• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje

Maciej Korolczuk
5 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.



Co miasto powinno zrobić z kładką na Zaspie?

Powstała w drugiej połowie lat 70. i miała być częścią układu komunikacyjnego prowadzącego do planowanego, ale nigdy niewybudowanego, centrum handlowego na dawnym pasie startowym na Zaspie.

Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.

- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.

Kładka na Zaspie w 1982 r. Kładka na Zaspie w 1982 r.
Wariant 1: oszczędnościowy

Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.

Przesuń aby
porównać


Wariant 2: kładka znika

Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi zobacz na mapie Gdańska z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.

Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.

Przesuń aby
porównać


III wariant - High Line na Zaspie

Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.

Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.

Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II zobacz na mapie GdańskaMillenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska, a nieco dalej Park Reagana zobacz na mapie Gdańska i pas nadmorski.

  • Tak mogłaby wyglądać część "zielonej kładki" na Zaspie.
  • High Line w Nowym Jorku to jeden z najlepszych pomysłów na rewitalizację - w tym przypadku linii kolejowej.

Obecna kładka dla pieszych na Zaspie

Opinie (485) 4 zablokowane

  • (1)

    A co, Budimexowi przeszkadza kładka? Jest świetna, właściwie już zabytkowa (brutalizm?) i świetny z niej widok się roztacza.

    • 18 2

    • Budimex chce mieć darmowe składowanie ziemi z wykopów

      no i dodatkowe m kw. , ot cały POmysł urzędników z preziem Pawłowiczem na czele.

      • 3 0

  • Jak zwykle urzędasy kręcą, aby wszystko zniszczyć i od nowa, tylko wtedy będą potrzebni

    Cześć kładki b.dobrze wyremontowano, wystarczy w takim systemie zabezpieczyć pozostałe segmenty i schody dobudować dwie windy od strony Burzyńskiego i Dywizjonów lub przenieść je z miejsc przy jezdni gdzie w ogóle nie są wykorzystane. Dosadzić zimozielonej zieleni do skarp (tworząc ekran zabezpieczający) od strony budynków, ponieważ tam są przekroczone normy akustyczne i smogowe - wystarczy popatrzeć na mapkę.
    No ale urzędasy wszystko robią, aby zamieszać - zwiększyć niepotrzebne koszty, utrudnić i pogorszyć, A przez to chcą czuć się ważnymi i b, potrzebnymi.
    - Przypomnę, że od pierwszej edycji w każdym Budżecie Obywatelskim pojawia się ten projekt i na dodatek sygnowany przez innym mieszkańców.

    • 9 3

  • To nie będzie już to samo (1)

    Gdy zburzą kładkę to nie będzie już to samo, diametralnie zmieni się to chataktetystyczne miejsce.
    Wyremontować to co jest i zostawić jako pamiątkę dla następnych pokoleń.

    • 15 3

    • jasne by było jak dawniej za PRLu czyli komuno wracaj

      • 3 1

  • Pewnie miasto chce burzyć bo ma zlecenie od developerów, (1)

    którzy chcą przybliżyć bloki do skrzyżowania, a pieniądze nie śmierdzą jak mawiali starożytni.

    • 17 2

    • Co do tego to tylko prok kijanko...

      ...może mieć wątpliwości.

      • 2 1

  • Witkiewicz

    Dodać wyższe, bezpieczniejsze ogrodzenie, powstawiać moduły, ew. poszerzyć kładkę w niektórych miejscach i zrobić skate park. Pasowałby idealnie. Pomysł z kwiatami obok dwóch parków poroniony.

    • 3 3

  • Tylko nowoczesny tunel (3)

    Przejscie w ciągu Rzeczypospolitej to bardzo błędny pomysł. A uspokojenie ruchu w tej lokalizacji to blokada miasta

    • 8 6

    • miasto blokuje nadmiar samochodów

      uspokojenie ruchu paradoksalnie zwiększa przepustowość pasa drogowego i podnosi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników miasta.

      • 3 3

    • nie, to nie blokada miasta. (1)

      To przywrócenie"sypialniom" gdańskim ich pierwotnej funkcji.

      • 1 2

      • Tak tak. Będziesz tak spać, że nawet nie dojedziesz do pracy bo takie korki będą. Przypominam, że autobusy też stoją w korkach.

        • 2 0

  • Zlikwidować całe skrzyżowanie i walnąć rondo. (2)

    • 6 9

    • rondo to masz w glowie

      • 1 0

    • Tak, to jest pomysł.

      Zintegruje osiedle, uspokoi ruch. Problem jednak w tym, że również go sparaliżuje, ponieważ
      Obecnie jest to bardzo szybki i wygodny dojazd na Przymorze z Wrzeszcza. Spowolnienie tego ruchu będzie korzystne dla życia dzielnicy, ale utrudni dojazd do innych dzielnic, a na miasto trzeba patrzeć jako całość. Część ruchu wtedy wycofa się na Grunwaldzką i ją jeszcze bardziej przytka. Poczekałbym z tym, aż powstanie nowa Abrahama i przedłużenie Hynka do Hallera.
      Nie można obniżać przepustowości ciągu komunikacyjnego, nie dając alternatyw.

      • 2 0

  • znów "robienie dobrze"... (2)

    ...deweloperom.

    • 15 4

    • tobie tylko eletrowrzasy pomogą :)

      • 0 3

    • 100% ustawka pod kolejnego dewelopera!

      • 1 0

  • Spaliny powodują ze oddychasz zatrutym powietrzem 24 godzinby na dobę w zimie dochcadzą jeszcze spaliny smieci z domków (1)

    Produkowane przez domki patologi i nowobogadzkich buraków.To tak jak bys podłączył sobie kroplówke z trucizną 24godziny na dobe.

    100 tys rocznie w Polsce umiera z powodu zanieczyszczenia powietrza!!! A Polska jest według raportu najbardziej zatrutym krajem w UE bo jest złomowiskiem europy zachodniej mamy najwięcej starego złomu w miescie importowanego ze złomowisk krajów zachodnich!!!

    • 2 5

    • Bez przesady. Nie mamy takiego złego powietrza, wystarczy je dobrze pogryźć.

      • 2 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

    Młotki i przecinaki (5)

    Czy ktoś w ogóle tu myśli ? . Teraz jest idealne połączenie i komunikacja bez wstrzymywania ruchu. Jeszcze zainstalujcie ( kuzyn owcy ) światła - jakby było mało korków. Poza tym zainwestowaliście w winy potworną kasę i teraz co ,do rozbiórki . Co za kuzyni owcy .

    • 10 4

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

      ty niejestes z Gdańska tylko z wiochy pod Gdańskiem jeszcze potwierdzasz ze jestes tym od kótrych wyzywasz (1)

      Niepytaj o myslenie bo własnie wpisem potwierdziłes ze ta zdolnosc jest ci obca!

      • 1 5

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

        Z rozpędu i w ścianę. Taka moja rada dla ciebie kolego.

        • 5 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

      Prawda!

      • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

      Obecne rozwiazanie jest idealne!! Mieszkam w sasiedztwie - korzystam na co dzien!

      • 1 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

      windy byly "roztropnie" zamontowane tylko dla dewelopera

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane