• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje

Maciej Korolczuk
5 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.



Co miasto powinno zrobić z kładką na Zaspie?

Powstała w drugiej połowie lat 70. i miała być częścią układu komunikacyjnego prowadzącego do planowanego, ale nigdy niewybudowanego, centrum handlowego na dawnym pasie startowym na Zaspie.

Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.

- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.

Kładka na Zaspie w 1982 r. Kładka na Zaspie w 1982 r.
Wariant 1: oszczędnościowy

Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.

Przesuń aby
porównać


Wariant 2: kładka znika

Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi zobacz na mapie Gdańska z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.

Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.

Przesuń aby
porównać


III wariant - High Line na Zaspie

Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.

Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.

Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II zobacz na mapie GdańskaMillenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska, a nieco dalej Park Reagana zobacz na mapie Gdańska i pas nadmorski.

  • Tak mogłaby wyglądać część "zielonej kładki" na Zaspie.
  • High Line w Nowym Jorku to jeden z najlepszych pomysłów na rewitalizację - w tym przypadku linii kolejowej.

Obecna kładka dla pieszych na Zaspie

Opinie (485) 4 zablokowane

  • Brawo, idąc tym tokiem rozumowania pozbądźmy się urzednikow bo są zbyt kosztowni

    a ich pomysły mało praktyczne, ktrotkowzroczne i zbyt drogie.
    Kładka kosztowna to chcą się jej pozbyć... ech... ile jeszcze zniszczonych zostanie dobrych rozwiązań drogowych...ech...

    • 4 1

  • ...wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy... (5)

    (Nie)sławne skrzyżowania równorzędne na pewno skutecznie uspokoją (sparaliżują) ruch na tej gł. arterii komunikacyjnej. Czyli demolka jak wszędzie. Brawo osły!

    • 8 4

    • to nie powonna być... (1)

      ...arteria komunikacyjna.

      • 1 1

      • A co powinno być? Zagroda ze świnkami czy twój ulubiony kurnik i obok Chińskiej rowerowni tani bar piwny?

        • 0 0

    • Dokładnie i na tacy podane :)

      • 0 0

    • Wystarczy spojrzeć jak uspokoili ruch w mieście, całe miasto nieustannie jest zakorkowane!

      • 2 1

    • Sama prawda!

      • 0 1

  • Auta i skrzyżowania w mieście przeszkadzają? (2)

    To najwyższa pora wyprowadzić się na wieś! Jest dużo wolnych terenów dookoła...

    • 6 4

    • O właśnie!!!

      • 0 0

    • Szkoda pisania. Młotki i tak tego nie zrozumieją...

      • 3 1

  • Kokejne 3 poziomowe kolizyjne skrzyżowanie w Europie - ciekawostka inżynieryjna (3)

    Miasto d la rowerów - pieszych zachować , na razie ! - automobilistów eksterminować ! Świat tylko dla cyklistów ! W Kambodży prawie się udało !

    • 4 13

    • dokąd migrują cykliści... (2)

      ...jesienią. Wczoraj widziałem jednego, a sporo jeździłem po mieście.

      • 7 2

      • do Kopenhagi (1)

        • 1 0

        • Na plac nieistniejącej kolorowej tęczy ;)

          • 0 1

  • MIeszkaniec (3)

    Debile odczepcie sie od kładadki ! wyrmontujcie ją za kase jaka pochłonie rozbiórkę ! Naj bardziej idiotyczny pomysł to zrobić tam pasy i moze kolejne światła ? Setki dzieci biega bezpiecznie góra kłądka do togo windami matki z wózkami ! a Wy chcecie im dodać sposóbu na wpadnięcie pod koła ! A moze progi zwalniajace zamontujecie i mierniki predkoci ! kto ma w tym interes ?

    • 8 3

    • interes w utrzymywaniu limitu prędkości 50 km/h lub 30 km/h mają piesi

      ale również i kierowcy: paradoksalnie limit 30 km/h zwiększa przepustowość pasa drogowego

      • 0 2

    • sam jestes debilem i własnie to potwierdziłęs

      • 1 3

    • 100% Popieram - i mieszkam w okolicy!

      • 5 0

  • temat stary jak świat

    Kładka w obecnej formie jest bez sensu, wystarczy w zupełności jedna nitka, bo głównie idzie się nią do tramwaju. Zrobienie przejścia z pasami to najgorszy wariant, bo trzeba by ograniczyć ruch i zrobić kolejne światła, a w pobliżu przy innych przystankach tramwajowych są przejścia podziemne

    • 3 6

  • Zabrakło najprostszego rozwiązania.
    Zasypanie tuneli do poziomu zero, zrobienie dużego ronda z możliwie największą ilością przejść naziemnych - teren po zasypanych tunelach wypełnić budynkami z fasadą i mamy nowoczesne miejsce.
    No i oczywiście zasypać pozostałe tunele na Zaspie!

    • 4 6

  • nasi "bracia" Rosjanie juz stosowali ta POlityke burzenia starych obiektow w Gdansku! (1)

    Widac ich POtomkowie skrzetnie kontynuuja te sama POlityke

    • 6 3

    • Porównujesz oszołomie zabytki starego Gdańska do komunistycznych budowli za PRLu?

      • 1 2

  • Ktoś pytał mieszkańców Zaspy o zdanie? (1)

    czy znowu urzędasy Adamowicza wiedzą lepiej co ludziom potrzebne, a może wiedzą czego oczekuje developer w zamian za kilka apartamentów!
    Nie obce nam takie praktyki znane ostatnio z Wa-wy o których sama prezydent miasta nic o wałkach nie wiedziała, biedulka, tak jak nasz PAN prezydent buahahaha.

    • 5 2

    • takich idiotów jak ty niewarto pytac wystaczy przeczytac twoje chwalenie sie głupota

      • 0 2

  • jak się nazywa ten developer któremu ta kładka przeszkadza?

    ten co ma te apartamentowce stawiać na pasie od strony dworca, to ten budimex od adamowicza?

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane