• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Kocie oczka" poprawią bezpieczeństwo pieszych na niebezpiecznym przejściu

Maciej Naskręt
19 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Kocie oczy mają poprawić bezpieczeństwo pieszych na przejściu w ciągu al. Hallera w Gdańsku.


Jest szansa, że na pechowym przejściu dla pieszych w ciągu al. Hallera zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, będzie bezpieczniej. ZDiZ zlecił tam wykonanie ostrzegawczego oświetlenia za 9 tys. zł.



Potrącenie pieszego, do którego doszło w połowie listopada.

Przypomnijmy: 8 listopada 2012 r., na przejściu dla pieszych przez al. Hallera w Gdańsku, samochód potrącił prawidłowo przechodzącego mężczyznę. Niemal miesiąc później - 3 grudnia - w tym samym miejscu została potrącona kobieta, która także zastosowała wszystkie zasady bezpieczeństwa na drodze. Oba zdarzenia zarejestrowały kamery monitoringu pobliskiej firmy. Nagrania zrobiły wrażenie nie tylko na naszych czytelnikach, ale także urzędnikach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na drogach.

Kolejne zdarzenie z 3 grudnia 2012 r.

Inżynierowie z gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni podjęli więc decyzję o poprawie bezpieczeństwa pieszych na tym przejściu. Teraz urzędnicze plany weszły w fazę realizacji. Od kilku dni kierowcy poruszający się w ciągu al. Hallera w Gdańsku mogą zauważyć pulsujące diody - tzw. kocie oczka - zainstalowane w jezdni przed przejściem.

Przy jezdni dostrzec można również LED-owe znaki informujące o przejściu dla pieszych. Działają od wtorku. Tuż po sprawdzeniu ich działania wykonawca przystąpił do montażu elektronicznych znaków.

- To wszystko kosztowało ok. 9 tys. zł. Prace montażowe zostały wykonane przez firmę, która zajmuje się całorocznym utrzymaniem naszych dróg miejskich - mówi dyrektor gdańskiego ZDiZ, Mieczysław Kotłowski.

Zainstalowane w jezdni "kocie oczka" wystają tylko kilka milimetrów nad jezdnię. Jest więc szansa, że nie zniszczą ich pługi odśnieżające drogi zimą, co zresztą miało miejsce w przypadku wielu dróg krajowych.

Czy "kocie oczka" poprawią bezpieczeństwo na al. Hallera?

Producenci "kocich oczek" zapewniają, że żywotność urządzenia wynosi od 8 do 10 lat. Po tym czasie zwykle wystarczy wymienić im baterie. Cztery godziny ładowania baterii z ogniw fotowoltaicznych pozwala pracować urządzeniu nawet do 240 godzin.

Co ciekawe, producenci kocich oczek przekonują, że po ich właściwym zainstalowaniu w jezdni liczba zdarzeń drogowych nocą spada nawet o 70 proc. Podobnego zdania są też władze gdańskiego ZDiZ.

- Nowa instalacja z pewnością wpłynie na ostrożniejszą jazdę, bo piesi będą bardziej widoczni dla kierowców. Jednak gdybyśmy podobne rozwiązania zaczęli instalować na innych przejściach, kierowcy przestaliby właściwie na nie reagować. Spowszedniałyby - mówi Kotłowski.

Przypomnijmy, że w zeszłym roku ZDiZ uruchomił pierwsze w Gdańsku aktywne przejście dla pieszych na ul. Piecewskiej zobacz na mapie Gdańska. W planach jest też wykonanie aktywnego przejścia na ul. Świętokrzyskiej w rejonie ul. Wieżyckiej zobacz na mapie Gdańska. Aktywne przejścia mają zastosowanie w tych miejscach, gdzie należy podnieść bezpieczeństwo ruchu pieszych i nie można ustawić zwykłej sygnalizacji ze względu na fakt, że znaczne spowolniłaby ona ruch pojazdów.

Opinie (165) 7 zablokowanych

  • I kocie oczka nie pomogły ! Białe Combi i tak wyprzedzało na przejściu!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • przy beznadziejnej pogodzie (5)

    takiej jak np dziś kiedy jest chlapa ,pada śnieg to kocie oczko nic nie da :(

    • 71 4

    • Ja ..ebię!

      Ciągle źle. Każdy jest specem od wszystkiego. Oczywiście, że pod śniegiem ich nie będzie widać. Oznakowania poziomego też nie widać pod śniegiem, a nikt nie kwestionuje celowości malowania takowego. Jeśli choć przed jednym potrąceniem kogoś uchronią, to już jest sukces. Chciałbyś, żeby waliły wiązką o takiej sile, że wypala siatkówkę?

      • 1 1

    • patrzcie na znaki miszczowie kierownicy!!!

      Gdyby każdy zwracał uwagę na znak "przejścia dla pieszych" też byłoby inaczej. ale wy potraficie tylko szydzić i narzekać.
      ech...

      • 5 2

    • potwierdzam!

      dzisiaj jechałam i zobaczyłam je dopiero w momencie jak na nie najeżdżałam, jechałam wolniutko w korku i specjalnie ich wypatrywałam, żeby zobaczyć czy je widać spod sniegu.

      • 3 0

    • Powinni postawić tam tygrysa szablozębnego

      żeby urywał łby dokazującym "młodym wilczkom" za kierownicami bolidów-równolatków ;)

      • 10 0

    • sama prawda

      Ale to jest polska i tu sie nie mysli:P Bo po co..

      • 6 3

  • przerażenie

    światła wygladają jakby spadła trakcja tramwajowa na ulicę- można się wystraszyc i zareagować nieprzewidywalnie....

    • 0 1

  • sto razy tak

    dla kocich oczek

    • 2 0

  • Bedzie spoko (19)

    Bo pojawi sie

    • 95 5

    • a po ulicach będą się wałęsały kotki bez oczu

      • 3 0

    • bedzie mrugac do piratów dorgowych a oni bedą puszczac do niego oczko:)

      i tyle to warte! wystarczył by prug spowalniajacy i nie byo by problemów

      • 0 3

    • tu lucyferius beliaz z tej strony mówi, będziemy czytać szatana z siódmej klasy i chcemy kocie oczka (2)

      ,,zaraz kto mówi''? Lucyferus beliaz

      • 5 3

      • Zupe bedziemy gotowac

        • 0 1

      • markizy?

        w jakim sensie?

        • 1 0

    • Kocie oko deszczówki popije !

      Człowiek już w górę się nie wzbije !

      • 4 0

    • nie dla kocich oczek

      uważam że powinni wstawić małe laserowe soczewki naprowadzane przez fotonowe czujniki które oślepiając kierowców przyczynią się do radykalnego zmniejszenia prędkości a co za tym idzie poprawią bezpieczeństwo.Jestem producentem takich urządzeń koszt razem z montażem to 134zl netto oczywiście wystawiam fakturki gwarancja 2 lata

      • 2 1

    • kocie oczka czynią cuda

      • 3 0

    • oczka (2)

      lepsze kakaowe oczko z malutkimi brązowymi ledami co o tym myslicie.,jakie jest wasze zdanie?

      • 5 1

      • chyba mnie przekonales

        • 3 0

      • oko

        kakaowe oko jest spoko

        • 4 1

    • W Polskim kodeksie drogowym nie ma świecących znaków drogowych

      Samowola ZDIZ jak na innych ulicach na południu. Zobacz co zrobili na Cedrowej - 3 rodzaje lamp w chodnikach tak aby sobie głowe rozbic już na fac'e o tym piszą

      • 0 3

    • te kocie oczka mają żaroweczki, które się zaraz przepalą (2)

      To co, że ledowe.. i tak się przepalają..i kto za to będzie płacił? Pan, Pani, społeczeństwo..

      • 5 11

      • na głupotę za kółkiem kocie oczka nie pomogą (1)

        • 18 1

        • Ale to jest kocie oko

          Musi pomóc

          • 5 0

    • szkoda ze pasow nie pomalowali...

      • 11 1

    • jednym słowem kicz..
      światłą to chyba najskuteczniejszy środek zaradczy

      • 3 3

    • Jedno oko na Maroko

      Drugie oko, na Hallera

      • 19 0

    • na kłopoty kocie oko h.... złoty

      • 11 3

  • jasne (5)

    Nie mozna bylo zrobic tego pare dni po wypadku. Trzeba bylo czekac 3 miesiace, zeby urzedasy dojrzaly do takich decyzji.

    • 22 10

    • porownanie (1)

      W RPA gostek po 4 dniach od zabojstwa staje przed sądem, a w Polsce po 3 miesiacach od wypadku urzednicy doszli do wniosku, ze moze trzeba jakos zabezpieczyc niefortunne przejscie.

      • 8 2

      • ...i zabezpieczyli tak, że śmieją się z nich krasnale w Bajlandii.

        • 0 0

    • ty wiesz,jaką tytaniczną pracę wykonali ? (2)

      z jakimi przeciwnościami losu musieli się zmagać ? Po nocach nie spali,główkowali,tęgie umysły pracowały na najwyższych obrotach,nie jedli,tylko z poświęceniem oddawali się słusznej sprawie,jak ulepszyć życie obywatelom,ile to kosztowało ich zdrowia,z urlopów zrezygnowali-w sumie poświęcenie dla dobra ogółu na najwyższym poziomie,więc się nie zdziw,że potem dostaną kilkanaście tysięcy premii za trud i poświęcenie.....

      • 7 2

      • (1)

        jeszcze nie zapomnij ze rzucili dziewice smokowi:D

        • 2 0

        • pewnie rzucili

          tylko ciężko było znaleźć

          • 3 0

  • Ten pan Mieczysław Kotłowski powinien w ramach testów (1)

    sam w godzinach szczytu przemykać od krawężnika do krawężnika aż do skutku.
    Może sobie nawet światełko odblaskowe do kaszkietu zaczepić.

    • 56 6

    • Przynajmniej wiemy z imienia i nazwiska kto odpowiada za słabe oznaczenie przejścia dla pieszych. Panie Kotłowski jeśli ma Pan dzieci niech przez jeden dzień przetestują Pana "zabezpieczenia". Niestety w tym miejscu potrzebny jest foto radar.

      • 2 1

  • (6)

    Te światełka są dla mnie jak migające lampki na choince w kościele. Będą odwracały uwagę od tego co naprawdę ważne.

    • 27 15

    • gołe panienki może jeszcze (1)

      • 2 1

      • Tak poproszę !

        • 0 0

    • MOŻNA TANIEJ !!!!!

      CIĘŻKO ZAINSTALOWAĆ LAMPĘ NA PRZEJŚCIEM !!! CIĘŻKO,OCH CIĘŻKO...........

      • 1 0

    • masz rację (2)

      Odwracają uwagę od tematu smoleńska. Ja cię pytam co z wrakiem?

      :) :) :)

      • 8 0

      • No jak co... Leży pod brezentem, a co ma być

        • 0 0

      • i konklawe!! nie zapominajmy o konklawe!

        • 2 0

  • CO????

    Ciekawe co tam kosztowało tyle 9000 jak to wszystko chińskie gu... ? i czy montowała je ta sama firma co od 3 lat naprawia odcinek ulicy PCK w Brzeźnie przy przystanku autobusowym w kierunku Żabianki.-kicha jednym słowem. Porównanie - w Poznaniu jest policja jest straż miejska jest monitoring byli przechodnie a chłopaka zabito.

    • 0 0

  • nawet na żaróweczkach zaoszczędzili... (6)

    co za bul...

    • 12 24

    • bUl straszny (3)

      dysortografia tez

      • 11 4

      • ech, szkoda, że nie każdy rozumie... (2)

        ... kiedy człowiek szydzi, a kiedy pisze poważnie

        • 4 2

        • trzeba było sie podpisać znawca tematu (1)

          albo miodek

          • 0 2

          • A podpisując się trol

            nie daję jednoznacznie do zrozumienia, że to jest napisane nie do końca poważnie??

            • 2 1

    • (1)

      Bronek?

      • 5 5

      • hahahaha

        Może i Bronek, bo Jarosław wieczna dziewica poszedł na obiat, poszedł bo mu prawka nie dali.

        • 9 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane