• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka św. Ducha jak ulotna symboliczna rzeźba na wodzie

Katarzyna Moritz
24 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów

Najnowszy film pokazujący widok i działanie planowanej kładki.


Niedawno minął miesiąc od uruchomienia kładki na Ołowiankę, a jeszcze w tym roku ruszy budowa kolejnej, unikatowej, obrotowej kładki, prowadzącej z Długiego Pobrzeża na Wyspę Spichrzów zobacz na mapie Gdańska. Szczegóły związane z jej konstrukcją, wyglądem, a także z kłopotliwymi formalnościami, wyjaśnia Cezary Bednarski, architekt o międzynarodowej sławie, tworzący i mieszkający w Londynie.



Podoba ci się obrotowa kładka św. Ducha?

Katarzyna Moritz: Czym się pan inspirował, projektując kładkę w formie obrotowej?

Cezary Bednarski, architekt, właściciel Studio Bednarski Ltd. w Londynie: Funkcjonalną logiką i kontekstem urbanistycznym. Moim zdaniem podnoszone kładki w kontekście Gdańska są nieporozumieniem, tak wizualnym, jak i funkcjonalnym. Wizualnie naszym celem było stworzenie obiektu, który po tym, jak kładka połączy się z wyspą, stanie się ulotną symboliczną rzeźbą na wodzie.

Czytaj też: Jesienią ruszy budowa kładki św. Ducha

Jak mówi moja znajoma, która zrobiła plan generalny dla Wyspy Spichrzów, to projekt dla jubilera, a nie dla kowala, tak na etapie projektowania jak i wykonawstwa.

Założenia konkursowe były takie, by kładka jak najmniej ingerowała w przestrzeń, niemniej pewna ingerencja jest niezbędna, choćby przy nabrzeżach.

- Ingerencja będzie minimalna. Jedynie unoszone słupkowe bramki, które parkowane będą pod poziomem chodnika, będą zainstalowane na krawędzi nabrzeża. Będą one odcinały dostęp na kładkę zanim nastąpi jej obrót.

Jakie ciekawe materiały będą wykorzystane przy budowie kładki?

- Nie będzie niezwykłych materiałów. Strukturalny kadłub kładki będzie wykonany ze stali nierdzewnej. Jego widoczne strony będą wykończone procesem Pintex, który ma dwie funkcje - wizualnie tworzy delikatną fakturę, a jednocześnie polepsza odporność stali na warunki klimatyczne. Boczne, górne pochylone panele okładzinowe na linii poręczy, będą wykonane z polerowanej stali nierdzewnej i jak lustro będą odbijały wodę.
 
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
  • Najnowsze wizualizacje kładki św. Ducha.
Bardzo ważnym elementem kładki będzie wyspa, czy może pan szerzej wyjaśnić jej funkcje i wygląd? 

- Wyspa ma dwie funkcje, praktyczną i symboliczną. Kładka po obróceniu musi być chroniona przed kolizją ze statkiem. Betonowa wyspa obłożona kamieniem chroni kładkę przed uderzeniem przez jednostki pływające. Inna opcją byłyby odbojnice, które nie tylko by zawęziły szerokość kanału nawigacyjnego, ale też byłyby agresywne wizualnie w kontekście wąskiej rzeki, tak jak agresywne są odbojnice nowej kładki na Ołowiankę.

Symbolika wyspy jest otwarta do rożnych interpretacji, dla nas nawiązuje ona do okrętu podwodnego ORP Orzeł, który tragicznie zaginał na początku II wojny światowej.
 
Czytaj też: Studio z Londynu zaprojektuje obrotową kładkę św. Ducha nad Motławą

Czy pana pracownia będzie realizować projekt wykonawczy i będzie nadzorowała budowę kładki? Będzie pan osobiście przyjeżdżał?

- Podejmujemy tylko projekty, nad którymi mamy całościową kontrolę. Oglądany z perspektywy brytyjskiej projekt jest trochę dziwny, jeżeli chodzi o to jak się rozwija. Dziwna jest tez nasza pozycja przy nim, bo zmuszono nas do przyjęcia roli podwykonawcy dla lokalnej firmy inżynierów i nie mieliśmy wyboru z kim byśmy chcieli współpracować.
 
Jest pan architektem z wieloletnim doświadczeniem, mosty to jedna pana głównych specjalizacji. Który z projektowanych obiektów był najbardziej wymagający lub spektakularny?

- Do tej pory wygrałem 13 międzynarodowych konkursów na mosty rożnej wielkości, brałem też udział w projektowaniu ponad 40 mostów i kładek. W zeszłym roku skończyliśmy rozsuwany most pieszo-rowerowy przez główny port w Kopenhadze. W tamtym konkursie pobiliśmy śmietankę projektantów, włącznie ze śp. Zahą Hadid. Posiwiałem przy realizacji tego projektu, ale to długa historia.

  • Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m.
  • Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m.
  • Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m.


Dane techniczne kładki św. Ducha, której inwestorem, nie jest miasto, ale deweloperska spółka Granaria, zabudowująca północy cypel Wyspy Spichrzów.

  • czas otwierania przęsła 2 minuty
  • długość całkowita 49,31 m
  • rozpiętości przęseł 28,85 m + 20,29 M
  • szerokość całkowita 4,5 m
  • szerokość użytkowa 4,0 m
  • minimalny prześwit pionowy pod obiektem 1,18 m (dla średniej wody)
  • maksymalny prześwit pionowy pod obiektem ok. 2,22 m (dla średniej wody)
  • pozioma skrajnia żeglowna 25,9 m
  • kąt obrotu konstrukcji 90º


Cezary Bednarski Cezary Bednarski
Architekt Cezary Bednarski, absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej (rok 1979). 35 lat oświadczenia zawodowego, rozpoczętego od nadzoru budowlanego przy budowie 44-piętrowego hotelu Marriott w Warszawie, obejmuje szeroką gamę budynków o różnych funkcjach, wnętrza, mosty, estetykę inżynieryjną, jak i planowanie urbanistyczne. Zwycięzca w 23 międzynarodowych i brytyjskich konkursach architektonicznych i urbanistycznych, w tym 13 na mosty i kładki (m.in. Kopenhaga, Gdańsk, Paryż, Cardiff, Helsinki, Rzym i Carlisle).

Laureat różnorodnych nagród, w tym Manser Medal 2001, nadany za najlepszy dom jednorodzinny zrealizowany na terenie Królestwa Wielkiej Brytanii miedzy 1998 i 2001, i dorocznych nagród RIBA. Członek Królewskiego Instytutu Architektów Brytyjskich (RIBA) i członek puli sędziów konkursowych RIBA.

Założyciel i dyrektor mieszczącego się w Londynie Studio Bednarski Ltd i były dyrektor, współzałożyciel firmy Studio E Architects w Londynie. Wykłada i publikuje na forum międzynarodowym na tematy związane z architekturą, projektowaniem mostów, transportem, fotowoltaiką i projektowaniem energooszczędnym.

Miejsca

Opinie (279) ponad 10 zablokowanych

  • Lizanie tylka developerowi. Niepotrzebne i tyle. Co z widokiem na Motlawe? Co z zawodami na Motlawie? Jeden wielki syf. Mogli odmrazu zasypac.

    • 26 0

  • Swoją drogą tytuł art. jak "na zamówienie" za głębokiej komuny (1)

    Ludzie dziwią się po co ta kładka, to im powiedzmy że- no... przecież ona to jest taka tam "ulotna" "symboliczna", i że to w zasadzie "rzeźba".

    • 21 1

    • masz rację!

      • 5 1

  • Ta na Olowiance tez miala byc ladna i lekka a mamy tony stali wystajace z wody jak na zlomowcu i gigantyczna bude sterownicza. Precz z tym z Motlawy!

    • 26 3

  • Ta pseudo kładka to wstyd dla Gdańska i jego odbudowy

    dewastujemy to, co udało się od budować

    • 21 2

  • (1)

    Miasto mialo zie zwracac w strone wody a sie od niej odwraca. Mozna bylo na Motlawie organizowac regaty wioslarskie kajakarskie czy smoczych lodzi. Budujac te szkaradztwo zamykaja taka mozliwosc. I do tego zaslaniaja Dlubie Pobrzeze. No i Zegluga Gdanska nie wiem skad bedzie odplywac?

    • 22 2

    • tego nie dowiemy się z tego "artykułu"

      tylko agitka i bicie konie

      • 7 1

  • poszukajcie w necie zdjęcia u-boota na Motławie (1)

    dokładnie w tym samym miejscu.

    Ten artykuł to skandal, sdlalajcie z takimi mediami, naprawdę sprdalajcie

    • 12 3

    • Akurat to prawda!

      • 1 0

  • Tego Budynia nie da się powstrzymać? Ile jeszcze bedzie niszczył nasze miasto?!?!?! Juz i tak wyglada beznadziejnie to robi takie monstra. Wstyd! I wstyd za ludzi ktorym sie to cos podoba. Calkowicie niepotrzebne!!!

    • 16 1

  • ORP Orzeł

    miał "troszkę inny kształt". Ten to bardziej U-boot.

    • 7 1

  • Kierownice.

    A gdzie drewno na kierownicach???

    • 4 0

  • Piszcie pytanie do WUOZ oraz do autorki artykułu (1)

    dlaczego nie mamy opinii z drugiej, nie dewelopersko-bielawskiej strony? Jak kładka wpływa na historycznie chroniony pejzaż Motławy

    Mail do WUOZ
    gdansk(at)zabytki.mail.pl
    Mail do autorki, pod artykułem
    k.moritz(at)trojmiasto.pl

    proszę tylko pamiętać, że zamiast (at) podstawiamy @

    • 15 1

    • Piszcie również pytania do swoich radnych

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane