Fakty i opinie

Jesienią ruszy budowa kładki św. Ducha

Najnowszy artukuł na ten temat Powstaje tymczasowy mostek przez Motławę

Właśnie uprawomocniło się pozwolenie na budowę kolejnej kładki w Gdańsku, łączącej Długie Pobrzeże z Wyspą Spichrzów zobacz na mapie Gdańska. Nie będzie ona zbyt mocno ingerować w krajobraz, a jej sterownia - w przeciwieństwie do kładki na Ołowiance - będzie schowana.



Czy pozostałe mosty w historycznym centrum Gdańska także powinny być otwierane?

tak, szczególnie Zielony Most 61%
co najwyżej te mniejsze, na uboczu 10%
nie, to będzie utrudniać żeglugę 5%
nie, szkoda pieniędzy na takie inwestycje 24%
zakończona Łącznie głosów: 1108
"W tym miejscu trzeba minimalizować ingerencję w strukturę dawnego miasta, stąd pomysł, żeby kładka 'zniknęła' z akcentu urbanistycznego, stała się bardziej rzeźbą, przestrzennym dodatkiem, biżuterią miejską niż użytkowym przedmiotem technicznym" - mówią o swym projekcie architekci z londyńskiego Studia Bednarski.

Czytaj też: Studio z Londynu zaprojektuje obrotową kładkę św. Ducha nad Motławą

Wygląd kładki św. Ducha to kompletne przeciwieństwo niedawno uruchomionej kładki na Ołowiankę. Ta ostatnia ma olbrzymią sterownię, a jej 40-metrowe przęsło po podniesieniu widać doskonale z daleka.

Inwestorem, który stworzy kolejną kładkę w Gdańsku nie jest miasto, ale deweloperska spółka Granaria, zabudowująca północy cypel Wyspy Spichrzów, choć warto zaznaczyć, że inwestycja zostanie zrealizowana w ramach formuły partnerstwa prywatno-publicznego.

W związku z tym, że kładka ma inną, unikalną w Polsce konstrukcję obrotową i niemal nie będzie ingerować w istniejące nabrzeża, nie musiano występować o pozwolenia związane z jej budową ani do Urzędu Morskiego w Gdyni, ani też do gdańskiego magistratu, a jedynie do Urzędu Wojewódzkiego - gestora kanału Motławy.

- 30 maja wojewoda wydał pozwolenie na budowę, które uprawomocniło się w czwartek. Na tej podstawie możemy kontynuować proces przygotowawczy dla budowy. Na podstawie zaaprobowanego przez wojewodę projektu powstanie projekt wykonawczy - wyjaśnia Jan Kurbiel, członek zarządu spółki Granaria. - Te prace mają potrwać kilka tygodni, we wrześniu chcemy wszcząć procedurę przetargową na pozyskanie wykonawcy. Na przełomie września i października ruszamy z budową kładki.
Ma ona być oddana do użytku na przełomie 2018 i 2019 roku. Będzie miała 57 m długości, 4,5 m szerokości oraz 1,5-metrowy prześwit nad wodą. Jej część nawodna ma ważyć 100 ton. Obrotowa konstrukcja pozwoli otworzyć kładkę w 2 minuty od zgłoszenia chęci przepłynięcia Motławą.

Konstrukcja nawodna częściowo będzie wykonana z polerowanej stali nierdzewnej, elementy wyspy z granitu, bazaltu i szkła. Podświetlana wieczorami wyspa będzie się składać z trzech części - w jednej z nich, środkowej, znajdzie się mechanizm obrotowy. Wyspa będzie też elementem zabezpieczającym kładkę. Koszt inwestycji oszacowano na 10 mln zł.

- Kładką będzie sterować przygotowana do tego osoba wyposażona w kamery. Sterownia z dużym prawdopodobieństwem powstanie po stronie Długiego Pobrzeża. Nie wykluczamy, że z tego miejsca będzie się też dało sterować zwodzeniem mostu Stągiewnego, mimo że obie konstrukcje będą się od siebie różnić technologicznie - zapowiada Kurbiel.
Most Stągiewny do 2019 roku ma być przebudowany na modłę z 1937 roku i tak jak wtedy ma być zwodzony pionowo. Ma on umożliwić ruch jachtów w marinie, która ma powstać wzdłuż ul. Szafarnia.

Czytaj też: Rozpoczyna się budowa hotelu i mieszkań na Wyspie Spichrzów

Obecnie na terenie budowy Granarii stawiane są ściany szczelinowe, w grudniu planowane jest zakończenie stanu tzw. "zero" i z początkiem nowego roku zaczną wyłaniać się budowane obiekty. W pierwszej kolejności powstają apartamenty z częścią usługową i hotel z 230 pokojami.

Prace związane z budową hotelu i mieszkań mają zakończyć się na przełomie lat 2018 i 2019. Cała inwestycja Granarii, czyli konsorcjum Immobel oraz Multibud, powinna być zrealizowana do końca roku 2024 i łącznie kosztować ok. 400 mln zł.

Kładka na Ołowiankę wieczorową porą



Otwarcie kładki na Ołowiankę.

Opinie (190) 5 zablokowanych

  • ) (12)

    Pięknie.Zacna inwestycja.Aż miło patrzeć jak to się wszystko rozwija.Historia to ważna rzecz a Gdańsk to zagłębie zabytków z dawnych lat.Mogliby też w końcu Heveliusa reaktywować.

    • 114 34

    • Za miedzą ciągle mówili, że to PO pompuje kasę w w Gdańsk. A Gdańsk inwestuje i pozyskuje środki z UE kto by w Polsce nie rządził, a Gdynia ciągle w ogonie

      • 21 9

    • (1)

      O tak. Żeby miasto z taką tradycją/historią piwną nie miało własnej marki to rzecz nie do pomyślenia.

      • 14 2

      • Jest cała masa lokalnych browarów. Nie potrzebujemy jakichś masowych sików z puszki

        • 14 8

    • Moment, ale wizualizacja zabudowy na wyspie jest już nieaktualna?

      • 2 3

    • Heveliusa wciąż można kupić, nazywa się teraz Johaness, z Bielkówka (2)

      • 6 3

      • (1)

        Raczej Starogdańskie. Ale i tak pba piwa nie mają nic wpólnego ze smakiem Heweliusza.

        • 1 2

        • Johannes jest smaczniutki, ale to prawda że z Heveliusem ma mało wspolnego

          • 1 1

    • a byl jakis plan? bo nic nie mowiono, pisano na ten temat

      nie za blisko siebie te kladki? troche wyrzucanie kasy w bloto

      • 3 5

    • (1)

      Ja bym inwestował w dolne miasto i długie ogrody, tam też są kamienice ale w stanie opłakanym

      • 3 0

      • To inwestuj

        • 0 0

    • Tylko Polska ma teraz fatalna opinie.

      Turystów nie przyjedzie już tyle co w zeszłym roku. Booking.com island może się nie sprzedać. Do Austrii za
      czasów Haidera tez mało kto jeździł. Smutne ale prawdziwe.

      • 1 2

    • Bauhaus

      Zabytków to mamy dokładnie tyle, ile sobie odbudowaliśmy.

      • 1 0

  • No i fajnie! (7)

    Bardzo mi się podoba kierunek, w którym zmierza Gdańsk :)

    • 133 39

    • Normalnie kolejny złoty wiek Gdańska (4)

      Jedna inwestycja za drugą. Pełno turystów, nowych zakładów pracy, mieszkań, terenów rekreacyjnych. Rozwija się też komunikacja miejska. Nawet mieszkańców przybywa mimo, że w większości miast w tym w Gdyni od lat spada

      • 20 9

      • (2)

        Ale ty tak na poważnie?

        • 8 8

        • Tak. A co Ci się nie zgadza?

          • 4 5

        • smutne trolle to wspieralo miasto wiele lat w ramach tzw. "kultury" z ktorej nic nie ma

          • 2 2

      • hehehe

        Bezbledna szydera

        • 1 1

    • I tak trzeba było od razu!
      I wychodzi kiedy lepiej - czy jak prywatny inwestor się za coś bierze czy jak "miasto" zaczyna inwestować.

      Taniej i nie psuje krajobrazu

      • 1 1

    • A wiaduktu nad koleją na Oruni jak nie było tak nie ma.

      • 3 2

  • (4)

    Mam nadzieję że będzie bardziej korespondować z wyglądem historycznej zabudowy niż ta na Ołowiance

    • 88 21

    • Ta na Ołowiance też jest super (3)

      • 13 14

      • Tak taaak

        Dorysuj do tego projektu kierownice w torze wodnym, znaki nawigacyjne i już tak estetycznie nie będzie..

        • 7 5

      • (1)

        nie jest, ale ta ktora maja wybudowac jest super

        • 4 2

        • i te cztery następne tez będą zarąbiste , hurrrrrra

          • 5 2

  • (16)

    Gdańsk. To jest miasto petarda.Wyobraźcie sobie za kilka lat jak już ukończą wszystkie inwestycje na głównym mieście. Wtedy to dopiero będzie bajka. Do przodu Gdańsk!!

    • 177 25

    • (8)

      Jak wszytko zrobią to będziemy mieli zdecydowanie najfajniejszą tzw "starówkę" w Polsce

      • 21 8

      • Racja. Nawet Kraków zostanie w tyle (2)

        • 15 8

        • Kraków w tyle zostanie A Ty w d*pie. (1)

          • 7 17

          • Ty już tam jesteś

            • 3 2

      • (2)

        Zależy dla kogo najfajniejszą. Za pare lat ''starówka'' będzie jednym wielkim booking district. Na pewno jest sporo rodzin które chciałyby tam zamieszkać ale ceny są ogromne bo ciągle ktoś się znajdzie kto kupuje na wynajem. Proszę sprawdzić jakie ceny już krzyczą sobie nawet w okolicach Osieku.

        • 12 11

        • (1)

          centrum miasta nie jest wygodnym miejscem dla rodzin, jest zbyt glosno tloczno i niebezpiecznie, niech kupuja w sypialniach i niech miasto zapewni dobra komunikacje

          • 6 9

          • Nie mówię o Głównym Mieście a bardziej o Starym Mieście. Tam od Podwala Staromiejskiego w stronę Stoczni.

            • 3 3

      • (1)

        Starówka w Gdańsku - grubo :D

        • 0 6

        • Spiertalaj

          • 1 0

    • pierdzimączka to ty?

      • 3 6

    • (2)

      z jakiej wiochy przyjechałeś, że tak podniecasz się prowincjonalnym miastem

      • 9 16

      • Z Gdyni

        • 14 1

      • z wioski rybackiej za sopotem

        • 8 2

    • (1)

      nigdy nie byles w krakowie czy wroclawiu januszu?

      • 5 7

      • Byłem. Zdecydowanie przereklamowane miejsca. No chyba, że to przez smog tak słabo wyglądało ;)

        • 6 3

    • Panorama

      Za kilka lat nie zobaczysz już Głównego Miasta z daleka. Chyba, że w albumach.

      • 0 2

  • Jeszcze za mało! (5)

    Poproszę jeszcze jedną kładkę- wtedy przepłynięcie Motławy będzie jak przejście korytarza w Price of Persia (dla rowerzystów jeszcze nic nie ma!)

    • 75 72

    • Większość jednostek mieści się pod mostem (1)

      Pozostałe spokojnie mogą poczekać albo dostosować rozkłady do mostów. To nie regaty

      • 17 11

      • większość jednostek ma inne priorytety, jak choćby naprawa rozwalonych ulic w mieście

        • 4 6

    • kilka tysiecy ludzi dziennie vs 20 minut oczekiwania dla 3 osob...

      hm

      • 14 1

    • Masz pedały? To używaj i nie marudź.

      • 2 3

    • Czy nie lepiej przykryć Motławę jedną wielką kładką ?

      będzie prawdziwy kanał i tunel w jednym, a ludzie, rowery i inne melexy będą mogły jeździć, gdzie im się podoba.

      • 8 8

  • Kolejna inwestycja w Gdańsku, a u Szczurka w Gdyni dalej marazm (7)

    Wiem, że się powtarzam ale Wojtek może rusz w końcu d***e i zabierz się do roboty bo Gdynia nigdy nie miała infrastruktury w tak fatalnym stanie jak obecnie, a remontów tyle co kot napłakał

    • 81 17

    • Remonty jak są to po 100m ale na imprezy i PR kasa zawsze się znajdzie..

      • 17 2

    • Niestety, (2)

      forum jest miejscem pracy trolli pana posła. Ciągle szczują czytelników Gdańska na Gdynię, oraz Gdyni na Gdańsk. Próbują zohydzić wszystkich do wszystkiego. Jak budują, źle, jak nie budują źle. Jak miasto chce konsultować z mieszkańcami - źle, jak nie konsultuje, też źle. I tak codziennie. Wymiotować się chce na widok ciągle tych samych wpisów, tych samych pisowskich troli!

      • 17 11

      • (1)

        Co nie zmienia faktu, że Szczurek mógłby zacząć coś robić

        • 18 3

        • A ty kiedy przestaniesz kłamać?

          • 3 8

    • Aktywna Gdynia

      W Gdyni macie za to wyścigi, biegi i maratony, już niebawem życie wam umilą rowerzyści hihi

      • 10 2

    • Szczekajcie pieski, szczekajcie:) (1)

      • 3 4

      • Oni nie szczekają. Oni puszczają bąki.

        • 3 1

  • UBoot (1)

    Kładka jak najbardziej potrzebna, szczególnie z powodu inwestycji na wyspie spichrzów. Mam obawy co do jej wyglądu, ale mam nadzieje, że materiały będą wysokiej jakości, nie tak jak deski na wyspie.

    • 19 30

    • z powodu wsrania

      Gdańszczanom ona nie jest potrzebna, tylko hotelarzom z WS

      • 4 1

  • Już bez przesady z tymi kładkami (5)

    Raptem kilkaset metrów jest most i dobre dojście. Po co zabudowywać Motławę? To jest zwykły Miś, który ma otwierać oczy niedowiarkom. Kompletnie nie potrzebny, a na remonty dziurawych ulic nie ma pieniędzy...

    • 145 76

    • Może galeria handlow ana kładce? Tego nawet Berlin nie ma.

      • 16 2

    • Drogi trollu, tę inwestycję finansuje prywatny inwestor (3)

      • 11 15

      • niech sobie buduje w ogródku a nie w 1000 letnim mieście merkantylna hiena

        • 23 7

      • Ja jestem tani, bo mnie nikt nie przekupuje. Drodzy, to jesteście wy, bo wydajecie naszą kasę.

        • 3 3

      • a utrzymuje Miasto

        i nie prywatny, a w ramach PPP

        To taki prezent niby dla Gdańska a naprawdę dla swoich biznesów

        • 2 1

  • przeswit 1,5 m troche malo (2)

    • 55 9

    • A po co wiekszy jak tam nic piza kajakami i motorowkami nie plywa? (1)

      • 7 8

      • Chyba pizza, a nie piza

        • 1 4

  • Aaa (6)

    Bzdura totalna... niech władze całkiem zabetonuja Motławę... to ma być postrzeganie Gdańska jako miasta portowego?!

    • 110 74

    • (4)

      Gdzie ty masz tu port? Marina i kilka statków, które równie dobrze mogą cumować przy Hiltonie. Tramwaje wodne mieszczą się bez podnoszenia mostu

      • 17 18

      • Aaa (2)

        Granica portu kończy się przy Zielonym Moście, więc Motława znajduje się w granicach portu. Jeżeli twierdzisz, że te "kilka" statków może cumować przy Hiltonie to pozdrawiam Cię serdecznie hahahaha

        • 11 13

        • Port jest tam, gdzie Nowy Port i DCT (1)

          Jakby ktoś nie zauważył, to port z Morlawy wynosił się najpóźniej 70 lat temu :)

          • 7 12

          • Polecam zapoznać się z przebiegiem granicy portu

            • 6 7

      • Tramwaj potrzebuje 2.10m a 1.5m prześwit tylko cofnie Gdańsku dotacje z unii europejskiej na rewitalizacje dróg wodnych a miasta raczej na to nie stać.

        • 0 0

    • beton w głowie, beton w d*pie i beton w mieście

      Kładka ,beton i kamieni kupa. Gdyby unia się zgodziła, to na pewno by zabetonował.

      • 15 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.