• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje

Maciej Korolczuk
5 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.



Co miasto powinno zrobić z kładką na Zaspie?

Powstała w drugiej połowie lat 70. i miała być częścią układu komunikacyjnego prowadzącego do planowanego, ale nigdy niewybudowanego, centrum handlowego na dawnym pasie startowym na Zaspie.

Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.

- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.

Kładka na Zaspie w 1982 r. Kładka na Zaspie w 1982 r.
Wariant 1: oszczędnościowy

Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.

Przesuń aby
porównać


Wariant 2: kładka znika

Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi zobacz na mapie Gdańska z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.

Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.

Przesuń aby
porównać


III wariant - High Line na Zaspie

Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.

Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.

Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II zobacz na mapie GdańskaMillenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska, a nieco dalej Park Reagana zobacz na mapie Gdańska i pas nadmorski.

  • Tak mogłaby wyglądać część "zielonej kładki" na Zaspie.
  • High Line w Nowym Jorku to jeden z najlepszych pomysłów na rewitalizację - w tym przypadku linii kolejowej.

Obecna kładka dla pieszych na Zaspie

Opinie (485) 4 zablokowane

  • Rozwiązania architektoniczne

    Mam wrażenie, że urzędnicy niestety ale nie wiedzą co mają robić (by żyło sie lepiej). Jest tyle potrzebnych inwestycji bądź zwykłych ułatwień a urzędnicy chcą zrobić ogród na wiadukcie :) Niestety ale brak wiedzy plus zbliżające się wybory tym się kończą. Pozdrawiam

    • 7 0

  • Zaorać Zaspę (1)

    a na Al. Rzeczypospolitej co 100 m zrobić progi zwalniające. Wszyscy wieśniacy będą zadowoleni

    • 4 3

    • Dokładnie o to chodzi tym, co chcą likwidować bezkolizyjne przejścia dla pieszych.

      • 0 1

  • W końcu ktoś myśli.zrobić tam normalne skrzyżowanie jak w mieście

    • 3 5

  • re

    Zaspa bez tego wiaduktu to już nie będzie ta Zaspa. To symbol jak LOT

    • 7 2

  • Kładki na tory

    niech obrócą się w gruz

    • 0 3

  • Tylko?

    A dlaczego pomijasz myszy, króliki, szczury i dziki. Oddaj też dla nich miasto!
    W tym pojęciu miasto dla głupoli, którzy chcą generować następne miejsca zatrzymania samochodów - a więc korki, spaliny i smog.
    Mania likwidacji bezkolizyjnych przejść przez jezdnię przybiera zakres paranoi.

    • 5 1

  • Minusów więcej jak plusów. Największym i niepodwazalnym plusem jest bezkolizyjne przejście pieszych. I żadne inne minusy tego nie przeslonia

    • 4 1

  • Tendencyjny artykul

    Ja widze znacznie więcej plusów tej kładki:
    - kierowcy mogą przejechać z Wrzeszcza do Przymorza (i vice versa) szybko i bez świateł i bez przejść dla pieszych przez Zaspe
    - na Al. Rzeczypospolitej na tym odcinku gdzie jest kładka jest ograniczenie ruchu do 70 a nie 50, bo nie ma przejść dla pieszych i można jechać szybciej
    - dzięki temu, że na skrzyżowaniu Al. Rzeczypospolitej z Al. Jana Pawła II nie ma przejść dla pieszych i świateł ruch samochodów jest znacznie bardziej płynny i nie powstają takie korki jak na innych skrzyżowaniach.

    Także kładka na zaspie jest nie tylko korzystna dla ruchu pieszych, ale jest też bardzo korzystna dla ruchu aut. Ale mam wrażenie, ze władz miasta to nie interesuje, bo chcieliby przeznaczyć te pieniądze na cos innego, np. na remont ulic tam gdzie mieszka i pracuje Pan Prezydent albo Pan dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni i inni członkowie zarządu miasta. Bo cenią oni bardziej własną wygodę, a nie mieszkańców Gdańska.

    • 13 2

  • Bo kto to w ogóle wymyślił (1)

    budowanie takich węzłów n osiedlu niczym na autostradzie??
    No tak, kiedyś były inne czasy.
    Chociaż koncepcja budowy CPK wskazuje, że myślenie władz obecnych niczym nie różni się od tych z PRLu

    • 4 5

    • Skąd siębiorą takie imbecyle w mieście?... GKA, GWE czy NOL?

      • 0 4

  • a może by tak

    A może by tak Forum Zaspa buahhahahahaha

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane