdłuż Rzeczypospolitej tak żeby można było prosto w jednym poziomie poruszać się w stronę Przymorza bez zawijasów do przejść dla pieszych które są osunięte od Rzeczypospolitej o 80-100m

    • 40 17

    • Wyburzyć część, resztę wyremontować (fragment jest gotowy) i po sprawie.

      • 0 0

    • piszesz o trasie... (5)

      ...czerwonej. Obecne drogi powinna stać sie drogami dojazdowymi, a nie tranzytowymi.

      • 3 3

      • (4)

        A jak chcesz jeździć po Gdańsku?

        • 4 2

        • PKP, SKM, PKM, tramwaj, autobus, rower, pieszo, taksówka i samochód (1)

          A jak Pan?

          • 3 1

          • Ale zaraz, jaki samochód?
            Skoro Rzeczypospolitej ma być tylko dojazdowa, ma zostać zlikwidowany tranzyt przez Śródmieście, a mieszkańcy Wrzeszcza też chcą mieć osiedlowe uliczki zamiast Grunwaldzkiej to gdzie tym samochodem/autobusem/ taksówką pojedziesz?

            No i jaki tramwaj, ten stojący nieustannie na światłach przy przejściach dla pieszych?

            • 1 1

        • a jak byś jeździł, gdyby chłopska była "osiedlówką"? (1)

          Konieczna jest trasa tranzytowa, czyli droga biegnąca wzdłuż torów, zwana w planach "drogą czerwoną". Konieczna jest "nowa kościuszki". Być może trasa zielona. Czyli drogi, które ominą "mrówkowce" osiedli mieszkalnych.

          • 5 4

          • Ale przecież Drogi Czerwonej nie będzie, bo aktywni mieszkańcy Gdańska są przeciw.
            Drogi Zielonej też nie będzie bo i po co ja budować.
            I jaka "nowa" Kościuszki ma być, skoro okoliczni mieszkańcy jej też nie chcą.

            Proste i oczywiste - zamknąć Gdańsk (cały) dla prywatnych samochodów. Bo do tego dąży wielu.

            • 5 3

    • a ja mam wariant 5 (1)

      i zapewne najbardziej kosztowny. ale tez najwygodniejszy dla wszystkich. odwrócić poziomy układu drogowego- rzeczpospolitej sprowadzić w dół, zrobić z tego tunel i zasypać, na górze zostawić tramwaj. jana pawła wynieść do poziomu i zrobić zwykłe skrzyżowanie z przejściami dla pieszych + zjazdy łączące z rzeczpospolitej + jakieś pasy rozbiegowe. ale skrzyżowanie kolizyjne będzie tylko z tramwajem i przejściami. zadowoleni będą kierowcy (nie będą stać na rzeczpospolitej, a na jana pawła i tak stoją przy wyjeździe z niecki) piesi i rowerzyści (duża, płaska przestrzeń+ jedno przejście/przejazd na wprost, bez nadkładania drogi) i jakos tak bardziej estetycnie się zrobi. miejsce jest, robót ziemnych wiele nie będzie. koszty utrzymania pewnie wysokie...

      • 10 1

      • wariant 6

        duże rondo w poziomie 0

        • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane