• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zostanie wyburzona

Maciej Korolczuk
19 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Za kilka lat kładka na Zaspie ma zniknąć. Obecna konstrukcja jest kłopotliwa dla pieszych, osób niepełnosprawnych czy rodziców z wózkami. Za kilka lat kładka na Zaspie ma zniknąć. Obecna konstrukcja jest kłopotliwa dla pieszych, osób niepełnosprawnych czy rodziców z wózkami.

Urzędnicy są zdecydowani wyburzyć kładkę na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Spośród trzech wariantów wybrano ten najbardziej radykalny, ale i najdroższy. Cały proces wyburzenia kładki i wybudowania czterech przejść dla pieszych w poziomie chodnika ma być rozłożony na kilka lat, by miasto udźwignęło go finansowo.



Czy to dobrze, że kładka na Zaspie zostanie wyburzona?

O planach gdańskich urzędników dotyczących wyburzenia przeskalowanej i szpecącej kładki dla pieszych informowaliśmy pod koniec ubiegłego roku. Wówczas pod uwagę brane były trzy koncepcje: częściowego wyburzenia kładki, całkowitego pozbycia się jej albo przekształcenia w ogrody, wzorem High Line, dawnej linii kolejowej w Nowym Jorku.

W ankiecie naszym czytelnikom najbardziej do gustu przypadł ten ostatni pomysł. Głos na niego oddało 34 procent osób.

Dziś już wiemy, że nie zostanie on zrealizowany, bo kładka nie dość, że musiałaby przejść gruntowny i kosztowny remont, to jeszcze jej konstrukcja musiałaby być dodatkowo wzmocniona, by móc tam zasadzić drzewa, krzewy i ustawić na niej meble miejskie.

Jak może wyglądać przejście w poziomie chodników nad łącznicami al. Jana Pawła II z Rzeczypospolitej. Jak może wyglądać przejście w poziomie chodników nad łącznicami al. Jana Pawła II z Rzeczypospolitej.
W ostatnich miesiącach nad koncepcją zmian na kładce pracowało więc biuro projektowo-konsultingowe Pont Projekt z Gdańska. Pod uwagę brano głównie albo częściowe, albo całkowite rozebranie kładki i wybudowanie na nasypach czterech przejść dla pieszych (dostępnych także rowerzystom) w poziomie istniejących chodników. Oba warianty są kosztowne i na ich realizację potrzeba czasu. Nawet kilku lat.

Wyburzanie kładki podzielone na etapy



- Zdecydowaliśmy się na wariant zakładający całkowite wyburzenie kładki - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - W środę odbyła się pierwsza rada techniczna, w skład której weszli nasi inżynierowie, specjaliści od ruchu, "mostowcy" i projektanci. Zdecydowaliśmy, że nie ma sensu dalej utrzymywać kładki w obecnym kształcie. Problem w tym, że jej całkowite wyburzenie i wybudowanie czterech przejść przerzuconych nad jezdnią, ale w poziomie chodnika, jest kosztowne. Trzeba więc całą operację podzielić na etapy, by miasto mogło te wydatki uwzględnić w budżecie.
Teraz urzędnicy będą potrzebować kilka tygodni, a może miesięcy na przygotowanie etapowania inwestycji. W pierwszym roku ma zniknąć część kładki i powstać pierwsze przejście na nasypie. Cała operacja ma potrwać kilka lat. O kosztach na razie trudno mówić. Mają zostać oszacowane w najbliższym czasie.

Najpierw wymiana schodów



Zanim kładka przejdzie gruntowną metamorfozę, urzędnicy chcą, a w zasadzie muszą doprowadzić do stanu używalności prowadzące na nią schody. A te znajdują się obecnie w fatalnym stanie technicznym i stanowią zagrożenie dla pieszych. Stopnie są wyeksploatowane, konstrukcja jest przerdzewiała i zdekompletowana. Przedmiotem ogłoszonego właśnie przetargu jest demontaż i wykonanie nowych schodów wejściowych na kładkę od strony ul. Zbigniewa Burzyńskiego oraz od strony Parku im. Jana Pawła II.

Zamówienie podzielono na dwa etapy. W pierwszym wykonawca będzie miał 12 tygodni na wykonanie jednych schodów. Następnie prace zostaną przeprowadzone na schodach nr 2 (wykonawca będzie miał na to ok. 20 tygodni). Wykonawcę remontu schodów poznamy pod koniec lipca. Umowa ma zostać podpisana do końca sierpnia. Remont ruszy po wakacjach. Nowe schody mają być gotowe wiosną 2019 r.

Opinie (730) ponad 10 zablokowanych

  • Chcą zniszczyć jedyne trójpoziomowe skrzyżowanie kolizyjne na świecie. (16)

    Zostawić kładkę, wymienić schody na ruchome i będzie git.

    • 363 53

    • Mała zmiana. (4)

      Windy dla samochodów na kładkę, a ludzi dołem po płaskim.

      Czyżby wtedy rozwiązanie stawało się idiotyczne, bo to Ty musisz drałować dookoła samochodem?

      • 14 8

      • a ja tam lubię chodzić, przez trawniki też nigdy nie przechodzę (3)

        Tobie też zalecam, spalisz trochę sadełka. Natomiast im więcej samochody będą kręcić i się zatrzymywać, tym więcej nawdychasz się ich spalin

        • 7 7

        • Szybciej jadący samochód też wytwarza więcej spalin (2)

          Więc i tak mnie przytruje.

          • 5 5

          • Tyle spala ile ma obrotow + kilka innych malych kwestii, a im jedzie szyciej, tym mniej tego zostawia, czyli, samochod im wolniej jedzie, tym wiecej syfu zostawia w miejscu na okolo siebie.

            • 1 0

          • Nie masz racji. Albo masz, ale tylko w połowie.

            • 0 0

    • Ślimak ślimak wystaw rogi.

      Schody ruchome to oczywiście rzecz nie do zrobienia (będą działały jak te prowadzące do dworca PKS w Gdańsku, czyli pół roku działania - dwadzieścia lat niedziałania). Ale możnaby stosunkowo niedużym kosztem zbudować podjazdy w kształcie ślimaka (takie jak kiedyś było w Łazienkach Północnych w Sopocie), co ułatwiłoby dostęp dla niepełnosprawnych, wózków dziecięcych i rowerów.

      • 2 0

    • proponuje jeszce dołaczyc do kladki gondole:)

      • 0 0

    • ide sobie pochodzic póki jeszcze stoi. kto ze mną?

      • 5 1

    • Jest jeszcze drugie cudo

      Okopowa/Armii Krajowej/Podwale Przedmiejskie - trójpoziomowe kolizyjne

      • 6 1

    • Mylisz się

      Kładki nie wlicza się do skrzyżowania więc są tylko 2 poziomy.

      • 2 1

    • Nie jedyne. Drugi taki unikat stoi przy Okopowej.

      • 13 0

    • Przed reorganizacją ruchu drogowego skrzyżowanie to było słynne z rego, że aby na nim zawrócić samochód musiał czterokrotnie zatrzymać sie na znaku "stop".

      • 33 1

    • nie jedyne bo przy Okopowej tez takie jest

      3 poziomy i światła

      • 30 0

    • (1)

      I schody ruchome beda nieczynne jak na dworzec pks...

      • 36 2

      • oj no po 20 latach czasem są czynne...

        ale tylko w górę :)

        • 27 0

    • I wykopać tunel jako czwarty poziom!

      • 52 7

  • Szok i niedowierzanie

    Czy to się dzieje naprawdę?Jak żyć?Gdzie byli w tym czasie rodzice?Za moich czasów to by było nie do pomyślenia.

    • 0 0

  • A kiedy wreszcie rozbiórka paskudnej estakady na Podwalu Przedmiejskim

    • 1 0

  • Można wysadzić wtedy to potrwa tylko chwilę! (6)

    • 142 14

    • po zniszczeniu kładki adamowicz uwolni nowe tereny pod zabudowę dla deweloperów:) (2)

      • 18 4

      • A Kacperek dla swoich deweloperów np.Grabowckiego

        • 0 0

      • Ja mam mieszkanie

        To inni już nie muszą mieć!

        • 1 4

    • Bolek przeskoczy

      • 0 0

    • Jestem przekonany, ze wyburzyc nalezy urzednikow. to jest dawno ich bylo trzeba wymienic. zrobili sobie dozywotnie posadki.

      • 1 1

    • robiłeś testy na mózgu?

      tego wysadzania?

      • 3 13

  • powinno być naziemne przejście i przejazd dla rowerów! (36)

    • 90 245

    • przecież zrobili wam przejazd dla rowerów pod kładką za publiczne pieniądze (27)

      siły nie starcza na podjazd ?

      • 47 13

      • Ooo.. tak wymalowano linię na jezdni. (20)

        Pędzące tiry i dzieci na rowerach kilka centymetrów od nich.
        Ten kto to wymyślił powinien zostać z tego mostu strącony.

        • 22 38

        • (6)

          Po pierwsze tiry tamtędy nie jeżdżą, a dzieci nie mają prawa jeździć po ulicy bez opieki

          • 34 4

          • (5)

            Dziecko od lat 10 (to naprawdę nie jest dużo) porusza się rowerem na tych samych prawach, co dorosły - tak stanowią przepisy.

            • 9 6

            • takie dziecko ma prawo czuć się bezpiecznie na jezdni (1)

              i być bezpieczne.

              Zwykle jest bardziej bezpieczne na pasie na jezdni niż w momencie przejeżdżania przez prostopadłą jezdnię - skrzyżowanie wydzielonej ddr z jezdnią ulicy podporządkowanej.

              • 7 4

              • Zwłaszcza jest bezpieczne na pasie rowerowym pod kładką.

                • 0 1

            • karta rowerowa (2)

              ale, takie dziecko, musi najpierw zdobyć kartę rowerową, aby móc się poruszać po trasie rowerowej, w pasie jezdni, nawet pod opieką rodzica. Może by to zacząć sprawdzać i dawać mandaty, od razu poprawi się bezpieczeństwo. A na tych samych prawach to dopiero po 16 roku życia (ale też tylko z kartą rowerową), a od 18 bez karty rowerowej na pełnych prawach.

              • 8 3

              • Jak kierowcy zaczną respektować 50 lub 30 km/h po mieście

                ...Nie parkować gdzie nie wolno, nie przejeżdżać na czerwonym, nie wyprzedzać na pasach - wtedy możemy zabrać się za tych mniej niebezpiecznych i wolniejszych uczestników ruchu i sprawdzać im karty rowerowe.

                A na razie to jest co robić

                • 7 6

              • Nie jesteśmy w stanie zmusić prawie połowy kierowców do zrobienia przeglądu

                A Ty myślisz, że karty rowerowe trzeba sprawdzać?

                • 5 3

        • ooo tak, zaczęło się, biedni uciskani rowerzyści (8)

          rowerzyści: nie jeździmy "śmieszkami", żądamy pasów rowerowych z taką samą nawierzchnią jak na jezdni bo to dyskryminacja naszych pojazdów! Po ścieżkach my nie mamy obowiązku jeździć.

          urząd: proszę, macie pas rowerowy w poziomie jezdni, z taką samą nawierzchnią, śluzami i skrętami.

          rowerzyści: o pacz janusz, wymalowali farbo linię na ulicy; to nie jest pas rowerowy, to niebezpieczne itp itd

          • 32 17

          • Da się to bardzo łatwo rozwiązać (6)

            Fotoradar ustawiony na przepisową prędkość i solidne mandaty.

            Jak debile przestaną tam jeździć po 90, nagle problem zniknie.

            Co z tego, że mamy dobre rozwiązania, kiedy motłoch jest zbyt tępy, żeby zrozumieć kodeks drogowy?

            • 15 7

            • (4)

              90 pod wiaduktem, tam gdzie są pasy rowerowe?! Ładnie cię poniosło...od świateł ze strony morza nie ma szans się tak rozpędzić, to samo z drugiej strony od skm-zbyt ostry skręt żeby cisnąć.

              • 13 4

              • (3)

                100 konny samochód ważący 1,5 tony potrzebuje 92m żeby rozbujać się z 20km/h do 90km/h.
                Od skrzyżowania do początku tunelu jest 160m.

                • 4 7

              • Mam kamerkę z gpsem. Sprawdzę to przy najbliższej okazji czy uda się na tym krótkim odcinku z czerwonego światła rozpędzić do 90

                • 0 0

              • (1)

                O jakim ty tunelu mówisz przy pasach rowerowych na JP2?!

                • 5 0

              • Czepiasz się szczegółów ;p

                Jak się jedzie dołem wygląda zupełnie jak tunel.
                Powinienem napisać do wiaduktu.

                • 2 2

            • Piszesz towarzystwach?

              • 1 1

          • Ide o zklad ze jak zrobia tam swiatla to beda jezdzic po przejsciu dla pieszych

            • 13 1

        • (1)

          A skąd taka awersja do jazdy rowerem jezdnią? Jezdnia dla pojazdów jest domyślną częścią drogi, rower jest jednym z nich i jego miejsce jest właśnie na jezdni. O wiele lepiej dla pieszych, rowerzystów i kierowców jest gdy są pasy rowerowe, a nie ddr wydzielone z chodnika (oczywiście kosztem jego szerokości)

          • 2 1

          • zaraz zostanę zminusowany ale co tam

            Awersja jest tylko i wyłącznie dlatego, że rowerzyści często gęsto mają głęboko w nosie jakiekolwiek zasady i zachowania na jezdniach-poruszają się tam gdzie nie powinni (ddr/cpr obok), są nieprzewidywalni (np omijanie dziur w skrajni), wymuszanie pierwszeństwa, skakanie raz na chodnik raz na jezdnię, olewanie sygnalizacji (duuużo częściej widzę rowerzystę na czerwonym niż kierowcę samochodu) i jazda utrudniająca jazdę innym np.jechanie parami przy dużym ruchu.

            A ewenementem to już w ogóle są "kolarze ja mam szosówkę". Ci to zachowują się jakby byli świętymi krowami na drogach. Taka elyta. Pojazd uprzywilejowany. Dla takich to dyshonor i hańba żeby przyczepić sobie lampkę bo te kilka gramów więcej sprawi że " nie zrobi założeń treningu". Szkoda, że w razie wypadku po ciemku z takim, kierowca samochodu nie odpowiada jak za idiotę tylko jak za człowieka.

            I piszę to jako kierowca samochodu, motocykla i rowerzysta.

            • 11 0

        • Ta jezdnia zostala poszerzona

          • 2 2

        • i za to "wymalowanie" ktoś wziął grube pieniądze

          wymalować potem zburzyć i namalować jeszcze raz

          • 21 2

      • Rowerzystom sił starcza (5)

        Za to kierowcom chyba nie bardzo, w końcu od wciskania sprzęgła nogi bolą.

        • 10 12

        • (2)

          oj chyba rowerzystom też sił nie starcza skoro domagają się darmowej podwózki komunikacją miejską i SKM

          • 10 6

          • Jako rowerzysta zawsze ten pomysł krytykowałem. Oczywiście nikt nie broni przewozić roweru (a można np do serwisu jak się coś zepsuje) ale za normalną opłatą.

            • 2 0

          • Kierowcom też nie starcza, do Szwecji promem płyną z samochodem, zamiast jechać dookoła...

            • 10 8

        • (1)

          Widzisz ty kupujesz rower ekektryczny a ja na autoacie jezdze

          • 6 3

          • to tym bardziej na światłach lżej Ci stać, niż pieszym na nogach

            chyba, że fotele niewygodne, ale wtedy na siedzący tryb życia dobrze jest przestawić się na rower, a nie tylko crossfit od święta :)

            • 6 7

    • (3)

      No kurka z tymi rowerami waszymi !!!!

      • 57 22

      • i co mamusia nie nauczyła jeździć rowerkiem? (2)

        stąd te antyrowerowe kompleksy!

        • 10 23

        • Ciocia nauczyła, bo Mamy nie było stac na rower.

          • 0 0

        • a ciebie uczyl ksiac

          • 2 2

    • (2)

      Tam jest przejazd dla rowerów. Ale pod górkę, a to jest dramat "kolarzy".

      • 27 12

      • Przejazdu tam nie ma, jest pas rowerowy. I fakt, jest lekko pod górę, ale nie przesadzajmy, babcie na 40 letnich ukrainach pod takie "górki" podjeżdżają.

        • 2 0

      • dramat "kolarzy"

        za to dla rowerzystów rozwiązanie idealne :)

        • 13 1

    • Pindorzyści się burzą :P

      • 6 3

  • ZASPA - kładka (2)

    to, że od wybudowania pomysł i realizacja tragiczna to nawet orangutan widzi i wie.
    ale to nie prl zaprojektował, zatwierdził i wybudował, to nie żaden system, ale konkretny architekt projekt wyprodukował, zrealizował. czas najwyższy poznać tego ,,artystę'', bo każdy architekt zawsze artystą wybitnym być musi (w swojej łepetynie niestety). wyburzyć powinno się dawno, ale koniecznie powinno się ujawnić ,,twórce'', bo to wybitny ,,michał anioł'' jest, czy tez był i nazwisko i imię to on ,,prl'' się nie nazywał.

    • 1 7

    • Czy " wyburzyć powinno się dawno" ??

      Niby edukacja zwyżkuje, a jednak mamy takich jak kanik, mUndrych inaczej :))
      Kładka była projektowana pod konkretne założenia urbanistyczne dzielnicy i od strony torów PKP miało być wejście z niej do największego Centrum Handlowego w Trójmieście, a z przeciwnej strony gdzie postawili bloki w parku miało być wejście do Opery, ponieważ ta stara adaptowana z ujeżdżalni koni miała być likwidowana. O innych nie ma co wspominać.
      Przykre, że kupując mieszkanie człowiek dokładnie sprawdza co tam w przyszłości ma być budowane, interesuje się tym. - Uważa taki program/Plan zagospodarowania za swego rodzaju dzieło autorskie - zwłaszcza, że dostał on wszystkie najważniejsze nagrody Polskie i wyróżnienia międzynarodowe. Za którym stały znane nazwiska.
      Obecnie z bożej łaski "Eksperci" podobni pewnie do "kanika" proponują wyburzenie - bo widza w ttym własny interes, nie ważne, że obciążą nas dalekosiężnie kosztami, ważne aby tu i teraz się nachapać :(

      • 1 0

    • Ty bys oczywiscie zrobil to lepiej? Widze, ze wiekszosc polakow jest ekspertami w każdej dziedzinie... Masakra

      • 0 0

  • Bubel (3)

    Jedyne trzy poziomowe skrzyżowanie kolizyjne na świecie . Nie żebym się czepiał , ale zaprojektowała je kobieta...

    • 4 5

    • podobno dwóch skośnych z PG (2)

      • 2 1

      • BPBK zaprojektowało, sławne biuro nieudaczników (1)

        • 1 1

        • Nie obrazaj ludzi, sam jestes nieudacznikiem

          • 0 0

  • Bezsens, wkładać pieniądze jeśli ma zniknąć...

    Kasa wyłożona w windy, częściowy remont teraz już wiadomo, że będzie zburzona a mimo to będzie remont schodów... I nikt nie bierze odpowiedzialności za takie marnotrawienie pieniędzy??!!

    • 1 0

  • Założę się że kładka przeszkadza seweloperom (26)

    Ich plany jej nie uwzględniają.

    • 519 125

    • (17)

      Dokładnie bo na rogu chcą postawić kolejne wieżowce. Znowu działanie na szkodę mieszkańców.

      • 46 16

      • widać znajomość tematu.... (10)

        Proponuję zapoznać się z planami - to co się buduje to dwa bloki wysokości 5 pięter. A jeżeli chodzi o pas startowy to w związku z odwołaniem się spółdzielni SM Młyniec - firma Budimex przygotowuje się do odsprzedaży terenu oferentom zainteresowanym budową magazynów dla swojej firmy i dla kolejnego centrum handlowego. - Wieżowców nie będzie - będzie mega większy ruch samochodowy :)

        • 17 16

        • (6)

          Kur....a a chcialem tam kupic kawalerke i d*pa won z centrem handlowym

          • 10 3

          • Kup w Zajezdni Wrzeszcz, do morza tyle samo (5)

            • 2 0

            • Do morza? (4)

              Raczej do szamba.

              • 5 3

              • (3)

                Szambo masz w ogródku

                • 3 3

              • Nie wiesz głąbie kapuściany że kąpieliska są zamkinięte (2)

                bo w morzu gnojówa pływa?

                • 5 2

              • Sinice pływają kołku (1)

                • 1 0

              • Jedno i drugie. Na triathlonie nie było pływania bo e-coli sanepid znalazl i zamknęli kąpieliska. Teraz dodatkowo pojawiły się sinice.

                • 0 1

        • Skąd to info o tym budimexie i magazynach?

          Gdzie można o tym się dowiedzieć?

          • 3 0

        • Budowa obecnych budynków chyba już naruszyła prawo w wielu aspektach więc jeszcze więcej paragrafów chcą naruszyć?

          • 3 4

        • Bedzie milion wiekszy ruch samochodowy

          Bo nie powstaną nowe apartamentowce?

          • 4 4

      • Projekt budowy kolejnych budynków INPRO jest znany od dawna, nie koliduje z istniejącym przejściem (4)

        • 10 1

        • (3)

          Przy budowie budynków INPRO przecież chyba naruszono kilka paragrafów?

          • 3 5

          • Jakich ? Pisałem o kolejnych budynkach które maja powstać obok istniejących sześciu wież City Parku (2)

            • 3 0

            • (1)

              zabrali pod budynki część parku od strony pętli tramwajowej.

              • 3 5

              • Wzięli i zabrali ? Gdyby plan na to nie pozwalał to budynki by tam nie powstaly

                • 4 0

      • Na szkodę mieszkańców to działa ta kładka.

        • 6 16

    • Przywrocic Lotnisko a ten taras widokowy zostawic. lotnisko juz nie lecha walesy. (4)

      • 5 8

      • Tak tylko powiem, ze...

        ...jak ladowac, to tylko na Lechu!

        • 0 1

      • Pisuarze won (2)

        Goń się pisuarski trollu

        • 8 9

        • (1)

          ooo, troll bolkowy daje znak, tzn bredzi coś bo na tyle stac po 6 klasach podstawówki, podobnie jak mentora z totolotkiem

          • 5 5

          • medrcy bolka - odnajduja sie w jego belkocie ;)

            • 1 1

    • (2)

      Pieniądz rządzi światem, człowiek nie liczy się.

      • 27 6

      • A kto ci zabrania żyć bez pieniędzy ? (1)

        Na śmietnikach można znaleźć wystarczająco dużo żywności nadającej się do spożycia więc w czym problem?
        Może wtedy będziesz się liczył......

        • 18 25

        • Trójmiejscy freeganie. Szukają dobrego jedzenia w śmietnikach

          Był o tym artykuł na tym portalu w maju 2016

          • 2 1

  • Proponuje zburzyc urzad miasta na ulicy Nowe Ogrody. Stary budynek.

    Bazylike mariacka w starym miescie tez nalezaloby zburzyc. Za duzo kosztuje jej utrzymanie i zajmuje za duzo miejsca, a i tak malo kto tam wchodzi tylko wszyscy przechodza obok.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane